Nyårsmiddag

Förrätt: Hummer Thermidore med en liten ärt-pepparrotssoppa on the side
Varmrätt: Dubbelmarinerad oxfile, med en traditionell välkryddad och muskotdoftande potatisgratäng
Efterrätt (fuskvarning): Ben&Jerrys Halfbaked och en kex/ostbricka

Tips; Koka potatisgratängen dagen innan så hinner den dra åt sig alla smaker ordentligt och risken för att den blir för mörk eller potatisen för rå minskar till noll.

Så nu börjar min mexikanska buffé ta form :)!

Taco-fyllda smördegsknyten (de heter nog inte så egentligen)
Sötpotatis-pommes med mexikansk kryddning
Majschips med guacamole, salsa och svarta bönor-dip.
Ost-quesadillas
Och så köper jag några tacoskal också, tänkte jag, om man vill äta lite mer. Fyllningen i smördegsknytena funkar jättebra till detta också. Riven ost, salsa och CF som tillbehör.

Hoppas att alla kan bli mätta och nöjda :)!

Till efterrätt tänkte jag denna:
http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/nougatkladdkaka/

Drycker: Öl, bubbelvin, cider och bubbelvatten (mycket bubbel ;) )

http://www.arla.se/recept/heta-ostgratinerade-rakor/
För att det ska bli lite hetta så får man ta den starka tacosåsen, eller som jag föredrar salsadippen. :d Och jag brukar ta nån annan godare ost. ;)

Dessutom så har jag hoppat myntan, då jag inte fick tag i det första gången jag gjorde receptet.

Tackar :)

Vi får dessvärre skippa nyårsmiddagen i år. Jag fick vinterkräksjukan i går kväll å mår riktigt kass. Då vill man inte precis äta mat...

Vi ska till svågern och svägerskan och kör lite knytis. De står för varmrätt (något med ryggbiff vet jag att det blir) och hummer till vickning. Vi (jag) fixar förrätt och efterrätt. Efter mycket velande blir det skaldjursbakelse till förrätt och parfait till efterrätt. Enkelt att förbereda och ta med sig.:D

Det är väldigt mycket djur i tråden annars måste jag säga.
:down:

Å andra sidan är nyårsmiddag inte vardagsmat. Ett billigt och gott alternativ till hummerförrätterna är annars "falska sniglar" dvs snygga svampkroppar som man monterar med vitlök, smör och persilja och gratinerar ett osttäcke över.

Å andra sidan är nyårsmiddag inte vardagsmat.
Men jag är lite förvånad över att det är mindre variation på nyårsmiddagen än vad folk har på julbordet. Köttfiléer och skaldjur dominerar.

Ett billigt och gott alternativ till hummerförrätterna är annars "falska sniglar" dvs snygga svampkroppar som man monterar med vitlök, smör och persilja och gratinerar ett osttäcke över.
:d Förra nyår åt jag gratinerad svamp toppad med belugalinser.

Det är väldigt mycket djur i tråden annars måste jag säga.
:down:

Tja, det är väl ofta så i allmänhet när det ska lagas lite "finare" mat...tror många har svårt att föreställa sig sådan utan någon form av kött.
Här är hela familjen vegetarianer och så även de flesta av gästerna, så vegetarisk meny är en självklarhet :) min utmaning är att fixa till gästen som är vegetarian + inte äter mjölkprodukter, någon form av baljväxter eller gluten. Tack o lov för Oatlys havrebaserade produkter!

Animale + vegetabilie = en komplett måltid

Fast nu tramsar du. Sist jag kollade levde mina vegetariska (och veganska) vänner i högsta välmåga och tycker nog att de äter kompletta måltider lika ofta som du och jag. Faktum är att, om man nu ska generalisera, är att mina vänner som undviker kött (i olika utsträckning) har en betydligt mer komplett (= varierad) kosthållning än de flesta jag känner som slentrianäter kött nästan varje dag.

Jag är lite besviken att inte få (åtminstone delvis) planera någon nyårsmiddag i år heller! Det blir restaurang på andra sidan sundet.
Menyn innehåller bland annat (kopierat från hemsidan..) lynstegt kammusling, østers (älskar ostron!!) till fördrinken, hummertimbal och skaldyrsbisque och nått mer till förrätt. Den exotiska varmrätten blir "filet af skånsk elg" (älgar i Skåne??) med smørbagte skorzonerødder og jordskokker, rødbede crudité og tyttebær.
Efterrätten blir mousserende champagnesorbet med multebær, estragon, karamel & knas. Ser framförallt fram emot knas :D Vad nu det är…
Och den obligatoriska kransekagen till tolvslaget!

Tja, det är väl ofta så i allmänhet när det ska lagas lite "finare" mat...tror många har svårt att föreställa sig sådan utan någon form av kött.
Här är hela familjen vegetarianer och så även de flesta av gästerna, så vegetarisk meny är en självklarhet :) min utmaning är att fixa till gästen som är vegetarian + inte äter mjölkprodukter, någon form av baljväxter eller gluten. Tack o lov för Oatlys havrebaserade produkter!
Det är lite tråkigt att folk associerar lyx mest till oxfilé och hummer. Annars är ju det dyraste som finns att äta en svamp (tryffel). :idea:

Jag ska fira med både vegetarianer, veganer och blandkostare (knytkalas som sagt). Möjligt att någon tar med sig kött och en och annan ost lär dyka upp men veggo är ändå normen i min umgängeskrets.

Jag behöver hjälp! Jag kommer mest troligt inte att kunna ta mig iväg och handla innan nyår, och inte för att jag brukar fira med någon särskild entusiasm, men lite roligare mat än den vanliga linsgrytan hade ju varit trevligt och jag har noll idéer. Så, någon som ser en potentiell nyårsmiddag för en vegetarian ibland dessa festliga ingredienser?

Potatis, ris, pasta, quinoa, bulgur. Röda + gröna linser, många sorters bönor, knäckebröd. Havremjölk, havregrädde, lite creme fraiche, smör. Tomater, morötter, lök, äpplen, diverse frysta grönsaker + vanligt förekommande kryddor, mjöl etc. Finns säkert ngt mer också, är inte hemma i mitt eget kök så jag har lite dålig koll på förråden.

Jag behöver hjälp! Jag kommer mest troligt inte att kunna ta mig iväg och handla innan nyår, och inte för att jag brukar fira med någon särskild entusiasm, men lite roligare mat än den vanliga linsgrytan hade ju varit trevligt och jag har noll idéer. Så, någon som ser en potentiell nyårsmiddag för en vegetarian ibland dessa festliga ingredienser?

Potatis, ris, pasta, quinoa, bulgur. Röda + gröna linser, många sorters bönor, knäckebröd. Havremjölk, havregrädde, lite creme fraiche, smör. Tomater, morötter, lök, äpplen, diverse frysta grönsaker + vanligt förekommande kryddor, mjöl etc. Finns säkert ngt mer också, är inte hemma i mitt eget kök så jag har lite dålig koll på förråden.
Hasselbackaspotatis med bönbiffar och sås på havregrädden.
Äppelpaj med creme fraiche smaksatt med vanilj.

blir bara jag och sambon som firar hemma.
Blir potatisgratäng och fläskfilé + mycket sallad. Till efterrätt vit chokladmousse med hallon och jordgubbar.

Fast nu tramsar du. Sist jag kollade levde mina vegetariska (och veganska) vänner i högsta välmåga och tycker nog att de äter kompletta måltider lika ofta som du och jag. Faktum är att, om man nu ska generalisera, är att mina vänner som undviker kött (i olika utsträckning) har en betydligt mer komplett (= varierad) kosthållning än de flesta jag känner som slentrianäter kött nästan varje dag.

Problemet med den statistik som säger att vegetarianer är friska än dem som äter en varierad kost blir uppenbar när man ser hur underlaget tas fram.
Att slumpmässigt välja 100 vegetarianer och slumpmässigt 100 "normala" är inte rättvisande.
Varför?
Därför att vegetarianer är oftare mer medvetna om kropp o hälsa = friskare just därför, att man lever på ett medvetet vis.
Ska man göra en rättvis bedömning så ska naturligtvis de "vanliga" ha samma grad av medvetande.

Att endast leva på vegetabilier kräver kunskap

Människan är utvecklad för en blandad diet med både kött o grönt.

Problemet med den statistik som säger att vegetarianer är friska än dem som äter en varierad kost blir uppenbar när man ser hur underlaget tas fram.
Att slumpmässigt välja 100 vegetarianer och slumpmässigt 100 "normala" är inte rättvisande.
Varför?
Därför att vegetarianer är oftare mer medvetna om kropp o hälsa = friskare just därför, att man lever på ett medvetet vis.
Ska man göra en rättvis bedömning så ska naturligtvis de "vanliga" ha samma grad av medvetande.

Att endast leva på vegetabilier kräver kunskap

Människan är utvecklad för en blandad diet med både kött o grönt.

Trams. Jag har inte hänvisat till nån statistik. Människan är inte utvecklad för det första.

Att äta bra kräver kunskap. Punkt.

Jag anser bara att det var trams att påstå att en komplett måltid måste bestå av animalier. Hela poängen.

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
892
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar ska äta gabapantin för nervsmärta men tänkte höra med nån här om man måste trappa ner med den medicinen när man slutar...
Svar
3
· Visningar
254
Senast: Carina61
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 142
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka