Bukefalos 28 år!

nybörjarkusk

fejt

Trådstartare
Jag har en nordsvensk brukshäst som jag både kör och rider. Han är 22 år gammal men extremt pigg och vältränad för sin ålder. Sjäv är jag ny kusk men erfaren ryttare. Min raring tar inte riktigt vänster töm och är svår att köra rak då han hela tiden faller ut åt höger samtidigt som han går lätt ställd åt vänster. Det är samma sak i ridningen men där kan jag fixa det efter lite uppvärmning. Jag arbetar mycket med skänkelvikningar, för höger skänkel flyttar han perfekt, för vänster skjuter han ut höger bog och är allmänt ovillig. Efter en halvtimmes jobb är han eftergiven och med. Det är inget fel på honom kroppsligen. Han var på klinik och hos kiropraktor i maj och det finns ingenting som de har sett som skulle kunna förklara detta. Jag gissar att problemet finns hos kusken. Tips?
 
Sv: nybörjarkusk

Jag har ett liknande problem och det är varierande böjning och rakriktning jag arbetar med.
Tänk att körpisken är din skänkel!
Du kanske vill ha konkreta övningar men jag brukar tänka så (kör endast ute på skogsvägar dock), att jag tar sikte på t.ex en trädstam och siktar på att köra spikrakt fram till den. När jag kommit dit tar jag nästa.
Hästen måste bjuda framåt och vill jag ha mer stöd på vänster töm brukar det funka att arbeta diagonalt, så duttar jag höger bakdel med spöet för att få igång det lite mer.
I bland lirka lite med höger töm som han har en tendens att bli lite låst i, vara noga med att INTE hålla fast själv utan vara mjuk och flexibel även om hästen är lite stum.
Pisken (lång sådan) är ett bra hjälpmedel till att passa på ev. bogar som far ut. Som när du ställer din häst åt vänster och han trycker åt höger (min gör liknande) använder jag pisken på höger bog för att hålla den på plats.
 
Sv: nybörjarkusk

Jag kanske ska förtydliga att jag själv är amatörkusk och mina tips är inte professionella någon stans, men det är lite av det jag snappat upp och som funkat för mig :)
 
Sv: nybörjarkusk

I stort sett alla hästar har ju en sämre och bättre sida och eftersom du får ordning på det i ridningen så kan du ju också få ordning på det i körningen.
Enklast är att arbeta på en volt och komihåg att ha stöd på yttertömmen. Använd pisken på insidan och ställ hästen inåt. Ibörjan få man kanske bara något steg som blir rätt men efterhand som hästen blir starkare så går det bättre. När hästen har fallit in för mycket så får du styra ut den på volten igen och försöka igen.
Du kan ju också tömköra och ta hjälp av en vägg eller staketbit och göra skänkelvikning och annat lösgörande arbete för att stärka din häst i akriktningen.

Du kan kanske hitta lite tips här:
http://korning.ifokus.se/articles/4...-losgjordhet-nyckeln-till-framgang?articles-1

Lycka till!
 
Sv: nybörjarkusk

Tänk att körpisken är din skänkel!

Vilken bra påminnelse! Så är det ju och när jag tänker på det så blir det lättare för mig. Tack! Att han får upp farten och inte går och såsar är också en viktig påminnelse för mig.
 
Sv: nybörjarkusk

är tänder och kropp kollad så hästen är "jämn"? :)

Han är extremt väl kollad de senaste 10 åren. Tandläkare varje vår och kiropraktor regelbundet. Undersökt på klinik i våras. Det är inget fel på honom som behöver åtgärdas vetrinärt utan han måste arbetas på rätt sätt för att stärkas och mjukas upp.
 
Sv: nybörjarkusk

I stort sett alla hästar har ju en sämre och bättre sida och eftersom du får ordning på det i ridningen så kan du ju också få ordning på det i körningen.
Enklast är att arbeta på en volt och komihåg att ha stöd på yttertömmen. Använd pisken på insidan och ställ hästen inåt. Ibörjan få man kanske bara något steg som blir rätt men efterhand som hästen blir starkare så går det bättre. När hästen har fallit in för mycket så får du styra ut den på volten igen och försöka igen.
Du kan ju också tömköra och ta hjälp av en vägg eller staketbit och göra skänkelvikning och annat lösgörande arbete för att stärka din häst i akriktningen.

Du kan kanske hitta lite tips här:
http://korning.ifokus.se/articles/4...-losgjordhet-nyckeln-till-framgang?articles-1

Lycka till!

Tack för jättebra tips och länk! Voltarbete ska jag prova redan idag. Kul!
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 893
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 531
Senast: IrishDraft
·
J
Trav Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett...
2
Svar
32
· Visningar
3 948
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp