Nybörjarfråga ang. Photoshop

Saybia

Trådstartare
Håller på att försöka lära mig Photoshop med målet att kunna fixa kollage och sånt.
Har dock ett allvarligt "problem" som säkert är väldigt lätt åtgärdat om man bara vet hur man gör, därför frågar jag:
När jag öppnar en bild så lägger den ju sig under "Layers" som bakgrund, när jag sedan öppnar nästa bild genom att använda "File" --> "Open..." så lägger den ju sig också som bakgrund under "Layers" och då försvinner bilden därifrån som jag först öppnade. Den nyöppnade bilden lägger sig sen ovanpå den bilden som jag först öppnade. Funderar på hur man får alla nyöppnade bilder att lägga sig under "Layers" så man ser dem? hade ju varit smidigt att komma åt bilderna när man vill hålla på att "klippa och klistra" ;)

Om det spelar nån roll så har jag Adobe photoshop cs 8.0, har även försökt fixa i Photoshop Elements men där händer det precis samma sak: att den nya bilden ersätter den jag först öppnade.
Hur i hundan kan man arbeta med flera bilder samtidigt så att man "ser" dem under layers/lager?
Måste ju göra nåt knas nånstans?:confused:

Nån som har lust att ge mig en hjälpande hand, skulle vara evigt tacksam för man kommer inte så långt med sina övningar när man inte ens lyckas öppna bilderna man vill arbeta med...;):crazy:

:bow:
 
Sv: Nybörjarfråga ang. Photoshop

När du tar file->open öppnar du ju en ny (bild)fil. Layers är ju lager inom filen och har du flera lager ligger de i samma bild och det är inte särskilt smidigt för att "klippa och klistra".

Exempel på hur du använder lager:
* om du har två heltäckande foton i olika lager och klipper bort en fyrkant ur fotot i översta lagret så ser du motsvarande bit av fotot i det undre lagret genom detta "hål".

* Om du gör en "lagermask" på ett lager så kan du dölja/visa delar av lagret som lagermasken är kopplad till.

* Om du använder en "klippmask" så kommer de effekter som du lägger i klippmasklagret bara att tillämpas på det undre lagret.



Så om det är två bilder du vill klippa och klistra emellan är det bättre att du öppnar dem i separata fönster (med file->open), så det ser ut här. Här är den högra bilden markerad och den har bara ett lager. Men jag kan använda valfritt markeringsverktyg och markera en bit ur den, klippa/kopiera ut den och sen markera den vänstra bilden och klistra in den där.

Om jag istället markerar den vänstra bilden ser man att den har fler lager: så här. Överst är lagret med fölet, under ligger ett lager som visar ett inskannat gammalt foto, och av detta syns bara "passe partouten" (det gulvita runt fölfotot), och längst ned ett helrött lager (som är dolt).

Om du klipper ut en bit ur det högra fotot och klistrar in på det vänstra hamnar den inklistrade biten i ett eget lager. Andra sätt att skapa nya lager är att gå in i lager-menyn och göra ett nytt lager, eller helt enkelt klicka på ikonen som finns precis till vänster om papperskorgsikonen i lager-fönstret.



Svarade det här på några frågor?
 
Sv: Nybörjarfråga ang. Photoshop

Tack :bow: Lite klokare blev jag i allafall, verkar komplicerat det där med lager men det är kanske bara som det låter ;)
Nu ska jag i allafall sätta mig ner och testa om det går bättre när jag vet lite bättre vad jag sysslar med...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 696
Senast: gern
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 819
Senast: Grazing
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 197
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp