Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Men herregud, äter du bara godis? O_o

BESTÄM DIG! Sluta med dessa dumheter och börja drick vatten och ät mat, i alla fall frukt.

Hur svårt kan det vara? :banghead:


Japp, har själv slutat med ett beroende av Redbull och dricker nu bara nån gång ibland, så JAG VET.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Golden fruit muslin tror jag skulle passa dig bra, har för mig den ligger på 50% frukt. Jag äter gärna den just för att jag egentligen helst vill ha cruncight till frukost men äter jag flingor känns det bara som att jag häller på en massa socker.
Fil med sylt/frukt
Gröt med sylt/frukt
Bannan pannkakor
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Varför skulle jag ta det med henne?
Hon förespråkar ingen nyttig naturligt söt mat.
Å vilken av dom menar du, min behandlare eller min psykolog?

Finns det verkligen ingen dietist på behandlingsstället?
Vad tycker dom du ska äta?
Jag tycker du har fått fina förslag av övriga bukare, som kan vara bra vid en övergång till att bli mindre beroende av vitt socker.
Jag skulle önska att en duktig dietist kunde hjälpa dig att stretcha lite på dina gränser i riktning mot mat, men inom de ramar du känner att du mäktar med. Du behöver mycket näring i form av vitaminer och mineraler. Och det finns det ju inte i godis. Istället för godis, kan du äta en hel del nyttigt för samma kalorimängder, fast det vet du nog redan.
Hade du varit i närheten hade jag gärna visat dig fräsha lätta måltider som tilltalar alla sinnen, men som inte är så ångestladdade för den som kanske är rädd för att äta. Kramar!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vad har du för problem egentligen?

Du är så himla trevlig i alla trådar där jag stöter på dig.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Därför att jag tycker att det är helt fruktansvärt att ett vuxen människa bara äter godis!
TA HJÄLP på riktigt istället för att skriva trådar och tyck synd om dig själv! (Med tanke på att du skrev att du får handla med självscanning för att du skäms så)


Ursäkta om jag skriver otrevligt men det är så galet att man blir upprörd!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Då är det ju enkelt: chokladbollen mot havregrynsgröt (brukar byta vatten mot mjölk så blir den krämig och god och matchar bra med sylt, frukt eller bär), jag föredrar att servera den med frukt eller bär just för att sylt är socker och som sagt, byt ut sockret helt för att nå ett bra resultat.

Chipsen mot riktig potatis. Skär i skivor/klyftor, lägg i form och ringla lite olja och kryddor (oljan fäster kryddorna), in i ugnen och gör en dippsås på fil/gräddfil och lite kryddor att servera till. Har du lökpulver i blir den farligt nära en vanlig dipmix du köper i butik fast utan onödiga dåliga ämnen och socker. Serveras den med något mer såsom mycket grönsaker och någon köttbit eller liknande är det ju en helt okej måltid. Passar ju bra till kvällen (antar att barnen går på dagis/skola eller så över lunchen) och äter du något liknande det där till kvällen är det ju finemang för att visa barnen att du äter helt okej mat :) jag antar att om du strävar mer efter att föregå med gott exempel inför barnen i stället för att se endast till dig själv är det mer motiverande att välja bra mat? Att barn tar efter föräldrar är ju inget nytt menar jag.

Tyvärr kan jag inte komma på något bra att ersätta kexen med som är tillräckligt likt men ovanstående alternativ kanske kan vara en bra början på nya, bättre vanor. Kexen kanske kan bytas mot fruktsallad?

I ditt fall skulle jag läsa ordentligt på kryddburkar och sånt och kolla så du inte får i dig socker i onödan. Det finns bara en väg ut ur ett sockerberoende och vi vet båda vad det är för väg :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Nej, ingen dietist. Behandlarna samarbetar med en dietist men vi får aldrig träffa denne.

Dom vill att jag ska äta smörgåsar, vanlig mat, frukt, gigantiska frukostar med både yoghurt med flingor, en smörgås, en frukt och ett glas juice. Vem äter så mycket till bara frukost?!

Du får gärna slänga in recept på mat som en enkelt att tillaga.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Då är det ju enkelt: chokladbollen mot havregrynsgröt (brukar byta vatten mot mjölk så blir den krämig och god och matchar bra med sylt, frukt eller bär), jag föredrar att servera den med frukt eller bär just för att sylt är socker och som sagt, byt ut sockret helt för att nå ett bra resultat.

Chipsen mot riktig potatis. Skär i skivor/klyftor, lägg i form och ringla lite olja och kryddor (oljan fäster kryddorna), in i ugnen och gör en dippsås på fil/gräddfil och lite kryddor att servera till. Har du lökpulver i blir den farligt nära en vanlig dipmix du köper i butik fast utan onödiga dåliga ämnen och socker. Serveras den med något mer såsom mycket grönsaker och någon köttbit eller liknande är det ju en helt okej måltid. Passar ju bra till kvällen (antar att barnen går på dagis/skola eller så över lunchen) och äter du något liknande det där till kvällen är det ju finemang för att visa barnen att du äter helt okej mat :) jag antar att om du strävar mer efter att föregå med gott exempel inför barnen i stället för att se endast till dig själv är det mer motiverande att välja bra mat? Att barn tar efter föräldrar är ju inget nytt menar jag.

Tyvärr kan jag inte komma på något bra att ersätta kexen med som är tillräckligt likt men ovanstående alternativ kanske kan vara en bra början på nya, bättre vanor. Kexen kanske kan bytas mot fruktsallad?

I ditt fall skulle jag läsa ordentligt på kryddburkar och sånt och kolla så du inte får i dig socker i onödan. Det finns bara en väg ut ur ett sockerberoende och vi vet båda vad det är för väg :)

Grymt bra! PRECIS det jag menade!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tycker bara det är lustigt att du kan bli så arg över att en annan människa äter godis.
Vad gör det dig?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tycker du om kött, kycklig, fisk?

En XX bit, sallad i massor & ett glas vatten alt mjölk till.

Fruktsallad till efterrätt på vindruvor, jordgubbar & melon med lite grädde över?


En bra måltid med gott & "nyttigt" sött till! :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tycker bara det är lustigt att du kan bli så arg över att en annan människa äter godis.
Vad gör det dig?

Jag blir inte arg.

Jag blir ledsen & bedrövad över hur man kan vilja skada sig själv så.

Tycker att det är hemskt helt enkelt! Skulle vilja hjälpa dig!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tack för tipsen :)

Vad för kryddor är det socker i?
Står det på burkarna? Har jag aldrig reflekterat över.

Jo, jag vet att det bara finns en väg ut men jag har börjat se mig själv som ett hopplöst fall och även flera runt om mig. Det gör inte direkt att jag vill kämpa mig ur det. Men ska ta tillvara på den här sista hjälpen från deras sida nu. Men jag klarar inte att sluta med allt helt tvärt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag gillar både kött, kyckling och fisk.

Undviker korv men kan äta det någon gång.
Undviker också gärna pasta och ris men äter potatis. Kan äta pasta och ris men inte vareviga dag.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Nej, ingen dietist. Behandlarna samarbetar med en dietist men vi får aldrig träffa denne.

Dom vill att jag ska äta smörgåsar, vanlig mat, frukt, gigantiska frukostar med både yoghurt med flingor, en smörgås, en frukt och ett glas juice. Vem äter så mycket till bara frukost?!

Du får gärna slänga in recept på mat som en enkelt att tillaga.

Det är många som äter så. Men det är kanske lite magstarkt sådär på en gång.
Ok. Om du kan tänka dig att PM:a lite om vad du inte kan tänka dig att äta, och lite om vad du är lite nyfiken på att äta men inte vet vad du ska göra med det, och lite om vad DU skulle vilja nå för mål med ditt ätande den närmaste månaderna, så ska jag försöka ge några förslag tillbaka utefter det. Jag kan göra det i morgon. Nu behövs sömn. Natt!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Bra! Ät det kött/kycklig/fisk du gillar ihop med potatis eller rotgrönsaker :d och så mycket sallad, soltorkade tomater ihop med ruccola är ju gudomligt!

Man behöver inte äta en gigantisk frukost, men äter man bra på morgonen blir hela dagen bättre i balans!

Bestäm dig för att bara äta en chokladboll om dagen, typ till kaffet, något du får längta efter! (Alltså som enda söta på hela dagen, försök byta ut coca cola till sodavatten)

Och försök hitta MAT som är gott istället för godis, du kommer må så mycket mycket bättre! Och vet du, om jag var du skulle jag byta nick! :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

I grund och botten så handlar det om tröst.
Har missbrukat godis sen jag var 12 år gammal och har varit ätstörd sedan dess, så i 16 år nu och har i 3 år aktivt kämpat för att bli frisk med hjälp av äsenheten.

Varför jag tröstäter är för att mitt liv varit mer än jävligt tidigare.
Godiset fanns alltid där, när ingen annan gjort det.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Förstår det! Förstår det fullt ut!

Och det är också därför jag gärna skulle vilja hjälpa dig, men då måste du själv vara med på tåget och inte hoppa av vid första station! :)


Jag ber verkligen om ursäkt för mitt första burdusa inlägg, men jag är tyvärr sån ibland, när jag blir rädd eller ledsen reagerar jag med att slå hårt mot hårt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ugnsstekta rotfrukter älskar jag. Supergott!

Får köpa hem lite sånt imorgon.

Bra idé om en daglig söt fika. Så blir det en chokladboll istället för en hel dag med godis.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Förstår det! Förstår det fullt ut!

Och det är också därför jag gärna skulle vilja hjälpa dig, men då måste du själv vara med på tåget och inte hoppa av vid första station! :)


Jag ber verkligen om ursäkt för mitt första burdusa inlägg, men jag är tyvärr sån ibland, när jag blir rädd eller ledsen reagerar jag med att slå hårt mot hårt.

Ursäkten godtas :)

Du låter som min behandlare, hon säger jämt att jag hoppar av bussen, men det är okej om jag hoppar på nästa som kommer igen.
Denna gången ska jag verkligen försöka hålla mig på bussen och hoppa av på rätt destination.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 304
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 153
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 440
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp