Nyttiga sötsaker?

!

På med lite olja & flingsalt så blir det GOTT! :d

Ja, så gjorde jag när jag inte kunde sluta dricka Redbull, drack som en fanatiker och jisses så dyrt det blev tillslut när jag ville ha 3-4 per dag! Då bestämde jag mig för att jag fick dricka 1 om dagen, BARA!
Det vattnades i munnen och jag verkligen njöt av smaken, kan fortfarande känna lukten ur bara intet men nu blir det kanske 1 i veckan istället! :)

Så istället för att straffa dig och bara ta bort allt hjärnan vill ha så fira med något gott på kvällen när du klarat att äta mat under dagen? Då kan du MED GOTT SAMVETE äta den där kakan eller bullen till en kopp kaffe på eftermiddagen . (Eller vad du gillar)

För har du någonting att se fram emot (eller snarare hjärnan) så kanske det blir lättare att stå över annat under dagen för du vet att det där goda kommer du att få på kvällen ändå.


Ungefär som att vara kissnödig. Har du tillgång till toalett kan du hålla dig myyycket längre än om man står helt utan! Bara för att du vet att den finns där och du kommer att hinna dit! ;)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Hm, ja det står ju såklart på burken.. Sambon älskar den där italienska salladskryddan, eller vad den nu heter. Den innehåller socker. Jag själv fattar inte ens varför han använder den för man måste hiva i rejäla mängder för att det ska smaka något alls iom att sockret dödar både saltsmak och smaken av örterna. Använd bara "rena" kryddor utan konstiga namn som "salladskrydda", "grillkrydda" etc så är du på den säkra sidan.

Hopplöst fall? Ja kanske, om du inte hittar någon anledning till att faktiskt kämpa. Jag menar, det är ju ingen som tvingar dig att äta godis och dricka pepsi. För att vara såndär tråkig satkärring säger jag: tänk på barnen. Barn tar efter föräldrarna som jag skrev. Känns det bra att dina ovanor kanske även blir ett beteende hos barnen? Att du räknar kalorier går ju lätt att dölja om du t.ex äter bra måltider med familjen. Att dölja att du äter lite kalorier går ju att dölja med att du äter en större potion sallad till en betydligt mindre mängd pasta t.ex. I deras ögon ser det ju fortfarande ut som en stor tallrik mat. Att du avstår från måltider eller äter godis i stället är ju svårare att dölja.

Att dra ner på sockret lite i taget är att dra ut på lidandet. Du kommer ha samma sug och ha abstinens under en längre tid. Leta i stället efter alternativ. På avgiftningar kan du få ersättningsdroger. Det är det du behöver leta efter. De allra sötaste frukterna såsom vindruvor borde du nog också undvika en tid men om du "faller tillbaka" så är det ju bättre att du köper en ask vindruvor i stället för en påse godis.

Googlade lite av egenintresse och det verkar som om Anna Skipper annonserade ut om kurser för att bli av med sockerberoenden. Gå in på hennes hemsida och kolla upp om hon har nåt på G för att hjälpa dig. Hon verkar ju ha mirakeldrycker när hon avgiftar folk i tv :) du behöver nog en direkt kontakt med dietist för att få styr på dina vanor.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Du skulle inte kunna tänka dig mer GI-kost och dricka vatten när sötsuget kommer? GI för blodsockret och vatten för att tydligen kan sötsuget bara betyda att vi är törstiga (men tror inte det är så lätt med oss sockerberoende) Kanske baka ditt söta själv? Också då utgå från typ GI.
Ta mörk choklad istället för annat godis.
Ta ett glas fun light istället pepsin?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Limpmacka, te med honung/socker (eller mjölk med O'boy) och en liten efterrätt. En god kaka kanske.

Det skulle täcka mitt sockerbehov samtidigt som det inte bara är godis.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag är en riktig gottegris och något som hjälper mig är Loka med smak av chokladmilkshake istället för riktig choklad :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Såhär ser paketet ut :)

special_k_classic_jpg300p.jpg
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vet inte om någon nämnt det, men det finns frukt och bär, alla möjliga sorter, som man kan köpa frusen i småbitar i frysdisken.

T ex kan du ha en ask mango i frysen. Ta fram vid behov, häll ut lite på en tallrik, låt det tina en aning, ät sen en o en. 100 % nyttigt godis.

Man kan göra glass på frusen banan, med ingredienserna 1 st välmogen banan från frysen + lite vatten (jag brukar ta lite mjölk).
Pyssligt men gott! Googla efter recept.

Frukt och bär innehåller en massa nyttigheter som du mår bra av och som får din kropp att fungera bättre. Att inte må bra tar en massa extra energi och näringsämnen från din kropp. Äter du mycket frukt och grönt, så får du en massa fina vitaminer och andra viktiga ämnen på köpet.

Arlas "Mild yoghurt med honung fetthalt 2 %" innehåller endast mjölk och honung (7,5 %). Honung är väldigt mycket nyttigare än vitt socker. Yoghurten är mycket godare än jag trodde, lite syrlig och lagom söt, passar jättebra att äta som den är, eller med frukt och bär i. Ät långsamt och med liten sked, tänk på smaken när du äter, njut!

Lycka till!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

PS
Något som jag upplever kan styra upp godissuget, som jag gärna får efter mat, det är att ta rent vatten, pressa lite citronsaft i det, drick! Smakar inte gott, blir strävt och eländigt, men det hjälper.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Min frukost:
Jag äter lätt vaniljyoghurt ca 2 dl (avskyr all annan yoghurt), jag brukar ha i någon frukt, päron är godast och då tar jag ett ganska så stort päron och tärnar ner i yoghurten. Sen har jag ca 1 dl änglamarks fibermüsli (barkmüsli kallar sambon och sonen den). Det är ganska så sött och mättande som iallafall jag står mig på ett bra tag.

Jag äter mycket melon så här års. Det är gott. Gärna med rökt skinka. Oftast äter jag galiamelon.
Jordgubbar..mmmm
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det svåraste steget tycker jag är att inte köpa hem skräpet. Det är en avvänjning i sig att kunna gå igenom affären och låta bli att lägga glass och godis i vagnen.

Min räddning är frukten, druvor och jordgubbar, frusna hallon är en favorit som är lätt att slita fram när det kniper till på kvällen.

Sen läste jag i en annan tråd, apropå att man gärna lassa på med glass, chips och cola bara för att man syndat med en liten chockladbit, och därför redan förstört den dagen... "om du spiller ut lite mjölk går du väl inte och hämtar paketet och häller ut resten också?"

Det är okej att fallla för en liten frestelse, men låt det stanna där och spä inte på det.

Tillskott av krom sägs ibland kunna underlätta sockeravgiftning.

Lycka till!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Som exempel, dagens meny bestod av 1 chokladboll, en halv rulle marabouchoklad, 10 bragokex, 1 oreokaka, en 40 grams chipspåse..

Svimmar du inte, människa :crazy:???

Du har fått många bra förslag :). Gröt är både gott och nyttigt! Amerikanska pannkakor till frukost, med lite sylt eller sirap till, föreslår jag. Inte supernyttig på något vis, men det är ju definitivt bättre än att äta en chokladboll.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Smoothie med spenat som bas. Funkar Super, inte lika mycket socker som en ren smoothie på bara frukter men man får tillfredställelsen!
Fruktsallad med kvarg och nötter
Tomat- paprikasoppa En burk passerade tomater och en tärnad röd paprika och en grönsksbuljong. Serveras med mozarella, rivet citronskal och färsk basilika. (jag är inte förtjust i tomat och min sambo ej i paprika, men bägge älskar den!)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Fascinerande att du inte kan äta nötter pga kalorier men chokladbollar och läsk? Det är ju verkligen kaloribomber.

Söt och nyttigt mellanmål är den där müslin man blandar själv på Ica. Då kan man ha i tärningar av torkad frukt, mmm!

Goda mackor blir det om man tar en skiva bröd, en skiva Parmaskinka, brieost eller mozzarella, samt ruccola och tomatskiva. Sanslöst gott och man bör jättemätt. :d

Mellanmål: skiva en mozzarella-boll och en kvisttomat samt ev ruccola till. Lite olja/vinäger/dressing så blir det ännu bättre. Mer mättande än man kan tro.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Goda mackor blir det om man tar en skiva bröd, en skiva Parmaskinka, brieost eller mozzarella, samt ruccola och tomatskiva. Sanslöst gott och man bör jättemätt. :d

Mmm, det där lät jättegott :d!

Jag vill också passa på att tipsa om pastasallader nu så här på sommaren. Den jag gjorde i helgen innehöll pastaskruvar, strimlad skinka, hackad melon (brukar ha honungsmelon/nätmelon/eller dylikt = sött), cocktailtomater i klyftor, mozzarellaost och kruksallad. Mumsigt värre med ett gott bröd och dressing till :)! Snabbt, enkelt och gott...
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Hm, ja det står ju såklart på burken.. Sambon älskar den där italienska salladskryddan, eller vad den nu heter. Den innehåller socker. Jag själv fattar inte ens varför han använder den för man måste hiva i rejäla mängder för att det ska smaka något alls iom att sockret dödar både saltsmak och smaken av örterna. Använd bara "rena" kryddor utan konstiga namn som "salladskrydda", "grillkrydda" etc så är du på den säkra sidan.

Hopplöst fall? Ja kanske, om du inte hittar någon anledning till att faktiskt kämpa. Jag menar, det är ju ingen som tvingar dig att äta godis och dricka pepsi. För att vara såndär tråkig satkärring säger jag: tänk på barnen. Barn tar efter föräldrarna som jag skrev. Känns det bra att dina ovanor kanske även blir ett beteende hos barnen? Att du räknar kalorier går ju lätt att dölja om du t.ex äter bra måltider med familjen. Att dölja att du äter lite kalorier går ju att dölja med att du äter en större potion sallad till en betydligt mindre mängd pasta t.ex. I deras ögon ser det ju fortfarande ut som en stor tallrik mat. Att du avstår från måltider eller äter godis i stället är ju svårare att dölja.

Att dra ner på sockret lite i taget är att dra ut på lidandet. Du kommer ha samma sug och ha abstinens under en längre tid. Leta i stället efter alternativ. På avgiftningar kan du få ersättningsdroger. Det är det du behöver leta efter. De allra sötaste frukterna såsom vindruvor borde du nog också undvika en tid men om du "faller tillbaka" så är det ju bättre att du köper en ask vindruvor i stället för en påse godis.

Googlade lite av egenintresse och det verkar som om Anna Skipper annonserade ut om kurser för att bli av med sockerberoenden. Gå in på hennes hemsida och kolla upp om hon har nåt på G för att hjälpa dig. Hon verkar ju ha mirakeldrycker när hon avgiftar folk i tv :) du behöver nog en direkt kontakt med dietist för att få styr på dina vanor.


Kollade mina kryddburkar och hade faktiskt bara en som innehöll socker och den används inte speciellt mycket. Bara i köttfärssåsen. Så den kan stanna.

Min behandlare och jag skulle sätta oss ner nästa gång jag är hos henne och komponera ihop lite förslag till frukost, mellanmål och kvällsmat. Lunch och middag ska vara samma som resten i familjen.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag tror inte jag skulle orka leva efter en "diet". Det är ju mer en livsstil och det orkar jag inte med. Det känns för omständigt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Den har jag testat och tyckte inte om den. Däremot var den som smakar jordgubbsglass god.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Tror du inte jag glömde köpa flingor idag :banghead:
Det enda jag glömde, kom på det sen när jag kommit hem. Får ta det nästa gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 304
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 153
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 440
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp