Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

Nu lägger inte jag den typen av summor på träning (betalar 400 eller 1000 kr per träning) men för mig väljer jag alla gånger att träna framför att tävla när ekonomin inte räcker till båda.

Jag förstår. Men jag tycker att man ser en trend med att helgkurser med wine and dine som tar bra betalt lockar många. Sen kan jag tycka att det räcker att gå ut på parkeringen på en tävlingsplats så ser man vad folk prioriterar att lägga pengarna

Nu menar jag inte att det här är riktat personligen till dig.

Men avgifterna har ju inte ökats så mkt på tävling som många vill få det att tro men är ju säkert som du säger man prioriterar inte tävling längre

Jag tycker det är lite märkligt ändå att folk tycker att det är så dyrt att tävla när de glada i hågen betalar 1200-1300kr för 40min träning samt att många gärna lägger allt mellan 2000-6000 för en helgkurs?

Jag tror också mer på prioriteringar än kostnader.
Ft drar alltid många starter trots betydligt högre startavgift + veterinär och ambulansavgift för samtliga.

Och ja, kollar man på parkeringen så verkar inte pengar vara problemet 😅

Ft drar alltid många starter trots betydligt högre startavgift + veterinär och ambulansavgift för samtliga.

Ja precis. Nu var det länge sen jag kollade på vad en ft klass totalt kostar. Men vad skulle du säga med startavgift, veterinär och ambulanavgift att det handlar om? Och vad du tror det ökats på fem år

Ja precis. Nu var det länge sen jag kollade på vad en ft klass totalt kostar. Men vad skulle du säga med startavgift, veterinär och ambulanavgift att det handlar om? Och vad du tror det ökats på fem år

Min klass kostar den här helgen 1025:- sen får man lägga på lite för varje nivå, jag rider lägsta.
När jag red en klass högre 2018/19 var staravgiften 550:- + 200:- för veterinär och ambulans.

Till helgens ft är det 207 unika ekipage anmälda just nu.
På klubbens dresdyrmeeting med klasser från LD till St Georg är det 66, 64, 79, många rider dock flera klasser och flera dagar så oklart hur många unika ekipage.

Men prioriteringar och kostnader hänger ju direkt ihop?
+ @settis

När pengarna inte räcker till pga kostnadsökningar så måste man prioritera vad man lägger sina pengar på.
Och jag vet inte vad parkeringen har med saker att göra? Bilar och transporter?
Jag är iaf inte villig att köra runt i skruttbil eller ha en (i mitt tycke) undermålig transport för att ha råd att tävla?
Men framförallt så det som syns på tävlingarnas parkeringar är ju folk som tävlar. Nu pratade vi ju om de som INTE tävlar/tävlar väldigt lite.

De som är på parkeringen har å andra sidan tagit sig till tävlingen. Frågan är väl vilken bil och släp de som  inte tävlar har?

Sen tror jag också att Equipe Online och sociala medier gör att folk känner en viss motvilja till att tävla. Det är ju väldigt positivt att både resultat och bilder kan komma upp snabbt även för de som inte var på plats, men kanske inte för den som gjort ett mindre bra resultat?

Vad det gäller kvalen så tänker jag att om de inte verkligen behövs ur ett hästvälfärdsperspektiv så kan man ta bort dem. I hoppning och fälttävlan vill jag ha kvar dem, men i dressyr vet jag inte?

Mvh,
Lady_S

Intresset för övriga MSV B-klasser försvann när man gjorde B5an och lagprogrammet till kvalklasser. Folk ville bara rida dem. Vilket jag tycker är märkligt för om man nu precis kvalat till MSV B så borde man kanske vilja ligga på den nivå en stund? Men folk verkar ha så stort fokus på kval och kvalklasser
Jag håller med för innan MB5 var kvalklass så red ingen jävel den klassen. Visserligen var det då konstiga gamla programmet, det har väl blivit bättre nu har jag förstått

Jag håller med för innan MB5 var kvalklass så red ingen jävel den klassen. Visserligen var det då konstiga gamla programmet, det har väl blivit bättre nu har jag förstått

Man kunde kvala i både b4 och b5 förr men då b4 var enklare så valde majoriteten den klassen

Men prioriteringar och kostnader hänger ju direkt ihop?
+ @settis

När pengarna inte räcker till pga kostnadsökningar så måste man prioritera vad man lägger sina pengar på.
Och jag vet inte vad parkeringen har med saker att göra? Bilar och transporter?
Jag är iaf inte villig att köra runt i skruttbil eller ha en (i mitt tycke) undermålig transport för att ha råd att tävla?
Men framförallt så det som syns på tävlingarnas parkeringar är ju folk som tävlar. Nu pratade vi ju om de som INTE tävlar/tävlar väldigt lite.

Jag menar mer att msn prioriterar annat i livet än att tävla.
Behöver inte just vara träningar istället.
Tävla tar ju också väldigt mycket tid, även om jag rider en klass och tävlar 10 minuter bort blir det ändå en halv dag.

De som är på parkeringen har å andra sidan tagit sig till tävlingen. Frågan är väl vilken bil och släp de som  inte tävlar har?

Sen tror jag också att Equipe Online och sociala medier gör att folk känner en viss motvilja till att tävla. Det är ju väldigt positivt att både resultat och bilder kan komma upp snabbt även för de som inte var på plats, men kanske inte för den som gjort ett mindre bra resultat?

Vad det gäller kvalen så tänker jag att om de inte verkligen behövs ur ett hästvälfärdsperspektiv så kan man ta bort dem. I hoppning och fälttävlan vill jag ha kvar dem, men i dressyr vet jag inte?

Mvh,
Lady_S

Många minst lika fina 😄
Jag vill ju inte ha några lån så därför går fin bil bort för mig.

Man kunde kvala i både b4 och b5 förr men då b4 var enklare så valde majoriteten den klassen
. Jag minns bara MsvB5. Eller när menar du? förr förr kunde man väl kvala i alla MsvB klasser? Eller iallfall MsvB3-4 och 5 Jag har ju ridit prix St George men minns inte vad det var för kval dit då. Jag minns iallafall att det aldrig var mer startande än 10 på den tiden i MsvB 5 och det var då det alltid var typ 30-40 startande i varje klass

Jag menar mer att msn prioriterar annat i livet än att tävla.
Behöver inte just vara träningar istället.
Tävla tar ju också väldigt mycket tid, även om jag rider en klass och tävlar 10 minuter bort blir det ändå en halv dag.
Ja så kan det ju vara, men jämfört med förr (när jag var ung🤪) så är ju tävlingar väldigt effektiva tidsmässigt. Bara det att vi har fasta starttider gör ju stor skillnad för hur mycket tid man behöver lägga på tävling.

Jag tror iaf att kostnader är en stor anledning till att starter minskar. Det är snordyrt att leva, det är snordyrt att ha häst och det är dyrt att tävla.

Det finns säkert tävlingar med bra kontroller men vissa, antagligen en hel del, är kass, nån ledig mamma från stallet typ som inte har så mkt koll. På vanlig dressyrtävling har de aldrig tagit någon amatör vad jag sett.
Det är jättetråkigt när arrangörer inte har kunnig hästkontrollant. Har faktiskt inte själv varit med om att det är en random mams som inte kan något. Det finns en jättebra guide för hästkontrollanter på förbundets sida och de jag träffat, och ffa de jag själv har på våra tävlingar, är jättenoga och petar runt i munnen. Faktiskt mer än många dressyr öd som hellre fikar🙈.

Vad gäller programmen så tycker jag att linjerna med ökningar på böjt spår gynnar mjukare och mer balanserade upptag än alla dessa diagonaler. Upptagen från diagonaler i lätt klass är i princip alltid helt ur balans, hästarna faller isär och ryttarna drar stopp. På böjt spår använder de vägen och får dessutom rida tempoväxlingar iställer för att öka-upptag-avbrott. Så det är definitivt något som gynnar bättre ridning.

Det är mindre skritt där bara gångarten bedöms. Tex ingen ökad skritt i flera program utan skritten rids på volt och det görs skänkelvikningar. Dvs mer fokus på ridningen än bara att visa upp "titta vilken fancy skritt".

Kan fortsätta med ddt blir en novell😅.

. Jag minns bara MsvB5. Eller när menar du? förr förr kunde man väl kvala i alla MsvB klasser? Eller iallfall MsvB3-4 och 5 Jag har ju ridit prix St George men minns inte vad det var för kval dit då. Jag minns iallafall att det aldrig var mer startande än 10 på den tiden i MsvB 5 och det var då det alltid var typ 30-40 startande i varje klass

Ja på den tiden när både msvb 4 och msvb 5 var kvalklasser så red ju majoriteten msvb 4 och fåtal msvb5 men sen när det ändrades att bara msvb5 blev ensam kvalklass blev det ju drastiskt tvärt om upplevde jag på våra tävlingar

Det är jättetråkigt när arrangörer inte har kunnig hästkontrollant. Har faktiskt inte själv varit med om att det är en random mams som inte kan något. Det finns en jättebra guide för hästkontrollanter på förbundets sida och de jag träffat, och ffa de jag själv har på våra tävlingar, är jättenoga och petar runt i munnen. Faktiskt mer än många dressyr öd som hellre fikar🙈.

Vad gäller programmen så tycker jag att linjerna med ökningar på böjt spår gynnar mjukare och mer balanserade upptag än alla dessa diagonaler. Upptagen från diagonaler i lätt klass är i princip alltid helt ur balans, hästarna faller isär och ryttarna drar stopp. På böjt spår använder de vägen och får dessutom rida tempoväxlingar iställer för att öka-upptag-avbrott. Så det är definitivt något som gynnar bättre ridning.

Det är mindre skritt där bara gångarten bedöms. Tex ingen ökad skritt i flera program utan skritten rids på volt och det görs skänkelvikningar. Dvs mer fokus på ridningen än bara att visa upp "titta vilken fancy skritt".

Kan fortsätta med ddt blir en novell😅.
Fast jag har varit med om hästkontrollant som släppt igenom häst med skav av sporren som varit alldeles nytt och rött. Inte min häst!

Ja på den tiden när både msvb 4 och msvb 5 var kvalklasser så red ju majoriteten msvb 4 och fåtal msvb5 men sen när det ändrades att bara msvb5 blev ensam kvalklass blev det ju drastiskt tvärt om upplevde jag på våra tävlingar
Jag minns inte att det var det. Tur att någon minns :laugh: Jag red en MB5 år 2001 eller nått på Tippen i Göteborg. Hemskt jäkla program. Jag kom nog sist då Hille fullkomligt ballade ur i seriebytet

Jag minns inte att det var det. Tur att någon minns :laugh: Jag red en MB5 år 2001 eller nått på Tippen i Göteborg. Hemskt jäkla program. Jag kom nog sist då Hille fullkomligt ballade ur i seriebytet

Kollade tillbaka i tiden lite på våra tävlingar och såg att förr hade vi msvb3 med på programmet. Den klassen har jag nog inte sett på vääääldigt många år, man kanske skulle köra den som nostalgiklass i år 🤣

Men shit va starter man hade för 10 år sen, 6 dagars tävling med långa dagar. Kanske inte är helt fel ändå med kortare dagar för ens mental hälsa 😅

Kollade tillbaka i tiden lite på våra tävlingar och såg att förr hade vi msvb3 med på programmet. Den klassen har jag nog inte sett på vääääldigt många år, man kanske skulle köra den som nostalgiklass i år 🤣

Men shit va starter man hade för 10 år sen, 6 dagars tävling med långa dagar. Kanske inte är helt fel ändå med kortare dagar för ens mental hälsa 😅

Jag hittade ett gammalt inlägg från mig år 2004 när jag hade koll på kvalreglerna. Då såg det ut så här.

nej man kan inte kvala i LA:5 :D (ganska stor skillnad på LA:5 och St George oxå)
Inga kval att tävla på regional tävling, till Nationell behövs ETT kval på 62% i Msv A eller ST George på regional tävling.

För att rida Intemediere krävs 62% i Nationell St George.

Jag var tydligen även bannad eftersom jag inte skrev under fio. En person i tråden avslöjar mig och skriver hej fio :rofl:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka