Ömma fötter :(

Läs ditt förra meddelande igen. Ordagrant står det
"Jag skulle säga att det är vanligare än att en häst faktiskt går lika bra utan skor, som med."
Det ser ut som om det fallit bort något i mitten men som det står där så säger du att en det för de flesta kvittar om de är skodda eller inte

Nej? 😳 ÄN i meningen klargör att det inte är det ni tolkat .

Dvs det är vanligare att hästarna ömmar barfota 👍
 
Nope......”det” refererar till hennes inlägg om att man ofta tror att det går men det visar sig att det inte går.

Men, jag kan förstå att det är otydligt om man bara läser mitt inlägg utan att läsa det inlägget jag refererar till, nu när du belyser problemet. Trots det är det inte felskrivet eller saknar ord.
Nu när du förklarar hänger jag med innan det såg det görskumt ut.
 
Hade en liten ponny förut som kom till mig barfota, hade fina hovar och gick bra barfota. Men när jag skaffat barfotaboots till henne så var skillnaden enorm, ifrån att ha trippar fram så svävade hon typ fram. :)
Hade haft skor på henne om min hovslagare hade velat sko henne, men hon var väldigt osäker på att lyfta hovarna så det hade inte gått utan fick träna på det först.
Hon var på tok för liten för mig att rida på så hon gick bara med som handhäst, men då våra turer var långa och i högt tempo var det viktigt att hon rörde sig bra.
 
Får fixa allt på något sätt.. Jag vill bara att pålle ska må bra.. Känns ju som jag gjort allt värre.. :(

Såååå orolig behöver du inte vara. Ta det lugnt bara tills hovslagaren kommer. Om hästen ömmar så rid den inte eller sätt på boots. Se till att den inte står och hänger i hagen för att den är öm, då kanske man måste skynda på lite.

Så länge den inte gör något bör den inte heller må så dåligt att du måste ta dit en hovslagare nästa dag.
På bete kan ju nästan alla hästar gå barfota då betet är mjukt och de inte rids.
När den är skodd så se till att den inte fortfarande ömmar innan du rider.

Du klarar det här fint. Du har ju frågat, fått svar och agerat.
 
Såååå orolig behöver du inte vara. Ta det lugnt bara tills hovslagaren kommer. Om hästen ömmar så rid den inte eller sätt på boots. Se till att den inte står och hänger i hagen för att den är öm, då kanske man måste skynda på lite.

Så länge den inte gör något bör den inte heller må så dåligt att du måste ta dit en hovslagare nästa dag.
På bete kan ju nästan alla hästar gå barfota då betet är mjukt och de inte rids.
När den är skodd så se till att den inte fortfarande ömmar innan du rider.

Du klarar det här fint. Du har ju frågat, fått svar och agerat.
Kan jag longera honom väldigt lätt och på mjukt underlag? Han har inte blivit riden sen början på tråden och han kommer vara omöjlig när vi kan börja igen..
 
Det tycker jag att du kan utan problem, så länge du ser om han verkar öm. Det kan vara bra att både longerat och ridit honom barfota för att ha något att jmf med sen.
Andra skriver att jag inte ska longera och rida honom men jag tänker om man tar honom på en väldigt lätt bara för att se hur han rör sig om man känner någon skillnad osv? Då borde det ju gå bra?
 
Andra skriver att jag inte ska longera och rida honom men jag tänker om man tar honom på en väldigt lätt bara för att se hur han rör sig om man känner någon skillnad osv? Då borde det ju gå bra?

Så länge du tänker att sko på hästen igen och utifrån det då har något att jämföra med ser jag inga problem .

Bra att ni bytt hovslagare utifrån det du skrivit tidigare 👍
 
Så länge du tänker att sko på hästen igen och utifrån det då har något att jämföra med ser jag inga problem .

Bra att ni bytt hovslagare utifrån det du skrivit tidigare 👍
Ok då tar jag en liten longering sen..

Det är inte säkert att vi kommer ha hen hela tiden men jag hoppas vi byter 100% annars blir det"ha ny hovis ett tag.. byta tillbaka för ingen anledning" ohhh vad jag kommer tjata på mamma att ha kvar nya om att får bra..
 
Kanske kan din häst gå barfota, kanske inte. Jag tycker gott man kan pröva sig fram. Bara man är nogsamm och känner av om det ömmar på hästen.

En häst har alltid gått barfota i vårt stall. Som ung hade hon boots, nu som lite mer mogen (om man får säga så om damer) utan boots. Hon går ofta på asfalt framför vagn. Jag upplever att sten och ojämnheter och vassa kanter är värre än hårt med slätt underlag för den individen.
Min häst provade jag utan skor. Hon ömmade oavsett underlag. Kanske skulle hon ömma mindre med annan hovslagare? Det vet jag inte. Jag satte på skor och jag är nöjd med att ha skor på hästen.
Skönt med skor, då vet man att hästen inte har ont, om man är nybörjare på att känna/kunna sådana saker. Utöver det så är det skönt att kunna sätta på broddar på skorna vintertid, då det ofta är ren isgata hos oss vissa partier.

Det är inte omöjligt att din häst kan gå utan skor, men det är mer vanligt än man tror att hästarna påverkas negativt av att gå utan skor. Det underlag som vi rider på idag, vägar, på volten/sand, stigar, asfalt etc kan vara mycket smärtsamt för hästen. MEN vissa hästar är så på och tycker det är så kul att ridas ut, att det inte alltid märks.

I ditt fall, från ursprungsinlägget, så hade jag undvikt att rida. Kanske hade jag promenerat och lärt känna hästen från marken. Det är inte kul att jobba med smärta. Det måste ju vara som att springa med hälsporre typ, att ha ömma hovar.
Alla får vara nybörjare och novis. Jag tycker ts har haft en beundransvärd inställning till de svar som trillat in.
 
@mackan Kanske, men det stod ""Jag skulle säga att det är vanligare än att en häst faktiskt går lika bra utan skor, som med" och det tolkar iaf jag som att det är vanligare att hästar går bättre barfota. :)
 
@mackan Kanske, men det stod ""Jag skulle säga att det är vanligare än att en häst faktiskt går lika bra utan skor, som med" och det tolkar iaf jag som att det är vanligare att hästar går bättre barfota. :)


Undrar om det hade varit bättre att byta ut ordet ”det” till: det absolut finns hästar som klarar barfota galant, men det finns även dom som klarar det bra men ändå smyger. Vilket inte kanske syns förän skor kommer på. (Som för övrigt är den sista meningen ur det inlägg jag refererar till men lite ändring i början för att passa.

Ni måste ju läsa det inlägget jag refererade till, inte göra som journalister och ta meningen ur sitt sammanhang.

Att det gått att göra tydligare är jag medveten om men det är inte felskrivet, bara felläst.
 
@mackan Kanske, men det stod ""Jag skulle säga att det är vanligare än att en häst faktiskt går lika bra utan skor, som med" och det tolkar iaf jag som att det är vanligare att hästar går bättre barfota. :)

Fast du tolkar som sagt fel. Meningen är helt grammatiskt korrekt utan syftningsfel. Du har missläst.

Men jag tycker det är dags att släppa detta, himla tröttsamt för @Efwa som hela tiden skrivit korrekt 👍
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 057
Senast: Soffan74
·
Utrustning Har köpt cavallo simple boots till min häst som lätt får öm sula så här på sommaren när det är mycket grus och stenar på alla vägar...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp