Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

ja känner inte hellr nåra sparkar direk.. usch e så kass på och veta om de e sparkar eller tarmrörelser.. men det borde ju synas på din om hon e dräktig eftersom hon gått så pass långt, min e bara på dygn 188 idag..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Min sambo har ju ett sto som ska föla i mitten utav april och hon är hemskt orolig, för hon är jätterädd att det ska hända hennes sto någonting. Det är ju hennes allt. Hur stor är risken att det händer något galet? Vi har en övervakningskamera som ska upp i boxen som hon kan övervaka henne ifrån sängen med.

Hur ser man att stoet ska föla? Det är första gången hon ska föla. Jag är totalt nybörjare, men vill lära mig! :)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

ja känner inte hellr nåra sparkar direk.. usch e så kass på och veta om de e sparkar eller tarmrörelser.. men det borde ju synas på din om hon e dräktig eftersom hon gått så pass långt, min e bara på dygn 188 idag..

Tänkte jag skulle försöka förklara skillnaden på tarmrörelser och fölsparkar. Tarmrörelserna känns som bubblor som åker igenom ett rör. Man känner hur det rinner vidare liksom. En fölspark är ungefär som om det är nån som knackar på innifrån. Ibland bara svagt och ibland mycke hårdare. Ganska ofta kommer det fler på en gång. Ibland kan man även känna att hela magen gungar. Hoppas du förstår hur jag menar, och att du snart kan känna skillnaden. Det är helt underbart :love:. Jag började känna på min i mån 5.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det var bra förklarat, hade inte kunna förklarat det bättre än att det känns som vågor av någe slag när man känner tarmar :p Och sparkar ja då dunsar det till emot handen.

Du förklara verkligen toppen :idea:

Ja, jag känner en massa och ser en massa oxå :love:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hehe, jag ska hålla mej med att slänga ut bilder på Pillan.
På söndag kommer någon enstaka, då har hon gått 190dygn :) Äntligen, gud vad tiden går segt ibland.

Men hon är på bättringväg iaf, hostar inte längre och snoret är typ borta, lika så på gamlingen :D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det låter ju jättebra, hoppas hon håller sig fräsch nu =) Längtar efter bilder...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

kommer bilder på min donna i morn emd:P då har de gått 190 dygn, shiit bara 140 till fölning:S "bara" 20 veckor kvar då:p haha..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag ska hålla snattrans alltså...

Tror du inte syrran hör min dam HOSTA idag :cry: Blir fasen tokig, har inte hört ett skit och så kommer syrran in, ja hon la sig ner på rygg och käka lite hö sedan reste hon sig och hosta lite. Hmm, kanske bara harkla sig? Å hon LA sig oxå, fasen... Jag bara längtar tills jag kommer på henne liggandes lr rullandes, jag vill ha bilder på det. Men jag får inga, tror syrran ska få bära kameran istället :angel:

Jaja, idag låg tempen på 38.0, men då har det regnat och snöat heeela dagen, och värsta stormen där ute oxå, så nu har vi snö igen :(

Tors låg temp på 37.6
Fre 37.8
Idag 38.0

Hmm
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Min är på 240 dagar , stor om magen. Så det är föl där. Men jag känner också bara små vibrationer i magen. Kan lika gärna vara tarmrörelser.....?:confused:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det låter inget vidare. Är det slemhosta? Står hon på halm?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Haha, ja jag hade vela sett det med, suck.. Hon rulla alltså inte, hon la ner sig på rygg och rafsa åt sig hö :rofl:

sheerona: Jag vet inte alls hur jag ska säga, för jag hinner inte riktigt höra hur det låter :( Men stallägaren berätta att hon hostar igen. Skulle tro det är för vädret, men jag vet inte. Nu har det regnat, varit varmt sen nu snöar det helt plötsligt IGEN!

Jag är så jäkla orolig för fölis så ni anar inte, vad jag hört om detta om förskylningar, virus och hur lätt det är att dom kastar när dom blir sjuka, jag går och är sååå nervös :cry:

Ska försöka höra idag.
Måste få fråga en sak till, vet att jag läste förut om att ston kan klia sig en massa bak på rumpan/svanen innan dom kastar, är det sant? För Pillan kliar sig igår hur länge som helst :crazy: Men jag skulle nästan tro att hon passar på när hon inte har täcke på sig, har låtit henne ha täcke i några dagar nu för att hålla henne varm så att hostan skulle försvinna. Den försvann men är nu åter igen.

Hon står faktiskt inte på halm, men det kan vara höet, det dammar och är SKIT!! Idag hämtar vi hem det braa höet igen och jag får byta ut mina nuvarande balar till sådana för att hon har bäs och allt i magen.

Vet kommer ut den 27:e lång tid kvar...
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag förstår dig. Mitt sto är känsligare vid "fuktiga" väder. Hon hostade för ca 1 månad sen (slemhosta). Vet rekommenderade då att prova ge Bisolvon, jag gav henne 2 flaskor ca 10 dgr, det hjälpte.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja det är verkligen hemskt, ska man ta in dom tidigare lr ska jag låta henne gå ute som vanligt? Alla har varit si så där vid utsläppen nu i några dagar, dom har vägrat gå ut när dom sett hur vädret är :rofl:

Men vad är Bisolvon, antar att man köper det på apoteket?
Fast jag vågar inte ge något heller eftersom jag inte vet vad det är för hosta, jag kan inte höra skillnaden heller, usch det är jobbigt.
Ska försöka lyssna idag, ska försöka filma det med för bästa svar :angel:

Ps, min har aldrig varit förskyld lr haft hosta osv, så det är jobbigt..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Bisolvon köper man på apoteket, det är för människor. Men det är ju bra att veta vad hon har för hosta. Jag såg el hörde inte heller min häst hosta utan det var den anställde som såg henne och talade om det för mig. Så jag har sagt att jag verkligen uppskattar att de talar om att något inte är riktigt bra. De såg ju det på morgonen. Ändå tycker jag att man är ute jämt. Hoppas det blir bättre när du byter hö.
Angående att vara ute, så tycker jag att de ska vara ute så mkt som går bara det är fint väder (speciellt om det är dammhosta). Vid dåligt och fuktigt väder så tar jag gärna in lite tidigare. Tyvärr så tas ju våra hästar in innan det är mörkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Nej precis, man vill ju ge för den rätta hostan isåfall :)

Ja vi får hålla tummarna för att hon blir bättre vid byte av hö, hö vi ska hämta idag hade vi innan det vi har nu och det var INGA problem då så jag håller tummarna för allt nu.

Nu ska jag ut till tösa, idag 190 DYGN :love:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag har en dammkänslig häst, han går ute 07,00- 21,00. Innan dom kommer in fuktar jag spånet + höet, han rullar direkt när han kommer in så då dammar det mindre om man har fuktat ytan innan. Ute får han hösilage vintertid.
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 930
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 320
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 248
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp