Nybörjare - HJÄLP MIG!

Vad är bäst för mig (och hästen)?

  • Köp en gammal, trött polle..

    Röster: 0 0,0%
  • Köp en islandshäst!

    Röster: 1 3,1%
  • Bli fodervärd åt en häst i mindre storlek

    Röster: 0 0,0%
  • Bli fodervärd åt ett stort energiknippe!

    Röster: 0 0,0%
  • Fortsätt som medryttare en gång i veckan, det räcker

    Röster: 18 56,3%
  • Hyr en häst över vintern

    Röster: 4 12,5%
  • Hyr in dig på en häst i ett stall och åk dit när du har lust

    Röster: 5 15,6%
  • Använd magkänslan och hjärtat, självklart ska du ha en egen bästa vän!

    Röster: 1 3,1%
  • Annat

    Röster: 3 9,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    32

Tilda S

Trådstartare
Hej alla underbara hästmänniskor!

Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med mig! :)

Att jag började intressera mig för hästar från början berodde på att jag hade haft en lång tids utmattning med ångestsyndrom. Jag läste om häst-terapi och det ledde till att jag hörde av mig till en gård med islandshästar och berättade om min situation. Jag fick jättefint bemötande och var sedan där på ca. 8 privatlektioner där vi tog det väldigt försiktigt och gick riktigt lugnt fram.

Sedan fick jag erbjudande om en sköthäst på en annan gård och att då ta lektioner för en annan instruktör. Tyvärr blev detta inte alls bra, hästägaren bestämde sig ganska snart för att sälja vilket gjorde att jag inte hade någon häst att sköta och den nya instruktören var väldigt hård och framfusig i sin attityd. Hon hade ingen förståelse för att jag var nybörjare eller för den situation med psykisk ohälsa som jag kom från. Jag blev väldigt sårad och kände mig urdålig på allt som hade med hästar att göra.
Det gjorde att jag slutade helt.

Nu, några år senare, har jag av en slump blivit medryttare till en ponny en gång i veckan. Det är fantastiskt roligt och hon jag rider tillsammans med har full förståelse för att jag är i början och vill utvecklas sakta. Vi har det kanontrevligt ute i skogen :)

Min kärlek till hästar växer och växer och växer och jag har kommit till en fas nu där jag känner att jag vill ha "min egen" häst. Jag har börjat undersöka om det finns stallplats att hyra i närheten och sitter klistrad framför alla häst-annonser. Men det är NU jag behöver ER hjälp!! :)

Vad ska jag tänka på? Vad är viktigast när det gäller ras, ålder, kön, storlek? Finns det något som underlättar för mig som nybörjare, så att jag inte sätter mig i en för svår situation?

Jag har inga tävlingsambitioner, utan vill ha en häst som kan bli min trogne vän på skogsturer och dessutom vill jag gärna utvecklas med hjälp av någon instruktör ibland. Men skogen, sällskapet och pysslandet är viktigast!

Just nu har jag dessa alternativ jag funderar kring:

1. Hyra en häst från en ridskola/verksamhet under vinterhalvåret för att prova på hur det är. Fördel: Tidsbegränsat. Nackdel: Det bli inte min egen häst, kanske tar det bort lite av motivationen att utvecklas ihop?

2. Hyra häst på plats på en verksamhet. Samma för- och nackdelar som ovan.

3. Bli fodervärd. Fördel: Lite mindre ansvar och ekonomisk börda. Nackdel: Känner prestationsångest gentemot ägaren och en oro över att lämna tillbaka hästen om jag fäster mig vid den.

4. Köpa egen häst. Jag kommer förmodligen kunna ha hästen i större kollektivstall ett par mil bort, eller i ett litet eget stall i närheten (då måste jag dock ha två såklart). Fördel: Det blir min egen häst! Nackdel: Jag blir väldigt ensam med allt ansvar och oroar mig för om jag har tillräcklig kunskap.


Såå..... Nu är det bara att ösa på med alla era rekommendationer, tips, råd och hejarop! :) :) TACK på förhand!!

Ps. Jag är 160 cm lång och väger ca. 75 kg. Kanske kan vara bra att veta om ni vill tipsa om särskilda raser osv :)
 
Jag tycker 2.
Jag tolkar det som du inte har så mkt erfarenhet. Och jag tror det är skönt att få det stödet du kan få där.
Jag tror det är bra att inte jäkta och ha bråttom. Utan prova hur det känns där. Jag tror det sämsta du kan göra är att ha häst själv i ett stall där du är ensam. Det är så mkt mer än bara ridningen som du behöver lära dig kring skötsel, vård, sjukdomar etc.
 
Jag tycker egentligen inget av alternativen i nuläget. Rid på ridskola och häng mer i stall först för att verkligen lära dig. Det är ett väldigt stort ansvar att ha häst och det kräver ganska stora kunskaper för att hästen ska ha det bra. Om du ändå väljer att skaffa egen på något sätt, så behöver du se till att stå uppstallad där det finns någon du verkligen litar på som kan vägleda dig i ditt hästägande. Så i så fall är väl alternativ 2 det som ligger närmast.
 
Vad roligt att det redan börjar komma in svar från er, så snabbt :) Ser fram emot att läsa fler kommentarer! Tack!
 
Någonstans där det finns kunniga hästmänniskor som är villiga att lära dig. Kan du ha ponnyn fler dagar i veckan om det är så att du vill rida mer?

Inte ett eget stall än. För att ha det måste man ha väldigt mycket kunskap!
 
Tycker inte heller att något av alternativen är bra. Fortsätt som medryttare det är ett jättebra sätt att lära sig mer än bara ridning. Man behöver ha koll på flera områden för att kunna ge en häst en bra tillvaro och än så länge låter det som att du inte har kommit dit ännu.

Finns det någonstans där du kan få sköta hästar? Många som vill ha häst ser bara till sin ridförmåga men missar hästhanteringsförmågan, att förstå vad de säger och kommunicera med dem, och den praktiska omsorgsförmågan. Genom att vara skötare lär man sig mycket om den praktiska hanteringen och kommunikationen.
 
Tycker inte heller att något av alternativen är bra. Fortsätt som medryttare det är ett jättebra sätt att lära sig mer än bara ridning. Man behöver ha koll på flera områden för att kunna ge en häst en bra tillvaro och än så länge låter det som att du inte har kommit dit ännu.

Finns det någonstans där du kan få sköta hästar? Många som vill ha häst ser bara till sin ridförmåga men missar hästhanteringsförmågan, att förstå vad de säger och kommunicera med dem, och den praktiska omsorgsförmågan. Genom att vara skötare lär man sig mycket om den praktiska hanteringen och kommunikationen.

Tack för ditt svar!
Jag lägger mycket fokus på hanteringen och är väldigt intresserad av det. Markarbete och kommunikation är A och O för mig. OM jag skulle köpa egen häst skulle jag kunna tänka mig en lång period av relationsbyggande för att skapa förtroende innan jag sitter upp över huvud taget. Lägger stor vikt vid detta, men självklart finns det mycket kvar att lära också! :)
 
Någonstans där det finns kunniga hästmänniskor som är villiga att lära dig. Kan du ha ponnyn fler dagar i veckan om det är så att du vill rida mer?

Inte ett eget stall än. För att ha det måste man ha väldigt mycket kunskap!
Tyvärr kan jag inte ha ponnyn fler dagar p.g.a. ägarens jobbtider, fler medryttare etc.
 
Det är egentligen omöjligt att säga utan att känna dig o veta vad du kan.

Men om jag ska försöka säga då....
Det verkar som om drömmen om en egen häst har slagit till ordentligt hos dig och då tycker jag att du ska gå den vägen. Jag känner igen mig från när jag köpte min första häst - egentligen borde jag inte har gjort det, men jag gjorde det ändå, och 13 år senare är jag inbiten hästägare. (Hade jag frågat här hade jag säkert blivit avrådd.)

MEN det viktiga är att du som oerfaren köpare har kunnig hjälp när du köper, du måste lägga ner tid o ork att hitta en häst som är alldeles rätt för någon som är i början på sin ridkarriär, och som är dessutom sårbar inför att det ska gå fel (vilket du verkar vara). Du behöver en trygg, lugn, erfaren häst som är okomplicerad i all hantering och all ridning. Att köpa häst är "inte bara".

Sen ska du ha kunnigt folk omkring dig när du väl har skaffat. ABSOLUT INTE eget stall, det är helt fel väg att gå när man är ny hästägare. Det kan uppstå alla möjliga situationer där man behöver någon att rådgöra med. Satsa på att vara i ett större stall med gott rykte.

Du har inte nämnt det ekonomiska eller tidsaspekten - var medveten om att hästar har en förmåga att sluka en h-vetes massa pengar och tid. Underskatta inte den biten. Ta den mängd pengar o tid du har tänkt att du ska lägga på hästen o dubbla eller tredubbla den.....

Lycka till hur du än gör
 
Mitt förslag blir att fortsätta som medryttare tills vidare, kanske på sikt i utökad omfattning om det går. Det kan ge dig möjlighet att lära dig mer om hästar, om hästskötsel, om ridning, och om just den hästindividen, på ett avslappnat och lagom krävande sätt.

Utöver det föreslår jag att dela hästlärandet mellan många olika källor. Läsa mycket, se andra rida/tävla/träna, prata med andra hästmänniskor, se film/klipp med träningar och annat. Ju mer du lär dig, desto bättre förutsättningar kommer du att få för att värdera och sålla bland kunskapskällor. För som med så mycket annat är det svårt för den som ännu inte kan så mycket om ett ämne att bedöma värdet i det någon annan framför.

Egen häst är jättekul, det kan absolut vara ett vettigt mål men det låter inte som om det är rätt riktigt än.
 
Jag tycker 2.
Jag tolkar det som du inte har så mkt erfarenhet. Och jag tror det är skönt att få det stödet du kan få där.
Jag tror det är bra att inte jäkta och ha bråttom. Utan prova hur det känns där. Jag tror det sämsta du kan göra är att ha häst själv i ett stall där du är ensam. Det är så mkt mer än bara ridningen som du behöver lära dig kring skötsel, vård, sjukdomar etc.
Problemet med att hyra på plats häromkring är att det är väldigt dyrt, långt mycket dyrare än alla budgetplaner jag gjort inför ett ev. eget köp och alla omkostnader. Jag får känslan av att stallägarna tjänar mycket pengar på att få sina egna hästar ompysslade och motionerade.. Är det konstigt tänkt av mig?
 
Problemet med att hyra på plats häromkring är att det är väldigt dyrt, långt mycket dyrare än alla budgetplaner jag gjort inför ett ev. eget köp och alla omkostnader.
Det kan förstås vara så att uthyrarna skär guld med täljkniv och har oskäliga priser. Men det kan ju också vara dina kalkyler som hamnat i underkant. De faktiska kostnaderna för att hålla en häst skiljer stort beroende på specifika förutsättningar, det har diskuterats i mängder av trådar här på forumet, du hittar lätt gott om underlag.
 
Det är egentligen omöjligt att säga utan att känna dig o veta vad du kan.

Men om jag ska försöka säga då....
Det verkar som om drömmen om en egen häst har slagit till ordentligt hos dig och då tycker jag att du ska gå den vägen. Jag känner igen mig från när jag köpte min första häst - egentligen borde jag inte har gjort det, men jag gjorde det ändå, och 13 år senare är jag inbiten hästägare. (Hade jag frågat här hade jag säkert blivit avrådd.)

MEN det viktiga är att du som oerfaren köpare har kunnig hjälp när du köper, du måste lägga ner tid o ork att hitta en häst som är alldeles rätt för någon som är i början på sin ridkarriär, och som är dessutom sårbar inför att det ska gå fel (vilket du verkar vara). Du behöver en trygg, lugn, erfaren häst som är okomplicerad i all hantering och all ridning. Att köpa häst är "inte bara".

Sen ska du ha kunnigt folk omkring dig när du väl har skaffat. ABSOLUT INTE eget stall, det är helt fel väg att gå när man är ny hästägare. Det kan uppstå alla möjliga situationer där man behöver någon att rådgöra med. Satsa på att vara i ett större stall med gott rykte.

Du har inte nämnt det ekonomiska eller tidsaspekten - var medveten om att hästar har en förmåga att sluka en h-vetes massa pengar och tid. Underskatta inte den biten. Ta den mängd pengar o tid du har tänkt att du ska lägga på hästen o dubbla eller tredubbla den.....

Lycka till hur du än gör
Tack så jättemycket för kloka råd!
Det här med att ha med mig någon erfaren i ett ev. hästköp har jag tänkt mycket på och har kollat med en tjej som gärna hjälper mig om det blir så.

Ja, detta med tid och pengar.. Det får ni alla gärna hjälpa till att utveckla. Det känns som det är extremt olika från person till person. Veterinärkostnader kan man ju aldrig veta i förväg. Men om vi bortser från just det. Alla andra omkostnader verkar vara väldigt olika beroende på vilken "typ" av hästägare man är, vilka ambitioner man har och vilken hästras det gäller. Någon som vill utveckla och ge exempel?
 
Jag tycker egentligen inget av alternativen i nuläget. Rid på ridskola och häng mer i stall först för att verkligen lära dig. Det är ett väldigt stort ansvar att ha häst och det kräver ganska stora kunskaper för att hästen ska ha det bra. Om du ändå väljer att skaffa egen på något sätt, så behöver du se till att stå uppstallad där det finns någon du verkligen litar på som kan vägleda dig i ditt hästägande. Så i så fall är väl alternativ 2 det som ligger närmast.

Jag förstår verkligen detta med att stå uppstallad och ha tillgång till kunniga människor. Självklart kan allt möjligt inträffa och sjukdomar kan slå till, olyckor o.s.v. Men jag skulle jättegärna vilja ha exempel, för alla varnar så mycket för allt som kan hända utan att berätta vad dessa situationer är för något. Går det ofta fel?
 
Problemet med att hyra på plats häromkring är att det är väldigt dyrt, långt mycket dyrare än alla budgetplaner jag gjort inför ett ev. eget köp och alla omkostnader. Jag får känslan av att stallägarna tjänar mycket pengar på att få sina egna hästar ompysslade och motionerade.. Är det konstigt tänkt av mig?

Det beror nog på ur vilket perspektiv man ser det. Du tänker att du hjälper hästägaren genom att sköta om och motionera.
Hästägaren tänker att denne tilhandahåller dig möjligheten att ha häst som din egen utan att behöva ha ansvaret och lägga ut kostanden för inköp. Till exempel om hästen skadar sig och kostar många tiotusen utöver försäkringen så får ägaren stå för det liksom för andra risker det innebär att ha häst. Blir det för mycket för dig kan du lämna tillbaka hästen, i ett sånt läge kan en egen häst vara svårsåld och du får ha kvar ansvaret längre än vad du skulle önska etc.
 
Mitt förslag blir att fortsätta som medryttare tills vidare, kanske på sikt i utökad omfattning om det går. Det kan ge dig möjlighet att lära dig mer om hästar, om hästskötsel, om ridning, och om just den hästindividen, på ett avslappnat och lagom krävande sätt.

Utöver det föreslår jag att dela hästlärandet mellan många olika källor. Läsa mycket, se andra rida/tävla/träna, prata med andra hästmänniskor, se film/klipp med träningar och annat. Ju mer du lär dig, desto bättre förutsättningar kommer du att få för att värdera och sålla bland kunskapskällor. För som med så mycket annat är det svårt för den som ännu inte kan så mycket om ett ämne att bedöma värdet i det någon annan framför.

Egen häst är jättekul, det kan absolut vara ett vettigt mål men det låter inte som om det är rätt riktigt än.
Tack för tipset om olika källor!
Jag slukar allt jag kan komma över på nätet just nu. Framförallt läser jag mycket om horsemanship och kikar på tusentals videor med lektioner i olika grenar osv.
 
Det beror nog på ur vilket perspektiv man ser det. Du tänker att du hjälper hästägaren genom att sköta om och motionera.
Hästägaren tänker att denne tilhandahåller dig möjligheten att ha häst som din egen utan att behöva ha ansvaret och lägga ut kostanden för inköp. Till exempel om hästen skadar sig och kostar många tiotusen utöver försäkringen så får ägaren stå för det liksom för andra risker det innebär att ha häst. Blir det för mycket för dig kan du lämna tillbaka hästen, i ett sånt läge kan en egen häst vara svårsåld och du får ha kvar ansvaret längre än vad du skulle önska etc.
Mycket klokt sagt!
 
Jag förstår verkligen detta med att stå uppstallad och ha tillgång till kunniga människor. Självklart kan allt möjligt inträffa och sjukdomar kan slå till, olyckor o.s.v. Men jag skulle jättegärna vilja ha exempel, för alla varnar så mycket för allt som kan hända utan att berätta vad dessa situationer är för något. Går det ofta fel?

Ja, det går relativt ofta fel. Fel på det sättet att en nybörjare inte i tid känner av begynnande skador/ofräschet eller inte kan reda ut när något börjar strula i ridning eller hantering. Hur vet du tex om det är en lätt stelhet i hästen (som även kan vara första tecknen på en skada), en sadel som inte riktigt sitter perfekt eller du som ryttare som har dragit på dig ngn liten snedhet som påverkar hästen?

Det finns genomstabila hästar som alltid "funkar", men de allra flesta är sådana som är helt trygga i rätt miljö och vid rätt hantering. Inte sällan köps en sådan häst och efter ett par månader är det inte längre lika lätt. (Inte nödvändigtvis för att man gör fel som ägare, utan för att hästens tillvaro ändras och det går aldrig att veta innan hur individen kommer svara på det.)
 
Vad gulliga ni är som svarar och engagerar er!
Än så länge har det mest varit personer som vill hejda mig (även om det är av omsorg). Finns det någon därute som vill dela sin historia av att det kan gå bra trots att man är i början?
 
Ja, det går relativt ofta fel. Fel på det sättet att en nybörjare inte i tid känner av begynnande skador/ofräschet eller inte kan reda ut när något börjar strula i ridning eller hantering. Hur vet du tex om det är en lätt stelhet i hästen (som även kan vara första tecknen på en skada), en sadel som inte riktigt sitter perfekt eller du som ryttare som har dragit på dig ngn liten snedhet som påverkar hästen?

Det finns genomstabila hästar som alltid "funkar", men de allra flesta är sådana som är helt trygga i rätt miljö och vid rätt hantering. Inte sällan köps en sådan häst och efter ett par månader är det inte längre lika lätt. (Inte nödvändigtvis för att man gör fel som ägare, utan för att hästens tillvaro ändras och det går aldrig att veta innan hur individen kommer svara på det.)
Tack! Detta med att kunna jämföra och se skillnad på frisk och begynnande sjukdom var ett gott exempel! Det är så klart svårt när man inte har så mycket att jämföra med sedan tidigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 552
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp