Bukefalos 28 år!

Nyårsmeny

Det där skulle jag också kunna tänka mig att hjälpa till med. :)

För övrigt vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på till nyår - förslag mottages tacksamt.
Utmaningen är att det endast finns en liten kokplatta att tillgå. (och en brödrost)
Jösses! Var är du? Hur många ska äta? Finns det affärer eller är det leva av vad naturen ger som gäller?
 
Jag har bara varmrätten klar, älgfilé och hasselbackspotatis med rödvinssås. Sen är frågan om jag ska släppa över både förrätt och efterrätt på gästerna eller om jag ska fixa något av det också. Problemet är att gästerna tycker att det är supersvårt att laga mjölkfritt och jag vill gärna att sonen ska kunna äta utan allt för mycket krångel. :meh:
 
Jösses! Var är du? Hur många ska äta? Finns det affärer eller är det leva av vad naturen ger som gäller?

:D Vi är antingen två eller fyra. Det finns affärer på vägen dit - till vårt lilla krypin på kusten. Naturen består av sten, så det blir tufft.

Lite spartanskt är det, men det finns toa (och dusch i korridoren), kylskåp, frys och kokplatta (som sagt). Sover gör man på tjock luftmadrass och det är EN meter till havet.

Jag lutar åt löjrom till förrätt.
Ev ta med en fisksoppsbas och lägga i fisk och skaldjur precis innan servering. Men det har vi gjort en gång tidigare och variation är ju trevligt.
 
Det är jättegott... men min mage är lite tveksamt inställd till kronärtskockor (även jordärtsdito) pga inulininnehållet och jag vill inte chansa när jag har besök. Min mage har dessutom varit rätt grinig på sistone så jag skulle inte prova även om jag var själv.

Ja just det ja. Magen måste man vara rädd om, har inte full koll på vilka råvaror du inte tål.
Bara gorgonzola går förstås också bra. eller kanske en förvälld skiva rödbeta i botten?
 
Det går att göra svampkaviar även om det naturligtvis inte är samma sak. Man finhackar svamp (verkligen FINHACKAR) och steker på den tills den är torr sas (krydda försiktigt med salt och lite peppar). Det går ju att steka i veganskt stekfett :)

Edit: Färdig olivtapenade kanske skulle kunna fungera också om ni tycker om det?
Åh tack! Jättebra tips :up: samtliga älskar både oliver och svamp, så det kan nog bli bra!
 
Ja just det ja. Magen måste man vara rädd om, har inte full koll på vilka råvaror du inte tål.
Bara gorgonzola går förstås också bra. eller kanske en förvälld skiva rödbeta i botten?

Rödbetor är tyvärr också beroende på magens dagsform... jag kan oftast äta allt förutom paprika, purjo, blomkål och större mängder baljväxter, det är bara att glömma. Är magen grinig funkar inte jordärt/kronärtskockor, morötter, rödbetor eller baljväxter alls. Problemet är att magen varit grinig rätt länge nu så jag kör bara på säkra kort som jag vet fungerar.

Det lutar åt att det får bli St Agur-Philadelphiablandning i knytena :)
 
98570001-03EC-4992-8E06-D9795D0E4223.jpeg

Hittade dessa i butiken idag. Förslag på fyllning någon?
Ignorera kattmaten jag fick från veterinären vid kastreringen.
 
Visa bifogad fil 23143
Hittade dessa i butiken idag. Förslag på fyllning någon?
Ignorera kattmaten jag fick från veterinären vid kastreringen.

Jag hade satsat på ostkräm i botten och sen toppat med t.ex. rökt lax, citron och dill eller räkor, löjrom och dill eller fikonmarmelad och lufttorkad skinka. Eller någon annan topping som passar till ost efter tycke och smak.
 
Jag hade satsat på ostkräm i botten och sen toppat med t.ex. rökt lax, citron och dill eller räkor, löjrom och dill eller fikonmarmelad och lufttorkad skinka. Eller någon annan topping som passar till ost efter tycke och smak.
Tar gärna förslag på ostar å sånt. Inte uppvuxen med sånt så är helt lost på ostar till sånt här. Har vanna av typ herrgård å liknande :D tycker inte om mögelostar.
 
Vovve ska få ett skinkben och Frolics. Katten RC torrisar och Dreamies. Själv kör jag nog takeout från Mellanösternstället, varma och kalla meze. Brukade köra kinesiskt i Stockholm men här finns det inte en bra restaurang.

Efterrätt? Ingen aning, kanske en kula sorbet eller något eftersom jag kommer vara helt proppad. Kanske lite god choklad? Ingenting som behöver tillagas i alla fall.

Edit: Apropå inbakad oxfilé finns det massor av goda recept. Har gjort det själv också för många år sedan. Det jag tyckte var svårt var att få rätt färg på köttet och samtidigt smördegen gyllenbrun och frasig och inte degig/blöt närmast köttet. Rödvinsreduktion och en uppjazzad potatisgratäng alt en god sallad och bröd var pricken över i. Det är bara att googla inbakad oxfilé (Beef Wellington) så kommer det upp hur många recept som helst.
 
Senast ändrad:
Tar gärna förslag på ostar å sånt. Inte uppvuxen med sånt så är helt lost på ostar till sånt här. Har vanna av typ herrgård å liknande :D tycker inte om mögelostar.
Jag älskar Västerbottenost till sånt här. Smält lite smör och pensla formarna invändigt och ställ i kylen. Ta 100 gram ost och 1dl creme Fraiche. Riv osten lite grovt och lägg creme Fraiche i en kastrull. Värm sen på låg värme och blanda i osten rör tills osten smält. Smaka av med lite cayennepeppar eller chilipeppar om du vill ha lite het touch på det supergott om du till.ex. väljer räkor till. Men isåfall vill jag verkligen betona att du tar lite het krydda och smakar av så det inte tar över. Fyll formarna med så mycket så att du får plats med den tänkta toppingen och ställ in i kylen och låt ostkrämen stelna. Sen tar du ut dem ur kylen en stund innan gästerna kommer och lägger på toppingen.
 
För mig blir det nog ingen särskild nyårsmiddag i år då jag kommer vara själv hemma. Annars tycker jag att det är rätt kul att göra något lite extra, så förra året blev det bruschetta med tomat/basilika/vitlök/lök till förrätt, pasta med vitlök, chili och räkor till varmrätt, grillad entrécôte med hasselbackspotatis och rostade rotfrukter till huvudrätt och tiramisu till efterrätt.

Fördelen med den menyn är att mycket går att förbereda eller sköter sig själv, vilket gjorde att det fanns tid att umgås och inte bara stå och smygdricka vin i köket i hela kvällen. Perfekt också att det är lätt att göra allt i stora mängder då vi var sex personer som åt.
 
Det där skulle jag också kunna tänka mig att hjälpa till med. :)

För övrigt vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på till nyår - förslag mottages tacksamt.
Utmaningen är att det endast finns en liten kokplatta att tillgå. (och en brödrost)
En servett eller två? :D En liten till förrätt och en lite större till huvudrätt. Eller kanske flera så som någon form av tapas? Finns ju många fina och olika sorter numera för variation.
 
Ni kan inte grilla annars @Miran ? Om enbart kokplatta gör matlagningen begränsande?
Annats långkokt köttgryta som ni kan förbereda hemma? Som variation till fiskgrytan. Eller musslor?
 
Det lutar åt restaurang för första gången någonsin för mig! På menyn står:

Fördrink: Cava

Första serveringen: Gravad lax på mörkt bröd med vaktelägg, sås på krasse samt lättrökt laxrom.

Andra serveringen: Bakad fläsksida, egenrökt korv, pärlhöna i mandelsås, halstrad gös samt gryta på högrev och svamp. Detta serveras med surkål, saffransfrumenty samt svamppaj.

Tredje serveringen: Ost från Löt med kvitten och ostbröd.

Fjärde serveringen: Brödpudding smaksatt med nejlika, och körsbärssås samt inlagda körsbär, serverat med hypokras och rån.

Kommer att ha ätit 2019 års ranson av kött över jul och nyår!
 
Jag älskar Västerbottenost till sånt här. Smält lite smör och pensla formarna invändigt och ställ i kylen. Ta 100 gram ost och 1dl creme Fraiche. Riv osten lite grovt och lägg creme Fraiche i en kastrull. Värm sen på låg värme och blanda i osten rör tills osten smält. Smaka av med lite cayennepeppar eller chilipeppar om du vill ha lite het touch på det supergott om du till.ex. väljer räkor till. Men isåfall vill jag verkligen betona att du tar lite het krydda och smakar av så det inte tar över. Fyll formarna med så mycket så att du får plats med den tänkta toppingen och ställ in i kylen och låt ostkrämen stelna. Sen tar du ut dem ur kylen en stund innan gästerna kommer och lägger på toppingen.
Mums
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 752
Senast: Trasten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp