Objektiv???

Sv: Objektiv???

jag som har 50mm tycker ibland att man kommer lote för nära i ridhus och att det optimala där är om motivet (dvs häst med ryttare) är 8-10 m bort.. med 85mm lär man ju behöve flytta motivet längre bort och det blir ju ett problem i ridhus som brukat vara maximalt 20-23 m maxdistans..

jag har nästan börjar fundera på att byta till ett 30mm f1,4 bara för att kunna få bra bilder även på den närmre delen av ridbanan..

jag fotar alltså mest i ridhus med mitt ljuskänsliga objektiv.. utomhus använder jag standardobjektivet eller ett 70-200..
 
Sv: Objektiv???

Nu tipsade jag dock om 85:an som en porträtt glugg, inte inomhus hästglugg. Om jag plåtade inomhus häst skulle jag nog köra 17-55 eller 24-70 om jag klarade mig med "bara" 2.8 som största bländare.

Men jag har hört om problemet, man kommer väldigt nära, lite för nära inomhus men längre objektiv.
 
Sv: Objektiv???

Lånar tråden lite, nån som har ett bra tips på teleobjektiv till canon 400d, har just nu canons 70 -200.
men vill ha något bättre, fotar främst rörliga objekt!:)
 
Sv: Objektiv???

Nu vet jag inte vilket 70-200 du har, du får nog specifiera dig lite mer, 70-200 säger inte så mycket, är det 70-200 4L du har? Är det 70-200 2.8L du har? Med eller utan IS? Canon säljer idag inga andra 70-200 än de ovannämnda, varianter med IS och utan IS finns. Om du har något av dem har du förmodligen något av det bättre du kan ha till en Canon kamera som finns på planeten.
 
Sv: Objektiv???

Skrev visst fel, det är ett 55-200, vet inte hur man utläser exakt vilken modell men det står 1:4.5-5.6 II om det kan ha nån betydelse!:crazy:
 
Sv: Objektiv???

Ja, det har stor betydelse, särskilt eftersom 70-200 är bland de bästa av Canons telezoomar så var det lätt att tro att du redan hade det bästa ;)

Du vill ha ett bättre tele säger du, men hur mycket har du tänkt betala? Bra kvalité kostar pengar, så enkelt är det, det finns inga genvägar. Det billigaste av Canons proffstelezoomar kostar 7000:-

70-200 4L utan bildstabilisering.
 
Sv: Objektiv???

Det går ju inte att undvika att man får det man betalar för!;)
tänkte mig nåt i 5000 kr klassen, men det blir väl till att leva på nudlar ett par månader!:angel:

Har sigma några bra objektiv i samma prisklass / billigare som är jämförbart bra?
 
Sv: Objektiv???

Har du någon bekant i USA så finns 70-200 4L för typ 4000kr :) Är grymt sugen på att köpa det. Fick reda på att pappa hade en vän i USA idag :D
 
Sv: Objektiv???

Tänk på att det blir frakt, moms och tull på priset också. Det är inte heller säkert att garantin gäller i Sverige om ni köper i USA. Personligen föredrar jag Svenskköpta grejer för att få direkt och snabb hjälp av Nikon Sverige då jag dessutom är NPU (Nikon Proffessionall User) får jag hjälp snabbare än andra.
 
Sv: Objektiv???

Tamron 90 är ett solklart val. Bokeh i klass med 105mm VR Nikkor.

Superskarpt och bra. Låter dock lite och är inte supersnabbt, men kan man leva med det så är det optiskt sett en glugg som presterar som lyxmacrona.
 
Sv: Objektiv???

Men pappas kompis köpte ett par fotbollsskor till min bror och inte behövde han momsa och tulla på dom?
 
Sv: Objektiv???

För cirka 5000 kan du få tag på ett Sigma 50-150, också bra, men inte lika skarpt som 70-200 4L. Dessutom är alla canon 70-200 EF objektiv, dvs. FF gluggar, medan 50-150 är en EF-S glugg. Dvs. om du i framtiden uppgraderar till en fullformatkamera, t.ex. 5D, 1Ds osv. kan du inte använda 50-150.
 
Sv: Objektiv???

Lite prisskillnad på ett fotbollsdojor och ett dyrt objektiv, tror också att det är skillnad på andra grejer och elektroniska prylar.

Men, det går att lura staten på sin moms och tull, men det är inget jag rekommenderar, åker man dit vid stickprov kan man åka på dryga böter, dessutom är det väldigt olagligt.

Jag rekommenderar inte heller att du importerar, OM paketet skadas får du själv skicka tillbaka det till USA för att de skall laga objektivet där, inte så smidigt och vips så blev det dyrare än att köpa i Sverige. Dessutom har vi tre års garanti på saker här i Sverige, medan de i USA oftast bara har ett år.
 
Sv: Objektiv???

Lite prisskillnad på ett fotbollsdojor och ett dyrt objektiv, tror också att det är skillnad på andra grejer och elektroniska prylar.

Men, det går att lura staten på sin moms och tull, men det är inget jag rekommenderar, åker man dit vid stickprov kan man åka på dryga böter, dessutom är det väldigt olagligt.

Jag rekommenderar inte heller att du importerar, OM paketet skadas får du själv skicka tillbaka det till USA för att de skall laga objektivet där, inte så smidigt och vips så blev det dyrare än att köpa i Sverige. Dessutom har vi tre års garanti på saker här i Sverige, medan de i USA oftast bara har ett år.

Nja, faktiskt skiljer det inte så oerhört mycket i pris på de dojjorna o objektivet.

Fast jag tror det lutar åt att köpa från usa iaf. Skulle det nu gå sönder så går det sönder, då får jag väl köpa ett nytt.
 
Sv: Objektiv???

Canon ska vara först i branschen att införa att alla handlare över hela världen köper in till samma pris, alltså kommer det inte längre att löna sig att importera själv. Vet inte exakt när detta skulle ske, årsskiftet 07/08? (Vilket jag kom på i efterhand)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Objektiv???

Du vill ha ett bättre tele säger du, men hur mycket har du tänkt betala? Bra kvalité kostar pengar, så enkelt är det, det finns inga genvägar. Det billigaste av Canons proffstelezoomar kostar 7000:-

70-200 4L utan bildstabilisering.

Vad innebär det att det inte är nån bildstabilisering?
kollade på mitt vanliga inköpsställe och där låg priset för en 70-200 4L på 9 836kr!:eek:
Vart går den att få tag på för 7000?;)
 
Sv: Objektiv???

Kolla cyberphoto.se

Bildstablisering i ett objektiv innebär att vissa glaselement kan röra på sig för att kompensera för vibrationer man själv skapar när man handhåller kameran. Du kan alltså använda längre slutartider än annars, kom dock ihåg att det inte är någon kompensation som hjälper när det gäller rörliga objekt, då är det ju objektet och inte dina vibrationer som gör skakningsoskärpa.
 
Sv: Objektiv???

Tamron 90 är ett solklart val. Bokeh i klass med 105mm VR Nikkor.

Superskarpt och bra. Låter dock lite och är inte supersnabbt, men kan man leva med det så är det optiskt sett en glugg som presterar som lyxmacrona.

Hur är bokeh i klass med Canons 100mm macro?

Bara lite nyfiken, trots att jag är helt inställd på tamrons 90mm.. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Corax
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 132
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp