Oengagerade klubbmedlemmar

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare jumanji
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 583
Sv: Oengagerade klubbmedlemmar

Ja, tiden för när det idéella engagemanget var på topp har försvunnit. Sorgligt, men sant! :crazy: Det är alldeles för många aktiviteter som konkurrerar om tiden numera. Det är dags att börja driva ridklubbarna mer affärsmässigt :smirk: Nu är jag kontroversiell, men kanske skall man införa differentierade taxor beroende på engagemang. Den som inte vill engagera sig betalar en högre taxa och slipper engagera sig, den som engagerar sig något betalar en mellantaxa och den som engagerar sig maximalt en lägre taxa. Låt medlemmarna skriva under ett avtal inför varje år. På så vis finns det ändå utrymme för alla. Våga tappa de medlemmar som inte ställer upp på detta! Alternativet är kanske att det inte finns kvar någon ridklubb överhuvudtaget. Jag skriver av egen erfarenhet och har själv varit med och startat en ridklubb helt ideellt, men det var på 80-talet och då konkurrerade inte ridverksamheten med andra intressen och verksamheter på samma sätt. Dessutom tror jag på att ridskolorna måste nischa sig och tänka över sin affärsidé. Dags att tänka nytt! :smirk:

Senast ändrad:

Inför man arbetsplikt så kommer ryttarna lämna vår klubb och byta till en klubb där de inte behöver hjälpa till har jag en känsla av. Det är alltså inget alternativ för oss. Det finns så många bra klubbar häromkring, så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem.

Nu måste jag prostestera lite här, hur tänker ni som säger så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem vad jag utläser av det så är det att "ni" dvs några i klubben måste jobba och göra saker för att andra i klubben ska vilja stanna kvar??

Vad gör dessa ryttare så värdefulla för er klubb att ni låter er jobba åt dem, varför klarar ni er inte utan dem?

Så här var det i min förra klubb också, dvs att några skulle fixa allt åt andra, jag är inte med där längre och fler med mig gick över till en annan klubb där ALLA hjälps åt, ingen är förmer än andra och kommer därför undan, jag tror detta också är en av orsakerna att klubbkänslan är mycket större här.

Hur vi än har vänt och vridit på det där så har vi ändå kommit till samma sak. Det finns många klubbar i våran närhet som inte har någon typ av arbetsplikt och har betydligt bättre träningsmöjligheter än vad vi kan erbjuda. Därför måste vi vara rädda om de tävlingsryttarna vi har. Falska rykten sprids som löpeldar.

Ni får gärna jobba ihjäl er för att era tävlingsryttare ska slippa jobba och stanna hos eran klubb det spelar inte mig någon roll, men jag undrar fortfarande VARFÖR är dessa latmaskar så viktiga för er?

Vad falska rykten har med det hela att göra förstår jag inte ett smack av.

Knapplån

På vår klubb är det oftast samma personer som driver runt ex tävlingar, alltid samma folk som ställer upp som funktionärer osv. Men iår upplever jag att det har varit mycket större uppslutning när det gäller att hjälpa till på tävling. Även om många tävlar så går de in mellan klasserna och hjälper till att höja, bygga om osv. Och även om det är en liten hjälp så gör det otrolig skillnad.

När vi hade vår tredagars tävling i augusti var vi en liten grupp som jobbade långt innan tävlingen med att förbereda div olika saker, så när tävlingshelgen kom så var vi otroligt förberedda, hade koll på alla funkitonärsbitar, såsom banan, framhoppning, cafeteria, dommarpersonal, sekreteriat osv, och alla visste vad de skulle göra, kan säga att vi som hade hand om banpersonalen var glatt positiva då folk anmälde sig frivilligt till att stå på banan fastän de inte behövde!

Sen hade vi lokaltävling härom helgen, vi var lite mer avslappnade och inte lika engagerade med att ordna bla banpersonal utan tänkte att det ordnar sig, tji fick vi, folk var inte förberedda på samma sätt denna gången på att hjälpa till, så det blev lite tjatande, speciellt på ponnytävlingen, hästtävligen var det mer självklart att folk hjälpte till. Så man kan sammanfatta att man aldrig kan slappna av och tro att det löser sig med bla banpersonal, iof gjorde det ju det men då fick man ju stå där själv hela dagen oxå:smirk:.

Vår klubb erbjuder sina tävlingsryttare gratis starter på hemmatävlingarna, blir man placerad så erhåller man självklart premier och hederspriser. Detta är mot att man hjälper till på tävlingen, vill man inte hjälpa till så får man betala för sina starter. Tycker att det fungerar bra, de som tävlar mycket och själva inte hinner hjälpa till brukar skicka någon ex pojkvän, pappa, mamma, kompis l istället för de själva, och självklart får de rida gratis om de skickar en ersättare.

Jo, självklart får de nåt tillbaka! Med i förslaget finns tex rabatterade/gratis träningar och clinics.

Men är det inte på förslag från ridsportsförbundet att man måste arrangera tävlingar för att få lösa licenser? Detta stoppar ju i så fall ryttarna från att byta till en "arbetsfri" klubb.

J
Men är det inte på förslag från ridsportsförbundet att man måste arrangera tävlingar för att få lösa licenser? Detta stoppar ju i så fall ryttarna från att byta till en "arbetsfri" klubb.

Är det inte så redan då? Tror det men är inte hundra säker

Jag tror att det har med sammanhållningen i klubben att göra. En klubb som har bra sammanhållning tror jag har lättare att få sina medlemmar att engagera sig och hjälpa till på tävlingar.
Om man inte känner sig som "en i gänget" så är det nog lätt att bara strunta i att hjälpa till.
Att sätta upp lappar som man kan skriva upp sig på om man vill hjälpa till är ingen bra lösning tycker jag, det är lättare att få folk att ställa upp om man frågar dom personligen. Skapa en telefonlista som ni kan använda er av från gång till gång. Jag tror det är många ridskoleelever, både vuxna och barn, som gärna skulle hjälpa till om någon bara FRÅGADE.
Och det gäller att man har en stark "kärntrupp" som kan styra upp och delegera åt andra.

Den klubben jag rider för nu håller inte i någon ridskoleverksamhet men där finns hopp och dressyrträningar. Vi behöver hjälpa till på tre tävlingar per år och gör vi detta betalar vi bara hälften av träningen själva, resten står klubben för. Om man inte hjälper till får man en extra räkning i slutet av terminen. Klubben betalar även staravgiften på hemma tävlingar. Får se hur detta kommer att fungera, är helt ny i denna föreningen

knapplån

Jag tror att många faktiskt inte förstår hur mycket arbete det ligger bakom en tävling. Har tidigare varit mycket engagerad i min tidigare klubbs tävlingsektion (läs jag och en kompis drev den i princip helt själva).

Innan tävlingen skall skrivas proposition, anlitas domare, banbyggare, veterinär (inte det lättaste), allt jobb med anmälningar, svara få de mest konstiga förfrågningar osv. Detta är jobb som de flesta inte ser. De bygger bana i en kvart (om ens det) och känner sig jätteduktiga.

Jag tror att det i många fall handlar om att få folk att känna sig välkomna och "få in dem i gänget". Det brukar finns något för alla. Är man inte intresserad av hästar kan man ju bre mackor i cafeterian.

Min klubb hade tävling i helgen. Själv var jag ledig och satt bara o tittade på hela dagen, men hade gärna hjälpt till, jag var ju ledig! Har dock inte funnits några funktionärsefterlysningar inför den här tävlingen, så antar att de redan klarade sig? Men mystiskt.... Hur anmälde sig funktionärerna?

Det är väl bara att kontakta tävlingsledaren så hade säkerligen fått hjälpa till.

Det här ett bekymmer hos alla ridklubbar. Själv har jag under flera år varit aktiv i våran klubb både i Ungdomssektionen, jag har inte varit med i själva tävlingssektionen men har ändå hjälpt till med i princip alla tävlingarna, även vissa förberedelser, köpt/jagat
priser, jag har sålt kolor, godis, punchbollar.. you name it.. prenumerat på bingolotter, stått och gräddat våfflor, målat hinder, hjälpt till på städdagar, mockat till ridskolehästar, ridit till hästar, gjort info-box-skyltar om varje häst, sattit upp typ alla lappar åt US.

Jag har även hjälpt till jätte mycket med allt kring lektioner och även haft lektioner själv men jag tröttnade på det, alldeles för dåligt hästmaterial och det var inte värt pengarna även om man nu fick lite pengar. Alla hästar är inte ens fräscha, utrustnigen är under all kritik, hästarna rids aldrig igenom längre osv osv. jag tröttnade, sa upp mig.

Nu är jag ur less på att man alltid t.ex. för US del ska få stå och ta största ansvaret själv och kommer man på en aktivietet så är det i princip man själv som får stå för allt ifrån att sätta upp lappar till att genomföra själva aktiviteten ifråga.

Jag är sjukt less på detta och jag känner inte alls för att engagera mig längre på samma sätt som jag gjorde tidigare, nu har jag mest lust att bara vara medlem och ha häst där vilket jag ju betalar boxhyra för men skita i allt det andra. Det tar ändå mycket kraft och energi och man får ingenting tillbaka för det...

Hade jag något annat bra ställe med ridhus skulle jag dessutom gladeligen flytta dit hästen omedel bums.

Tilägg:

Men men hur som helst, det här med att hjälpa till är något som förekommer hos alla klubbar. Det är svårt att få medlemmar att hjälpa till, oavsett om det är en stor ridklubb på tusen medlemmar en lite mindre, så är det ändå samma lilla skara i båda klubbarna oftast som hjälper till. Så det är inget ovanligt, men det man dock kan lägga märke till åtminstone här hos oss är att folk inte läser lappar, utan man måste PRATA med folk direkt för att gå gensvar, åtminstone om man försöker få t.ex. en ridskoleförälder att hjälpa till så är det genom att prata med personen ifråga, folk läser inte lappar för oftast finns det så många som sitter uppe. Ett alternativ kan ju vara om man har en klubbtidning t.ex. där kanske det är något lättare att folk bläddrar och läser igenom allt.

Den kanske hade så de klarade sig utan att behöva efterlysa mer hjälp, men att en "extra hand" inte hade suttit fel, dessutom så kan jag av egen erfarenhet säga att responsen på "efterlysa funktionärer" via hemsidan oftast är väldigt dålig
.
Själv har jag svårt att förstå att den som har hand om tävlingen alltid ska behöva fråga folk om de kan hjälpa till, vilka tävlingar som finns brukar oftast ligga ute i god tid på de flesta hemsidor och du tycker jag att det inte vore svårt för folk att själva kunna planera in och tala om på vilka tävlingar de kan ställa på eller inte.

Det är säkert jätteuppskattat om du hör av dig och säger ett du är villig att hjälpa till nästa tävling, att det bara är att höra av sig till dig, jag tror de kommer bli jätteglada. :)

Ofta blir de så att det är samma personer som ställer upp, de kännaer varandra och vet vilka uppgifter var och en har, tex i sekretariatet ger man sällan till en ny person som man inte vet om den har koll på läget för det kan sabba en hel tävling, men däremot så är det säkert tacksamt om någon ny vill vara med där under ett par tävlingar för att lära upp sig, likadant på andra poster.

Så är det väl i de flesta klubbarna som sagt och inte så mycket att göra åt. Det är oftast samma skara som hjälper till och så har det varit i det flesta klubbarna. Dock i min förra klubb hjälpte betydligt fler till än jag varit med om tidigare och efter. Tyvärr är det ju så att man tröttnar att dra lasset själv och då blir det ännu färre. Det är en ond cirkel det där.

// starcraft - 1/4 av en tävlingssektion i en klubb hon inte är med i eller får något utbyte av!

Så är det väl i de flesta klubbarna som sagt och inte så mycket att göra åt. Det är oftast samma skara som hjälper till och så har det varit i det flesta klubbarna. Dock i min förra klubb hjälpte betydligt fler till än jag varit med om tidigare och efter. Tyvärr är det ju så att man tröttnar att dra lasset själv och då blir det ännu färre. Det är en ond cirkel det där.

// starcraft - 1/4 av en tävlingssektion i en klubb hon inte är med i eller får något utbyte av!

Här är en till som är 1/4 i en tävlingssektion. Det sliter grymt mycket. I år har vi dragit lasset med sex tävlingar. Nästa år har vi tack och lov enbart en helg planerad.

Det kan vara svårt att vara funktionär när man själv skall vara med och tävla. Men klubben har ju också (förmodligen) flera tävlingar där du själv inte deltar? Och då kan man ju visa sin goda vilja och anmäla sig som funktionär.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 888
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 297
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 333
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka