nyfiken westernryttare

B

Blaze_Of_Glory

jag har ett fyraårigt quartersto som alltid haft perfekt balans på bakdelen och lätt för sidvärtsrörelser och att samla sig.
Detta är något jag verkligen vill utveckla för att se hur långt hon kan komma. Dressyren har jag valt bort för alltid, men jag blir mer och mer nyfiken på den akademiska ridkonsten.

Frågan är; hur börjar man?

köpte en bok av BB, men tyvär saknas det rent konkret vägledning. Jag har förstått att det mesta utgår från piaffen, men hur lär jag henne (och mig) det på rätt sätt?

tacksam för hjälp och tips.
 
Piaffen kommer i ett lite senare skede. Först ser man till att ha koll på böjning, framåt-nedåt sökning i skritt och trav samt skolorna, sen kan man börja fundera på piaffen.

Vart bor du? Det bästa är att hitta en bra tränare för att lära sig det över internet är i princip omöjligt.
 
jo, men jag menade den traditionella tävlingsdressyren... :p
 
Hejsan.
Jag tror hon menade den vanliga dressyren, sån dressyr de flesta ridskolor kör med..

Jag är oxå westernryttare... men har börjat intressera mig mycket av AR. Dels för jag har en kallblodstravare.. men oxå som vid sidan av westernridningen.

vill oxå å lite tips hur man börjar oså..

(förlåt att jag snodde din tråd lite Lina... ;) jätte fina hästar du har föresten.. såg er på Hjoko.. ;) *prisutdelare*)
 
med mina westernögon så kan hon det du nämner.
Hon går i avslappnad form i alla gångarter, och förutom diverse westernrörelser så hon kan trespår (öppna/sluta?) och skänkelvikningar på rakt spår och volt i alla gångarterna (går att flytta i princip hur som helst)
För att vidareutveckla hennes balans så har jag även börjat leka in galopp-piruett, utan att hon tappar takt eller form.

Jag har min anläggning utanför Flen, Södermanland.
 
hej!

ja visst är det kul att hämta inspiration från andra ridstilar? Jag kan omöjligt hålla mig till en. ;)
Det vore ju som att bara laga mat på svenska recept och produkter. :banana:
 
Det vore ju som att bara laga mat på svenska recept och produkter. :banana:

Hej!
Kul att se dig igen här på buke! ( du kanske varit här? men jag har inte sett dig iaf ;) )
Det där var en väldigt bra jämförelse :) Och jag håller med! Varför hålla sig till EN ridstil! ;)
 
Jag tror att jag sett en del av dig förut här på buke och misstänkte att ni hade kommit en bit i er ubildning, men jag vågade inte chansa. :D

Det bästa sättet att börja är antingen från marken eller från ryggen. Börja först med att se om din häst har förstått vad spöet betyder. Vad händer om deu petar med det vid svansroten?
Om hon sänker bakdelen, vinklar bäckenet och kommer upp med ryggen utan att tappa framåt-nedåt och avslappningen har du en bra början. Dock brukar det alltid vara något som inte stämmer.
I vilket fall om hon har förstått vad spöet innebär börja försiktigt att peta på henne vis svansroten i piaff takt och se vad som händer. Saktar hon ner farten frivilligt, stannar avslappningen kvar och framåt-nedåt?
Gör det inte det behöver du klura ut vad som är fel, vilket av det fungerar inte.
Och var nöjd med lite i början speciellt om du gör det frn ryggen. Sitt heller inte och bromsa henne om du inte känner att det är det enda som inte stämmer. "Bromsa" bara med sitsen genom att vinkla ditt bäcken bakåt.

Funkar det så fortsätter man så ett tag och bara ber om lite. Det behöver bara vara så att hon vinklar bäckent får mer energi och "stannar" upp något lite. Så får man fortsätta ett tag för att stärka hästen. Sedan kan man våga be om mer.

Dock så brukar det skada mer än vad det gör nytta om man mpressar för mycket i början.

Och försök att aldrig ge henne träningsvärk. Se också till att hon villigt söker framåt-nedåt efteråt. Det visar att hon gjort det på ett bra sätt.

Nu vet jag inte hur man lär western ridna hästar skänklarna, vad de betyder. Men det måste definitivt stämma först. Skänkeln ska betyda sätt under dig inte skjut på. Vet hästen inte det måste man få det att funka först.

Själv håller jag på med just det steget och låter halva steg/piaff vara tills vi har löst det. Det som är bra att veta är att man ofta får reda på vad de största problemen är när man börjar be om samling såpass mycket. Vill hästen bara bära med ett ben (sluta i ett varv öppna i det andra) då är det ett bakben som behöver tränas upp mer. Funkar inte avslappningen kan det vara att man har fuskat med stången (burit istället för att få fullständig avslappning) saker som man inte vet om själv eller som man vet om men har låtit det vara.
 
Det beror på vilka problem som uppstår och hur du tänker lära in det.

Man kan lära in det som de oftast gör inom tävlingsdressyren, genom att peta på bakbenen. Riskerna är dock fler med det sättet än med det jag beskrev, men ibland funkar ju inte det ena så då får man köra på det andra. ;)

Problemet med min häst t.ex. var att hon inte fattade vad spöet betydde och då var det lättare att lära henne det från marken för att sedan sitta upp och lära henne det i traven.

Dock klarar jag inte av att göra det jag kan från ryggen från marken eftersom jag inte kan koordinera mig själv så bra än (alltså från marken eftersom jag är ovan vid det).

Men med andra hästar så kanske man måste ta det från marken eftersom de har andra problem.

Problemet med att lära in allt från marken är att det är lätt att tappa framå-nedåt sökningen. Det är svårare att bibehålla det från marken än vad det är för ryggen generellt sett.

Men som jag skrev innan man måste vara sjyst mot hästen och vara säker på att den är tillräckligt utbildad innan. Gör man det utan det kommer det bara komma tillbaka spöka mer eller mindre för alltid och då har man jobb framför sig att få det rätt det vill jag lova!
 
...har jag förstått rätt nu?

Att först ska jag få henne att samla sig stillastående med spöt. Kan hon det så ska jag dutta när hon travar? eller skrittar?
 
JAg rider klassisk dressyr och det är ganska likt western. Man driver inte med skänkeln, man använder bara en hjälp i tagen och man använder indirekt (trängende) och direkt tygel, och halvhalt som man gör som en cirkel. Det är toppen ;)
 
Nej. :D

Jag menade att du inte ska lära henne det från stillastående, finns alldeles för mycket fallgropar. Läs det om att ta det från normal fart och sedan sakta upp det genom att hästen når mer samling. Lite stressad just nu, men förstår du inte så får jag försöka igen. Ibland kan jag verkligen snurra till det för både mig och de som ska läsa. :crazy:
 
Nu har vi gjort vår första terre-á-terre! Samlad galopp blev terre-á-terre när jag rakställde.
Hon är ju avlad för reining, så allt som handlar om galopp eller stegringar har hon väldigt lätt för, medan traven är svårare.
Det känns som om jag skulle behöva lite tips från en ak-tränare för att lära henne piaff korrekt. Tips på vem jag bör vända mig till mottages tacksamt via pm.
(såg att BB ska hålla kurs i Gottröra i mars, är han bra för oinvigda?)
 
Bent tar inte längre emot nybörjare eller han försöker i alla fall att undvika det.

Men det måste finnas fler tränare där. Du har ju Åsa Nilsson som håller till i Enköping. Hon har med all säkerhet kurs någonstans nära dig. Gå in på:

http://www.stalln.se

och hör av dig till henne.

För övrigt, jag tror inte att du gör det men vill varna om du gör det, tillåt henne inte att göra terre-á-terre. Det är extremt tung och det kan hända att du överanstränger så mycket att hon aldrig mer vill sätta sig. :(

Men som sagt det tror jag redan att du räknat ut.

Om du tar kontakt med en tränare och får tränat. Förväntar jag/vi mig/oss en fullständig rapport. :devil:
 
"Problemet med att lära in allt från marken är att det är lätt att tappa framå-nedåt sökningen. Det är svårare att bibehålla det från marken än vad det är för ryggen generellt sett."

Varför ska hästen söka sig framåt nedåt i piaff?
undrar Gast
 
Den ska inte söka sig framåt-nedåt, alltså sträcka huvudet och nacken dit utan den ska hela tiden "tänka" framåt-nedåt. M.a.o behålla sträckningen av överlinjen. Tappar du den är det kört. Då kan man aldrig få en bra piaff och ju mer samling du vill ha eller uppnär desto viktigare blir det att man har med sig det tänkandet.
 

Liknande trådar

Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 907
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 840
Senast: Rosett
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 332
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 921
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp