Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

@hagel Jaha är det DET knas är :D Då gillar jag det garanterat :up:
Vesterbro vinstue heter stället! En kompis systers kompis eller nått sånt är kock där :)
 
@Hyacinth Haha, jag hatar Ahlgrens bilar så ja, det är vedervärdigt :p Har helt enkelt lagt bilarna i flaskor, slagit på vodka och skakar om emellanåt. Det måste stå ganska länge om bilarna ska lösas upp, så än så länge är det klumpar av bilgodis som flyter runt i färgad vodka.. Men det kommer nog bli bra!
Varför tog ni inte gott godis!? :confused: (Jag hatar också det där bilarna.) Du får grunda med så många icke smaksatta vodkashots att det blir gott. Om det går.
 
Fantastisk tråd, både ambitiösa menyer och såna som jag som inte orkar bemöda mig nämnvärt :p

Förra året satt jag och sambon i noppriga mjukisbrallor framför det årliga Sagan om ringen - maratonet och åt oxfilé. Vem säger att man måste vara uppklädd för oxfilé liksom ^^
Året dessförinnan slogs det dock på stort med firande på Södra Teatern, glitter och fjädrar och Moët på Mosebacke. Kommer inte ihåg maten :angel:

Gör inget särskilt detta år, ska ut och rida och hoppas på att häst inte skiter på sig av eventuella tidiga utlösningar, slänga mig i soffan med sambon och äta tacos med Corona, lite cava vid 12-slaget och om utrymme finns chokladfrosseri.
 
Sitter själv hemma med hunden men tänkte äta lite gott ändå. Det blir pankostekt tofu, nudelsallad med lime och sojadressing, till dessert blir det marängsviss :)
 
Vi ska äta en sallad med päron, brie och lufttorkad skinka till förrätt.
Oxfilé (fy skäms på oss som går på handelns kommers) med duchesspotatis med parmesan och kantarellsås.
Chokladfondant till efterrätt.
 
Tonåringen har fått bestämma - hon och kompisarna har beställt Chicken Enchiladas med all the trimmings; Guacamole, Salsa av olika slag, etc etc och det tycker jag låter alldeles utmärkt. Det är skönt ibland att slippa fundera ut menyn själv. (Även om jag och Mannen får äta i ett annat rum, förmodar jag.....) Till det (eller till tolvslaget, snarare) en Champagne som vi sparat sen i somras, då min man fick den av en kompis sedan han genomfört en Ironman med magsjuka!
 
Har gjort Ahlgrens bilar-shots (mao bilar+vodka) som tillbehör.
Så spännande ska vi ha det.

Haha, påminner om den märkliga drink jag och min kompis gjorde förra nyår.
Han hade med sig en stor flaska hisklig rosa likör som enligt etiketten skulle smaka rabarber, men snarare påminde om billig parfym av det sämre slaget :p vi tänkte att den kanske skulle bli drickbar om vi lät en skumtomte dra i eländet (ja vi hade redan druckit en del alkohol då den strålande idén kom upp :D)
Hur det smakade? Billig parfym med halvsmält skumtomte, nu med konsistensen av slemmig snorkråka som liksom halkade ner i svalget :wtf:
Likörflaskan står kvar än...

Hoppas er shot blir godare!
 
Tonåringen har fått bestämma - hon och kompisarna har beställt Chicken Enchiladas med all the trimmings; Guacamole, Salsa av olika slag, etc etc och det tycker jag låter alldeles utmärkt. Det är skönt ibland att slippa fundera ut menyn själv. (Även om jag och Mannen får äta i ett annat rum, förmodar jag.....)

Jag är himla nöjd att faktiskt ha lyckats övertyga min tonåring att delta i festen, iallafall en liten stund :) dock ville han INTE bjuda vare sig flickvännen eller nån kompis för han ville "inte utsätta dem för sina onormala föräldrar och deras konstiga vänner"
Antar att det kunde varit värre :D
 
Raclette. Efterrätt tar gästerna med så det blir en överraskning. Jag gissar (baserat på tidigare år) på en mousse av ngt slag.
 
Varför tog ni inte gott godis!? :confused: (Jag hatar också det där bilarna.) Du får grunda med så många icke smaksatta vodkashots att det blir gott. Om det går.

Hahaha jag veeet!
Fast det är ju synd att offra gott godis på billig vodka :p Tror jag håller mej till vanlig tråkig cider och öl. Vet iofs att det finns en liten skvätt Hallonlaks kvar i kylskåpet hos partyvärden, den kan jag ta!

@Kosmostanten Än så länge ser det kul ut, alltid något! Det kan knappast bli värre än halvsmälta skumtomtar i varje fall :p
 
Vi står för efterrätten och det blir vitchokladpanacotta med hallonmousse och sedan chokladtryfflar till kaffet. Har gjort tre varianter hallon, apelsin och mintsmak. Barnen får banana split.
 
Haha, påminner om den märkliga drink jag och min kompis gjorde förra nyår.
Han hade med sig en stor flaska hisklig rosa likör som enligt etiketten skulle smaka rabarber, men snarare påminde om billig parfym av det sämre slaget :p vi tänkte att den kanske skulle bli drickbar om vi lät en skumtomte dra i eländet (ja vi hade redan druckit en del alkohol då den strålande idén kom upp :D)
Hur det smakade? Billig parfym med halvsmält skumtomte, nu med konsistensen av slemmig snorkråka som liksom halkade ner i svalget :wtf:
Likörflaskan står kvar än...

Hoppas er shot blir godare!

+ @sthu Nyår verkar vara tiden för "dåliga" alkoholidéer! Själv körde jag och en kompis på vodka med Colgate framåt småtimmarna på nyår 2010. Minttun tog slut, och vi resonerade så klokt som att om något smakar som tandkräm med vodka så borde just tandkräm med vodka vara ett bra substitut. Det smakade förvånansvärt likt faktiskt! Väldigt roligt hade vi, och väldigt ont i magen hade min kompis dagen efter. Själv mådde jag prima! :D
 
Här blir det enkla crostini till förrätt/drink-tilltugg. Hälften med tapenade och hälften med räksallad på. Kir Royale (fast gjord på spumante i stället för champagne) att dricka.

Huvudrätten blir kalkonfilé med chokladsås och ugnsrostade rotsaker. Har inte bestämt vilket rödvin än.

Till efterrätt ska min vän göra panna cotta med smak av Ahlgrens bilar, och då jag till skillnad från vissa andra i den här tråden älskar Ahlgrens bilar är jag löjligt exalterad för just denna grande finale! Kanske övertygar henne om att spara undan en bil eller två så att vi kan testa bilar-shots à la @sthu också...:sneaky:
 
Att jag äter kött till nyår är för att jag redan hade det i frysen. ;) Köpte en köttbox från Gröna gårdar i höstas och tänkte att nyår är så gott som något att använda en bit av det köttet till. Senare ska jag göra köttsoppa av högrevsbiten som ligger kvar i frysboxen.
För ett par år sen gjorde jag ugnsbakad lax till huvudrätten för övrigt. :d

Jag har iaf bestämt mig för vad jag ska ha för efterrätt, det får bli hemmagjord glass. Kiwisorbet och rabarberglass som jag har liggandes i frysen.
 
+ @sthu Nyår verkar vara tiden för "dåliga" alkoholidéer! Själv körde jag och en kompis på vodka med Colgate framåt småtimmarna på nyår 2010. Minttun tog slut, och vi resonerade så klokt som att om något smakar som tandkräm med vodka så borde just tandkräm med vodka vara ett bra substitut. Det smakade förvånansvärt likt faktiskt! Väldigt roligt hade vi, och väldigt ont i magen hade min kompis dagen efter. Själv mådde jag prima! :D
Vilket bra husmorsknep! Varför lägga 200 spänn på Minttu när man kan ta hembränt och tandkräm? :up: Detta antecknas.
 
Apropå konstiga spritidéer har jag en bekant som blandade Werther's med vodka och körde det i diskmaskinen. Resultatet (2 st 2-litersflaskor) kallade han för likör. Så nu vet ni hur ni ska göra om ni vill göra kolalikör!
 
Jag och maken är mer eller mindre fast i samma "tradition" som många andra, men vi har valt ryggbiff istället (vi tycker båda att det är godare än oxfilé), jag gör min supergoda klyftpotatis och maken gör sin patenterade grönpepparsås. Sallad till och Pepsi Max i glasen fulländar måltiden. Någon efterrätt blir det inte, om man inte räknar Polly som efterrätt. :p
 
+ @sthu Nyår verkar vara tiden för "dåliga" alkoholidéer! Själv körde jag och en kompis på vodka med Colgate framåt småtimmarna på nyår 2010. Minttun tog slut, och vi resonerade så klokt som att om något smakar som tandkräm med vodka så borde just tandkräm med vodka vara ett bra substitut. Det smakade förvånansvärt likt faktiskt! Väldigt roligt hade vi, och väldigt ont i magen hade min kompis dagen efter. Själv mådde jag prima! :D

Minttu ÄR vodka med tandkräm :yuck: jag säger åt särbon att han är avvikande när han envisas med att eländet är gott :cautious:

För att inte snacka om Minttu Black :wtf:
 
Men visst finns det nåt slags omedveten värdering i att presentera rätten som "oxfile med potatisgratäng" eller "gratinerad hummer" och inte beskriva tillhörande rödvinssås, tomatsallad, tzatziki och cole-slaw. Både köttet och hummern är trots allt en liten del av den totala rätten.

Just såserna beskrivs ju. För mig är en lagom kladdig potatisgratäng och en (tar jag för givet) blodig köttbit, snarast något som utesluter sås. Det blir ju lätt väldigt geggigt på tallriken annars.

Jag vet inte vad som ligger bakom att så lite grönsaker nämns, men min närmast till hands liggande gissning är att de flesta inte direkt serverar några. Kött, något potatisaktigt och sås ses som en komplett måltid. Det är begreppet "3-rätters" och de dyrare köttalternativen som gör måltiden till en fest, vad det verkar.
 
Har precis börjat förbereda... :) Hade nog glömt hur gott färsk koriander, lime och vitlök luktar tillsammans :)! Apropå hur mina fingrar luktar just nu... ;)

Halvt orelaterat... Någon som har lyckats få örter köpta i mataffär att ta sig? Klippte ju av i stort sett all koriander, men hade inte hjärta att kasta krukan. Så jag vattnade lite och ställde den i fönstret. Finns det någon chans??
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
676
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Noxos
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
499
Hemmet För att få veckorna att flyta på smidigt så söker vi en whiteboardtavla som veckoplanerare. Den behöver ha veckodagarna uppradade och...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp