Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Nyårsmeny

Förrätt: Västerbottenpaj med lite räkor ovanpå

Varmrätt: Fläskfile med en massa grönsaker och potatisgratäng

Efterrätt: Marängsvicsh med färska blåbär, hemmagjord chokladsås och hemmagjorda maränger

Tror ni man kan ha i lite dill i västerbottenpajen för att matcha räkerna?
 
Här blir det en förrätt som jag inte vet något om än. Vi har bett ett par kompisar fixa den :)

Huvudrätt blir baconinlindad oxfilé, hasselbackspotatis med svampsås och rödvinsås.

Efterrätten blir det vit och mörk chokladmousse. Till det ska vi ha minibriownies och hallon. Chokladigt värre, men det är det enda som duger åt sambon ;)
 
Nyårsmeny

Förrätt: Västerbottenpaj med lite räkor ovanpå

Varmrätt: Fläskfile med en massa grönsaker och potatisgratäng

Efterrätt: Marängsvicsh med färska blåbär, hemmagjord chokladsås och hemmagjorda maränger

Tror ni man kan ha i lite dill i västerbottenpajen för att matcha räkerna?

Det tror jag. Jag brukar göra den med lite ruccola + ev hackad soltorkad tomat så känns den lite mindre mastig
 
Nyårsmeny

Förrätt: Västerbottenpaj med lite räkor ovanpå

Varmrätt: Fläskfile med en massa grönsaker och potatisgratäng

Efterrätt: Marängsvicsh med färska blåbär, hemmagjord chokladsås och hemmagjorda maränger

Tror ni man kan ha i lite dill i västerbottenpajen för att matcha räkerna?

Det tror jag absolut. Dill och västerbottensost funkar bra ihop.

Här vet jag inte alls vad det blir. Äter vi ihop med svärföräldrarna blir det nästan garanterat oxfilé, om dom står för varmrätten, vilet dom alltid brukar vilja göra. Funderar på pannaotta till efterrätt. Bara för att jag är så sugen på det.
 
Jag tänkte festa loss på lutfisken här i min ensamhet. Den har fått stå kvar eftersom jag haft så mycket annat att äta. Bjöd vänner på tacos (det som ligger längst bort från julmat i min värld :) ) häromkvällen och det som blev över har jag varierat i ett par dagar nu.

Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
:D

Mmmm...mums:d! Jag ÄLSKAR lutfisk så för mig hade det varit en fin nyårsmiddag :)!
 
Vet inte!
Vi står bara för varmrätt och lokal.
Troligtvis blir det en köttbit av något slag.

Vi delar alltid upp middagen så att någon står för fördrink, någon för snacks, någon fixar förrätt, en annan gör varmrätt, efterrätt gör ytterligare någon, sen får man synka så att den som fixar dricka till förrätt/varmrätt vet vad förrätten/varmrätten är.
Så glr vi med :)
Mamma och jag ska fixa Amatullacheesecake :p
 
Här blir det avocadosoppa med champagne till förrätt, till huvudrätt pasta med Karljohansvamp, vitlök och parmesan och till efterrätt har min son lovat fixa en av sina kladdkakeskapelser med hallon och polkagrisgrädde till :love:
Vi blir ca 10-12 pers här hemma, ska bli så kul :)
 
I år tänkte vi göra gratinerad hummer, för första gången, men det visade sig ikväll att sambon och jag tänkt olika. Jag hade nämligen tänkt ha hummer som varmrätt, medan han tänkt sig hummer som förrätt!
Han menar på att man nog inte blir mätt med "bara" hummer till varmrätt, men jag tänkte att vi ju skulle göra en trerätters middag så man blir nog mätt ändå? Oh, well, nu blir det till att fundera ett varv till. =)
 
Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.
 
Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.


Alltså, vi äter hummer lite då och då, men eftersom vi får gäster vill jag bjuda till lite, och dessutom ha mat jag kan laga lätt på landet. Då är hummer ett gott, suveränt alternativ.
 
I år tänkte vi göra gratinerad hummer, för första gången, men det visade sig ikväll att sambon och jag tänkt olika. Jag hade nämligen tänkt ha hummer som varmrätt, medan han tänkt sig hummer som förrätt!
Han menar på att man nog inte blir mätt med "bara" hummer till varmrätt, men jag tänkte att vi ju skulle göra en trerätters middag så man blir nog mätt ändå? Oh, well, nu blir det till att fundera ett varv till. =)


Jag tycker hummer räcker, men serverar en god sallad till och småplock. Gör en stadig lunch som väger upp.
 
Alltså, vi äter hummer lite då och då, men eftersom vi får gäster vill jag bjuda till lite, och dessutom ha mat jag kan laga lätt på landet. Då är hummer ett gott, suveränt alternativ.

Får man gäster så förstår jag om man inte vill bjuda på makaroner :)

(även om jag nu hade kunnat bjuda på det ändå, men höjt klassen till stuvade makaroner istället)
 
Förrätt blir grillad halloumi på en sallad med körsbärstomat och avokado, serverad med en honungs- och limevinägrett.

Huvudrätt är vi inte helt klara på än, men jag har hört något om kött som ska ta lång tid. Till det blir det någon form av potatis och sås.

Till efterrätt gör en kompis frusen cheesecake med varm hallonsås.
 
Får man gäster så förstår jag om man inte vill bjuda på makaroner :)

(även om jag nu hade kunnat bjuda på det ändå, men höjt klassen till stuvade makaroner istället)

Kan avslöja att det kommer serveras om inte makaroner så pasta till den yngre generationen. De har beställt pasta och hemlagade köttbullar med fetaost som önskemåltid på nyårsafton.

Vi är matroade och gästerna också, så vi passar på:) alla gillar inte ostron, jag älskar det.
 
Barnen har bestämt det mesta av huvudingredienserna så menyn har fått friseras till efter det.
Förrätt: Räksoppa med mozarellagratinerat vitlöksbröd.
Huvudrätt: Helstekt oxfile, potatisgratäng och en klassisk pepparsås.
Efterrätt:Pannacotta på vit choklad och hallontopping.
 
Det tror jag absolut. Dill och västerbottensost funkar bra ihop.

Här vet jag inte alls vad det blir. Äter vi ihop med svärföräldrarna blir det nästan garanterat oxfilé, om dom står för varmrätten, vilet dom alltid brukar vilja göra. Funderar på pannaotta till efterrätt. Bara för att jag är så sugen på det.

Får hoppas vi får tag på färsk dill imorgo, hittade ingen på willys idag.
 
Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.

Vi kan helt kalrt sälla oss och göra trerätters vid andra tillfällen oxå. Men man vill av någon konstig anledning ha 3 rätters på nyår, vi ska inte göra något annat direkt heller så kan lyxa till oss med lite extra mycke hemlagat från grunden. Maränger ska vi göra själva denna gång hade vi gjort marängsviss en fredag annars hade det blivit köpta.
 

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
706
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MissFideli
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
306
Senast: vilde
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
798
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp