Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Jag har inte bestämt mig men tänkte följa tråden för lite inspiration.

Förra året gjorde jag blinier och smördegsinbakade kycklingfiléer. Blinier med kaviar, röd lök och gräddfil blir det även i år, men inte smördegsinbakad kyckling. Det var förvisso gott men lite för mastigt för min mage.
 
Vi ska försöka göra några trevliga drinkar först och sedan något fiskinspirerat till förrätt, kanske ngt med hummer eller musselsoppa?, sedan tar alla med sig en paj med lite kalla och varma såser ( där jag särskilt beställt min kompis underbara ädelostsås). Till efterrätt ska jag baka en sorts kladdkaka med Polly som jag sett i en tidning samt glass med olika tillbehör.
 
Jag är kanske korkad, men jag fattar inte det där med paj och sås? Sås till pajerna? (Jag uppfattar det inte som tex äppelpaj med vaniljsås, utan matpajer med sås?)

Alltså, i sak håller jag med dig, men en broccolipaj med rivig vinägrett på är grejer det. Kanske inte sås, men blött.
 
Jag tror att det blir jordärtskockssoppa till förrätt. Maken lagar huvudrätten och det blir troligtvis någon ganska klassisk kötträtt (sannolikt med vilt).
Efterrätt vet jag inte ännu, hade tänkt en frusen cheesecake men åt det på jul.
 
Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
:D
Ja tack!!! Hellre lutfisk (som är så rackarns gott, varför äter vi inte det året runt?!) än baconinlindad kyckling som jag tror jag kommer bli serverad :meh:
 
Jag vet inte vad jag ska göra på nyår, men lutar nog åt att sitta hemma med hundarna. I så fall blir det kräftor till mig. Älskar kräftor! Kanske lite vitlöksbröd till bara. Gott!
 
Jag vet inte alls, men tror det blir jag som ska stå för maten i år :crazy: Ni verkar så duktiga alla, älgstek, musselsoppa och gud vet vad. :love:

Är lite ledsen för det blir första nyår utan vänner :(
 
Jag är kanske korkad, men jag fattar inte det där med paj och sås? Sås till pajerna? (Jag uppfattar det inte som tex äppelpaj med vaniljsås, utan matpajer med sås?)

Typ om ngn tar en tacopaj tar de också med en kall vitlökssås eller lite guacamole som kan passa till. Bara paj blir ju lätt lite torrt
 
Senast ändrad:
Jag ska på knytkalas med ungefär tio pers. Inget tema, alla tar med precis vad de vill och jag kommer att göra kantarellpaj. Älskar knytis, det är lagom nivå av strukturering på det.
 
Vi ska fixa efterrätten, men jag har ingen som helst aning om vad vi ska göra. Borde handla imorgon. Är inget vidare på att laga mat, men sambon brukar lyckas så han får minsann laga, och jag bestämma :P funderar på pannacotta, kändes enkelt att ta med!
 
Väldigt oklart vad det blir för något för vår del, då vi enbart ska fixa förrätten.

Sparrissoppa blir det till förrätt iaf :)
 
Samma sak som varje nyår, takeout från favokinesen, är en bit bort när man inte har bil, men just på nyårsafton åker jag dit, handlar, åker hem, sätter mig framför datorn och firar nyår med vänner jorden runt. Börjar med de i Australien på eftermiddagen, fortsätter med europanyåret, sedan USAs östkust och om jag orkar västkusten - om vännen från Hawaii är med kan det bli lite kämpigt :up:
 
Jag kan ändå tipsa om en efterrätt som min mamma gjorde nu i jul. Det var egengjord pepparkaksglass med hallonsaftsås+hallon. Alltså, det var något sjukt gott! Glassen gjordes med pepparkakskryddor och sen var det vit choklad i också. Det passade perfekt med hallonsåsen till, lite tjockare sås och sen massa hallon i. Man behövde ta upp den en stund innan servering så den borde överleva en resa utan att smälta sönder också så länge man inte har jättelångt till festen.
 
Jag vet inte riktigt vad förrätten blir, en nyårsgäst kommer över med den så det blir intressant. Till varmrätt blir det helstekt ungtupp och ev hasselbackspotatis, efterrätt tror jag blir pannacotta med hallon, jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag ska nog hitta på något litet tilltugg till välkomstbubblet med, några bra tips? :)
 
Jag firar med särbon och det blir inte någon egentlig meny. Vi kommer att äta massor av skaldjur i olika former: räkor, kräftor, hummer och musslor till särbon med diverse såser till (och bubbel!). Efterrätt... nja, ingen av oss brukar ha plats för något mer efter en skaldjursfrossa men man kanske skulle plocka ihop lite exotiska frukter och göra ett fruktfat.
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
720
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
322
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp