Nyttigt fika

Jag vet inte om det lämpar sig den här årstiden riktigt. Men man kan ju göra ngt lite glassliknande, tex:

2 frusna bananer, lite helfet cocosmjölk och valfri smaksättning à la bär, vanilj, choklad, mandelsmör till eller i glassen. Man bara mixar allt och serverar.

Frusna bär, tex hallon/blåbär som mixas med lite kesella/kvarg och antingen socker/sötningsmedel eller smaksatt proteionpulver så som Whey 80 från Star nutrition. Tycker vaniljkvarg är godast till detta. Det blir lite glassaktigt med mycket bär.
Det lät gott!!!
 
Min kompis gjorde någon gång en chokladkaka på svarta bönor. Den var magiskt god! Tyvärr kom hon inte ihåg receptet efteråt, men det finns olika varianter att prova om man vill.

Chokladmousse med avokado som bas.

Bananer kan användas till mycket. Jag brukar frysa mina och använda till bananglass/smoothie/milkshake/bowls, men de går även att baka t.ex. cookies och havrekakor på.
 
Beroende på vad man gillar - kräm eller hemlagad chokladpudding (kakao, ägg, stärkelse, mjölk och någon msk socker).

Jag blev förvånad när jag gjorde rabarberkräm att receptet inte innehöll en massa socker och att det var gott. Själv tycker jag annars att kräm låter äckligt.
 
Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är inte kinkig på en kaka eller bulle hit eller dit, men det är svårt att bara ta en. Gärna något som passar att bjuda på också.

Macka/keso med frukt äter jag till mellanmål, efterlyser något mer gottigt😋
Fruktsallad med en klick turkisk yoghurt, grädde eller kvarg. Strö hackade nötter eller lite flisad choklad ovanpå.
 
Man kan också ungsbaka frukt och strö lite nötter över (kanske rosta med dom de sista minutrarna), sen äter man det med yoghurt, glass, kvarg eller grädde.
 
Nu när jag är mammaledig gillar jag att fika på eftermiddagen. Efterlyser gott fika som är lite nyttigare än bullar och kakor! Jag är inte kinkig på en kaka eller bulle hit eller dit, men det är svårt att bara ta en. Gärna något som passar att bjuda på också.

Macka/keso med frukt äter jag till mellanmål, efterlyser något mer gottigt😋
Vad som är nyttigt för just dig beror ju på vad just du behöver. Ammar du och/eller jagar efter en som nyss har lärt sig gå och har svårt att få i dig tillräckligt med energi för att behålla vikten eller har du för många kilo kvar efter graviditeten som du vill bli av med? Behöver du snabba kalorier så att humöret inte dippar och du kan stå på benen eller behöver du långsamma kalorier för att förebygga "akut" för lågt blodsocker?
Dadlar är väldigt söta vilket ger snabb energi och det är ju bra om benen skakar, men vill man förekomma den känslan eller få i sig något som mättar en längre stund så är det kanske inte det man ska välja, även om det är bättre än vanligt socker i fikabrödet.

Jag hade nog valt en smörgås med något pålägg som jag tyckte var extra gott om jag ville piffa till det. Annars är croissanter (utan fyllning) min fikafavorit, men kanske inte så nyttiga, speciellt inte om man vill dra ner på fett, men man står sig länge (och det är svårt att få i sig mer än en åt gången). De finns att köpa "på rulle" eller frysta att grädda själv och det blir ju riktigt lyxigt bjudfika. Ljust knäckebröd (t ex sesam, vallmofrö) eller kanelknäcke med eller utan pålägg passerar också som fika hos mig. Det finns många kex/hårdbröd med frön mm som är goda och passar till fika som de är.
 
Vad som är nyttigt för just dig beror ju på vad just du behöver. Ammar du och/eller jagar efter en som nyss har lärt sig gå och har svårt att få i dig tillräckligt med energi för att behålla vikten eller har du för många kilo kvar efter graviditeten som du vill bli av med? Behöver du snabba kalorier så att humöret inte dippar och du kan stå på benen eller behöver du långsamma kalorier för att förebygga "akut" för lågt blodsocker?
Dadlar är väldigt söta vilket ger snabb energi och det är ju bra om benen skakar, men vill man förekomma den känslan eller få i sig något som mättar en längre stund så är det kanske inte det man ska välja, även om det är bättre än vanligt socker i fikabrödet.

Jag hade nog valt en smörgås med något pålägg som jag tyckte var extra gott om jag ville piffa till det. Annars är croissanter (utan fyllning) min fikafavorit, men kanske inte så nyttiga, speciellt inte om man vill dra ner på fett, men man står sig länge (och det är svårt att få i sig mer än en åt gången). De finns att köpa "på rulle" eller frysta att grädda själv och det blir ju riktigt lyxigt bjudfika. Ljust knäckebröd (t ex sesam, vallmofrö) eller kanelknäcke med eller utan pålägg passerar också som fika hos mig. Det finns många kex/hårdbröd med frön mm som är goda och passar till fika som de är.
Jag behöver nåt fikaaktigt för att jag gillar fika 😂, men vill inte äta bullar, kakor eller godis i onödan.
Helst inget som känns som mellanmål, det äter jag också 👀🙂
 
Jag behöver nåt fikaaktigt för att jag gillar fika 😂, men vill inte äta bullar, kakor eller godis i onödan.
Helst inget som känns som mellanmål, det äter jag också 👀🙂

Är det sockret du tänker på då? Eller kalorier?
 
Tänker mig något bättre innehållsmässigt än socker, mjöl och smör. Jag är inte kinkig annars, men eftersom jag vill fika alla dagar gör det inget om det inte är värsta kaloribomben 🙂.

Jag misstänkte det. Dadlar och dylikt innehåller förvisso inte raffinerat socker, men innehåller en betydlig mängd kalorier. Dvs det behöver inte vara "nyttigare" att byta ut den där bullen mot dadlar, för att ta ett exempel. Men innehållsmässigt, så visst.
 
Tänker mig något bättre innehållsmässigt än socker, mjöl och smör. Jag är inte kinkig annars, men eftersom jag vill fika alla dagar gör det inget om det inte är värsta kaloribomben 🙂.
Allt som innehåller mycket socker innehåller ju även mycket kalorier, men frukt (färsk eller torkad) innehåller ju även fibrer, vitaminer och järn t ex vilket gör det mer nyttigt än småkakor. Kvarg som har tipsats om i tråden innehåller mycket protein, ibland mycket fett och en del är sötade. Bra om man har svårt att hålla vikten uppe, men kanske mindre bra om man vill gå ner i vikt.
 
Chokladmousse (2 pers):
Smält 50 g mörk choklad (70%)
Vispa 1,25 dl grädde
Rör ner en äggula i den smälta chokladen och vispa ner chokladsmeten i grädden
Låt stå i kylen en stund

Jättegott, lite mättande och helt okej om man försöker undvika socker men inte fett.


Kokostoppar är bra också.
Nom! Det ska jag testa ikväll!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 187
Senast: Lobelia
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 908
Senast: Halona
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Mat Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 598
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp