Nyhetstorka

Piek

Trådstartare
Ibland dyker de mest konstiga nyheterna upp där man börjar fundera hur det här ens kan vara en nyhet. Kränkta människor som fått en kaka i bullpåsen ni vet. Just nu letar jag efter dessa artiklar men bara därför hittar jag inte en enda. Så hit me! Fram med de bästa icke-nyhetsartiklarna :D

(artiklarna ska användas i ett arbete för åk 7 så pluspoäng om 12-13 åringar också kan tycka att de är lite roliga ;))
 
Ibland dyker de mest konstiga nyheterna upp där man börjar fundera hur det här ens kan vara en nyhet. Kränkta människor som fått en kaka i bullpåsen ni vet. Just nu letar jag efter dessa artiklar men bara därför hittar jag inte en enda. Så hit me! Fram med de bästa icke-nyhetsartiklarna :D

(artiklarna ska användas i ett arbete för åk 7 så pluspoäng om 12-13 åringar också kan tycka att de är lite roliga ;))
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-busskursbank-dekorerad-med-bullar-och-brod

När Maria Mattsson tidigt på söndagsmorgonen passerade busshållplatsen vid Sverkerskolan fick hon se en annorlunda syn. Hela bänken inne i busskuren var dekorerad i bullar och bröd. Och det är inte första gången det sker i Uppsala.

– Många på sociala medier gnäller över bänken, men jag tycker att det är roligt. Det såg ut att ligga mycket arbete bakom, säger Maria Mattsson.
 
Ibland dyker de mest konstiga nyheterna upp där man börjar fundera hur det här ens kan vara en nyhet. Kränkta människor som fått en kaka i bullpåsen ni vet. Just nu letar jag efter dessa artiklar men bara därför hittar jag inte en enda. Så hit me! Fram med de bästa icke-nyhetsartiklarna :D

(artiklarna ska användas i ett arbete för åk 7 så pluspoäng om 12-13 åringar också kan tycka att de är lite roliga ;))
Denna är ju inte konstig egentligen men kanske kul om man är 12-13

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/letar-efter-utomjordiskt-liv-i-galaxen

Uppsala universitet Ångströmlab ska leta aliens.
 
Det här programmet med Keyoo på SVT. "är du riktigt hundra" tar ju bland annat upp liknande nyheter. Kanske går att hitta lite inspiration där.
 
Ibland dyker de mest konstiga nyheterna upp där man börjar fundera hur det här ens kan vara en nyhet. Kränkta människor som fått en kaka i bullpåsen ni vet. Just nu letar jag efter dessa artiklar men bara därför hittar jag inte en enda. Så hit me! Fram med de bästa icke-nyhetsartiklarna :D

(artiklarna ska användas i ett arbete för åk 7 så pluspoäng om 12-13 åringar också kan tycka att de är lite roliga ;))
Arga Bibliotekstanten har samlat ihop en hel del såna nyhetsnotiser på sin instagram/fb.

254081381_438387594315622_4329735717401538956_n.jpg
117644605_1613571918815413_7663319460544167477_n.jpg



Det här är en annan favorit från aftonbladet
Säl eller påse?
 
Senast ändrad:
Om du letar på olika mediers sidor så fokusera på nyheter i juli. Juli är stora torka-månaden så där har du störst chans att hitta torrnyheterna. Här är ett exempel från Tranås. Helsida med bild om att en gren fallit ner på en gångbana.

Kraftig gren föll ner på gångvägen​

Tranås Tidning
28 juli 2021
sida 6
591ord

EKSJÖ Många grannar hörde dunsen och Eksjö energi var på plats under sen tisdagsförmiddag för att åtgärda faran. - På blåsiga dagar vågar vi inte gå här, säger Lena Gustafsson som bor i området.
Under måndagseftermiddagen hörde grannarna Magnus Nilsson och Lena Gustafsson en kraftig duns.
- Jag hade ingen aning om vad det var, så jag gick ut för att kolla direkt. Då låg en stor gren mitt på gångvägen. Det var en väldig tur att ingen gick där just då, säger Magnus Nilsson.
Lena Gustafsson var just på väg att gå ut med hunden när grenen föll. Hon känner att hon hade tur som inte hade kommit ut på gångvägen ännu.
- Den här grenen är stor. Min man Urban tyckte att det såg ut som att grenen hade brutits av ganska högt upp dessutom, så det hade blivit väldigt farligt om någon hade befunnit sig på vägen nedanför just då, säger Lena.

Det är långt ifrån första gången grenar har fallit från pilträden i området, enligt Lena.
- Det känns som en tidsfråga innan någon blir skadad. I går blåste det inte ens. På blåsiga dagar vågar vi inte gå här i området överhuvudtaget, säger Lena.

Så snart larmet kom in till Eksjö energi i går kväll (måndag) ville Robin Axelsson, som i vanliga fall arbetar på parkavdelningen, åka ut för att åtgärda riskerna.
- Jag hade inte jour, så jag fick inte lov att åka då utan fick vänta tills morgonen. Nu tar jag bort alla grenar som riskerar att falla ner från pilträdet och i nästa vecka får vi ta hand om de andra träden också, säger Robin.
Eksjö energi kommer tillsammans med stadsträdgårdsmästare Elisabeth Jörgensen att utvärdera vad som ska göras med pilträden.
- Jag vet inte i nuläget vad vi kommer att göra med de andra träden. Just nu tar jag bort de här grenarna för att avvärja den omedelbara risken, sedan får vi se. Säkerheten kommer först, säger Robin.
När Smålands-Tidningen når stadsträdgårdsmästare Elisabeth Jörgensen på tisdagsmorgonen har hon ännu inte hört om den nedfallna grenen.
- Jag kan därför inte uttala mig om det här fallet specifikt. Generellt så kan det vara normalt för träd att tappa grenar ibland, det behöver inte betyda att det är fel på träden. Så i viss mån måste vi människor lära oss att leva tillsammans med våra träd, säger stadsträdgårdsmästaren och fortsätter: - Med det sagt handlar det alltid om att väga bevarandet av gamla träd mot riskerna. Gamla träd tar väldigt lång tid att ersätta och vi behöver vara rädda om dem vi har. Men om det är för riskabelt att låta ett träd stå kvar, kommer vi såklart att ta ned det.

Många barn rör sig i området bakom Grevhagsskolan. Magnus Nilsson oroar sig även över vad som skulle kunna hända när det ramlar grenar från pilträden där barnen brukar leka.
Om stora grenar eller träd faller ner, rekommenderar stadsträdgårdsmästare Elisabeth Jörgensen att Eksjöborna ska anmäla direkt till henne eller till driften på Eksjö energi.
Eksjö energi tog bort grenar som riskerade att falla ned från pilträdet. | Eksjö energis Robin Axelsson var snabbt på plats för att ta bort farliga grenar. | Lena Gustafsson var på väg att gå ut med hunden Trixie precis när den stora grenen föll. Hon berättar att det har hänt flera gånger att grenar faller från pilträden vid Eksjöån. | Magnus Nilsson håller upp en del av den gren som föll rakt ner på gångvägen bakom Grevhagsskolan i måndags. | Stadsträdgårdsmästare Elisabeth Jörgensen säger att kommunen måste väga bevarandet av gamla träd mot riskerna att det inträffar en olycka.
 
SVT:s reporter eller översättare verkar inte riktigt förstå vad det handlar om när de tror att det är byggnadsverk man söker efter ute i rymden :)

Sen är sannolikheten att hitta något i princip noll, men det är förstås en annan historia.
Nah verkar vara den ivrige forskaren som letar efter en Dysonsfär, verkar lite osannolikt att han skulle hitta en dock :). Men det är väl det det till en del går ut på, grundforskning. (Att det sannolikt finns liv är ju dock de flesta ganska övertygade om, däremot lär vi ju inte hitta det. Men de kan ju hitta något annat kul.)
 
Nah verkar vara den ivrige forskaren som letar efter en Dysonsfär, verkar lite osannolikt att han skulle hitta en dock :). Men det är väl det det till en del går ut på, grundforskning. (Att det sannolikt finns liv är ju dock de flesta ganska övertygade om, däremot lär vi ju inte hitta det. Men de kan ju hitta något annat kul.)
I så fall var ju inte översättningen så tokig, snarare helt korrekt (fick googla på Dysonsfär). Jag hörde bara honom säga "structures", dvs. någon form av struktur eller mönster i strålningen som vi kan mäta som inte går att förklara med naturlig variation.

Men då är nog sannolikheten ännu mindre att hitta något om man söker efter något så specifikt som en sk Dysonsfär, verkar faktiskt underligt att lägga resurser på något sånt. Men det är väl ett missförstånd.
 
Jag tycker mest om de ouppklarade brotten av lite mindre dignitet. I alla fall för omvärlden lite mindre dignitet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sju-rakor-stulna-i-kavlinge/
https://sverigesradio.se/artikel/5025753

Gud, om artikeln varit lite äldre och namnen fingerade, så hade jag trott att den handlade om min morfar 😲. Han pratade inte med min pappa på flera år, efter att min rara och högst oskyldiga pappa tydligen stulit en hel laxsida (frusen) samt en febertermometer från 1928 (en ytterst bra och välfungerande termometer!) från min morfars lägenhet en mörk natt. De blev som tur var goda vänner igen, flera år innan morfar (världens bästa och mest envisa gubbe :love: ) gick bort :D .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Otherside
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 276
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp