Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Gud så kul. Det sparkar som sjutsingen i magen på min.. Din då?

//Carro

Jo det kan sparka ganska bra ibland! :) Men mest på kvällen faktiskt. Ute i hagen är det ganska stilla, men jag har inte känt efter så mycket förrän nu.. Går ju skolan på dagarna så det är mest snabba besök som gäller.. :crazy: Men när hon får kvällsmaten är det full rulle där inne! :rofl:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jo, jag jobbar på dagarna så det blir oxå väldigt snabba besök..
Det sparkar ju helt klart mer på kvällen vid matdags än på dagen. men man brukar kunna känna lite då oxå.. Nej jag har heller inte börjat känna efter förrens nu!!! ;)

//Carro
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag läste en massa böcker inför min första fölning för att förstå vad som inte var normalt så att jag skulle hinna tillkalla veterinär i tid.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja och nu när jag har börjat känna efter lite mer så känns det jättetydligt vilken limpa hon har satt också framför juvret! ^^ Så himla kul att se! Hon ska till tandläkaren den 29, får väl se om dom kan göra nånting så pass nära men det lär väl visa sig. Det är samma veterinär som inseminerade henne så hon känner ju till hästen också. :D

//Maja
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*knapplån*
när mitt sto skulle föla så sa alla att inkl vet att, ute var det bästa. så jag cyklade varje natt i 2 veckors tid till hagen för att kolla.. höll då vakt i 2 timmar och cykla hem för att komma tebax senare... så var dit vid 23.00 och vid 01.00 och sen vid 03.00 och vid 05.30... men efter 2 veckor var jag så grymt trött att jag sov hela natten och vi vaknade av att telefonen ringde. (svärfar som såg hagen 24 tim om dygnet) Det ligger ett föl i hagen sa han!!! Vi flög upp!!!!!! tror aldrig barnen varit sä lätta att få upp på morgonen!!! vi viskade bara... vi måste skynda oss.. det ligger ett föl i hagen ;) dom var lika spända som vi!!! när vi åkte dit och svängde in mot hagen såg jag ett underbart fuxföl.. tårarna började rinna.. gud vad lycklig jag var!!! efterbörd och allt hade gått jätte fint. men stoet hade spruckit en del så jag fick ringa ut vet. hon kom och sydde och gav henne några dagars medicin. men allt gick bara fint trotts min klantighet att lyckas stänga av klockan...:crazy: Hoppas era fölningar går bar i år! Mitt sto ska ha till midsommar och jag väntar med spänning :) men denna gång kommer vi sova i stallet;)
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*KL*
Vid kvälls fodringen sprattlade det ordentligt i magen:love:
Den har kanske börjat träna inför segrarna på travovalen i framtiden!:bump:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

haha vem vt:P:P usch än vet jag inte om jag känner sparkar eller om det är tarmen:p mend et känns som sparkar:love:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja urs vad dött det var här nu.. :crazy: Jag har börjat bli lite orolig nu jag, kände ju sparkar förut nån gång och har väl känt nån liten, men det känns inte som om det är lika mycket som alla ni gör..?? :confused: Nästan lite rädd att det är nåt fel, men är det vanligt att det inte sparkar så mkt? :confused:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det är nog inget fel ska du se.. Kanske känner du på fel sida lr så är det en lugn krabat ;)

Vilket dygn är din på? Jag är himla dålig att hålla reda på sådant, tyvärr.

Min är idag på 186dygn och igår kände jag massor med sparkar, man kunde även se dom om man satt på huk och tittade, man såg hur den rörde sig och sparka. Har även sett på sidan av magen vid virvlarna men där är jag osäker fortfarande om det är fölis lr om det är tarmar.

Lycka till!!

Ps, denna tråd har legat borta ett tag, synd det. Det är ju för oss nybörjare som sagt. Å jag är en av dom. Jag har dock låtit denna vara eftersom ingen aning skrivit :angel:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Min är aktiv till och från, vissa perioder ser man jämt. Det var vanligt för ca en månad sen att man såg dagligen. Nu har det blivit mer sällan men jag är väl inte där varje gång som den har "spel".
Idag var den igång ordentligt och man lyser upp något enormt och tänker: den lever:banana:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

I sjunde månaden tror jag att jag kände första sparken, om jag inte missminner mig.
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag kände i början av 5:e månaden om inte tidigare, och nu ser man verkligen hur den rör sig och känner givetvis oxå.. Så himla kul :D
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

På min hoppar det hej vilt i magen:love:, syns på flera metes håll.
Helhäftigt!

Hon går in i månad 10 om 2 dagar. Jag har känt sparkar i sisådär 2 månader kanske..
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Spännande att vänta på :)

Kan man vacc ett dräktigt sto mot stelkramp o hästinfluensa ?
Nån som vet ?
När ges abortsprutan?
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Spännande att vänta på :)

Kan man vacc ett dräktigt sto mot stelkramp o hästinfluensa ?
Nån som vet ?
När ges abortsprutan?

Jag vet inte hur det är med hästinfluensa men man ska ju vaccinera mot stelkramp en månad innan beräknad fölning, för att fölet ska få ett litet skydd av stoets vaccination..

Abortsprutan ges väl i månad 4, 7 och 9 om jag inte minns helt fel.. :

//Diana
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Det stämmer, 5, 7 och 9:e månaden får dom virusabort sprutan, min ska få sin andra 27:e februari och vet tyckte att vi även kunde ge stelkrampen då, varför vet jag inte. Men han tyckte det iaf.

Hur det är med influensan har jag ingen aning om heller, men tror inte det skulle vara någon fara. lr :crazy:
 
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Min har gått 241 dagar idag.. Men jag känner bara nån liten mjuk spark nån gång ibland.. Man ser inte alls så som ni beskriver.. Och eftersom det är så pass små sparkar så kanske det bara är tarmrörelser? :confused:
Men igår när jag kramade lite om magen så såg hon faktiskt lite sur ut och vände sig om å stirrade på mig. Har aldrig hänt förut, kanske kan vara ett tecken? :idea:

Jag tycker vi fortsätter vara aktiva här! Jag är ju också nybörjare och har verkligen saknat den här tråden.. Man vill ju dela med sig av sina erfarenheter med andra.. ;)
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 926
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 320
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 248
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp