Hur stora foderförpackningar köper ni?

Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Pja- själv har jag inget val. Min katt äter en viss typ av allergi foder som bara säljs i 2 kg förpackning.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Äsch då, galen kattant är man inte förrän man talar om i charken att skinkan ska vara till katten (jag har dessvärre hört mig själv göra det flera gånger:crazy:)

Jag ger enbart våtfoder, Mjau och Bozita i tetra, och skäms inte ett dugg när jag handlar. Senast köpte jag 24 Bozita för det var halva priset:laugh:. Jag gör mycket hellre det än ger torrfoder, när det gäller katthälsa ser jag ingen anledning alls att ge torrfoder.

:D skönt att höra ;) och jag har ju bara tre "permanenta" katter än så länge.

Mjukmat får mina katter ute - de får jaga den själv ;)
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Vi har hittills köpt 1,5 kgs-påsar med torrfoder samt 12-pack med blötfoder hos vet.
Men tack vare din tråd så fick jag upp ögonen för att handla djurfoder på nätet - hur smidigt som helst ju!
Kommer spara rätt mycket pengar på torrfodret, har ännu inte hunnit undersöka prisskillnaden på blötfodret, men bara att det kommer till dörren gör det ju antagligen en hel del billigare! Trodde inte att man skulle kunna köpa vår katts specialmat på nätet, men tji fick jag.

Så; Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Nu köpte jag en 2kg påse till katten då det är ny sorts foder så jag vill veta att det passar för primadonnan innan jag köper större. Det var dessutom extrapris 2 kg torrfode och två småtetror blötmat för hela 30:-! :p Annars väljer jag säckar modell större till både hästar och katt, det är skönt att slippa betala foder varje månad :angel:
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Härligt vet jag inte :o det är pinsamt nästan..och då har INTE sådana saker som bensin, lån på gården räknats in i hästkostnaden! Jag blir i alla fall sån att eftersom jag gör av med så stora summor varje månad så känns det lönlöst att försöka snåla på "småsummor" :crazy:

Jag gör av med en till två 4 kg-påsar i månaden, dom är partly utekatter så dom fångar en del snacks också :D Sen försöker jag banta en av dem...inte så lätt när det står skålar på flera ställen..är det tomt i en så går man till nästa...
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag har en katt för tillfället och köper 10kg säckar. Blir billigare för oss, ang fräschheten på fodret så har jag inte märkt att det blir dåligt. Fyller över i en annan bytta och öppnar således inte speciellt ofta.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Tycker det är en väldigt oförskämd inställning du har. För väldigt många är nog 700 på kattmat en rätt rejäl summa. Jag undviker 10 kgs påsar av utrymmesskäl. Hr precis provat då jag beställde från nätet, förvarar det i garderoben i en plastlåda men nja, den tar massa plats och dessutom luktar det kattmat.

Jag handlar hästfoder varje månad så kan lika gärna köpa kattmat. Skulle heller inte köpa ett foder som skiljer sig så kraftigt i kilopris.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Brukar köpa dom största säckarna.Har två katter som äter olika mat men nu på vintern äter dom samma.
Håller med om att dom som köper små påsar måste förlora en hel del på det.Om man förvarar maten på rätt sätt så ska den hålla sig bra.
Jag hade heller aldrig köpt eller rekommenderat någon att köpa kattmat i en mataffär.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Tycker det är en väldigt oförskämd inställning du har. För väldigt många är nog 700 på kattmat en rätt rejäl summa. Jag undviker 10 kgs påsar av utrymmesskäl. Hr precis provat då jag beställde från nätet, förvarar det i garderoben i en plastlåda men nja, den tar massa plats och dessutom luktar det kattmat.

Jag handlar hästfoder varje månad så kan lika gärna köpa kattmat. Skulle heller inte köpa ett foder som skiljer sig så kraftigt i kilopris.

Varför då? För att du och många andra här försvarar sin egna dumhet?
Jag förklarar hur stor skillnad det är på kilopriserna mellan de stora och mindre säckarna foder. Tråden är främst till för dem som ger de dyrare fodermärkena, inte något billigt man köper på ICA...

Det är klart att 700 kr är mycket pengar för foder, men någon gång måste man ändå lägga ut dem, så varför inte sätta undan 75 kr i månaden så har man plötsligt de där 700 kr som behövs? Folk är fega och vill inte höra om hur dumt det är som de håller på med, hur de slänger pengarna i sjön.

Att dessutom köpa mindre förpackningar betyder oftast mer resekostnad på dem dessutom, eftersom man får åka oftare och köpa nya påsar. Många köper dem i samband med att de ändå ska "förbi och handla mat" men många åker enkel resa till djurbutiken och tillbaka.
Är man smart och kan internet så har man förhoppningsvis vid det här laget lärt sig att ALLT är billigare när man köper det via nätet. Dessutom har många av alla internetbutiker fraktfritt från t.ex. 500 kr och större paket kör Posten hem till dörren. Du slipper själv köra till butiken och köpa och betala bensin(eller busskortspengar) och tid!

Utrymmesskäl undrar jag också över. Hur litet bor ni egentligen? 15m2? Bör man ens ha katt då? En 10 kg säck är inte stor.
Du kanske bör läsa vad jag skrivit om hur du förvarar torrfoder på bästa sätt, då kommer du slippa lukten från kattmaten.

Som sagt, detta är mer en tråd till de som köper fodret man hittar i fackhandeln, det är där den stora prisskillnaden ligger.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag ger våtfoder, precis som dig. Lägger cirka 800:- i månaden på kattmat, önskar att jag kunde hitta billigare Bozita :/ Betalar 9:- styck nu.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Det är tråkigt att de är billiga att köpa i Tyskland, så jäkla grymt att man blir sugen på att beställa något som är tillverkat i Sverige och sen kört ner i Tyskland... :p
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Kollade på tyska Zooplus och det var samma priser som här?

Det är inte alla zooplus som levererar till svrige men allt kommer från deras tyska lager oavsett. själv har jag beställt från .se, .fi och nästa gång blir det nog .com då mitt foder är billigast där. Jag tjänar några hundralappar på att köpa därifrån istället för i sverige
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

En öppnad säck torrfoder håller sig inte fräsch så pass länge att man kan köpa 10 kgs-säckar om man har få katter. Om man inte har möjlighet att packa maten i mindre, lufttäta påsar och frysa in dessa. Men hur många gör det?

Att köpa mindre förpackningar handlar icke om dumhet, snarare tvärt om.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Det stämmer inte, kan du försluta det väl så håller det lika bra som att det vore oöppnat.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Utrymmesskäl undrar jag också över. Hur litet bor ni egentligen? 15m2? Bör man ens ha katt då? En 10 kg säck är inte stor.
Du kanske bör läsa vad jag skrivit om hur du förvarar torrfoder på bästa sätt, då kommer du slippa lukten från kattmaten.

Det där är inte speciellt trevligt skrivet faktiskt, och det finns rätt många lägenheter med dåligt med förvaringsutrymmen. Jag har fått offra städskåpet för att få in två påsar med träpellets. Skulle 10 kg kattmat in får den dela plats med dammsugaren på golvet... Det är alltså billigare att köpa kattmaten i mindre påsar än att hyra ett förråd att förvara den i.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Men till alla lägenheter får man väl något form av förråd? Källarförråd eller vindsförråd? I alla lägenheter jag bott i har vi haft det men jag kan förstå om vissa inte har det, men där om något borde de ju få plats i så fall?
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Nej, det får man inte. Av de lägenheter jag bott i har ungefär hälften haft förråd, och de flesta nybyggda har det inte. Hos någon hyresvärd har man kunnat hyra förråd för ett påslag på ett par hundralappr på hyran. Där vi bor nu är vi hänvisade till shurgard om vi behöver förvaring. :(
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Vad tråkigt! Nybyggen är verkligen speciella, kostar massor i inköp, saknar en hel del saker man är van vid från äldre lägenheter samt har skyhög månadskostnad trots att man äger lägenheten och lägre lär det aldrig bli... Och hyresrätter som är nya, hur har man råd att bo där?

OT men ja, då kan jag förstå att det är svårt! Nu är jag bortskämd med både källar- och vindsförråd.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Det stämmer inte, kan du försluta det väl så håller det lika bra som att det vore oöppnat.

Då får vi agree to disagree, för det du säger stämmer ej. Fodret utsätts för luften varje gång man öppnar även om det bara är en gång. Det räcker alltså med att du öppnar säcken en gång, så kommer det luft in och bakterietillväxt kan starta och fodret kan börja härskna. Därför är det lite dumsnålt att köpa för stora förpackningar. Framförallt är det lite otrevligt att kalla folk som faktiskt vill hålla fodret fräscht och inte köper mer foder än katterna gör av med på rimlig tid, för dumma. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 455
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 622
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 427
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp