Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jo, men för mig har då AR hjälpt till att "renodla tänket" om den goda ridningen, som jag tydligen haft innan också. Men med en massa "bakgrundsbrus", av "halva signaler" som inte har slutat någonstans.

Lika väl, som riktigt duktiga tränare i "vanlig dressyr" (som det råder brist på om man som jag som ensamstående halvt sjukpensionär, inte har tillgång till egen transport och kan åka 40 mil, en gång i veckan) kan hjälpa andra ryttare till att "renodla tänket" om den goda ridning, som de också haft tidigare.

Mvh

IngelaH

Som också håller med Flashlight att vi nog har redit ut en och annan fiskelinshärva här, igår och idag... :banana:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jo:cool:
Att min kontenta är att det inte är AR som har patent på god ridning eller via böjning.

det fanns innan med- om man letade:angel:

Självklart fanns det :eek: Precis som det fanns god hantering av hästar före nh.:angel: (jag drar lite likhetstecken där.)

Och självklart kan man använda delar, eller tänk, som man tycker passar en själv, även från andra delar än den huvudfåra man själv kanske föredrar.

Det är ju det som kan göra diskussioner intressanta.:idea:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Den känslan är väl eg konsten med ridning, att lyckas få fram den och behålla den. Harmoni och energiströmning, rida på vågen.
försöker att hitta den där strömningen och så använda så lite som möjligt av hjälper då den finns där, för att överlåta arbetet till hästen och inte köra över glädjen i rörelsen med för hårda tag.
fast ibland krävs det ju ett uppvaknande för hästen för att öht försöka hitta sitt flow och skapa energin.

*nickar* Jo, som jag upplever det är det verkligen en av de där riktigt starka "nycklarna" i ridning.

Jag kan ta Campero som exempel, sex år i år och grundutbildningen har tagit tid av ganska förklarliga anledningar. Jag har frågot honom om skänkelvikningar och skolor det senaste året, men han har hela tiden satt emot och blivit motsträvig.

En bit på vägen kom jag i höstas när jag fick lite hjälp att ta mig över "men-han-är-ju-bara-en-bebis-och-har-varit-skadad-tröskeln" av en god vän (ibland behöver man en knuff över de där trösklarna...), men skolorna har fortsatt varit ganska tröga ändå.

Så nu i vår, kom så den där nyckeln - han har fått den energi han tidigare saknat och en dag kunde jag bara guida honom in i en diagonalsluta och han "högg tag" i rörelsen med hull och hår. Inte perfekt på något vis, men när energin äntligen fanns och grundarbetet var lagt kunde jag bara guida honom dit jag ville. En enorm känsla!

Typiskt att magen nu börjar ställa till det så jag inte fixar kroppskordinationen tillräckligt snabbt längre (för er som inte vet ska jag har barn i slutet av augusti).
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Tack för ett mycket givande inlägg!:bow::bow:

Varsågod, jag är glad att ni verkar ha förstått vad jag ville få fram!

Det här var ett av mina syften med tråden, att visa att det är samma "dalgång", men att man ibland kan uppfatta, och då anser jag att det är främst från dem som är väldigt frälsta och eventuellt nyfrälsta på AR, att man vill vidga skillnaderna och hävda helt annan fåra, som har väldigt lite med den breda dalgången att göra.
Det var denna syn jag ville ha diskussion runt, eftersom jag anser att det egentligen skulle finnas en så bra grund för breda intressanta dressyrdiskussioner under rubriken "klassisk dressyr":idea:

Den som är nyfrälst vill ju gärna att det man funnit ska var unikt, så det är ju inte så konstigt. Däremot upplevde jag att denna separation också fanns på hög nivå. Kanske är det en missuppfattning från min sida, kommunikation är ju som bekant en svår sak och det är väldigt lätt att det man ursprunligen tänkte tolkas helt annorlunda av andra. Som bekant. :grin:

Nu sker ju en enorm utveckling inom dressyrvärlden som helhet och det är bara att vänta och se hur det utvecklas - eller kanske snarare komma ihåg att vi alla är en del av den utvecklingen och hur vi förhåller oss till varandra har i längden stor betydelse för var det slutar. Jag har egentligen inga problem med att AR befinner sig på sin egen kant, det går att ha givande utbyte av varandra ändå, såsom man kan få utbyte av t.ex. westernryttarna, som inte bara håller sig i en egen fåra utan har en helt egen dalgång att leka i. :p Det finns ändå en stor gemensam punkt - vi håller alla på med hästar och vill uppnå en bra resultat och helst också ha roligt på vägen.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jätteintressant inlägg Jegra.

Vad jag är nyfiken på är den där sista nyckeln. Det är ju bara din och er, men det skulle vara väldigt intressant att får veta vad det var som fick er vidare...:bow:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Visst är det så att man kan dra vissa paralleller till religioner men även en massa annat "i världen". Nyfrälsta vill frälsa andra och rädda de från helvetet, allting ska vara så som det alltid varit.

Jag tänker att det alltid gäller att vara öppen och ödmjuk för olika sätt att lösa olika problem på. Även om det man har nu är bra, vem har sagt att det inte kan bli bättre? Det gäller att våga pröva lite eller i alla fall vara öppen i sinnet och acceptera att alla inte tycker likadant.

För mig är bra ridning alltid bra ridning oavsett om den som rider säger att hon/han rider AR, vanlig dressyr eller klassisk dressyr till exempel. Målet för de flesta ryttare är ju detsamma. Det som skiljer är vägen dit men frågan är ifall vägen verkligen är så annorlunda om man pratar bra ridning? Är det inte så att alla bra ryttare oavsett "inriktning" inom dressyren har samma tankesätt, de är öppna, vågar pröva nytt men har samtidigt en stadig och bra bas att stå på så att allt inte är helt taget ur luften och går åt pipsvängen? För mig känns det rätt logiskt iaf. Nu är de flesta här visserligen inte några toppryttare men det betyder ju inte att man inte kan annamma en del av deras tänkande, om de nu tänker så.

En sak som jag tror är väldigt viktig är att alla är ödmjuka och trevliga. Om det är någon som ställer en fråga eller har ett problem och vill ha synpunkter eller om det är en diskussion så känns det som att det ofta är "en sida" som börjar med att attackera den "andra sidan". Antingen är det de/en del av dem som svarar som attackerar eller den som skrev tråden. Det gäller att vara trevliga i tonen, då tror jag att det kommer bli betydligt mer konstruktiva diskussioner av det hela. (Hoppas någon förstod vad jag ville ha sagt... :p )

Blev bara massa flum och upprepning av saker som folk redan sagt men det var ett bra intiativ att starta tråden.

Hursom så sa du det väldigt bra laugh:

:bow::bow::bow:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vad jag är nyfiken på är den där sista nyckeln. Det är ju bara din och er, men det skulle vara väldigt intressant att får veta vad det var som fick er vidare...:bow:

Menar du mig? Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga i så fall, jag tycker att jag har beskrivit det men kanske varit otydlig? :confused:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

En tredje faktor var att jag fick möjlighet att rida för en annan instruktör, och även om jag inte var mogen för det han hade att ge första gången förstod jag att här fanns något jag hade letat efter. När jag andra gången red för honom fick jag på en och samma helg mer pusselbitar att sätta på plats i mitt pussel än jag fått på det senaste årets kurser för Bent.

.


Jag tycker du nämner något viktigt här - man kan inte ta till sig all kunskap i alla faser - kanalen måste vara öppen sas.

Det är ungeför som med böcker/ romaner - man läser dem på ett sätt när man är ung och varefter man utvecklas så ser man andra saker.

Man kan inte förstå och ta till sig vissa saker förrän annat är på plats.

Då är det lätt att man avfärdar ngt på vägen
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Vilket osökt leder mig in på

att jag såg din "fiskpassage" på töm nyligen

Utövad av en förespråkare för "ridning med lätthet" ;)

small world
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Skulle inte tro det.:p
det hela handlar om att lära hästen att följa ditt säte- jäkligt svårt med bara töm:rofl:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jätteintressant inlägg Jegra.

Vad jag är nyfiken på är den där sista nyckeln. Det är ju bara din och er, men det skulle vara väldigt intressant att får veta vad det var som fick er vidare...:bow:

Lägger mig i :o

Jag tycker att det blri lite som fångarna på fortet :D

Det är hela tiden nya nycklar

När man hittat en - så inser man att man behöver en till, och en till.

Alal göra ju sin resa, och behöver förmodligen lite olika nycklar beroende på egna förutsättningar. jag tror att det är därför som fokus kan ligga så helt olika.
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Skulle inte tro det.:p
det hela handlar om att lära hästen att följa ditt säte- jäkligt svårt med bara töm:rofl:


Ja jag deltog aldrig i den tråden (för jag tycker att det var samma då som det kan bli nu - 5 mot 1) så jag kan ha missförstått.

Jag trodde det var sidböjningen som folk reagerade mot

Bygones ( = det var då, inte viktigt nu)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Spinner vidare angående nycklar öht.

jag tror att anledningen till att folk blir så frälsta av alternativ är att det ofta erbjuder just en nyckel att "komma åt hästen" över huvud taget

Det är klart att man blir jättelycklig när det händer något, när man första gången känner att _nu_ börjar man rida ( istälelt för att bara åka)
Och sker det inom en stil som presenterar sig som ett alternativ - så är det väl lätt att koppla ihop det med "stilen"
- här är gralen :laugh:

Men som sagt - det kommer behövas många nycklar under resans gång.

Frågan är om man kan få alla av samma stil

deffinitivt inte av samma tränare tror jag.

jag tror resan är aldeles för lång och för kompliceread för det.
I ofs beror väl det lite också på hur man tycker idealet/ målet skall se ut
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Menar du mig? Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga i så fall, jag tycker att jag har beskrivit det men kanske varit otydlig? :confused:

Ja, det gjorde du iofs.. men jag kanske missade hur ni hittade denna energi, rent praktiskt :o (i väldigt grova drag)
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Alal göra ju sin resa, och behöver förmodligen lite olika nycklar beroende på egna förutsättningar. jag tror att det är därför som fokus kan ligga så helt olika.

absolut, men det är j_ligt intressant att läsa om andras resor, tycker iaf jag :D
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Jag kan ta Campero som exempel, sex år i år och grundutbildningen har tagit tid av ganska förklarliga anledningar. Jag har frågot honom om skänkelvikningar och skolor det senaste året, men han har hela tiden satt emot och blivit motsträvig.

En bit på vägen kom jag i höstas när jag fick lite hjälp att ta mig över "men-han-är-ju-bara-en-bebis-och-har-varit-skadad-tröskeln" av en god vän (ibland behöver man en knuff över de där trösklarna...), men skolorna har fortsatt varit ganska tröga ändå.

Så nu i vår, kom så den där nyckeln - han har fått den energi han tidigare saknat och en dag kunde jag bara guida honom in i en diagonalsluta och han "högg tag" i rörelsen med hull och hår. Inte perfekt på något vis, men när energin äntligen fanns och grundarbetet var lagt kunde jag bara guida honom dit jag ville. En enorm känsla!

Typiskt att magen nu börjar ställa till det så jag inte fixar kroppskordinationen tillräckligt snabbt längre (för er som inte vet ska jag har barn i slutet av augusti).

Det där är så ohyggligt svårt och utmanande!
Jag gör regelbundet en förändring i ridsättet och testar att kräva lite för att jsut komma över den där trösken.
Vår tröskel handlar lite blandat om att,
-han är ju defekt.. korsförlamningshäst.. men som gärna är lite lat även då det släpper och känns bra. Hög pondus och ingen lätt herre att hålla kvar i en bubbla.:bump:
-han är ju en travare, behöver kanske inte kunna lika bra som en ridhäst.. sedan -nej fasen, en häst är en häst, trava kan han göra som en gud om han är så bra att diagonalslutorna flyter!

och att, -han haar ju lite stelt vänster bak. -Ja men kontrar djävulen på axeln, han kanske ska gymnasticera det då!!

Ibland funkar det och hästen lossar och jobbar bättre. Ibland känns det som jag härdar av genom att bli tuffare. Ökar hans toleransnivå så han blir ännu mer hård då han har sina svårare stunder.

Skitsvårt. För eg vet jag ju, att då kroppen lyder fullt ut, då bara bjuder han, på allt han kan. Från stel träbock som tex vägrar böja sig åt höger, även om det sedan bara funkar efter tillsägelse, till att bjuda på en galopp så ren och flytande att det bara är att sitta och laborera med vikten och vända in ett par steg och sedan ut igen, med ren takt, mjukt böljande rygg och bjudning, samla och länga och andas.. De där stunderna man lever och jobbar på för!

Men hur finna den där balansen för vad som känns rätt. Att inte fastna bakom tröskeln pga sina egna mentala begränsningar, men inte köra över sin fina häst som ju då den är på tipptoppnivå bara ger och ger!
Kräver jag inget, så kanske de där stunderna av flow inte kommer alls, för att jag har för låga krav?!
Suck.. Svår balansgång!:cry:
Min är väl ganska extrem, men de flesta hästar har ju sina dagar då de är svårare att nå och rida igenom med flyt och lätthet även om de inte är regelrätt dåliga!
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Ja, det gjorde du iofs.. men jag kanske missade hur ni hittade denna energi, rent praktiskt :o (i väldigt grova drag)

Aha, då förstår jag. Det är kanske ett ämne för en annan tråd men vi spretar ju iväg åt lite olika håll här ändå så det kanske går för sig med en liten utvikning i alla fall...

Jag kan se det som två delar - dels den där man ser till att hästen hittar sin egen drivkraft framåt, där man jobbar i ett högre tempo än vad jag t.ex. var van vid från mina akademiska år. Det andra är att gas och broms "trimmas" genom ideliga tempoväxlingar och övergångar och man helt enkelt begärde omedelbar respons av hästen. Med det menas inte några ryck och slit för att stanna eller virvlande sporrar för att sätta igång utan en förhållning som inte besvaras följs upp av en halvhalt, som följs upp av en halt, som följs upp av en ryggning. Klappa, beröm, repetera. Tillräckligt många sådana repetitioner och hästen kommer börja se ett mönster och självmant vila på steget vid förhållningen för att se om det kommer något mer. (För övrigt samma princip som westernryttare använder vid t.ex. inlärning av stop.)

Igångsättningen sker på motsvarande vis fast omvänt, en skänkel följs upp av ett kraftigare tryck - ev. sporre och förstärks med spö - när hästen väl rör sig framåt är det tabu att störa den oavsett om den tappar formen och faller in i galopp etc. Den måste få beröm för att den rörde sig framåt på hjälpen. Klappa, beröm, repetera.

Ingen vidare magi alltså. *ler* Det finns en ytterligare pusselbit - hästen behöver ha en egen, inneboende energi, många gånger förbättras resultatet genom att man ökar kraftfodergivan. Man ska ju bara hitta rätt balans på givan, för man vill ju inte sitta på ett tickande bom heller...
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

absolut, men det är j_ligt intressant att läsa om andras resor, tycker iaf jag :D

Ja jag tycker också det är intressant när andra delar med sig.

Därför tycker jag att vi skall ha ett milt klimat så alla vill och törs dela med sig :laugh:
 
Sv: Spinoff på annan tråd, varför är vi här??

Det är hela tiden nya nycklar

När man hittat en - så inser man att man behöver en till, och en till.

Alal göra ju sin resa, och behöver förmodligen lite olika nycklar beroende på egna förutsättningar. jag tror att det är därför som fokus kan ligga så helt olika.

Där sa du ett par sanningens ord! Det är nog något vi alla också måste komma ihåg i diskussionerna - alla befinner sig inte på samma utvecklingsnivå och diskuterar således utifrån sin nuvarande position.

Minns en artikel jag läste en gång: "The Three Stages of Harmony", tyvärr kan jag inte hitta den på nätet men jag har den avskriven i datorn. Artikeln tar upp "tre vägar till helhet", men jag ser det också som tre "steg" på vägen till att blir en duktig hästmänniska.

Först tar författaren upp "procedurperspektivet" - Som handlar om Hur. "Hur man fattar galopp", "Hur man leder en häst" etc. Enkla tekniska handgrepp som en logisk hjärna har lätt att ta till sig. Författaren beskriver det som att det uppstår som bäst ett fysiskt samspel mellan häst och ryttare.

Nästa steg kallas "psykologiperspektivet" (fritt översatt) - Det fokuserar på hästen som en tänkande och kännande varelse, man tar hänsyn till hästens instinkter. Här löses mycket av den frustration ryttaren kan ha upplevt i det renodlade tekniska tänkandet iom att man får förståelse för de psykologiska aspekterna i en hästs tillvaro.

Men, säger författaren, detta räcker inte för att fullt ut förstå den komplexa sammansättningen häst-människa.

Det tredje steget kallas "det filosofiska perspektivet" - Här kommer man till individens egna behov och anledningar till "vad" och "varför".

När jag första gången läste den här artikeln var det en verklig aha-upplevelse. När man kommit till den sista fasen - och har tagit med sig de två tidigare faserna - blir debatt om vad som är rätt eller fel fullständigt överflödig...

Jag vill inte lägga ut artikeln här men kan tänka mig att skicka den till de som är intresserade. Och känner någon igen den och vet vem som skrivit den vore det jättekul.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 699
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Jag har valt att skriva under anonymt nick, eftersom detta är mina egna funderingar, och folk som känner mig IRL inte behöver veta vad...
2
Svar
30
· Visningar
4 445
Senast: pengu
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 095
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp