Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

A

abcdefghij

Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi hämta själv och den andra skulle levereras av säljarna och vi hade planerat så bra så att vi skulle komma fram samtidigt.
Nu blir det tyvärr inte så eftersom säljarna inte längre kan leverera hästen (av helt godtagbara skäl som jag inte behöver gå in på här). Vi behöver alltså hämta båda och det kan vi tyvärr inte göra på samma dag eftersom det tar för lång tid.

Ena hästen ska alltså hämtas på lördag och den andra på söndag. Jag pratade med en jag känner som bor några km bort om jag kunde låna en häst av henne (hon har 3) det första dygnet så den först-anlända hästen inte behöver vara själv. Tyvärr ska hon bort och vill såklart inte att vi släpper ihop hennes häst med en helt främmande när hon inte ens är hemma.

Det är några andra som bor några kilometer bort som har 3 hästar som jag funderar på att fråga, men det känns jättekonstigt eftersom jag aldrig har pratat med dem :confused: Jag vet inte hur jag själv hade tänkt om någon hade velat låna min häst som sällskap bara sådär, med tanke på skaderisk och allting...
Jag har inte bott här så länge och har få hästkontakter.

Ännu en lösning jag har funderat på är om vi kör hem den första hästen till min kompis stall (hon som hjälper mig med transporten) och låter honom stå där över natten. Då måste han vara ute på natten (hon har två boxar och två hästar) så en blir ju ensam i stallet då och jag vet inte hur hennes hästar hanterar det. Har inte pratat med kompisen om denna lösningen än.
I så fall går han alltså i hagen med hennes hästar när vi åker och hämtar häst nummer 2 på söndagen. Vi åker sedan förbi hennes stall på vägen hem och då vet jag inte hur det funkar - kan man lasta in honom i transporten också, fast han aldrig har träffat hästen som står i?! Eller ska man släppa ihop dem i hagen innan så de får hälsa först?
Blir det bara ännu mer rörigt och stressande för honom om han får mellanlanda på det här viset innan han kommer hem med rätt kompis?


Om ingen annan lösning funkar måste hästen vara själv ett dygn... :( Inte alls kul eftersom ALLT är nytt för honom när han kommer.
Vi har inget annat djur som kan agera tillfälligt sällskap, typ får.

Har ni någon annan idé?

Om han ska vara själv här hemma, hur löser man det bäst för honom tror ni? Ska man vara så mycket som möjligt hos honom i hagen under dagen? Ska man ta in honom i stallet på natten eller mår han bäst av att vara i hagen mer med rörelsefrihet?

Båda hästarna är hästar som man kan lämna själva i stallet och rida ut på själv i "vanliga fall", men när de kommer till en helt ny miljö tror jag att de blir stressade båda två.

Att skjuta upp transporten av hästarna till en annan helg är nog inget alternativ. Säljare nummer två behöver bli av med hästen och har troligtvis inte möjlighet att hjälpa till med transporten någon annan helg heller.

Som ni märker har jag ingen erfarenhet av att ta hem hästar och överhuvudtaget ha dem ensamma samt i princip noll erfarenhet kring transporten av hästarna ;)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag hade valt att låta en häst vara ensam. Finns ju skaderisk vid nya hopsläpp +att det skapar ju stress i sig.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Om jag vore du skulle jag kontakta de nuvarande ägarna till hästarna och fråga hur de klarar av att stå själva (något som du kanske redan gjort eftersom att du just "bara" ska ha två hästar och en kommer bli ensam då och då ändå).
Men en häst som fixar att stå själv har inga problem att stå själv under ett dygn i vanliga fall.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Skulle låta den första hästen vara själv en natt, det blir så mycket nytt att ett ihopsläpp med en främmande häst nog gör större skada än nytta.
Om du har möjlighet att hämta den häst som är mest van att vara ensam först så kan ju det vara en bra start. Det finns inget som säger att den kommer att vara lika hos dig som den är i sin nuvarande miljö men jag skulle i alla fall göra så om möjligheten fanns.
Lycka till med dina nya kompisar:)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Om den klarar att stå själv är förmodligen det bästa alternativet. Släppa ihop den med nya hästar för bara en dag låter inte bra, i egen hage bredvid skulle fungera.
Bättre om den får stå i stallet på natten när den är på ny plats och kanske blir orolig. Tror inte du skulle vilja mötas av tom hage på morgonen. När den inte känner sig hemma kan den bära iväg vartsomhelst.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Det handlar om ett dygn. Skulle dock inte ha honom hage nu första natten utan på box för säkerhetsskull. Blir han orolig i hagen kan han skada sig regält och på natten har man sämre koll. Skulle ösa in mat och låta han stå på halm i boxen, vet en del som har lugna favoriter på låg volym som sällskap. En natt så tkr jag är helt ok. Lycka till!
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag hade låtit ensamhästen stå i annat stall över natten, med sällskap. Jag hade INTE släppt ihop med andra om det inte ska vara en beständig lösning.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag skulle låta hästen vara själv. Självklart kolla med nuvarande ägare att det funkar, så du inte har en häst som går igenom staket alt river stallet.
Ihopsläpp kan som föregående skriver medföra skador, samt tror jag att hästen mår bättre av 1 ihopsläpp än 2 st på knappt ett dygn.

Du skriver att du inte har någon erfarenhet av transport av hästar, du kanske har planerat det redan men jag rekommenderar dig att ta med någon som har erfarenhet annars.

Lycka till med pållarna =)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Om jag vore du skulle jag kontakta de nuvarande ägarna till hästarna och fråga hur de klarar av att stå själva (något som du kanske redan gjort eftersom att du just "bara" ska ha två hästar och en kommer bli ensam då och då ändå).
Men en häst som fixar att stå själv har inga problem att stå själv under ett dygn i vanliga fall.

Tack för ditt svar! Jodå, jag har pratat med ägarna om det och det var ett av mina krav när jag letade hästar - att de ska kunna lämnas själva en stund.
När jag pratade med ägaren till hästen som kommer först tyckte hon dock att jag skulle försöka leta reda på en kompis för att han nog skulle bli stressad när allt är nytt för honom.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Skulle låta den första hästen vara själv en natt, det blir så mycket nytt att ett ihopsläpp med en främmande häst nog gör större skada än nytta.
Om du har möjlighet att hämta den häst som är mest van att vara ensam först så kan ju det vara en bra start. Det finns inget som säger att den kommer att vara lika hos dig som den är i sin nuvarande miljö men jag skulle i alla fall göra så om möjligheten fanns.
Lycka till med dina nya kompisar:)

Ja, det känns som att det bara blir mer stressigt med ett extra ihopsläpp.
Tack ;)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Bättre om den får stå i stallet på natten när den är på ny plats och kanske blir orolig. Tror inte du skulle vilja mötas av tom hage på morgonen. När den inte känner sig hemma kan den bära iväg vartsomhelst.

Det var så jag tänkte också. Bra att ni verkar hålla med :)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Skulle ösa in mat och låta han stå på halm i boxen, vet en del som har lugna favoriter på låg volym som sällskap. En natt så tkr jag är helt ok. Lycka till!

Har tyvärr ingen halm förrän till hösten, utan spån. Men mat ska jag ösa in. Vi får hoppas att han äter långsamt så han har en del att plocka med ändå... ;)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag hade låtit ensamhästen stå i annat stall över natten, med sällskap. Jag hade INTE släppt ihop med andra om det inte ska vara en beständig lösning.

Har ingen ledig boxplats nånstans i närheten, så han får tyvärr stå ensam i vårat stall :/
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag skulle låta hästen vara själv. Självklart kolla med nuvarande ägare att det funkar, så du inte har en häst som går igenom staket alt river stallet.
Ihopsläpp kan som föregående skriver medföra skador, samt tror jag att hästen mår bättre av 1 ihopsläpp än 2 st på knappt ett dygn.

Du skriver att du inte har någon erfarenhet av transport av hästar, du kanske har planerat det redan men jag rekommenderar dig att ta med någon som har erfarenhet annars.

Lycka till med pållarna =)

Båda hästarna ska enligt uppgift gå att lämna själva i stallet och rida ut ensamma på, men man kan ju aldrig veta hur de reagerar när de är ensamma i en helt ny miljö...
Jadå, hon som hjälper mig att hämta dem är mitt stora stöd i hela hästeriet och hon kör hästar nästan varje dag :) Skulle aldrig våga åka själv...
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Håller med dig om att det är svårt att veta hur dom blir i ny miljö, t o m människosällskapet ändras ju i det här fallet. Men bara man går ut och kollar några gånger under natten och slänger åt bra med hö (och kollar att skaderisken i boxen är minimal) tror jag inte man ska behöva ha dåligt samvete om en står själv i boxen bara över natten. Men hade man kunnat få låna en häst som sällskap bara i boxen över natten hade ju det varit kanon!
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Låna kompisens häst och ha den nya och den i stallet tills du har hämtat häst nummer två?
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Låna kompisens häst och ha den nya och den i stallet tills du har hämtat häst nummer två?

Hon har två hästar och jag tror inte att hon är intresserad av att en av hennes hästar lämnas ensam.
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Om du menade hon som bor en bit härifrån som har 3 hästar så känns det konstigt att be om det eftersom hon inte är hemma, men fråga kan jag ju alltid göra...
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

Jag tänker såhär: Om han är helt hispig när vi har släppt av honom hemma så kanske kompisens hjärta smälter så att hon erbjuder att köra hit en av hennes hästar... Hennes hästar är ju trots allt bekvämma i sitt stall :)
 
Sv: Önskar snabbt svar! Häst ensam ett dygn.

De flesta hästar klarar av att stå ensamma en natt, men det är ju svårt att veta. Två av mina hade det inte varit några som helst problem med, den tredje hade rivit stallet (och går inte stallet sönder hade han nog gjort det själv). Hade nog helst inte mellanlandat i annat stall heller, det allra bästa hade ju varit om du kunde låna en häst och ställa i den andra boxen över natten. Skulle absolut inte släppt ihop med en annan häst bara för en dag utan låtit dem gå i varsin hage bredvid varandra.

Men går det att lämna dem ensamma hade jag nog försökt hämta den hästen du tror klarar det bäst först, och inte haft dåligt samvete för det. Se till att den har mycket grovfoder att tugga på över natten bara!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 374
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp