Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Problemet är att det finns ganska många som inte har självinsikt och tar ut hästar i för hög klass till vad de är utbildade- men för tydlighetens skull, jag har aldrig diskuterat kval i WE, jag vet att där inte är kval som i vanlig dresyr.
Är det verkligen ett så stort problem? Och då menar jag ur båda dimensionerna, är det så många det handlar om och är det ett stort problem om någon råkar gå ut i för hög klass? Tävling går ju ut på att premiera de duktiga och de dåliga kommer sist. Jag har svårt att förstå att det inte räcker som sortering utan att man måste hitta på ytterligare sätt att för-sortera.

Det där har jag inte förstått. Ska man anmäla innan att man ämnar kvala? Eller ska man när man anmäler till klass som man redan är kvalad till ange när det kvalet gjordes?? För det framgår ju rätt bra i tdb ändå?
Det står alltid i propositionen (ingår i mallen man gör proppen i) att man ska ange kval till den klass där det krävs kval vid anmälan.
Och enda stället man kan ange det i är ”Meddelande till *arrangerande klubbas namn*” när man skickar in sin anmälan. Jag är så laglydig så jag fyller alltid i datum, tävlingsarrangör, klass och procent.

Men jag vet inte om det här är ett så stort problem egentligen?
Tror faktiskt inte jag sett några ekipage starta som inte är kvalade? Så man kan nog lite på att ryttarna anmäler sig till klasser de får rida?

Det finns säkert tävlingar med bra kontroller men vissa, antagligen en hel del, är kass, nån ledig mamma från stallet typ som inte har så mkt koll. På vanlig dressyrtävling har de aldrig tagit någon amatör vad jag sett.
Har du koll på de instruktioner och direktiv som gäller hästkontrollant? Vilka tävlingar är du regelbundet på där du samlat in uppgifter om att hästkontrollanten är "en ledig mamma från stallet"?

Jag tror faktiskt, åtminstone i mitt distrikt, att vi ser FLER STARTER i de lättaste klasserna nu. Dvs LC:1 på lång bana, även LA:1 på lång bana, var väldigt bra tillägg i klasserna och så tror jag lättridningen i LC och LB var guld värd för många ekipage (men där är jag ju partisk, tjatat om det i över 10 år ;) )

Så vill man ha fler starter skulle jag se över dressyrprogrammen, gör de mer utbildande och lättare att göra bra även för hästar med lite mer begränsade gångarter. Och lättridning kan absolut vara tillåtet i LA1-LA3 med.

Jag skulle sänka kvalen till 62% och istället kräva två kval på varje nivå.
Alternativt vara lite modiga och ta bort kvalen och se vad som händer?
Blir det fler starter då? Och påverkas kvaliteten på starterna av begränsningen?

Jag har förövrigt sett folk som startat klasser vind för våg utan kval faktiskt 😅

Jag säger aldrig till, tänker att det är eget ansvar. Men hela min första säsong med E så kollade jag alltid startlistorna och de märks att folk har dålig koll. 😅

Inklusive mig själv så de kan gärna förenkla systemet så alla förstår 😂

Kvalitén i ekipage i WEn går dessutom spikrakt uppåt. Antagligen för att ryttarna flyr dressyrdressyren. Med det här TR-förslaget kommer det inte bli fler dressyrstarter inte.
Men nu hänger jag inte med i ditt resonemang alls, du menar tävlingsdressyren är sämre än WE men skriver nu att kvaliten i We går spikrakt uppåt ( jag håller inte alls med även om åtgärder både bett o utbildning av domare om skitridning gett visst resultat) för att ryttare flyr vanlig dressyr o går över till We ….. de borde isf med ditt resonemang sänka kvaliteten??

Jag tror faktiskt, åtminstone i mitt distrikt, att vi ser FLER STARTER i de lättaste klasserna nu. Dvs LC:1 på lång bana, även LA:1 på lång bana, var väldigt bra tillägg i klasserna och så tror jag lättridningen i LC och LB var guld värd för många ekipage (men där är jag ju partisk, tjatat om det i över 10 år ;) )

Så vill man ha fler starter skulle jag se över dressyrprogrammen, gör de mer utbildande och lättare att göra bra även för hästar med lite mer begränsade gångarter. Och lättridning kan absolut vara tillåtet i LA1-LA3 med.

Blir det fler starter då? Och påverkas kvaliteten på starterna av begränsningen?
Jag tycker vi ser många starter i LC/LB och i MSVA/Intermediere och ganska få i klasserna mellan. När jag startade i Umeå i helgen var det flest starter i högsta klassen.

Även FEI-klasserna på ponny brukar kunna dra starter.

Men det är ju sorgligt att vi tycker 10 starter är många numera

Jag tycker vi ser många starter i LC/LB och i MSVA/Intermediere och ganska få i klasserna mellan. När jag startade i Umeå i helgen var det flest starter i högsta klassen.

Även FEI-klasserna på ponny brukar kunna dra starter.

Men det är ju sorgligt att vi tycker 10 starter är många numera
Ja precis det resonerade jag med en annan i distriktet om för veckan.
Att mellanskiktet, MsvB nivån, försvunnit. Och jag tror vi kan skylla på det eländiga MsvB:1 kvalet som jag tror kom från 2021? Och som nu fem år senare effektivt fått ”58-63%”-ekipagen i MsvB att ha gett upp?

Men jag har ju en minimal bild av hur det egentligen är. Litet distrikt, jag tävlar 2-3 gånger per år och ser aldrig några andra tävlingar.
Kanske det i resten av Sverige istället blivit bättre kvalitet och större startfält i MsvB nivån?

Ja lättridningen är så guld värd tycker jag! Min b ponny och hennes lilla ryttare ska ju ut och tävla nu och jag tycker det är super att hon får rida lätt. Vi tränar ju på att sitta ner men såklart är det ju enklare med lättridning så där har jag sagt att hon får göra precis som hon vill, är Skrållan slö kan hon rida lätt är hon pigg kan hon sitta.

Angående kvalen, jag tycker du har en intressant idé. Jag tror att till en början kommer nog folk rida klasser lite hej vilt för att sen lägga sig på sin nivå. Om man inte vill va allt för vild och galen sänka kvalen till 60% som då borde representera betyget godkänt

Ja precis det resonerade jag med en annan i distriktet om för veckan.
Att mellanskiktet, MsvB nivån, försvunnit. Och jag tror vi kan skylla på det eländiga MsvB:1 kvalet som jag tror kom från 2021? Och som nu fem år senare effektivt fått ”58-63%”-ekipagen i MsvB att ha gett upp?

Men jag har ju en minimal bild av hur det egentligen är. Litet distrikt, jag tävlar 2-3 gånger per år och ser aldrig några andra tävlingar.
Kanske det i resten av Sverige istället blivit bättre kvalitet och större startfält i MsvB nivån?

Här tycker jag att de som rider msvb antingen rider msvb1 eller msvb5. Msvb2 som var en kioskvältare förr får knappt starter

Här tycker jag att de som rider msvb antingen rider msvb1 eller msvb5. Msvb2 som var en kioskvältare förr får knappt starter
Intresset för övriga MSV B-klasser försvann när man gjorde B5an och lagprogrammet till kvalklasser. Folk ville bara rida dem. Vilket jag tycker är märkligt för om man nu precis kvalat till MSV B så borde man kanske vilja ligga på den nivå en stund? Men folk verkar ha så stort fokus på kval och kvalklasser

Jag håller med er, här där jag håller till är MSVB1 fullt ofta och även b5. Övriga brukar kanske ha 3-5 startande i sig eller värsta fall 0. Jätte tråkigt 🙄

Kollade listorna för klubbens tävlingar den här helgen och MSVB2 är den klass med flest starter.
Men det är lågt överlag, tror det var 12 startande i den klassen med flest starter, en LB2.
Annars max 10

Intresset för övriga MSV B-klasser försvann när man gjorde B5an och lagprogrammet till kvalklasser. Folk ville bara rida dem. Vilket jag tycker är märkligt för om man nu precis kvalat till MSV B så borde man kanske vilja ligga på den nivå en stund? Men folk verkar ha så stort fokus på kval och kvalklasser
Här tyckte jag intresset för b4 försvann då. Men att b2 gick bra ett tag efter det. Men sen 2 år tillbaka verkar folk tappa intresset för den klassen. Vilket är konstigt. Men kanske att man ridit så många msvb1 att den inte känns rolig att rida? Jag vet inte? B4 försvann ju intresset ganska snabbt för. Jag tar den klassen på vår sommardressyr bara för att ge alternativ. Annars väljer jag den inte

Här tyckte jag intresset för b4 försvann då. Men att b2 gick bra ett tag efter det. Men sen 2 år tillbaka verkar folk tappa intresset för den klassen. Vilket är konstigt. Men kanske att man ridit så många msvb1 att den inte känns rolig att rida? Jag vet inte? B4 försvann ju intresset ganska snabbt för. Jag tar den klassen på vår sommardressyr bara för att ge alternativ. Annars väljer jag den inte
Personligen gillade jag gamla B2 betydligt bättre än den nya. Den nya ville jag inte starta

Jag vet inte om jag tror att kvalen är det som orsakar få starter? Det är så jäkla dyrt att tävla, utöver att det är svindyrt att ha häst. Jag tror ekonomin är det som stoppar många.

Jag tycker det är lite märkligt ändå att folk tycker att det är så dyrt att tävla när de glada i hågen betalar 1200-1300kr för 40min träning samt att många gärna lägger allt mellan 2000-6000 för en helgkurs?

Personligen gillade jag gamla B2 betydligt bättre än den nya. Den nya ville jag inte starta
Har inte kollat på den nya men vet att jag tyckte det va toppen när de ändrade 8m volt i galopp till 10m 😂

Men personligen tycker jag att man borde ha msvb1 och msvb2 som kval klasser till att få rida msvb 4-5 istället för förslaget på la5-6 och msvb1.

Jag tycker det är lite märkligt ändå att folk tycker att det är så dyrt att tävla när de glada i hågen betalar 1200-1300kr för 40min träning samt att många gärna lägger allt mellan 2000-6000 för en helgkurs?
Nu lägger inte jag den typen av summor på träning (betalar 400 eller 1000 kr per träning) men för mig väljer jag alla gånger att träna framför att tävla när ekonomin inte räcker till båda.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar