Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En servett eller två?En liten till förrätt och en lite större till huvudrätt. Eller kanske flera så som någon form av tapas? Finns ju många fina och olika sorter numera för variation.
Det kommer gå till historien likt den blå mikron!Så du har inte glömt det?![]()
Det kommer gå till historien likt den blå mikron!![]()
Blå mat generellt känns lite märkligt tycker jag! Och såhär kring nyår tycker jag att vita servetter med guldmönster passar fint.Blåa servetter är lite överskattade tycker jag.![]()
Skaldjur verkar ju vara något av nyårstradition för många. Jag har aldrig anammat det, eftersom skaldjuren är typ tre gånger dyrare den dagen och på midsommarafton.Så du har inte glömt det?
Dock anser jag servetter vara nödmat som jag tar till vid tråkiga tal och för små förrätter ...
Vi kom på att vi ju fått en massa goda och intressanta ostar i julklapp. Så vi tänker oss att skippa egentlig huvudrätt och i stället ta div skaldjur till förrätt, sedan ostar, kex och gott vin och avsluta med vaniljglass med varma hjortron om plats finnes. Får vi bara tag på skaldjur så.
Skaldjur verkar ju vara något av nyårstradition för många. Jag har aldrig anammat det, eftersom skaldjuren är typ tre gånger dyrare den dagen och på midsommarafton.
Men nu är ju nyårsafton på en måndag! Då är ju inte ens de "färska" skaldjuren särskilt färska i de butiker som är okultiverade nog att sälja "färsk" fisk på måndagar!
På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.
Själva skalet måste bort, det är som lackat på ytan. Jag har ugnsrostat bitar tillsammans med andra grönsaker och jag kan inte påstå att det är direkt gott, men det är ätbart. Men vad är det för konstig sorts pumpa? Någon som vet???
På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.
Själva skalet måste bort, det är som lackat på ytan. Jag har ugnsrostat bitar tillsammans med andra grönsaker och jag kan inte påstå att det är direkt gott, men det är ätbart. Men vad är det för konstig sorts pumpa? Någon som vet???
Vi har lite kontakter.![]()
Lagom beslutsångest.. firar dessutom bröllopsdag på nyår. Just nu går tankarna så här;
Någon laxröra till förrätt (lax, rom, creme fraiche.. kryddning?) på toast och plankstek med oxfilé till huvudrätt med hemmagjord bearnaisesås och någon pepparsås.
Efterrätt kanske creme brulee med någon syrlig glass och flarn till. Eller ska man ha något med choklad eller italiensk maräng?
Tar tacksamt emot tips för efterrätter till två!![]()
Låter som en butternutsquash/butternutpumpa.
Låg den i grönsaksavdelningen, eller såldes den som dekorationspumpa? Alla pumpor är visst ätliga, om jag förstår rätt, men jag kan tänka mig att vissa varianter som odlas mer för dekoration inte alltid smakar så gott?På tal om ingenting. Jag köpte en pumpa som var gul och rätt lik en knubbig squash då när halloween var över. Den kostade 5:- så det kändes överkomligt. Men alltså, denna ... vad det nu är. Den har STENHÅRT skal och verkar hålla sig fräsch hur länge som helst. Med fara för eget liv har jag attackerat den med kniv ett par gånger och lyckats få loss bitar.
Nej butternut känner jag igen. De är mer beige. Den här är illgul med orange tecken. Annan form med. Inte lika tung i ena änden utan mer oval. Men samma hårda skal.![]()