Bukefalos 28 år!

Nybliven kattägare..

Quinny07

Trådstartare
Jag & min sambo var & hämtade en liten 12 veckors kattunge igår.. Så otroligt söt! 50% birma 50% perser.

Han har växt upp på Royal Canin. Var nyss & köpte en Royal Canin Kitten till honom.

Vad rekomenderar ni för mat? Vad använder ni? Ger ni både torrfoder & blötfoder? (Jag är uppväxt med en Birma, han fick endast torrfoder.) Är det ett måste att köpa kattmat i kattaffär? (Dyrare "bättre" (?) mat?)

Alla tips välkomnas! :D
 
Sv: Nybliven kattägare..

Vad roligt! Grattis till tillökningen :D

Jag ger mina kissar mjau - både torr- och blötfoder. Fungerar utmärkt :) Tycker blötfoder är det bästa och då särskillt mjau's eftersom det har en såpass hög kötthalt. Det blir mer naturligt för katten, så får de lite torrfoder i en aktivitetsboll så har de att göra på dagarna :p

Lycka till nu :D
 
Sv: Nybliven kattägare..

Jag tror starkt på att endast torrfoder räcker. Vill man ge blötmat kan man ge lite grann efter att kissen ätit upp sitt torrfoder, ungefär som efterrätt.
Men det finns ingen anledning rent näringmässigt att ge blötmat.

Royal Canin är ett helt okej foder och det kan du givetvis fortsätta med hela kattens liv. Jag använder mig själv utav ett foder som heter JamesWellBeLoved och det funkar bra för min lille kille.

Tyvärr är det faktiskt så här att i just foder fall är i regel dyrare bättre ( nu mnear jag att djuräffarens lite dyrare foder är bättre än livsmedels affärernas billigare). Ett foder i livmedels affärer innehåller 4-8% kött eftersom det är köttet som ger smak åt fodret så tillsätter dom smakämnen, salter för att höja smakligheten. Detta kan i sin tur leda till att din katt får bla njursten. Även päls kan bli lidande då det är bla till pälsen som proteinet behövs.

Dom bättre foren ligger blandat mellan 25-35 beroende på vilket man väljer.

Dom sämre foderna brukar ha en smältpunkt på ca 20-25%, det är hur mycket utav fodret kroppen kan ta upp, medans de bättre ligger på ca 80% = mindre "högar" ;). Detta gör ju också att katten håller sig mätt längre därav att man kan ge mindre än när man har ett sämre foder.

Det finns givetvis både katter och hundar som lever på foder från livsmedelsaffärer och mår alldeles utmärkt.
Det är lite som rökning tror jag , vissa lever hela livet ut andra får lungcancer och dör för tidigt.
 
Sv: Nybliven kattägare..

Snälla snälla snälla, en bild på det lilla underverket hade varit roligt! :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 802
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 533
Katthälsa När man får hem en kattunge vid 12 veckors ålder, hur sköter man det med maten? Upppfödaren har gett royal canins mat 4 ggr per dag. men...
Svar
14
· Visningar
16 305
Senast: Bison
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 917
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp