Öm i sidorna?

A

artemis

Igår upptäckte jag att min häst visade riktiga tjurminer när jag berörde henne i ena sidan. Hon tjurar ALDRIG för beröring annars (eller sårtvätt, eller något annat), så jag undrar vad det kan bero på?

Hon har som en lätt "bula" eller upphöjning (som jag egentligen tror är en liten fettvalk :o ) strax bakom sadelgjordstaden, och bakom bogen uppåt manken, och hon ville varken bli lätt masserad eller ens smekt där. Hon har inte ridits på drygt en vecka, men jag misstänker annars att sadeln börjar bli trång eftersom hon musklat upp sig en del - kan det skapa sådan ömhet?

Kan hon vara öm i pälsen (verkar börja fälla, men det har inte stört henne förr)?
Kan det vara någon muskel som spänner och gör ont?
Kan det vara fyraårstrots som gör att hon bara inte vill bli pillad på just nu alls? Jag trodde först det sista och kollade att hon lät mig flytta henne vilket gick problemfritt, hon verkade snarast bekymrad och tittade åt sina sidor och verkade vilja klia sig, men gillade som sagt inte när jag försökte göra det åt henne - och hon kliade sig inte själv trots klirörelser med nosen och ett bakben på väg (jag knäppte upp grimskaten för att låta henne göra det själv om jag nu inte hittade rätt punkter).
Några idéer? :confused:
 
en del hästar kan bli hudömma när dom fäller, så dina teorier är rätta ang sadeln, sånt hon inte reagerar på annars kan dom reagera på vid fällning, prova att ge henne extra b vitamin under en period och försök anpassa sadeln om du tror den är för trång...det är inget trots iallafall, det kan jag istort sett garantera..

Om jag ska vara "djup" så är huden själens spegel.....har det hänt nåt omkring henne så hon inte mår riktigt bra, eller har du gjort nåt foderbyte nyligen....
 
Hej och tack! Man kan alltid lita på dig!
Nej, inga foderbyten, och b-vitamin har hon fått extra hela hösten och vintern. Ska fortsätta ge det, och ta ut en sadelmakare och kolla sadeln.

Men det psykiska är ju intressant också!
Hon har fått vila nu i nästan två veckor pga halka och styltor och sånt, och det tror jag inte hon gillar särskilt, blir otålig och hittar på bus.
Jag funderade på om hon lyckats skada sig under något upptåg kanske? Halkat lite under hagbus, sträckt sig?
Hon fastnade i ett balsnöre häromdagen, när hon skulle krafsa på en bal någon lämnat framme med sina himla framben (jag hann inte stoppa henne i tid och hon ska peta på allt, den) och det var ju läskigt, men det redde vi ut. Jag fick inte loss snöret, som hon snällt stod och lät mig dra i, men hon höll lugnet rätt bra tills jag kunde klippa loss henne. Och i stallet sedan var hon bara kelig och glad, så det verkade inte skrämma henne.

Men hon kan ha fått en rejäl stöt av stängslet i hagen, för hon verkade livrädd för grindöppningen när vi skulle ut ur hagen, och vågade inte äta de lunch hö tussar som låg inom en meter från stängslet? Och då är hon inte särskilt lättskrämd, lillan. Hon lät sig lockas in när hon såg att de andra hästarna skulle in, och då vill hon ju in först :smirk: så det var nog stolthet som fick henne att smita ut som en stor ål. Det är annars första gången hon tvekat att följa efter mig någonstans, så det skar lite i hjärtat.
Hmmm. Flumvarning, men tack för att du tar dig tid!
 
Om själen och psyket vet jag intet, men annars kan vilken som helst av dina egna förklaringar stämma (utom fyraårstrots, det tror jag du ska lämna till sist). Börja med att utesluta smärta innan du förklarar beteendet med psykologi. Jag tycker absolut att du bör kolla upp sadeln! Bara misstanken om att den är för trång måste leda till en noggrann koll!
 
Hej -

bullen du känner bakom bogen är troligen serratus thoracis muskeln. En muskel som går som en fjäder bakom och innanför bogbladet. En främre del (serratus ventralis) som drar skulderbladet framåt och den bakre delen (serratus thoracis) som drar skulderbladet bakåt vars muskelbuk man ibland misstar sig på och tror är fett.

Vid sadelproblem som hindrar andra muskler att jobba rätt så får denna muskel jobba hårdare och blir förstorad. Det verkar stämma bra med din beskrivning att sadeln blivit för trång (hämmar kanske bogbladets rörelse).

Om hästen är öm i denna muskel ska du respektera det och inte knåda. Men värme kan öka genomblödningen, minska på träningsvärken och kännas skönt. Lägg på en hand och håll kvar. OBS att det inte är i denna ömma muskel som orsaken till problemet sitter. Den får jobba hårdare än den ska och därför blir den trött och öm, kanske stum. Problemet däremot kanske sitter i den stora trekantiga muskel som går från mitt på nacken till strax bakom manken, med en spets halvvägs ned på bogbladet. Det är trapeziusmuskeln, som egentligen ska jobba med att röra bogbladet och som kanske i ditt fall inte kommer åt att göra sitt jobb pga sadeln.

(OBS att jag ju aldrig har sett din häst och kan ha missförstått helt vad det är som du ser. Ta gärna ut en hästmassör eller equiterapeut och hör vad de säger).

Givetvis kan hästen bli öm av andra anledningar också. Den kan ha fått en känga i hagen och kanske har ett ordentligt blåmärke och är öm av den anledningen. Du känner din häst och kan säkert bäst själv hitta den rätta förklaringen.

Men om du misstänker sadeln så kolla upp den! Du har en ung häst som är på väg att bygga upp sin kropp och en sadel som passade för några månader sedan är troligen inte alls lika bra längre.

mvh
Lejonelle
 
Tack för tips, upplysningar och kloka råd! Känns som din muskelbeskrivning träffade mitt i prick! :bow:

Serratus Thoracis är alltså misstänkt! Dels tycker jag att hon, nyligen alltså, blivit tunnare strax bakom och framför manken, och dels tyckte jag faktiskt att hon tittade snett mot sadeln sist, så det är säkert där det ligger.

Tyckte bara det var konstigt att hon skulle börja ömma nu isåfall, när hon vilat? Sadeln har ju inte tryckt på ett tag nu, skulle det ändå ge upphov till denna plötsliga ömhet? (funderar på om det kan vara i kombination med ev halka eller slagsmål i hagen, eller fällningen)

Känns nästan pinsamt att ha misstänkt trots, men när hästen stryker öronen och biter i luften för första gången så var det det första som for genom huvudet ("trodde väl att det gått för lätt alltihop!").
Så lite psykoanalys blir det för skojs skull, medan vi tar itu med det fysiska. Det blir nog ungefär som vanligt då... ;)

mvh
Artemis
 
Strax bakom och framför manken är just trapezius! Det kan bli precis som du beskriver om sadeln t ex ligger som en brygga (trycker fram och kanske bak men kommer inte ned på mitten) eller om den glider fram så att bogbladets övre del inte kan röra sig hela vägen bak när frambenet sträcks framåt.

Om en muskel jobbat hårt och sedan vilar, vad händer då? Man får träningsvärk, efter några dagar blir man kanske stel. Det kan finnas strängar och knutor som ömmar. En spänd muskel är mindre elastisk och fibrer blir känsligare för skador t ex vid lek i hagen.

Fällningen gör säkert sitt till och kanske gör henne extra känslig.

Hoppas du hittar en förklaring. Jag är lite fanatisk när det gäller sadlar pga av att jag har haft så enorma problem med sadlar åt min egen häst (hon ser inte ut som alla andra). Men tyvärr tycker jag många väntar alldeles för länge med att kolla sadeln, det är som om man tror att om man har köpt en bra sadel som en gång har passat så kommer den alltid att passa hästen. Så jag tycker du är klok som börjar med att misstänka sadeln och inte hästen!!

mvh
Lejonelle
 
En liten fråga bara....din häst råkar inte hosta eller så? Har gjort? :confused:
Har precis fått lära mig en hel del intressant av akupunktören som behandlar Favina... ;)
 
Nej, ingen hosta! *tack och lov*

Lejonelle:
Så kan det förståss vara... jag har inte upplevt det som om hon varit "övertränad" eller haft träningsvärk eftersom hon bara ridits tre dagar i veckan, och alltid varit väldigt pigg på att komma ut då. Men det är klart att det kan komma senare om hon nu gått och felbelastat pga obekväm sadel. Stackarn liten.
Hur snart börjar muskler tunnas ut pga feltryck? Jag funderade på om hon var lite tunnare där först i förra veckan, men var inte säker på om jag var "hästhypokondrisk", men i förrgår tyckte jag att det syntes så pass att det inte var inbillning iallafall - men fortfarande alltså efter vilan.

Kan man linimenta lite (arnika t ex) på det ömma för att underlätta läkning och cirkulation?
Det blir markträning ett tag nu då, med lite barbackapass när hon slutar ömma.
Väntar nog med att prova ut sadel tills det lagt sig, så hon inte upplever det jobbigt med "sadel som sadel".
 
Hur fort det går beror på trycket. Hårt tryck = ingen blodcirkulation=vävnaden bryts ned. Måttligt tryck betyder bara att muskeln inte kan fortsätta växa men behåller samma storlek.

Man blir lätt förblindad och vilseledd när man står där och kollar och försöker förstå om man inbillar sig eller om hästen verkligen har ändrat sig i kroppen. Ett sätt att få svart på vitt är att göra ryggmallar då och då. Rita av och spara så får du något att jämföra med (förutsatt att du gör mallen på samma ställe varje gång förstås vilket inte är så lätt :devil:)

Du kan värma med händerna, massera lätt, trycka med fingertopparna försiktigt eller gunga fram och tillbaka med handen så att huden lossar från muskeln. Det ökar cirkulationen i det spända området. Visst kan du använda arnika eller annat liniment om du vill men utan går lika bra. Använd inget starkt som blistrar. Du märker på din häst hur hårt trycket ska vara, hellre lite lättare än för hårt.

Förresten var jag slarvig och skrev inte ut hela muskelnamnet. Serratus ventralis heter muskeln, thoracis = den del av muskeln som är bakom bogbladet, serratus ventralis cervicis är den del som är på halsen. Rätt ska det vara :)

Ha det bra och lycka till
Lejonelle
 

Liknande trådar

A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 530
Senast: Alfons Å
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 121
Senast: Carolrita
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 199
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kylväska på hjul och förvaring?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp