Bukefalos 28 år!

Nyverkad barfotahäst

skuggi

Trådstartare
En bekant till mig har en liten (ganska fet) islänning som hade fång förra sommaren. I år har han klarat sig bra och nu vill hon testa att ha honom barfota. Jag ser inte hästen dagligen och har inte sett hur han såg ut under hoven när han var skodd. Enligt ägaren så har hästen varit öm på grusväg när han var skodd, vilket han naturligtvis även är nu...
Nu har en mycket välutbildad hovis varit där och tagit av skorna. En annan häst i samma stall blev också barfota på ägarens begäran.

Nu till det skumma... hovis var mkt skeptisk till att låta häst nr 2 vara barfota men fånghästen hade han visst inte klagat på. Nr 2 brukar växa ut över sina skor ganska snabbt, har väldigt klockformade hovar, och enligt hovis skulle detta göra att han är olämplig att ha barfota. han har dock väldigt urskålade och fina hovar, breeed stråle och hård sula. Ömmar inte alls nu på grus.
Men fånghästen var ju öm redan innan?

Hur som helst, jag var där någon vecka efter de blivit barfota och ville kika lite då jag ju är intresserad av detta...

Nr 2 var som sagt djupt urskålad och såg superfin ut, men fånghästen såg lite konstigare ut, kanske beror det på att han hade fång förra året?
Han har tex ingen som helst fåra runt toppen på strålen, ska de inte ha det? Har aldrig sett en häst som inte har åtminstone ett litet dike där? Enligt en "barfotaverkningsbok" jag har så kan man verka sulan lite när man just tagit av hästen skorna, men det var jättenoga att man inte tog så mycket på sulan att "diket" runt strålen försvann... Då skulle man ha gjort sulan alldeles för tunn...
Men det ser ut som att det är just så hovis gjort? Eller blir hoven annorlunda efter fång?
Sulan känns hård och stabil men hästen verkar öm ändå, även på slätt betonggolv...

Vad säger ni om detta hovisar? Och barfotaverkare för den delen ;)
Vill gärna höra lite funderingar kring detta :bow:
 
Sv: Nyverkad barfotahäst

Hovarna blir gärna deformerade vid fång och de kan se konstiga ut även efter en längre tid om man inte låter hovarna läka ut så att säga.
Men det är jättesvårt att säga något mer utan att ha sett bilder på hästen och hovarna.
 
Sv: Nyverkad barfotahäst

hmmm... ja, nu bor han lite långt bort hästen.. men jag ska se om jag kan fixa någon bild på undersidan...

kan det ha betydelse att han gått skodd med sula med siliconfyllning (vet inte vad det kallas....)
 
Sv: Nyverkad barfotahäst

Skall du fixa bild så behövs en underifrån, en framifrån och en ifrån sidan. Kan du får du gärna fixa en bild som du tar underifrån men så att man kan se skålningen bättre, alltså snett bakifrån om du förstår hur jag menar.

Jag vet inte om silikonet har något med det att göra. Jag brukar inte jobba med sånt ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 960
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 621
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp