Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Du kan väl fråga kompisen med två hästar om det kan få vara en nödlösning? Så hämtar ni en av hennes hästar om det absolut inte fungerar att ha din själv?
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

De flesta hästar klarar av att stå ensamma en natt, men det är ju svårt att veta. Två av mina hade det inte varit några som helst problem med, den tredje hade rivit stallet (och går inte stallet sönder hade han nog gjort det själv). Hade nog helst inte mellanlandat i annat stall heller, det allra bästa hade ju varit om du kunde låna en häst och ställa i den andra boxen över natten. Skulle absolut inte släppt ihop med en annan häst bara för en dag utan låtit dem gå i varsin hage bredvid varandra.

Men går det att lämna dem ensamma hade jag nog försökt hämta den hästen du tror klarar det bäst först, och inte haft dåligt samvete för det. Se till att den har mycket grovfoder att tugga på över natten bara!

Tack för svaret.
Det kanske kan vara läge att ta in honom hyfsat tidigt från hagen och är han helt galen då kan jag ju ringa till min kompis och be henne komma med en häst akut. Alternativt ringa "grannen" som är bortrest och fråga om vi får promenera hit med en av hennes.
Då slipper man väcka någon mitt i natten om det blir akut!
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Det blir nog det bästa :)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Fråga den gamla ägaren var hästen är tryggast, i stall eller i hage. Jag har en av varje, alltså en som kan vara själv i boxen men inte i hagen och en som kan vara själv i hagen men inte i boxen och skulle man lämna fel häst på fel plats så hade det fått tråkiga följder.

Har du någon som kan se till den hästen ni hämtar först under tiden som ni hämtar den andra hästen? Jag antar att det är långt att åka eftersom ni inte kan hämta båda på samma dag? Har du kollat vad det skulle kosta att anlita ett transportföretag att hämta en av hästarna? Det kanske skulle vara den bästa lösningen så att båda kommer på samma dag?
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag vet inte om jag har missuppfattat lite, men din kompis som har 3 hästar vill inte låna ut en för hon vill inte släppa ihop med din?

Om det är så, kan hon inte tänka sig att låna ut en häst som får stå i stallet i boxen brevid över natten? Eller finns det risk att de kan skada varandra när de står i stallet?

För detta tycker jag vore en bra lösning.

Tror dock att hästen klarar en natt. Min häst fick åka in till klinik och fick stå ensam i ett stall i en box. Pga infektionsrisk, hon klarade det alldeles ypperligt. Dock har de ju personal som kollade till henne extra så hon inte var väldigt orolig. Hästen förstod ju inte att hon var på klinik, nya människor och ny bostad, helt ensam och hon var lugn och fin.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

*KL*
Varför krångla till allt så?
Hämta ena hästen.
Låt den gå i hage om den är lugn. Är den stressad så låt den stå i stallet.
Hämta den andra hästen.
Släpp ihop båda.
Klart.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Så har vi gjort en gång och det gick bra.
Har du en radio så låt den stå på lite tyst på natten om det behövs, se till att hästen har nog med hö/halm och pyssla med så ska det nog gå bra :)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Om hästen klarar av att vara ensam så klarar den antagligen att vara ensam några timmar tills den andra kommer. Jag hade inte krånglat till det.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Det kanske bara är jag som är skvatt galen här, men när jag var i en liknande situation en gång så ställde jag helt enkelt in en tältsäng i boxen bredvid och sov i stallet den natten min häst behövde vara ensam i ett nytt stall. :p
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Ja herregud vilket krångel!

De ska ju ändå stå själva vid ridning och sånt...
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

*KL*
Varför krångla till allt så?
Hämta ena hästen.
Låt den gå i hage om den är lugn. Är den stressad så låt den stå i stallet.
Hämta den andra hästen.
Släpp ihop båda.
Klart.

Jag håller med här faktiskt. Hästen "borde" kunna vara ensam i ett dygn, kan den vara ensam när man rider och så borde den kunna vara ensam ett dygn också.

Jag skulle själv inte ens tveka på om det gick bra eller inte:o Men så har jag en travare.... Som fick stå inne en vecka i vintras när det var som lerigast i hagen, för hon fick mugg. Jag ville låta muggen börja läkas lite först innan hon fick gå ut, annars hade det tagit längre tid att bli av med. De andra hästarna var ute på dagarna och min inne och gick på promenader med min mor istället. Två lugna och sansade äldre tanter på promenad :D
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Ett alternativ är kanske att låta en transportfirma hämta den andra hästen samma dag som ni hämtar den första?
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Det kanske bara är jag som är skvatt galen här, men när jag var i en liknande situation en gång så ställde jag helt enkelt in en tältsäng i boxen bredvid och sov i stallet den natten min häst behövde vara ensam i ett nytt stall. :p

Det är ju jättegulligt :love:
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Det bästa alternativet, för att göra det så lugnt som möjligt för den första hästen, är att låta den stå själv. Blir onödigt mycket "kladd" om ni ska ta dit någon annan häst för ett dygn eller låta den stå i ett helt annat stall.
Se till att ge ordentligt med hö så den har något att göra under natten så går det säkert bra!
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag hade låtit hästen vara ensam, speciellt eftersom du vet av säljaren att hästen klarar det... När vi köpte min häst för många år sen fick hon gå ensam nästan en vecka innan inackorderingen kom, inte alls idealiskt, men man hittar inte alltid sin drömhäst samtidigt.... Bieffekten blev att vi hade gott om tid att "bonda" med hästen när vi höll henne sällskap med allt pyssel och promenader man kunde hitta på..
Tror inte alls att det behöver vara så negativt för din häst att landa i nya innan kompisen kommer..
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag är lite nyfiken på hur det har gått, de skulle väl hämtas under helgen som var?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 920
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp