Nyårsmeny

En servett eller två? :D En liten till förrätt och en lite större till huvudrätt. Eller kanske flera så som någon form av tapas? Finns ju många fina och olika sorter numera för variation.

Så du har inte glömt det? :D

Dock anser jag servetter vara nödmat som jag tar till vid tråkiga tal och för små förrätter ...

Vi kom på att vi ju fått en massa goda och intressanta ostar i julklapp. Så vi tänker oss att skippa egentlig huvudrätt och i stället ta div skaldjur till förrätt, sedan ostar, kex och gott vin och avsluta med vaniljglass med varma hjortron om plats finnes. Får vi bara tag på skaldjur så.

Lagom beslutsångest.. firar dessutom bröllopsdag på nyår. Just nu går tankarna så här;
Någon laxröra till förrätt (lax, rom, creme fraiche.. kryddning?) på toast och plankstek med oxfilé till huvudrätt med hemmagjord bearnaisesås och någon pepparsås.
Efterrätt kanske creme brulee med någon syrlig glass och flarn till. Eller ska man ha något med choklad eller italiensk maräng?
Tar tacksamt emot tips för efterrätter till två! :)

Så du har inte glömt det? :D

Dock anser jag servetter vara nödmat som jag tar till vid tråkiga tal och för små förrätter ...

Vi kom på att vi ju fått en massa goda och intressanta ostar i julklapp. Så vi tänker oss att skippa egentlig huvudrätt och i stället ta div skaldjur till förrätt, sedan ostar, kex och gott vin och avsluta med vaniljglass med varma hjortron om plats finnes. Får vi bara tag på skaldjur så.
Skaldjur verkar ju vara något av nyårstradition för många. Jag har aldrig anammat det, eftersom skaldjuren är typ tre gånger dyrare den dagen och på midsommarafton.

Men nu är ju nyårsafton på en måndag! Då är ju inte ens de "färska" skaldjuren särskilt färska i de butiker som är okultiverade nog att sälja "färsk" fisk på måndagar!

Skaldjur verkar ju vara något av nyårstradition för många. Jag har aldrig anammat det, eftersom skaldjuren är typ tre gånger dyrare den dagen och på midsommarafton.

Men nu är ju nyårsafton på en måndag! Då är ju inte ens de "färska" skaldjuren särskilt färska i de butiker som är okultiverade nog att sälja "färsk" fisk på måndagar!

Vi har lite kontakter. :)

På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.

Själva skalet måste bort, det är som lackat på ytan. Jag har ugnsrostat bitar tillsammans med andra grönsaker och jag kan inte påstå att det är direkt gott, men det är ätbart. Men vad är det för konstig sorts pumpa? Någon som vet???

Här blir det tomatsoppa som förrätt. Sedan oxfile, tänkte göra likt pepparbiff en kompromiss då pv inte gillar vitlök. Med potatisgratäng och rödvinsås till :up:
Sedan chokladmousse med lite chokladlinser i till efterätt.

Ska försöka hitta nått gott bubbel till mig :d

https://www.koket.se/helstekt-vitloksspackad-oxfile-pa-potatisbadd gjorde denna förra året :d hade lätt gjort om den. Dock hade rödvins sås istället för smörsås till.

På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.

Själva skalet måste bort, det är som lackat på ytan. Jag har ugnsrostat bitar tillsammans med andra grönsaker och jag kan inte påstå att det är direkt gott, men det är ätbart. Men vad är det för konstig sorts pumpa? Någon som vet???

Låter som en butternutsquash/butternutpumpa.

Säger också butternut. De är oförstörbara :D och blir till enormt god soppa :d Jag skär den i lagom bitar och skalar sedan de bitarna, det är enklast tycker jag.

Lagom beslutsångest.. firar dessutom bröllopsdag på nyår. Just nu går tankarna så här;
Någon laxröra till förrätt (lax, rom, creme fraiche.. kryddning?) på toast och plankstek med oxfilé till huvudrätt med hemmagjord bearnaisesås och någon pepparsås.
Efterrätt kanske creme brulee med någon syrlig glass och flarn till. Eller ska man ha något med choklad eller italiensk maräng?
Tar tacksamt emot tips för efterrätter till två! :)

Chokladmousse är ju aldrig fel (om du har plats i kylskåpet). I övrigt undrar jag om jag kan få komma på din nyårsmiddag. Låter yum yum yum :D

Låg den i grönsaksavdelningen, eller såldes den som dekorationspumpa? Alla pumpor är visst ätliga, om jag förstår rätt, men jag kan tänka mig att vissa varianter som odlas mer för dekoration inte alltid smakar så gott?

I år blir det ganska mainstream.
Förrätt - litet ovisst ännu, kanske jordärtskockscheesecake(!) enligt ett recept på ica.se .
Varmrätt - förmodligen ryggbiff, med nån tung rödvinsreduktion. Ugnsbakade rödbetor. Mozzarellasallad.
Dessert - creme brulée.

Förra året gjorde vi denna varmrätt; https://www.koket.se/hjortinnerfile...tter-rodvinsreducering-och-syrade-kantareller, den var riktigt riktigt bra! Lite pyssel och tog en stund men mycket gick bra att förbereda och det kändes lyxigt och "svårt". Funderar lite på om jag ska köra en favorit i repris i år faktiskt, vi firar med annat sällskap i år.

Till dessert kan det nog bli en glassbomb; https://www.ica.se/recept/glassbomb-med-maranger-och-kokoskolasas-718375/. Lätt att göra och attraherar även barnen. Jag har lite tappat suget för desserter så orkar inte göra något allt för mastigt eller tidskrävande.

Till förrätt vet jag inte.. Jag tillhör ju skaran som gärna ser skaldjur i någon form på nyårsmenyn - gratinerad hummer, pilgrimsmusslor, hummersoppa, toast skagen, hummercarpaccio osv osv. Min man äter dock inte skaldjur så vi skippar det. Kanske kör vi enkelt och kör löjromstoast. Det är ju sjukt gott med en bra champagne och enkelt att göra!

Jag har beslutsångest. Lutar mot att vi firar själva hemma jag och mannen och lyxar till det med en riktigt god middag :heart Vet dock inte vad! :nailbiting:

Försvåras av att vi förmodligen får en kräsen 16-åring på halsen (men jag har lovat att vad vi än gör för meny så kan det serveras pommes frites till(/istället för:angel:) både förrätt och varmrätt om så önskas :laugh:) och att jag är gravid = den där goda ostbrickan som brukar vara mitt standardknep för att lyxa till det blir helt plötsligt ganska torftig om vi ska plocka bort allt jag inte får äta (som att inte bubblet vore nog liksom :cautious:)

Funderar på musselgryta med saffran som en av rätterna (om vi får tag på musslor) och eventuellt något med anka, men det har jag aldrig lagat. Efterträtt brukar bli typ cheesecake i glas så jag skulle gärna göra något annat i år, även om det blir himla tjusigt med efterrätter serverade i fina glas.

Så jag mottar gärna tips på:
- Goda alkoholfria bubbel
- Saker (utöver ost) man kan ha på en ost/plock-bricka senare på natten
- Beprövade recept på ankbröst
- Enkla men lyxiga efterrätter i glas som kan fixas dagen innan

Utöver det ska jag läsa igenom tråden en gång till för inspiration :up:

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Fritid Vi håller på att planera semestern och kommer att vara mycket i stugan på Väddö. Det är såklart trevligt att hålla till på tomten och...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka