Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Kanske närmast till hands. Men köttbiten på runt 80-100 gram är liksom bara en del (1/3? 1/4?) av rätten. Kött kan smaka fantastiskt, men det är ändå en smak som är ganska begränsad i sitt omfång. Ska man få till riktigt njutningsfulla måltider så finns det ganska mycket mer att hämta från växtriket i smaksättningsväg. (Sedan tycker jag inte att den oxfile man får för 119 kr/kg vac-packad från Sydamerika är särskilt fantastisk, jag köper hellre närproducerad, välhängd mindre bit där jag vet och kan fråga hur köttet hanterats - och för den delen djuren också. Mycket dyrare per kg, men inte i smakupplevelse per krona och om man gör köttet till en mindre del av måltiden behöver det inte heller bli mycket fler kronor.)

Mina bästa smakupplevelser på restaurang har aldrig handlat om smaken från enbart kött. Det har handlat om kockar som varsamt har satt ihop smakerna från kött, anka eller fisk med specifika smaker från växtriket. Att äta bara kött, potatis och sås är väldigt mediokert.

Igår festade vi på hemlagade hamburgare - och samma där; köttet utgör bara kanske 1/4 av måltiden. Det är tillbehören som gjorde det till en fest. Det hade definitivt gått att byta ut köttet mot Portabello eller kikärtsbiff och ha minst samma festkänsla.

När man är beordrad att i första hand äta proteinet (som blir kött) så inser man verkligen hur TRÅKIGT det är med bara en massa (nåja) kött och inget annat. Dessutom är det för mig svårare att bara äta köttet än att kombinera det med lite grönt och kolhydrater.

Kort och gott, jag håller med.
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
676
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
122
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
258
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp