Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Alltså, jag skrev att jag tror det finns bättre åtgärder för att höja antalet starter i dressyren än att höja kvalen eller ta bort dem. Jag tror inte det är kvalen som är den stora faktorn att folk inte startar.

Kvalen kommer nog i hög klass bli faktorn som gör att man inte startar. Det är redan klent med starter i mellan rundan och uppåt.

Men om man skulle testa tänka helt nytt, och kanske kolla på hur andra länder gör, hur gör man för att förbättra grunderna och ridningen för den ”stora massan” ryttare?

Jag tänker att elitsatsning är en annan sak, där finns det utbildningar och de skapar sig egna möjligheter på annat sätt men hur ökar vi hästvälfärden och utvecklar ridningen för oss vanliga människor?
Är kval på tävling rätt väg att gå?
Vi har grönt kort för att få börja tävla, där tror jag det ingår en del hästvälfärd och kunskap men borde det finnas ett blått kort för att få tävla lätt klass, ett gult kort för medelsvår klass (kanske med utbildning kring hur man rider på kandarbetsling och muntrappan eller vad den heter) och ett rosa kort för MsvA?
Borde det införas bedömning av ridlärare som okejar start i lätt klass, uppridning för C-tränare som okejar grunderna för medelsvår klass och B-tränare för nästa nivå?

Det är ju en utopi att vi skulle kunna komma på hur man ska göra och få det infört men vore kul om det fanns några idéer på sätt som man skulle kunna ha använt så posta gärna idéer (och glöm inte kursen i att se ut som ett monster 👹 på väg från domaren men le som en clown 🤡 i allt man gör mot domaren 😂😅)

Andra länder som har mer proffs och då uppdelat dvs proffs för sig och amatörer för sig tycker jag är bra. Har ju varit några tävlingsplatser som haft uppdelat över och under 65 % men vad jag har förstått är det inte så populärt ändå. Varför fattar jag inte. Jag tycker det är en jättebra ide´

Andra länder som har mer proffs och då uppdelat dvs proffs för sig och amatörer för sig tycker jag är bra. Har ju varit några tävlingsplatser som haft uppdelat över och under 65 % men vad jag har förstått är det inte så populärt ändå. Varför fattar jag inte. Jag tycker det är en jättebra ide´

Det har aldrig varit en hit här och det tror jag beror på att det är så få starter

Det är bara ena alternativet. Du får även gå rakt in i *** runda och har då två försök att rida på 62%.

Ja, men läser man längre ner så står det så här

Observera att man har bara två försök för att kvala in till respektive runda. Uppnår man inte kval efter två försök måste man gå ner till en runda lägre (ex. klarar jag inte att uppnå kval på två försök till Stora rundan måste jag gå ner till Mellanrundan) och där bevisa att man kan uppnå efterfrågat kvalresultat innan man får gå tillbaka upp och försöka igen. Om ekipaget inte klarar kvalet flyttas ekipaget ner till tidigare
kvalificerad nivå. Finns inget kval på 2*-tävling då ska ekipaget starta i MsvB:1 för att därifrån kvala sig vidare.
Det är ju himla otydligt skrivet då, om det nu skulle vara så att det är antingen eller som gäller, varför har man då inte skrivit att det är så istället för ”för att få tillgång till rundorna”? Det säger ju emot sig själv.

Det är ju himla otydligt skrivet då, om det nu skulle vara så att det är antingen eller som gäller, varför har man då inte skrivit att det är så istället för ”för att få tillgång till rundorna”? Det säger ju emot sig själv.

Ja vet. Men jag kollade ju upp det för några år sen och då fick jag till mig att man har två försök direkt i en av rundorna

Ja vet. Men jag kollade ju upp det för några år sen och då fick jag till mig att man har två försök direkt i en av rundorna
Hehe ja jag menade inte att du har fel utan att de skriver det så himla dåligt! Man ska ju inte behöva starta stora utredningen för att veta vilken klass man får rida 😆

Hehe ja jag menade inte att du har fel utan att de skriver det så himla dåligt! Man ska ju inte behöva starta stora utredningen för att veta vilken klass man får rida 😆

Alltså det tog ett tag innan man fattade och några Mail senare för att få det bekräftat så nu frågar alla mina kompisar mig om kvalreglerna 🤣

Håller med dig alla dar i veckan att man kan skriva mycket tydligare

Personligen tycker jag det är bra att man får två försök att gå direkt in i en runda utan att ha kvalat

Alltså det tog ett tag innan man fattade och några Mail senare för att få det bekräftat så nu frågar alla mina kompisar mig om kvalreglerna 🤣

Håller med dig alla dar i veckan att man kan skriva mycket tydligare

Personligen tycker jag det är bra att man får två försök att gå direkt in i en runda utan att ha kvalat
Håller med, det skulle inte kännas riktigt rimligt om nån av våra GP-ryttare köpte ny häst och var tvungen att kvala hela vägen, det vet jag att de fick göra förut från msvc och det blev verkligen helt absurt. Det var typ Rasmus Bondergaard som var ute med nån ny flott hingst och kvalade 😅

Det ska göras-men görs sällan/aldrig. Kan erkänna att jag själv bara gjort det när jag anmält till SM.

Det där har jag inte förstått. Ska man anmäla innan att man ämnar kvala? Eller ska man när man anmäler till klass som man redan är kvalad till ange när det kvalet gjordes?? För det framgår ju rätt bra i tdb ändå?

Det där har jag inte förstått. Ska man anmäla innan att man ämnar kvala? Eller ska man när man anmäler till klass som man redan är kvalad till ange när det kvalet gjordes?? För det framgår ju rätt bra i tdb ändå?
En ska ange sina kval vid anmälan till klass som kräver kval. Det ligger på ryttaren att kunna uppvisa kval och inte på öd/tävlingsledning att leta kval i tdb.

Det kom väl till innan tdb och hela köret men istället för att någon ska kolla upp varje hästresultat i tdb så skulle man ange kvalresultaten till aktuell klass i meddelanderutan

Frågan är ju varför dom tog bort kvalen i MsvC överhuvudtaget när dom ändå ska tillbaka. Nu minns jag inte men var förslaget kval i LA5 och 6 och sedan även kval i MsvB1? Jag menar dom tog ju bort kandaret ur MsvC som det hette då men helt plötsligt kunde man rida MsvB1 med kandar utan kval dit. Det känns som om dom inte egentligen vet vad dom vill uppnå. Dom flesta rider ju La/msvb och då inte MB5 tex.
Jag tror inte förbundet förutsåg det massiva bortfall på msv c starter som blev, kolla tävlingar ofta mellan 1-3 startande om några ens anmält sig.

Lägger till: förbundet vill ha fler starter i klasserna o LA domarna vill av flera anledningar döma de klasserna nu finns väl nära inga alls???

Senast ändrad:
En ska ange sina kval vid anmälan till klass som kräver kval. Det ligger på ryttaren att kunna uppvisa kval och inte på öd/tävlingsledning att leta kval i tdb.
Ja det ligger på ryttaren att kunna visa kval vid anmodan på tävlingsplatsen men menar du att man ska ange sina kval vid anmälan ? i TDB? hur och var isf ?? för det har jag missat helt.

Det har gjorts försök men det va inte så många ryttare som va intresserade av detta en anledning är såklart att startfältet i bästagruppen blir mindre och bästagruppen behöver ha den mindre bra gruppen i sig så fler av de bästa kan placera sig. Om gruppen delas upp i 2 klasser så kommer den mindre bra gruppen ta placeringar från bästagruppen. Om du fattar vad jag menar. Men jag håller med om att iden va bra.

Ja jag prisar WEn och det är för att jag samtidigt ser väldigt mycker (mer) vanlig dressyr. Precis som @warg säger pratar jag inte enskilda ekipage utan i en generell översikt. Generellt tycker jag det är bättre munnar i WE, hästarna kontrolleras dessutom väldigt mycket mer än på dressyrtävling.

Det finns säkert tävlingar med bra kontroller men vissa, antagligen en hel del, är kass, nån ledig mamma från stallet typ som inte har så mkt koll. På vanlig dressyrtävling har de aldrig tagit någon amatör vad jag sett.

Du blandar ihop enskilda ekipage du sett och regelverk. I WE har vi valt att inte ha kval, vilket gör att det kommer vara blandade resultat i klasserna. Ett skäl till det är att slippa just det som jag upplever i dressyren, framför allt med förslaget som det ser ut idag - man måste göra en massa "plikttävlingar" och inte gå in direkt på den nivå där man upplever att man är.
Problemet är att det finns ganska många som inte har självinsikt och tar ut hästar i för hög klass till vad de är utbildade- men för tydlighetens skull, jag har aldrig diskuterat kval i WE, jag vet att där inte är kval som i vanlig dresyr.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka