Bukefalos 28 år!

Öppen tå

anna_anna

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av öppen tå? Bra eller dåligt?
Blev tipsad om att prova aluminium öppen tå runt om, vet dock inte vad effekten kan bli?
 
Runt om? Av vilken anledning? Det ingen som helst anledning att ha det och tror aldrig jag sett en häst med öppen tå bak. Nån finns det säkert för det finns alltid de som provar allt, men det hör inte till normal balans mig veterligen. Fram har man med ofta gott resultat öppen tå om de har platsproblem få de vänder över tidigare. Men bak ser jag ingen anledning att ha öppen tå.

Kan du fråga varför bak av den du fick tipset?

Jag har bra erfarenheter av öppen tå (då pratar vi fram) och vet väldigt många kallblod som gått med det hela tävlingskarriärer med bra resultat. Men andra säger att det sliter på knäna.
Jag är dock av den teorin att den balansen som passar hästen är den skonsamma då den slipper spänna sig.
 
Så här skriver K G Holgersson på sin hemsida:

"Bakvända skor?
Eller tåöppna skor, används för att hästen ska få ett snabbare framsteg och för att förhindra slag mot kronrand och bakhovarna - det vi kallar för scalpning.
Eftersom dagens hästar är så extremt vänsterförböjda, är det vanligt att det vänstra frambenet inte hänger med och då kan man ha tåöppet på bara den sidan. Men samtidigt skalpar hästen sig på kronrandens vänter bak eftersom frambenet rör sig lägre, men istället längre. Detta kan lösa sig genom en tåöppen sko även på vänster bak, för när hela hästen är sned får man lov att hålla hela vänster sida balanserad för sig. En sån här häst brukar också vara sned i bogar och kors, vilket man kan se redan då den står på stallgången.
En travare som är väldigt vänster- eller högerställd, får ofta problem med scalpning och då brukar det vara bra med tåöppet på båda fram och den bakhov som är mest utsatt.
Öppen tå ger egentligen samma effekt som om man kör barfota."

Jag har kört bakvända aluskor bak på ett av mina tidigare kallblod.
 
Se där ja! Jag har rört mig i kallblodskretsar och uppvuxen hos en tränare som haft många av svergies bättre kallblod och har aldrig stött på öppen tå bak! Man lär sig nå nytt varje dag! :) Men jag har svårt att se behovet av öppen tå r.o.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 174
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Trygghet mål och mening, filmföreläsning med Lasse Gustafsson I filmföreläsningen med Lasse Gustafsson behandlades ämnen som trygghet...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: IngelaH
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 233
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp