Nyårsmeny 2022

Här blir det nog att fira ensamma då vi har sjukstuga nu och tror inte vi hinner bli friska till på lördag tyvärr. :(

Försöker rensa frysen så till förrätt blir det Löjromstoast eftersom vi har löjrom i frysen.
Till huvudrätt blir det någon krämig kyckling-rätt eftersom vi har kyckling i frysen. Kanske https://www.jennysmatblogg.nu/2015/01/15/kycklinggryta/ med lite modifieringar.
Till efterrätt är jag lite sugen på denna kladdkakedesserten: https://recept.se/recept/mintchokladmousse-med-kladdkaka (fast baka egen kladdkaka, tycker inte köpekladdkaka är goda)
 
Firar hemma med familjen och djuren. :)

Förrätt har vi pratat om vegoskagen-toast.

Huvudrätten är lite up in the air fortfarande ... funderar eventuellt på någon form av fyllda paprikor, eller grillad zucchini med bönor och salta mandlar.

Efterrätten har barnet bestämt så det blir mandelmusslor med grädde och sylt :p

Vi dricker inte särskilt mycket alkohol så jag gissar att det blir någon god must, lemonad eller liknande till. :)
 
"Bjöd in" föräldrarna till att komma och hämta kycklinggryta och efterrätt på nyårsafton, för det blir ju ändå till 4 personer när jag gör rätterna. De blev glada :) ! Roligare för mig också att få laga mat till fler än bara oss. Vi måste vara hemma hos våra respektive hundar (och hundarna trivs inte ihop) så det är lugnast att vi äter var för sig... Det var riktigt lugnt och behagligt i affären så nu har jag handlat alla ingredienser. Känns skönt att vara ute i god tid och förberedd :up: !
 
Vi ska till vänner som nog inte kommer laga något direkt till middag, så vi tar med oss hämtmat.

Fördrink: någon odlarchampagne, förmodligen något kul från Bouzy som är det jag har mest av i Grand Cru-väg.

Middag: stans bästa indier, Domaine Johanna Cecillion i glaset kanske.

Efterrätt: peshawari naan, ovanstående cider är garanterat gott till.

Snacks: linschips och Chateau Musar (om jag känner herrn som är snacksansvarig rätt 🥰), eller något från Wine mechanics.

Till tolvslaget dricker vi förmodligen någon hyfsad cremant.
Jag älskar peshawari naan men äter det alltid till själva maten, tycker det passar så bra med det lite söta till den smakrika maten. Aldrig tänkt på det som en efterrätt :p
 
Jag älskar peshawari naan men äter det alltid till själva maten, tycker det passar så bra med det lite söta till den smakrika maten. Aldrig tänkt på det som en efterrätt :p

Vi brukar också äta det till maten, det är ju den heliga treenigheten kryddig sås-sval raita-sött naan. :d Fast nu kommer vi nog inte orka fixa en annan efterrätt, eller äta mer för den delen, så då får det extraknäcka. :D

Vi brukar annars göra något mer avancerat än vanligt på nyår, eller kosta på oss riktigt bra kött när vi till vardags knappt äter rött kött, men i år blev prioriteringarna annorlunda och det var faktiskt riktigt roligt att klura ut hur vi kan förenkla allt ätande så mycket som möjligt utan att behöva kompromissa med smak eller dryck.
 
Menyn är inte helt klar, förrätten fnulas fortfarande på, men annars är den som följer:
Förrätt: Ev skagentoast med skaldjur.
Varmrätt: Älgstek med rotfruktsrösti och björnbär.
Efterrätt: Crème brûlée.

Mitt sällskap kommer dricka rött vin och jag vatten. Kanske pimpar till vattnet med citron eller nåt ;)
 
Jag älskar peshawari naan men äter det alltid till själva maten, tycker det passar så bra med det lite söta till den smakrika maten. Aldrig tänkt på det som en efterrätt :p
Mmm, en riktigt god curry med peshwari naan är bland det bästa jag vet!

... och med det sagt tror jag att jag just satte menyn för nyårsdagen - vår lokala indier kommer att bli ett par hundralappar rikare :D
 
Har ju precis blivit frisk och börjat fundera på vad jag kan tänkas vilja fixa... Förrätt tror jag inte att jag bryr mig om, men till varmrätt tänker jag kanske en sådan här kyckinggryta:

https://www.coop.se/recept/kyckling-i-kramig-parmesan-och-timjansas/
Kan man ha lite torrt bubbel i grytan istället för vitt vin, tros? Jag tänkte inte köpa något vitt vin eftersom jag redan har rött vin hemma. Eller ska man köpa ett matlagningsvin istället?

Tar gärna annat förslag på kycklinggryta också, om någon har ett mumsigt förslag :) !

Till efterrätt tror jag på vit chokladmousse med passionsfrukt och digestivesmul....
https://www.landleyskok.se/recept/vit-chokladmousse-med-passionsfrukt
Den där grytan lät riktigt god, det receptet ska jag spara till en annan gång! :)
 
Tror jag ångrat mig om efterrätt. Är stressad över inlämning den 4e (seriöst, hur kul har det varit att ha den hängande över mig över dessa tre veckor?:down:) och tänker att chokladcheesecake med tranbärssås kan vara det perfekta motgiftet.
 
Jag har funderat länge för att komma på något lite mer ”meny-normbrytande”, men fallit till föga för traditionen :)

Förrätt blir en smörstekt kavring med avocadocreme, löjröm och räkor. Något bubbel till det.

Varmrätt en lokalproducerad angusrostbiff, whiskeysås och strips. Förmodligen en valpolicella ripasso i glasen.

Efterrätten är den viktigaste traditionen; en variant på chokladfondue men med chokladmousse gjord på mörk ckoklad 😁 Man får sin egen skål och kan doppa valfria frukter och marshmallows. Inte raffinerat, men gott 🤩 Drycken till detta blir nog kaffe och en rom 😋
 
Firar med kompisar, vi kommer återanvända förra årets koncept som var knytis på smårätter. Jag kommer att ha med mig olika sorters rökt viltkött och två sallader. Det ryktas också om vin, hembakt bröd, ostar, snittar och grönsaksgratäng. Diverse fika som efterrätt samt bubbel till tolvslaget. Under kvällen kommer vi att dricka drinkar också, så jag tar med mig för att kunna blanda äppelmimosa samt Death in the Afternoon.
 
Jag jobbar kvällen före, ev på dagen på nyårsafton, och kvällen efter, så blir inga storslagna planer. Men jag och killen gör en plankstek, steker/grillar köttet ute på murikan, rödvinsås/bea och en pannacotta till efterrätt. Delar på en flaska Asti. Och antagligen sover vi innan tolvslaget. 🙄😅😂
 

Liknande trådar

Tjatter Blev inspirerad av en annan tråd och undrar hur era förlovnings- och vigselringar ser ut? Min ring ser ut såhär. Det är vitt guld och...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 552
Senast: pajaztar
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
2 698
Senast: Piglet
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 738
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 943
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp