Hur stora foderförpackningar köper ni?

Sorbe

Trådstartare
Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på ICA eller i djurbutiken, det blir ju jättedyrt!

Skrev just ett blogginlägg som jag tänkte kanske kan vara tänkvärt för många så jag publicerar det här. :)

"Okej om du köper en mindre påse för att du ska testa fodret på katten eller bara ska vara kattvakt en kortare tid, men du kommer alltid att behöva kattmat om du är kattägare.
Har ni räknat ut vad kilopriserna är? Det är superdyrt att köpa små påsar!

Bara att jämföra Royal Canin Kitten vi köpte tidigare:
400 gram kostar 69 kr = 172,50 kr/kg
2 kg kostar 279 kr = 139,50 kr/kg
4 kg kostar 459 kr = 114,75 kr/kg
10 kg kostar 689 kr = 68,90 kr/kg
(Priserna är hämtade från Animail.se)

Ser ni skillnaden?
Jag har full förståelse för att det kan kännas saftigt att betala 700 kr på en gång för foder, men det blir ju billigare än om du köper 2 kg i månaden...

Vi räknade ut att det kommer gå åt cirka 15 kg torrfoder per år hos oss. Då har vi två katter av den största rasen och därmed går det åt mer.
Vi har beställt vårat foder från Zooplus och de har ofta bra paketpriser om man köper fler säckar (dessutom blir det gratis frakt om du köper en 10 kg säck!).
Sist vi köpte foder (Royal Canin Maine Coon Kitten) så betalade vi 531 kr för en 10 kg (normalpris är 749 kr här i Sverige för samma foder) och dessutom fick vi det hemkört - det går väl knappast att slå?!
1593 kr kostar då vårt foder per år eftersom vi köper mycket samtidigt. Hade vi köpt 2 kgs påsar en gång i månaden hade vi fått betala 4185 kr(!!!) för samma mängd foder!

Jag tycker dessutom det är skönt att ha större mängd foder hemma så man slipper märka att det tar slut på torsdagkvällen och så börjar man jobba innan matbutikerna öppnar på fredagen...
"
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag tycker att 4 kilos förpackningar är mest praktiska att hantera och det känns lite mer hygieniskt eftersom de inte är öppna så länge.

Dock har jag köpt hem 10 kilos förpackningar men då ofta delat med andra kattägare så maten hålls fräsch.

Zooplus är perfekt att handla från eftersom man slipper köra rundor för att handla mat
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Men om man hanterar påsarna rätt så är det ju inga problem med hållbarhetstiden?
Jag har en gigantisk klämma som jag snabbt sätter fast på påsen efter att ha öppnat den och tryckt ut så mycket luft som möjligt och förvarar sen påsen i en fodertunna så den öppnas ju inte mer än när jag fyller på den mindre fodertunnan (ca 2,5 kg, räcker i ca en månad) vi har i lägenheten, det är väl en gång per månad, så totalt blir det nog fyra gånger den öppnas så jag tror inte det är en dålig hantering av så mycket foder.
Det är så jag fått rekommenderat varenda gång jag köpt större fodersäckar. Det är ju torrfoder det handlar om, visst kan det härskna, men inte om det är förslutet ordentligt och inte öppnas varje dag.

Är det värt att betala dubbelt så mycket?

Så såg jag att jag skrivit fel nu, 30 kg går det åt hos oss, alltså tre 10 kg säckar á 531 kr = 1593 kr om vi köper 10 kg säckar och 4185 kr om vi hade köpt flera 2 kg säckar.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag har 5 katter. Köper 4 kgs säckar så det blir att handla nya säckar rätt ofta. 4 kg känns som en smidig förpackning att hantera och när jag sätter i relation till att jag lägger minst 10 000 på hästarna per månad så blir kostnaden för kattmaten fickpengar :o hemskt men så är det.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Vi köper påsar som är på 2,5kg. En sådan räcker i två månader för vår katt.

Nu vet jag inte om det ens finns större säckar av det fodret vi ger, men att köpa foder för mer än 2 månader i taget känns inte motiverat.
.....

Tillägg:
Jag har inte heller sett något annat ställe än vanliga mataffärer som säljer Bilanx foder. Ett av deras foder är det enda fodret katten kan tänka sig att äta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag köper 8-kilos hos Olivers. Nu har det visserligen kommit fyra 2-kilosförpackningar ändå, men priset blir detsamma. Påsarna är återförslutningsbara, och jag använder foderautomat till min katt, så påsen öppnas bara på sin höjd varannan vecka, vilket känns mer hygieniskt.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Isolas mat finns bara i tvåkilossäckar så för mig finns det bara ett kilopris; 170 kr. Allergiska jäkla katt...
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Det krävs ju också att man har lagerutrymme för maten. Jag köper 10 kilos säck ibland när jag ändå är hos veterinären. Annars väljer jag mindre förpackningar. 10 kilos säcken är bökig att hantera. Jag har två Bengalkatter och de är ganska stora och visst går det åt en del mat.

Sen har jag en hund också och han äter betydligt mer än katterna men den sorten som jag brukar köpa finns bara i 2,5 kilos säck i min butik. Ibland har jag köpt 10 kilos säck av ett annat foder.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag har 5 katter. Köper 4 kgs säckar så det blir att handla nya säckar rätt ofta. 4 kg känns som en smidig förpackning att hantera och när jag sätter i relation till att jag lägger minst 10 000 på hästarna per månad så blir kostnaden för kattmaten fickpengar :o hemskt men så är det.

Det är härligt att du är medveten om det i alla fall. ;) Men fyra kg för dig måste räcka i typ två veckor på fem katter?

Nu vet jag inte om det ens finns större säckar av det fodret vi ger, men att köpa foder för mer än 2 månader i taget känns inte motiverat.
Tillägg:
Jag har inte heller sett något annat ställe än vanliga mataffärer som säljer Bilanx foder. Ett av deras foder är det enda fodret katten kan tänka sig att äta.

Varför inte? Vi passar på att köpa mycket foder när det är rabatterat och liknande, som jag skrev tidigare är det grymt skönt att ha mat hemma och slippa köpa varje gång man är och handlar.

Jag köper 8-kilos hos Olivers. Nu har det visserligen kommit fyra 2-kilosförpackningar ändå, men priset blir detsamma. Påsarna är återförslutningsbara, och jag använder foderautomat till min katt, så påsen öppnas bara på sin höjd varannan vecka, vilket känns mer hygieniskt.

Då är det något helt annat, när det är samma kilopris! :)
Jag vet inte om många missat hur man ska hantera större påsar? Nu riktar jag inte helt till dig utan bara skriver som jag skrev i några inlägg upp.
En 10 kg säck ska man öppna så sällan som möjligt. Skaffa en burk/tunna/hink med lock av mindre modell som rymmer något kilo och fyll den och det är där du hämtar mat ifrån varje gång du behöver, inte i den stora påsen.
Den stora påsen ska du ha väl försluten och i en fodertunna - häll inte ut fodret i tunnan utan låt fodret vara kvar i påsen, då håller fodret länge eftersom man inte öppnar den varje dag!

Isolas mat finns bara i tvåkilossäckar så för mig finns det bara ett kilopris; 170 kr. Allergiska jäkla katt...

Då är det helt förståeligt att du inte köper större säckar. Vad har din katt för allergi?

Det krävs ju också att man har lagerutrymme för maten. Jag köper 10 kilos säck ibland när jag ändå är hos veterinären. Annars väljer jag mindre förpackningar. 10 kilos säcken är bökig att hantera. Jag har två Bengalkatter och de är ganska stora och visst går det åt en del mat.

Det där argumentet håller inte tycker jag, plats för maten har man alltid på något sätt och en fodersäck på 10 kg är inte stor.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Varför inte? Vi passar på att köpa mycket foder när det är rabatterat och liknande, som jag skrev tidigare är det grymt skönt att ha mat hemma och slippa köpa varje gång man är och handlar.

Något "varje gång man handlar" blir det ju inte. Vi handlar iaf betydligt oftare än en gång varannan månad ;)
Sedan är det ju en fråga om förvaringsmöjlighet också, plus att det känns som om fodret inte håller sig fräscht hur länge som helst.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Något "varje gång man handlar" blir det ju inte. Vi handlar iaf betydligt oftare än en gång varannan månad ;)
Sedan är det ju en fråga om förvaringsmöjlighet också, plus att det känns som om fodret inte håller sig fräscht hur länge som helst.

Jag är också orolig för hållbarheten. Skillnad om det går åt väldigt fort, men inte om det handlar om längre tid. Jag har maten i källaren eftersom det är svalare där.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Ja du, frågan är vad hon inte är allergisk mot. Vi har hittills konstaterat att fågel, fläsk och fisk inte funkar, hon får klåda och slickar bort pälsen. Nästa grej att testa är nöt och därefter älg, hjort eller annat vilt, men det tar vi efter nyår.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Det där argumentet håller inte tycker jag, plats för maten har man alltid på något sätt och en fodersäck på 10 kg är inte stor.[/QUOTE]

Jag tycker det. Vem är du att bedöma det?

I mitt hem ska mycket annat få plats också.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Jag är också orolig för hållbarheten. Skillnad om det går åt väldigt fort, men inte om det handlar om längre tid. Jag har maten i källaren eftersom det är svalare där.

Precis. Två månader tycker jag känns som rätt "lagom" tid. Det är så länge en säck foder till hunden räcker också. Nu ska jag byta foder, iaf delvis, till hunden och gillar inte tanken på att det då kommer räcka ännu längre.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Bor visserligen granne med djuraffären och har inte brytt mig förut om att cykla dit och köpa 1 10kg säck (som räcker ca 1månad) men sedan upptäckte jag zooplus:love: Jag tjänar många hundralappar på att beställa därifrån + får det till dörren :D Köper ekonomipack dvs 2 10kg säckar och de blir ännu billigare...
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Köpa två kilo t.ex Mjao på ICA blir inte alls dyrare i längden än att köpa 10kg Royal Canin. Här i den lokala ICA butiken kostar 2 kg Mjao ca 55kr = 27kr/kg. Ca 40kr billigare per kilo än ditt Royal Canin.

För att svara på din fråga i rubriken köper jag minst 10kg åt gången. Har just nu fem katter och är inte så ofta i den orten där jag köper katt och hundmat.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Min hund vägrade att äta torrfoder ca 1 vecka efter att en säck öppnats (förvarades i inredd, men oisolerad, källare i tunna) - så större säckar än vad som kan förvaras i kylskåp köps inte.

Bor man i flerfamiljshus, kan det dessutom vara besvärligt att förvara matvaror i källarförråd.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

När jag bara hade en katt köpte jag 4 kilos säck.
Nu när hon har kattungar har jag köpt 10. Första säcken är strax förbrukad, dom är 9 veckor. Kommer gå åt en till på lite mer än en månad.
Fattar inte hur de där små kan äta så mkt!
Första kullen jag hade räknade jag inte riktigt med sådana fasliga foderkostnader. Men förra kullen kostade mig ca 2000 i enbart mat. Sanden vågar jag knappt räkna på ;)
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Köper så stora säckar som det går helst 10kg. Men varierar lite mellan olika torrfoder. För det mesta är det mjau torrfoder, har för mig att jag brukar köpa 5kg säckar i närbutiken. Förvarar maten i en fodertunna där en 10kg säck får plats.

Tidigare gav jag mina mjukmat och blev helt galen på att släpa hem burkar från närbutiken. Kände mig som en galen katttant när jag lastade i 10 storaburkar kattmat och en liter mjölk ;) minst en gång i veckan. Sen fick jag min hästfoderaffär att ta hem mjau mjukmat i större burkar än de som säljs i närbutikerna och sälja på "pall" = 12burkar plastade och på "kartongflak". Mycket smidigare! men nu har jag slutat med mjukmat.

Jag har tre katter. 2vuxna och en ½åring.
 
Sv: Hur stora foderförpackningar köper ni?

Äsch då, galen kattant är man inte förrän man talar om i charken att skinkan ska vara till katten (jag har dessvärre hört mig själv göra det flera gånger:crazy:)

Jag ger enbart våtfoder, Mjau och Bozita i tetra, och skäms inte ett dugg när jag handlar. Senast köpte jag 24 Bozita för det var halva priset:laugh:. Jag gör mycket hellre det än ger torrfoder, när det gäller katthälsa ser jag ingen anledning alls att ge torrfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 455
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 622
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 088
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp