Öppet köp!!

L

lisarap

Jag ska sälja min häst.
Men dem vill ha prövotid och jag vill inte lämna ut på prövotid utan kan ge dem öppet köp (samma sak, jag vet..). Varför inte lämna henne på prövotid då?
Jo för att det är ett avstånd på 20 mil.. Då känns öppet köp mer rätt och säkert, då kan de alltså inte pruta i telefonen, mer än vad de har gjort..

Kan ni ge mig tips, förslag, för "köparna" har redan börjat pruta..

Mvh Lisa!
 
Ta betalt innan och skriv på vilka villkor hästen får lämnas tillbaka.
Glöm ej att vet.bes hästen och vid ev. tillbakatagande ska hästen besiktas igen så att den är i "samma" skick som innan.
 
Jag skulle ha svårt för att sälja på öppet köp. Man riskerar ju att få tillbaka hästen....

Men om du vill göra det, så se till att få betalt och besiktiga hästen innan den åker.
 
Det är inte alls samma sak med prövotid och öppet köp!! Med prövotid är inte hästen deras förrän provtiden är slut. På öppet köp är ALLT klart, risken deras osv. Himla stor skillnad.
 
Vänta på annan köpare!

Att de vill ha prövotid och redan börjat pruta tycker jag luktar PROBLEM. Invänta annan köpare, det är mitt råd.

Anneli
 
Håller med föregående talare, var jätteförsiktig med köpare som vill låna eller ha öppet köp. Du har ingen koll på vad som händer med hästen. Tänk på att det kan lika gärna vara en handlare som ska prova den på ridskola tex. Jag menar inte att det är fel att sälja hästar till ridskola, dom får det ofta bättre än privathästar, men många handlare har "lämna tillbaka garanti" till ridskolor om hästen inte fungerar o då är det bra att låna hästar och prova för då betald de bara hästen om den funkar.
Men om den nu inte fungerar på ridskola, så riskerar ju säljaren få tillbaka en häst som gått lektion med en massa olika ryttare i ett par veckor och kanske blivit dum och lärt sig saker som kan vara svårt att få bukt med.
Det är ju inte bara hästens vet. hälsa utan även den mentala som man måste ta hänsyn till. :banana:
NEJ, låt spekulanter provrida flera gånger, låt dem starta hästen på en klubbtävling tex. om dom är osäkra. Men när de köper hästen, så har dom gjort det. Gillar dom den inte sen så får dom väl sälja i sin tur.
 
Re: Vänta på annan köpare!

tack för era svar, jag tycker inte om affären. Men det är en häst som inte jag klarar av (ni kommer säkert ihåg mig, jag som har haft stora problem med denna häst och andra köpare).
Hon har det inte bra hos mig (hon får givetsvis mat, utevistelse, kärlek osv.) eftersom hon ej får utlopp för sin energi (jag rider henne inte), vi är rädda för varandra (i perioder).

Jag vill att hon kommer till ett ställe som hon får stanna vid eftersom hon är lite klurig, men jag tycker också att det OSAR problem redan nu!
De har gått med på mina krav om öppet köp, men även ställt en massa krav på mig (som kostar en del).
Jä-la krångel bara för att man ska sälja en häst som man inte passar ihop med.
Jag säljer ju hästen för hennes bästa, inte för att jag är grym och dum, jag tycker ju jätte mycket om henne men jag kan inte behålla henne, det vore inte snällt mot hästen. Jag ser till hästens bästa och vill inte att hon far till fler hem, jag riskerar att få tillbaka henne, jag vet ej vad hennes psyke kommer säga, då hon redan är lite snurrig. Men med en människa som tar det lugnt hela tiden så är hon en ur gó häst.
Jag är inte lugn hela tiden, jag blir rädd, jag höjer rösten, men jag försöker att ta det lugnt, men just denna häst skrämmer mig och när jag blir rädd blir hon rädd.

Jag blir SÅ kluven!! Jag vill ge henne ett bra hem.

Jag vill ju ändå ge "öppet köp" för att jag ska kunna ta tillbaka henne om det inte fungerar, men jag vill hellre att de köper henne och funkar det inte så får de sälja henne vidare..
Vad är bäst om man tänker på hästen.

Mvh Lisa.!
 
Re: Vänta på annan köpare!

Men säg till dom att du inte vill ha henne ute på öppet köp om du inte vill det, säg varför och går dom inte med på dina önskemål så gillar dom inte hästen tillräckligt mycket och då är hon värd en bättre köpare....
Inte lätt att sälja hästar!
 
Jag sålde en häst för några år sedan som var lite speciell, en sk. enmanshäst som inte funkade med vem som helst. Annars en mycket trevlig och helt frisk häst. Det var svårt att hitta en köpare som jag kände skulle kunna passa med hästen. Till slut fann jag den personen.

Jag var själv orolig för hur det skulle gå och lämnade då hästen på öppet köp i sex månader för att jag ville att det skulle funka med den nya ägaren och hästen. Annars var jag beredd att ta tillbaka hästen.

Vi gjorde upp hela köpet innan. Skrev kontrakt, de betalade, både jag och köparen gjorde veternärbesiktning osv. Jag var också med hästen till det nya stället (40 mil från där jag bor) och såg att allt var bra där.

I mitt fall funkade ryttare och häst jättebra tillsammans och hästen blev kvar hos köparen.

Visst finns det risker med detta sätt att sälja häst. Tror det är viktigt att känna förtroende för köparen från början. Sen kan naturligtvis allt hända ändå, men det är ändå en början.
 
Läs detta om öppet köp

Hittade det på LD Hästlitteratur.

Hästen på öppet köp eller till påseende

Viktigt att känna till vid hästköp är vilka förutsättningar som gäller när man har hästen på öppet köp eller till påseende. Frågan om öppet köp finns reglerad i den nya köplagen. "Har öppet köp avtalats och varan (hästen) avlämnats, bär köparen risken till dess att varan (hästen) lämnas tillbaka". Om sålunda köpare och säljare träffar avtal om öppet köp och hästen skadar sig under den tidrymd under vilken öppet köp gäller, skall köparen bära risken för sådan skada.

Öppet köp innebär att köpare och säljare träffar ett avtal om hästköp men där avtalet innebär att köparen skall ha rätt att efter sitt fria gottfinnande stå fast vid köpet eller avstå från detsamma. Säljaren däremot har bundit sig för köpet genom avtalet. Köparen kan sålunda backa ur köpet men icke säljaren. Om öppet köp har avtalats mellan parterna och hästen är avlämnad av säljaren är köparen berättigad att dra sig undan för köpet under förutsättning att han under förutbestämd tid lämnar besked till säljaren att han inte vill behålla hästen alldeles oavsett om hästen är felfri eller ej. Köparen ansvarar i detta fall för vad som kan hända hästen under tiden för det öppna köpet. Man bör emellertid icke sammanblanda öppet köp med den situationen där en presumtiv köpare erhåller hästen till påseende utan att något köpeavtal träffats. Det är förhållandevis vanligt förekommande och i många fall tillrådligt att köparen, om detta är möjligt, får tillfälle att ha hästen på prov i sin nya miljö, men eftersom köpeavtal sålunda icke träffats är detta icke att sammanblanda med öppet köp. I de fall där köparen har hästen till påseende kan köparens passivitet inte föranleda att han blir skyldig att köpa hästen, vilket däremot gäller vid öppet köp. Den regel som sålunda gäller vid öppet köp, att köparen ansvarar för risken att hästen skadas under tiden för det öppna köpet, skall icke förväxlas med den situationen där köparen p.g.a. fel hos hästen häver köpet.

Vid öppet köp är nämligen köparens rätt att frånträda köpet en del av själva avtalet och icke såsom vid hävning en påföljd av ett kontraktsbrott från säljarens sida. Öppet köp skall icke heller förväxlas med de regler beträffande "ångervecka" som gäller enligt den s.k. hemförsäljningslagen. Det är ett utbrett missförstånd att ångervecka gäller vid hästköp. Hur lång tid öppet köp skall gälla beror helt på vad köparen och säljaren avtalat därom.

Sammanfattningsvis gäller följande:

När hästen innehafts av den presumtive köparen till påseende och återlämnas, har säljaren hela tiden haft risken för skada på hästen.

Vid återlämnande på grund av öppet köp har risken för skada å hästen under tiden för det öppna köpet åvilat köparen.
 
Jag rekomenderar öppetköp framför prov, då ansvaret direkt övergår på dem i samma stund som hästens sista hov lämnar din stallplan! Visst det finns risk att den kommer tebax, men jag tror köparen tänker sig för en extra gång! Det är ju inte lika "bekymmersfritt" som att ta hem på prov!
Dock hade jag aktat mig pga av det långa avståndet, skriv ner i kontraktet klart och tydligt vem som skall stå för ev. frakt tillbaka osv.
Sålde en häst själv isomras på öppet köp! Fick åka båt och sen åka nästan 40mil enkel resa för att hämta hem honom, jag fick stå för halva kostnaden. Kom hem med en skadad häst :cry:(skadade sig i transporten på båten) Ingen ny försäljning blev det efter det! Nu 7 mån efter kan jag börja rida honom "klokt" igen! Med vet.bes,resa +vet.vård kostade den "försäljningen" på öppet köp mig ungefär lika mycket som jag sålde honom för...
Det är dyrt att sälja häst jag tänker då inte göra det igen!
Vill bara tillägga att de lämnade honom åter pga att han är svårskodd vilket de inf. om innan, dock inte så svår att han nästan dödar en som de påstod! Kan oxå säga att mitt problem kanske undvikits om jag skrivit in klokt hur ev. transport åter skulle gått till...men dum som man är tror man att allt ska funka! De passade ju så ba ihop, men hon var lite för mesig i slutändan! Hade de bara kört honom till hästtransportören som jag ville hade det aldrig hänt. Men de vågade inte lasta honom själva....så jag kom och allt ansvar var åter mitt när vi lämnade deras gård!!!
Mitt bästa råd sälj inte häst eller varför köpa någon från första början!!
Gled visst iväg lite.....sorry är ännu lite känsligt för mig.....upprätta ett ordentligt kontrakt så en sån situation som min inte kan uppstå....visst det kanske avskräcker en del men då är de ändå inga bra köpare!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 477
Senast: bobbbo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp