Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nyårsmeny
Förrätt: Västerbottenpaj med lite räkor ovanpå
Varmrätt: Fläskfile med en massa grönsaker och potatisgratäng
Efterrätt: Marängsvicsh med färska blåbär, hemmagjord chokladsås och hemmagjorda maränger
Tror ni man kan ha i lite dill i västerbottenpajen för att matcha räkerna?
Nyårsmeny
Förrätt: Västerbottenpaj med lite räkor ovanpå
Varmrätt: Fläskfile med en massa grönsaker och potatisgratäng
Efterrätt: Marängsvicsh med färska blåbär, hemmagjord chokladsås och hemmagjorda maränger
Tror ni man kan ha i lite dill i västerbottenpajen för att matcha räkerna?
Jag tänkte festa loss på lutfisken här i min ensamhet. Den har fått stå kvar eftersom jag haft så mycket annat att äta. Bjöd vänner på tacos (det som ligger längst bort från julmat i min värld) häromkvällen och det som blev över har jag varierat i ett par dagar nu.
Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
![]()
Så glr vi medVet inte!
Vi står bara för varmrätt och lokal.
Troligtvis blir det en köttbit av något slag.
Vi delar alltid upp middagen så att någon står för fördrink, någon för snacks, någon fixar förrätt, en annan gör varmrätt, efterrätt gör ytterligare någon, sen får man synka så att den som fixar dricka till förrätt/varmrätt vet vad förrätten/varmrätten är.
Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.
I år tänkte vi göra gratinerad hummer, för första gången, men det visade sig ikväll att sambon och jag tänkt olika. Jag hade nämligen tänkt ha hummer som varmrätt, medan han tänkt sig hummer som förrätt!
Han menar på att man nog inte blir mätt med "bara" hummer till varmrätt, men jag tänkte att vi ju skulle göra en trerätters middag så man blir nog mätt ändå? Oh, well, nu blir det till att fundera ett varv till. =)
Alltså, vi äter hummer lite då och då, men eftersom vi får gäster vill jag bjuda till lite, och dessutom ha mat jag kan laga lätt på landet. Då är hummer ett gott, suveränt alternativ.
Får man gäster så förstår jag om man inte vill bjuda på makaroner
(även om jag nu hade kunnat bjuda på det ändå, men höjt klassen till stuvade makaroner istället)
Det tror jag absolut. Dill och västerbottensost funkar bra ihop.
Här vet jag inte alls vad det blir. Äter vi ihop med svärföräldrarna blir det nästan garanterat oxfilé, om dom står för varmrätten, vilet dom alltid brukar vilja göra. Funderar på pannaotta till efterrätt. Bara för att jag är så sugen på det.
Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.