Bukefalos 28 år!

Öppna (Shoulder in)

Jag har fått lära mig att göra öppna genom att flytta in bogen. Och bakdelen får inte åka ut. Man måste se till att hålla kvar den på linjen. Som jag har förstått är det bogen som ska flyttas för att möjliggöra att inner bak träder in under tyngdpunkten. Och korsa benen får vi inte göra. Då är det väl ngn form av skänkelvikning?

Övningen då istället vi flyttar ut rumpan i böjning är en form av skänkelvikning på böjt spår. Den har ingen samlande verkan, enbart lösgörande. Den rider vi bara korta stunder.

Har aldrig hört om att man skulle lära in öppna genom att flytta ut bakdelen. Låter ju väldigt motsägelsefullt i mina öron.
 
Jag är också nyfiken på vilka tränare som skulle lära ut öppna på det viset?
Jag har aldrig hört en AR-tränare förklara en öppna på något annat vis än att man flyttar in bogen och på så vis får inner bak att träda in under tyngdpunkten.
Jag har varit med på kurs (ridande eller till fots) för BB, CD, CE, BJ, ÅE, LJ...och alla har undervisat hjälpgivning i öppna på samma sätt. :confused:
(Ursäkta alla initialer...men de flesta vet ju vilka tränarna är och jag är bara nyfiken på vilka som undervisar annorlunda).
 
Hrmmm... Nu upptäcker jag att jag verkligen uttrycker mig klumpigt :o Självfallet menar även jag att bogen skall innåt, inte utåt som jag råkade skriva sist. Ber om ursäkt.

Eftersom det är många som frågar kan jag ju räkna upp vilka tränare jag sett (och ridit för en av dem). Om du tycker det är opassande så kan du ta bort det. Alltså: BB, CD, BJ, SS, SC.

De hjälper som jag upplever att man lär ut är att böja hästen genom "cykelstyre-principen", alltså innerhanden kramar och ytterhanden lägger an lite tryck mot halsens utsida. Sedan ger innerskänkel en impuls för att få innerbak att trampa in under tyngdpunkten. Är det verkligen ingen här som rider så? :confused:

Det jag menar är att i hjälpgivningen ovan näms mycket innerbak och lite ställning fram, men jag tycker inte att fokusen någonsin har legat på att flytta IN bogan (bäst jag säger rätt nu :p). Eftersom jag kommer ifrån den "vanliga" dressyren så var ju detta en sak som jag reagerade på som en skillnad. Jag tycker därför att det skulle vara konstigt om jag har missuppfattat alla dessa tränare helt.
Ingen av dem har sagt att bakbenen skall korsas, alla pratar om att trampa in, men effekten blir oftast det ändå.

Jag anser väl inte heller att innerskänkeln skall hålla kvar bakdelen, då är det bättre att börja med mindre böjning. Men å andra sidan om hästen är så stel att den vill gå iväg, så är det ju samlande att bara hålla den kvar (bara en tanke). Så oavsett blir den skänkeln samlande, eller vad anser du?

Det känns lite som om tråden är farligt nära pajkastning ändå. Det jag ville ha var en disskussion om hurvida det är bäst att skola bakdelen genom framdelen, eller om man skall vara på bakbenen och peta på direkten... Men eftersom det inte verkar finnas någon här som rider på det sistnämda sättet så blir det kanske svårt att diskutera det :crazy:

Mvh/Marie
 
Tror du inte att man på kurserna har "utgått" från att de som rider redan har lärt sej att placera bogarna och att man därför pratar om skänkeln för att förbättra rörelsen? Jag kan uppleva det på många Bent-kurser (och säkert också hos hans elever) att nivån ibland blir lite väl hög nere i manegen - å andra sidan brukar BB (och kanske även eleverna?) gå igenom just de grejerna på teorin.

Jo, det kan jag mycket väl tänka mig. På kurserna är det alltid böjning och öppna som kommer på direkten. Jag har förstått att om man tar privatlektioner så kan det dröja längre innan man börjar med skolorna. På kurs blir det ju alltid lite "allmänt". Man kan inte specificera undervisningen på samma sätt, även om den alltid anpassas lite efter individen.
Jag är inte ute efter att kritisera de akademiska tränarna, utan ville bara diskutera olika teorier.

Jag skrev ju om hjälpgivningen som jag upplever att den lärs ut i inlägget ovan. Uppfattar du det på samma sätt, eller tycker du att jag missat något? Man pratar ju mycket om höfterna och axlar v.s. hästenshöft och bogparti. Att de motsvarar varrandra. Men jag har inte upplevt att hästen automatiskt svarar med att flytta om bogen om man vrider på axlarna. Det krävs ju dels att den är lösgjord nog att klara av det, och dels att den verkligen förstår den hjälpen. I "vanlig" dressyr rider man ju inte mycket alls med trängande tygeltag, och jag tycker att det behövs dels bra ryttartajming och dels viss skolning så att hästen vet vad tygeln mot halsen betyder. Annars blir det som man oftast ser att ryttaren smygtar i inner istället, börjar föra handen över manken och kanske också viker sig i midjan. Höften skall ju också vara med för att indikera böjningen.
När jag lär ut en öppna ligger fokus på att först få en liten böjning genom kroppen och sedan aktivt flytta in bogen så att innerfram kliver något i kors. Jag upplever att den blir mer centrarad över hästens fyra hovar och bättre kvalitét då (alltså inga utstickande bogar eller rumpor), och innerbak kan börja jobba. Hur upplever du hjälpgivningen för en öppna?

Mvh/Marie
 
Är det verkligen ingen här som rider så?

Jag gör det i alla fall.

Rider öppna genom att vrida in axlarna och låta "magögonen" titta inåt och då följer även handen med och yttertygel trycker mot yttersidan av halsen och så tar jag en lätt förhållning på inner.

Oftast behöver jag inte använda innerskänkeln för att be henne stanna kvar på spåret. Händer någon gång ibland, men då har det oftast blivit fel från början.

Ibland ber jag om lite mer under med innerbak och det med innerskänkeln.


Visst kan man peta in bakbenen, men man behöver ju inte göra en öppna för att göra det. Det går ju alldeles utmärkt att göra när man rider rakt fram på spåret med böjning.
 
Hej.
Jag gör mina öppnor genom att vrida "axlarna" inåt och bäckenet utåt, utan att ta i hästens mun eller använda skänkeln. Man kan säga att jag snurrar på hela kroppen :D

Så gör jag i princip, men i och med att jag vrider axlarna inåt så läggs ytter tygeln mot halsen på hästen...

Mvh amanda ( ganska ny )
 
Men om du vrider höften utåt så ber du ju hästen att vrida sin höft utåt = hästen borde vika sig dubbel.

Att höfterna ska vridas utåt hör ju till slutan.
I öppnan vill man ju att hästen ska ha sin höft "rakt fram".


Hur tänker du när du gör så? *nyfiken*
 
Till att börja med får jag ursäkta mitt korta sätt igår, hade inte någon vidare bra dag...

Däremot tycker jag inte alls vi är i närheten av pajkastning, vi har bara haft lite olika åsikter och att diskutera något och vara oense är ju inte samma sak som pajkastning.

Om jag nu förstår dig rätt så har du fått lära dig på kurserna att flytta in bogen med ytterhjälperna (främst ytter tygel), säkerställa böjningen med inner sittben (understödd av inner tygel) och att sedan flytta in bakbenet mot tyngdpunkten genom inner skänkel?

Om du då upplever effekten av att hästen istället flyttar benet åt sidan beror det vanligen på en av följande saker:

1. För stark skänkelhjälp
2. Skänkelnhjälpen ges för långt bak
3. Bristande "grundskola"

Eller en kombination av alltihop. :D

Din fundering där om innerskänkeln, att om hästen är så stel att den bara går iväg borde ju en innerskänkel vara på sin plats (förstod jag dig rätt där?). Jag skulle säga att då är hästen inte mogen för arbetet med skolorna utan det behövs mer arbete med lösgjordheten. Något jag ofta trycker på är att hästen ska kunna gå "böjd-på-spåret" (inte att förväxla med böjd-rakt-fram som är något annat) innan man börjar arbetet med skolorna på spåret. För om man inte vet var linjen "rakt fram" är hur ska man kunna flytta in bogen från den linje "rakt fram" som bakbenen går på?

Det du sedan säger i sista stycket, om man ska skola bakdelen genom framdelen eller direkt peta på bakdelen så är i alla fall jag av åsikten att först ska en "grundskola" etableras genom att framdelen ska rättas in i förhållande till bakdelen, därefter kan arbetet med att peta på bakben börja.
 
Att göra på detta viset fick jag från en kurs för CD som fotfolk. Men det kan vara så här att när jag vrider höfterna utåt så är det såpass fysiskt omöjligt (för mig iaf :D) så att höfterna placerar sig riktade just rakt fram. så kan det vara. Tack för att du fick mig att tänka till :) Jag ska försöka tänkja på det nästa gång jag rider så får vi se om det är så...

Mvh amanda
 
Jag minns också att CD pratade om höfterna ut när jag började rida mina öppnor. Senare fick jag lära mig att rida med inner höft på väg framåt. Istället för att titta dit man ska och därigenom flytta sitt fokus (=riktning) så lade jag fokus i inner höft. En besvärlig dag använder jag mig av bilen av en pil som sitter i höften och pekar dit jag ska. Det gör susen. Jag brukar tänka mig en trestegsraket:

1. inner sittben/böjning
2. inner höft (pilen)
3. ytter bog/ytter axel
ev.
4. inner bakben (endast om 1-3 har fungerat bra och är stabilt)
 
Ah, men det förklaring förstår jag hur lillstrumpan menar.

Jag har har aldrig behövt tänka på det när jag rider, en av de få saker som bara kommer av sig själv, därmed har jag inte reflekterat över det heller.
 
På sista tiden har jag börjat reflektera väldigt mycket över just dom saker jag normalt inte alls tänker på, allt jag bara "gör". Det har faktiskt hjälpt mig att kunna framför allt beskriva och formulera varför och hur jag gör det, sätta bilder på tankarna och rörelserna. Det svåra är att sedan gå tillbaka till att "bara göra" men det tycker jag det är värt, för kunskapen och förståelsen ökar, iaf för mig personligen!
 
Jo jag försöker jag med. Grejen är bara att det är svårt att veta vad det är man bara gör. I alla fall för mig.

Men när jag väl kommer på det brukar jag analysera det så mycket jag kan.

Jag lär mig väl allt eftersom att plocka fram saker som jag inte tänker på att jag gör. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 946
Senast: Maddix24
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 139
Senast: mackan
·
Dressyr När ni rider, hur tänker ni ang hästens snedhet? Vad vill ni rätta till? Jag är riktigt kass på att känna vilket bakben som inte...
Svar
15
· Visningar
1 837
Ridning och hur checkar du av hur väl du har lyckats? Eftersom jag tycker detta är en superviktig kvalité för att komma framåt i träningen av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 106
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp