Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

lady_vip

Trådstartare
Ger mina hästar ett analyserat hö, och redan nu ger jag dem betydligt mer än foderstatsprogrammen tycker. Men jag antar att de är vana vid stora givor eftersom jag har överfodrat i många år, och såklart tar väl lösdriftsdriften lite extra i förbränning.

Nu tycker jag dock att min ridhäst är lite tunn, i ärlighetens namn har jag tyckt det nån månad men ökade då högivan ännu mer i första hand eftersom jag helt vill undvika kraftfoder - men nu kommer jag nog inte undan längre.

Mitt hö har lite högt energivärde, men ger ändå en okej kvot (kan inte hitta pappret nu bara för att jag letar), borde jag då öka proteinvärdet?

Melass är inte alls bra för henne och kan jag slippa ge det är jag glad. Kan Salsas nya foder vara ett alternativ (Naturell Grön)?

Den andra märren är dräktig och behöver väl snart något extra hon med, hur tänker man där? Öka både protein och energi eller bara nåt av det?
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Skulle lägga till lite lucern om du vill ha upp proteinet, finns melassfritt :)

Har två pållar som inte alls funkar på "en perfekt uträknad foderstat" utan jag måste fingra på och få balans i det hela. Gamlingen måste ha mer protein är vad han "ska" ha med hög kvot och märren måste ha mer av allt...
Syrrans sto är lättare, funkar på en vanlig normal foderstat.
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Till det dräktiga stoet är det både mer energi och mycket mer protein som behövs. Jag hade nog gett lusern.
Till ridhästen är det sannolikt bara energi som behövs, om proteinbehovet är täckt. Här hade jag nog valt något som skramlar lite i krubban och hällt olja över.

Vad foderstatsprogrammet säger spelar ingen som helst roll egentligen, det är verkligheten som gäller. Programmet är en uträkningshjälp men du måste ju ändå utvärdera och korrigera när det behövs, oavsett vad programmet anser. Programmet ser inte hästen och kan inte kännapå den heller....
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Det dräktiga stoet då, hur vet jag hur mycket jag ska ge när hon redan är över giva enligt programmen? Jag kan ju fodra med ögonen såklart, men hon är absolut inte i underhull (dock inser jag ju att hon kommer behöva mer, hon är bara i månad 6) och jag blir lite osäker på deras rekommenderade givor. Lusernpellets eller lusernhack? Vilka värden är att föredra på det köpta fodret?

Då kan ju ridhästen få lite äpplen och olja? Jag vill ju som sagt helst inte ge henne nåt kraftfoder pga hennes sjukdomshistorik.

Får väl understryka att jag inte följer foderstatsprogrammen slaviskt, men det är ju en hjälp och just när man ska komplettera med kraftfoder blir jag lite osäker.
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Hur säker är du på att du har rätt angiven vikt och därmed rätt beräknat behov?

hade det varit min häst så hade jag lagt på 10% rakt av som läget är nu. Sen hade jag fipplat med siffrorna för hästens vikt och arbetstillägg för att hamna på rätt startläge i programmet och utifrån det kunna höja givan senare i dräktigheten.
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Take it from me: det dräktiga stoet bara ös på med både och, dom tappar så jäkla fort och dom behöver det.
Riskli kan funka för båda då det är ganksa bra värden baserat på olja och inte så farligt dyrt för vad man får.
Väldigt bra ("säkert") för fång/ maghästar då det är lågt i stärkelse och socker men bra värden.

Dräktiga stoet skulle jag dock ha gett det och fri tillgång på lucern hack (om man vill ha längre ättid och utan melass. Dangrönt har en jättefräsh en som heter AlfaAlfa GreenPower som är melassfri och tuden gånger bättre än Kraffts taskiga melassiga skit)
Om hon inte håller sig på det får man nog tänka kraftfoder, Dodon & Horrel har väldigt bra kvalité.
En del klarar sig inte utan tyvärr, har jag lärt mig från misstag.

Skit i foderstatsprogram för uppenbarligen så funkar det inte för dom eftersom dom behöver mer.
Jag gjorde misstaget att tänka för mycket så att säga, med mitt dräktiga sto.

Olja går ju också ge men jag gillar riskli bättre för dom tål det lättare och det går att öka på direkt. (och ge mer av utan att dom får diarré eller liknande)

Lycka till!
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Fri tillgång på lusernhack? Vill du ruinera mig:p!! Hon tycker väldigt mycket om lusernhack så hon hade nog kunnat äta en sån Alfa-bal om dagen:D

Var får man tag på riskli?

Ang. foderstatsberäkningen så har det egentligen inte funkat innan heller, men jag har i 3 år gett hösilage taget till mjölkkor (som sen har haft för dåliga värden för korna och de som vet vad en mjölkko ska ha kan ju göra matten själv) och de har fått i stort sett fri tillgång på det. Eftersom den dräktiga inte tål ensliage till 100% vågade jag inte ge det i år...
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Hur säker är du på att du har rätt angiven vikt och därmed rätt beräknat behov?

Ganska säker. Min ridhäst har legat på 570 kg +- 20 i ganska många år och den andra ca 100 kg till (fast hon är aldrig vägd på riktigt, utan har fått räkna ut det, så riktigt säkert är det ju inte). Men jag tror att jag ska sätta mig med ett annat program i helgen.

Det dräktiga stoet är definitivt inte tunn nånstans, rund och fin om rumpan och ryggen och har en fin, blank päls. Dock förstår jag att de snart inte kan äta mer hö, tuggbehovet är så att säga uppfyllt och hon kommer behöva mer. Men 10 % ska jag testa!

Ridhästen är det väl abolut ingen annan heller som skulle kalla tunn, men allt har liksom fallit ner och kan såklart förklaras av att hon har blivit muskelfattig. Men jag tycker mig se en halvkass päls (svårt, hon är vit så de blänker ju inte) och jag tycker att jag känner höftbenen för tydligt. Har ju ändå haft henne i 10 år och kan se tidiga tecken. Vet dessutom att det är så lätt för dem att tappa så här års.

Det jag också kan tänka mig är att analysen felar... Att höet inte är vad analysen visar. Kan analysresultatet påverkas av skulltorkning?
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Hehe what can i say...om det smakar kostar det typ. Dräktiga och svårfödda pållar kostar as i mat typ.
Men så tänkte jag ocskå på att du inte verkar helt inne på kraftfoder.

Riskli finns lite olika märken på, om du googlar på "EquiJewel Sverige" eller nåt så borde du få upp den Återförsäljaren jag menar, hon säljer även underbara D&H saker ;)
Hon är väldigt kunnig också så bra att ge råd på både uppfödning och fodring.

Alternativt att köpa in ett riktigt koncentrerat kraftfoder, typ avelsfoder eller superhögpresternade.
Då brukar man kunna komma undan med att ge lite mindre för "samma pengar" så att säga, det är ju mer närning/kg och ofta inte mycket dyrare än annat (både eggersmans och dodson& horrel har liknande priser på vanligt kraftfoder och avelsfoder, skiljde tex. bara 15kr/säck på eggersmans förra året när jag fodrade upp med det)

Alltså jag tycker det är bra att nästan ha dom därktiga lite småfeta, för dom faller ur så sjukt lätt o när fölis kommer ut så ska dom ju dia o då går det åt så jäkla mycket ändå på mamma att dom behöver det lilla extra dom hade.
Och det är ju sjuuuuukt svårt att få upp dom om dom väl tappar, trust me :(.

Men riskli skulle jag def. börja med på båda o det kanske räcker om du har tur.
Foder är verklgien en labyrint ibland :/ (min är hopplöst svår, lägger över 2000:- på bara kraftfodret i månaden o då är det bara underhållsfodring. Men är det enda som funkar.)
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Jag har gett alla de där kraftfoderna, brukade vara kraftfodernas drottning;) Min ridhäst är i stort sett uppväxt på Eggersman...

Men så blev hon sjuk, jag gav massa superfoder från bland annat D&H, men inget hände förrän jag slutade med allt det. Jag är tillochmed restriktiv med mineraltillskott på henne...

Min dräktiga är lättfödd och har varit överviktig länge så det har inte gått nån nöd på henne än;) Men jag ska kolla efter dina tips!
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Jo jag med haha, försöker alltid låta bli att ge kraftfoder men haft två sjukt svårfödda hästar nu sista åren och...dessutom en av dom maghäst.
Så....ibland får manju kompromissa typ.
Speciellt när dom är kräsna o stora haha.
Jag ger bara flytande mineraler nu och inget pellets etc. bla bla du vet haha.

Men riskli är verkligen jättebra och räcker för många. Speciellt när man har maghäst eller fång eller sådär. Dock är det ju lite som kli i konsistensen, så kan vara svårt att få dom att käka om man inte har nåt annat "gott" iblandat, det är ju itne blött alltså dock men likso som små små riskorn nästan, inte mycket att tugga på så...en del tycker inte det är så kul att käka.
Tur att man inte brukar behöva ge mer än några dl per dag.

Lycka till! Kul med fölis sen :)
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Jag köpte "Salsa gräs" idag och hästen var väldigt fötjust i det. Tycker att det känns som ett väldigt bra komplement både vad gäller energi och protein. 10,5 MJ /kg matchar ju de flesta kraftfoder på ett ungefär och proteinvärdet är rejält högt, och det bästa av allt att det är grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Ridhästen är det väl abolut ingen annan heller som skulle kalla tunn, men allt har liksom fallit ner och kan såklart förklaras av att hon har blivit muskelfattig. Men jag tycker mig se en halvkass päls (svårt, hon är vit så de blänker ju inte) och jag tycker att jag känner höftbenen för tydligt. Har ju ändå haft henne i 10 år och kan se tidiga tecken. Vet dessutom att det är så lätt för dem att tappa så här års.

Om hon inte är tunn men tappar muskler så är det ju protein som saknas i foderstaten fyll på med lucern eller något proteinmedel som KP eller soja.
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Lutar åt Salsas grönfoder till henne, och till att börja med samma till dräktiga tanten + olja. Man kan ju testa lite och se. Ska bara räkna lite på det först!
 
Sv: Öka protein/energi på hästar som redan är över givan..?

Lutar åt Salsas grönfoder till henne, och till att börja med samma till dräktiga tanten + olja. Man kan ju testa lite och se. Ska bara räkna lite på det först!

Hoppas det faller väl ut. Jag tycker att det är strålande att detta foder kommit ut på marknaden! Köpte två säckar och enda "klagomålet" är att en hel del av pelletsen fallit sönder så att det blir dammigt, men det är ju lätt åtgärdat om man bara häller på lite vatten precis innan servering.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 443
Senast: mackan
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 530
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp