Ömmar i hovarna bak

Maria_81

Trådstartare
Nu är det många frågor ifrån mig, vet ej heller om det är rätt ställe frågan hamnade på. Men men, det är så här att min häst har varit skodd runt om hela vintern med snösulor, nu när snön och isen försvunnit så bestämde jag mig för att bara sko honom fram. Han gick helt barfota när jag tog över honom och var inte öm alls, det var bara det att hans fossingar blev alldeles torra och sprack upp fram. Då skodde jag honom runt om för att fossingarna skulle läka ihop. Men nu när vi tog av skorna bak så var han fruktansvärt ömfotad. :nailbiting:
Vad tror ni, att han vänjer sig att gå barfota bak om man ger honom tid eller är det bara att slå på skor bak också? :confused: Har nån varit med om liknande?
 
Nu är det många frågor ifrån mig, vet ej heller om det är rätt ställe frågan hamnade på. Men men, det är så här att min häst har varit skodd runt om hela vintern med snösulor, nu när snön och isen försvunnit så bestämde jag mig för att bara sko honom fram. Han gick helt barfota när jag tog över honom och var inte öm alls, det var bara det att hans fossingar blev alldeles torra och sprack upp fram. Då skodde jag honom runt om för att fossingarna skulle läka ihop. Men nu när vi tog av skorna bak så var han fruktansvärt ömfotad. :nailbiting:
Vad tror ni, att han vänjer sig att gå barfota bak om man ger honom tid eller är det bara att slå på skor bak också? :confused: Har nån varit med om liknande?

Är den ömfotad ska den skos. :)
 
Undrar vilken typ av snösulor som har används.

images

Är det denna typen (finns i olika färger och hårdhet) så finns det hästar som blir riktigt ömma i sina sulor efteråt.
 
Många hästar klarar att gå barfota bak om förhållandena är de rätta, dvs. mjuk och fin mark I hagen och ridning på mjuka underlag. Därför kan samma hast klara att vara barfota I en miljö men inte I en annan. I din situation skulle jag definitivt sko.
 
Många hästar klarar att gå barfota bak om förhållandena är de rätta, dvs. mjuk och fin mark I hagen och ridning på mjuka underlag. Därför kan samma hast klara att vara barfota I en miljö men inte I en annan. I din situation skulle jag definitivt sko.
Han skoddes i måndags. Hagen han går i är mjuk och fin, det finns mjuka och fina skogsvägar att rida på runt om oss, men man vill ju inte vara begränsad utan man vill kunna rida runt vart man vill :(
 
Ja såna var det som han gick med. :up:
Det fastnar grus och jord mellan sulan och hästen sula och det sliter på hästens sula och gör den tunnare vilket vissa hästar har ont av och ibland hjälper det inte med bara en sko utan kan behövas en hel sula ett tag för att hästen ska sluta ha ont.

Är så tråkigt av denna typen av sulor säljs fortfarande då jag upplevde att för många hästar får problem efteråt.
Eller så är det mest i min del av landet det är så.
 
Det fastnar grus och jord mellan sulan och hästen sula och det sliter på hästens sula och gör den tunnare vilket vissa hästar har ont av och ibland hjälper det inte med bara en sko utan kan behövas en hel sula ett tag för att hästen ska sluta ha ont.

Är så tråkigt av denna typen av sulor säljs fortfarande då jag upplevde att för många hästar får problem efteråt.
Eller så är det mest i min del av landet det är så.

Fast det finns inga problem med den SNÖ sulan som den även tecknas som och är konstruerad som , om den används som den är avsedd för dvs SNÖ .
Tycker det blir konstigt att posta ett inlägg som ditt att "det är tråkigt att denna sula fortfarande säljs" . Det blir ju totalt missvisande .

ALLA insatta hovslagare har i åratal påpekat olämpligheten att sko med såna sulor om klimatet hästen vistas i "vintertid" snarare är sådant att snö mest är tillfällig /undantag . Vet flera hovslagare som direkt tillochmed säger ifrån/vägrar när hästägaren vill ha dem på i län där snö numera är ett undantag .

@Maria_81 som flera redan svarat så oavsett anledningar osv om hästen ömmar så sko på den om den ska belastas dessutom .
Ömmar den så tydligt just bak så är den VÄLDIGT öm . ( brukar vara vanligt att även om ömhet finns bak visar hästen inte så tydligt om den är skodd fram och eftersom dessutom den inte bär lika mycket vikt bak rent naturligt ) .
 
Fast det finns inga problem med den SNÖ sulan som den även tecknas som och är konstruerad som , om den används som den är avsedd för dvs SNÖ .
Tycker det blir konstigt att posta ett inlägg som ditt att "det är tråkigt att denna sula fortfarande säljs" . Det blir ju totalt missvisande .

ALLA insatta hovslagare har i åratal påpekat olämpligheten att sko med såna sulor om klimatet hästen vistas i "vintertid" snarare är sådant att snö mest är tillfällig /undantag . Vet flera hovslagare som direkt tillochmed säger ifrån/vägrar när hästägaren vill ha dem på i län där snö numera är ett undantag .

@Maria_81 som flera redan svarat så oavsett anledningar osv om hästen ömmar så sko på den om den ska belastas dessutom .
Ömmar den så tydligt just bak så är den VÄLDIGT öm . ( brukar vara vanligt att även om ömhet finns bak visar hästen inte så tydligt om den är skodd fram och eftersom dessutom den inte bär lika mycket vikt bak rent naturligt ) .
Läste du sista raden?
 
Ta reda på varför den ömmar. Strålröta? Felverkad/öververkad? Socker i fodret dvs fångkänning. Ta bilder och om den är väldigt öm sätt på beslag (järn- eller joggingskor) medans du utbildar dig.

En frisk hov som skos av och verkas lätt och rätt ska inte ömma.
 
9 av 10 hästar som är ömma fram och därför måste skos fram är även öm och bör skos bak. Men man märker inte hur öm hästen är bak förrän den får skor.

Att det blir en omställning utan skor är inte konstigt. Vill man kunna rida på alla underlag får man sko hästen eller sätta på boots.

Jag har aldrig förstått det här med bara sko fram? Hästen ska bära mest vikt bak, skjuta på med bak och hela motorn sitter bak. Skor man en öm häst enbart fram så kommer den lägga än mer vikt fram för att avlasta bak. Helt tvärtom vad man vill
 
Jag red in min unghäst barfota, inga tecken på ömmande fötter. Skodde honom vintern innan 3års testet för att kunna brodda och hålla igång honom ordentligt. Vintern efter fick han vila en längre tid pga min graviditet och drog därför bort skorna. Nu på vårkanten när han har satts igång så var jag tvungen att sko honom igen då han blev väldigt öm vid uteritter.

Känns som att om man skott hästen under en period så vänjer sig både häst och hovar sig vid det?
 
Jag har aldrig förstått det här med bara sko fram? Hästen ska bära mest vikt bak, häst enbart fram så kommer den lägga än mer vikt fram för att avlasta bak. Helt tvärtom vad man vill

Jag förstår definitivt resonemanget att endast sko fram i många lägen och väldigt motiverade sådana på många sätt , men det förutsätter ju givetvis att hästen verkligen inte ömmar bak .

Eftersom hästen naturligt bär 60 procent av vikten fram även utan ryttare så finns det logik i att även en häst med starka tåliga hovar/sula under belastning av ryttare och arbete utifrån det ofta kan behöva skos fram .

Tyvärr försvinner ju den logiken om ryttaren/hovslagaren inte kan tillräckligt .

Många hästar har jättefina starka hovar och bär sig ypperligt utan att skos runtom .
Däremot är du rätt inne på att många inte kan känna/bedöma och då är det givetvis ett problem men verkligen är det inte norm att en endast framskodd häst egentligen är öm bak .

De flesta ryttare utifrån hur hästarna belastar sig rent naturligt , kan nog vittna om att tex vid en tappsko på många hästar är det inte sällan otänkbart att den rids med en tappsko fram , medans däremot bak funkar det på oftast på mjukt underlag /preparerat underlag .
 
Senast ändrad:
Jag red in min unghäst barfota, inga tecken på ömmande fötter. Skodde honom vintern innan 3års testet för att kunna brodda och hålla igång honom ordentligt. Vintern efter fick han vila en längre tid pga min graviditet och drog därför bort skorna. Nu på vårkanten när han har satts igång så var jag tvungen att sko honom igen då han blev väldigt öm vid uteritter.

Känns som att om man skott hästen under en period så vänjer sig både häst och hovar sig vid det?
Ja man vänjer sig /avvänjer sig . Precis som du själv typ vänjer dig att gå barfota på grus som man gjorde som barn och även som vuxen vänjer sig då sulorna blir hårdare efter ett tag om de utsätts .

Hästarna är ju lite (ganska mycket ) annorlunda eftersom de sätts under styrd belastning av människan som bestämmer vart de ska gå / dessutom har en ryttare på ryggen som belastar och kräver arbetsformer av olika slag på underlag ryttaren väljer .

Det blir väldigt ologiskt i sig att sko av en häst som tidigare varit skodd , som ska belastas inför sommartid . Marken blir ofta hård jmf med vintertid om vi förutsätter hagar med snö och även utan snö inte hagar med fruset knöggel hästen vistas i generellt .

Summa summarum : folks "problem" ang hästarnas skor/inte skor handlar inte om hästarna så mycket i sak alls utan om hur förhållande de hålls på i kombo med hästägarnas kunskap .
 
Senast ändrad:
Ja man vänjer sig /avvänjer sig . Precis som du själv typ vänjer dig att gå barfota på grus som man gjorde som barn och även som vuxen vänjer sig då sulorna blir hårdare efter ett tag om de utsätts .

Hästarna är ju lite (ganska mycket ) annorlunda eftersom de sätts under styrd belastning av människan som bestämmer vart de ska gå / dessutom har en ryttare på ryggen som belastar och kräver arbetsformer av olika slag på underlag ryttaren väljer .

Det blir väldigt ologiskt i sig att sko av en häst som tidigare varit skodd , som ska belastas inför sommartid . Marken blir ofta hård jmf med vintertid .

Jag var nyligen på en föreläsning på SLU om just det här och forskningen och undersökningar säger annorlunda, faktiskt raka motsatsen. En öm hov är en hov som ska skos, den kan inte härdas på nåt vis för att hästen ska bli mindre öm utan det handlar om att hästen lär sig hantera smärtan bättre men den blir inte mindre öm för det.
 
Jag var nyligen på en föreläsning på SLU om just det här och forskningen och undersökningar säger annorlunda, faktiskt raka motsatsen. En öm hov är en hov som ska skos, den kan inte härdas på nåt vis för att hästen ska bli mindre öm utan det handlar om att hästen lär sig hantera smärtan bättre men den blir inte mindre öm för det.
Nu har du nog helt missförstått mig ...
Jag har aldrig någonsin försökt hävda att en öm häst inte bör skos ???? Har du verkligen läst det jag skrivit tidigare i sammanhanget eller bara hoppar igång på ngn enstaka mening/missförstått det jag skrivit ?
 
Nu har du nog helt missförstått mig ...
Jag har aldrig någonsin försökt hävda att en öm häst inte bör skos ???? Har du verkligen läst det jag skrivit tidigare i sammanhanget eller bara hoppar igång på ngn enstaka mening/missförstått det jag skrivit ?
"Ja man vänjer sig /avvänjer sig . Precis som du själv typ vänjer dig att gå barfota på grus som man gjorde som barn och även som vuxen vänjer sig då sulorna blir hårdare efter ett tag om de utsätts ."

Det var det jag reagerade på. För detta är inte sant enligt dom som höll föreläsningen på SLU. Det finns ingen forskning eller liknande som visar att det skulle vara så utan endast motsatsen.
 
"Ja man vänjer sig /avvänjer sig . Precis som du själv typ vänjer dig att gå barfota på grus som man gjorde som barn och även som vuxen vänjer sig då sulorna blir hårdare efter ett tag om de utsätts ."

Det var det jag reagerade på. För detta är inte sant enligt dom som höll föreläsningen på SLU. Det finns ingen forskning eller liknande som visar att det skulle vara så utan endast motsatsen.
Då får du gärna läsa hela sammanhanget utifrån det som föranlett svaret och även allt jag skrivit i sammanhanget innan du svarar . Ditt svar blir totalt tokigt malplacerat utifrån det .

Att "reagera" på en särskild mening utan att läsa den i sammanhanget och svara utifrån det blir rätt så snett generellt oavsett ämne . I just detta ämne utifrån det har du helt missat vad som skrivs och svarat helt tokigt utifrån hur du missat/antagit och sen dragit ngn märklig slutsats utifrån :(
 
Då får du gärna läsa hela sammanhanget utifrån det som föranlett svaret och även allt jag skrivit i sammanhanget innan du svarar . Ditt svar blir totalt tokigt malplacerat utifrån det .

Att "reagera" på en särskild mening utan att läsa den i sammanhanget och svara utifrån det blir rätt så snett generellt oavsett ämne . I just detta ämne utifrån det har du helt missat vad som skrivs och svarat helt tokigt utifrån hur du missat/antagit och sen dragit ngn märklig slutsats utifrån :(
Du kan lugna ner dig lite, du har nog missförstått mig. Du behöver inte ha taggarna utåt.
På föreläsningen sa dom så "En öm hov är en hov som ska skos, den kan inte härdas på nåt vis för att hästen ska bli mindre öm utan det handlar om att hästen lär sig hantera smärtan bättre men den blir inte mindre öm för det."
 
Du kan lugna ner dig lite, du har nog missförstått mig. Du behöver inte ha taggarna utåt.
På föreläsningen sa dom så "En öm hov är en hov som ska skos, den kan inte härdas på nåt vis för att hästen ska bli mindre öm utan det handlar om att hästen lär sig hantera smärtan bättre men den blir inte mindre öm för det."

Jag har verkligen inga taggar utåt ? Det är nog bara mest som sagt bara du som nog missat sammanhanget du svarat i ? Jag har kommenterat precis detta i svaret till dig .
Troligtvis har du missat det jag tyckte jag noga illustrerat som är precis det du redogör för och även din SLU föreläsning ... Det går inte att tycka att en öm hov ska "vänja sig" om mänskliga krav och belastning finns med .

Utöver det så en föreläsning är en föreläsning . Det finns liksom ingen möjlighet att ngn allsanning utifrån det råder - därav har du nog misstolkat och responderat lite konstigt ang detta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 535
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
649
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 154
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp