Bukefalos 28 år!

Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

För mig tydliggörs skillnaden utmärkt var och varannan vecka här på forumet. om man gillar att endast citera eller hänvisa till källor utan att ha ngn som helst konkret text i hur man själv uttrycker känslan eller tänket, drar det åt det enbart teoretiska som agony är inne på. För mig är det solklart i hur folk uttrycker sig, huruvida de mest läst teori, eller har teori parat med egna erfarenheter att kombinera med. Först i kombinationen väger argumenten tungt för min del, rent konkret.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

För mig tydliggörs skillnaden utmärkt var och varannan vecka här på forumet. om man gillar att endast citera eller hänvisa till källor utan att ha ngn som helst konkret text i hur man själv uttrycker känslan eller tänket, drar det åt det enbart teoretiska som agony är inne på. För mig är det solklart i hur folk uttrycker sig, huruvida de mest läst teori, eller har teori parat med egna erfarenheter att kombinera med. Först i kombinationen väger argumenten tungt för min del, rent konkret.

Tack:bow: Precis det jag ville få fram!

Kyra säger en mkt bra sak, jag kan aldrig beskriva hur jordgubbssylt smakar enbart med ord. Det måste upplevas. Och det märks fort vilka man pratar samma språk med.

Om jag skulle förklara precis hur böjning går till för mig så är det så här. För det var det Djurjouren svarade på från början.
Först måste jag se till vart jag har min balans. Sitter tyngden i inner stigbygel så får hästen fullt upp att balansera upp mig och böjningen blir inte korrekt, då belastar den sin inre bog istället för att mjukna i den. Sen läggs inner skänkel till, nära sadelgjorden, inte tryckande utan den finns där, som en korv i ett icke ihoppressat korvbröd:d Inner hand hjälper innersidas skänkel, beroende på vilken häst man rider på så används ett ställande, ledande eller ett lite högre tygeltag.
Ytter tygel reglerar så att hästen inte blir förböjd samt tar förhållning om det hästen nu skulle missförstå innerskänkelns verkan, ytterskänkel håller rumpan på plats. Mina höfter är med hästens höfter. Trycket i ytter stigbygel och att jag möjligvis sneglar lite utåt håller bålen upprätt. Mina axlar följer hästens bog.
Den förklaringen är den jag lärt mig rida enl. Den blir för mig logisk och lätt att ta till mig. Hälar mot kotor, hasar m.m. och navlar som pekar utåt blir för orealistiskt. FÖR MIG!
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag har oxå otroligt svårt att ta mig till instruktioner via skrift, helt omöjligt.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Tack:bow: Precis det jag ville få fram!

Kyra säger en mkt bra sak, jag kan aldrig beskriva hur jordgubbssylt smakar enbart med ord. Det måste upplevas. Och det märks fort vilka man pratar samma språk med.

Om jag skulle förklara precis hur böjning går till för mig så är det så här. För det var det Djurjouren svarade på från början.
Först måste jag se till vart jag har min balans. Sitter tyngden i inner stigbygel så får hästen fullt upp att balansera upp mig och böjningen blir inte korrekt, då belastar den sin inre bog istället för att mjukna i den. Sen läggs inner skänkel till, nära sadelgjorden, inte tryckande utan den finns där, som en korv i ett icke ihoppressat korvbröd:d Inner hand hjälper innersidas skänkel, beroende på vilken häst man rider på så används ett ställande, ledande eller ett lite högre tygeltag.
Ytter tygel reglerar så att hästen inte blir förböjd samt tar förhållning om det hästen nu skulle missförstå innerskänkelns verkan, ytterskänkel håller rumpan på plats. Mina höfter är med hästens höfter. Trycket i ytter stigbygel och att jag möjligvis sneglar lite utåt håller bålen upprätt. Mina axlar följer hästens bog.
Den förklaringen är den jag lärt mig rida enl. Den blir för mig logisk och lätt att ta till mig. Hälar mot kotor, hasar m.m. och navlar som pekar utåt blir för orealistiskt. FÖR MIG!

Ok, då är jag med - förlåt.

Jag har under alla mina år, ridit för både vanliga och "ovanliga" instruktörer och de har faktiskt beskrivit på i stort sett samma vis, vare sig de varit Strömsholmsutbildade instruktörer, självlärda instruktörer, centrerade instruktörer eller akademiska instruktörer... blandat äpplen och päron. Ibland snackat enligt "torr teoretisk kunskap enligt instruktionshandboken" och ibland snackat "korvar och korvbröd", "håll tygeln som om du har en fågelunge i vardera handen, eller en tvättsvamp i vardera handen som du ska krama utan att vatten kommer ur den" och ibland snackat "navlar och tuttar" :o:rofl:, så det var nog därför jag blev lite konfunderad, att det skulle finnas någon som skulle kunna ha ännu mer förklaring.

Då är det lugnt, då kan jag lugnt sova vidare.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Hoppas jag inte lät snorkig. Jag hade brådis iväg. Ville bara att du skulle testa och själv känna vad som händer. Så får vi ofta göra för min tränare. Jag rider som sagt inte som Djurjouren tror jag. Vissa saker kanske, men def inte allt. Så jag vågade mig inte på en förklaring. Men jag upplever en del saker som hjälp för ryttaren mer än hästen.

Halvt kl

Jag brukar btw höja handen av annat syfte ibland. Det är för att ändra anläggningsytan av bettet i munnen(ger annan effekt) samt lägga tygeln mot den punkt på nacken/halsen jag vill att den ska böja om den inte böjer jämt genom hela halsen/nacken. Samt om hästen går för högt så kan jag på en del höja handen. Ibland så att jag har armen rakt ut från axeln och ibland bara några cm. Det beror på häst och tillfälle. Framför allt är det då innerhanden jag höjer. Jag rider oftast så att jag kan glappa i innertygeln om jag vill. Så det är inget uppresande tygeltag. Handen måste gå fram så mycket som den går upp. För tygeltaget ska inte verka bakåt.
Då svarar hästen med att söka framåt/nedåt om den skolats till det och också ganska snart om den inte är skolad så. Det brukar ta några minuter att lära in på de som inte fattar först.
Det kan jag använda i ihopkopplingen. Så att halsen tänker fram och ut ur manken och hästen kommer fram till bettet om jag rider resten av kroppen rätt.
Det är väl lite okonventionellt i dagens Sverige att erkänna att man börjar fram. Men E Gaal pratade ju samma på Globen och visade på en unghäst exakt samma. Och det fanns redan på barocktiden nedskrivet i bocker exakt detsamma. Jag upplever att man kan bespara hästarna slitage med metoden. Man kommer fort till en sund form.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Ingen fara:D

Där kan jag hålla med dig. De hästar som bara rids med drivning utan kontakt fram är inte trevliga tycker jag. De blir ofta väldigt stumma i truten och spänner till så fort man tar i dom.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Det tygeltaget använder jag oxå:-)
Det tog dock ett tag innan folket i stallet vande sig :rofl:
Vad GÖÖÖÖÖR du? Liksom :-)

Enligt din beskrivning på hur du rider så gissar jag att din tränares namn börjar på Å? Sett och ridit en del för samma så jag vet vad du snackar om:-)
Den mest vettiga ARinspirerade tränaren tycker jag. Enda jag inte gillade var att det var väldigt överilat tempo och ganska burdust när man skulle börja böjja igenom dem . Annars tyckte jag väldigt bra om den tränaren.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Ja, jag rider för henne och hennes man. Hon skojade sist om att hon skyller honom för att hon blev med Zeb(min egensinniga och numer uråldriga ponny, vi började för hennes man).

Överilat tempo har jag inte fått rida mycket i iom att jag mest ridit Islandskorsning, araber och PREs för dem. De har själva samtliga varit för snabba i takten. Så de rider vi lite långsammare än de vill gå.

Att det är burdust vet jag att en del tyckt. Jag tycker inte det och gör väl lite på mitt sätt med. Men jag upplever att de har en väldigt sund syn på hur hästen ska ridas för att inte gå sönder. Och det är viktigast för mig, att vi har kul ihop och att hästen håller. Sen om jag kan tävla eller så det blir liksom bonus.
Jag tycker nog att de här tränarna urskiljer sig enormt från AR-tränare i Sverige. De har ju minst 30 års erfarenhet var(träning och arbete heltid med hästar) och tävlingsresultat högt upp. Samt så har jag hört Borba säga : Jag kan inte lära dig någonting mer. Kanske får vi försöka få den att rulla sig..
Och de har ju elever upp tom OS-nivå(dressyr så klart;)).
Jag tror inte någon AR-tränare kan visa på sånt eller ens i närheten.
Men så är de ju absolut inte AR-tränare heller, vill inte kallas för det. Men de hymlar inte med att de tränat för Bent och tagit till sig saker från honom. Kvinnan är en outstandig pedagog(ridlärare ocg gymnasielärare) och mannen är en sån där vidrig naturtalang vad gällande ridning. Sån som kan rida allt och hur enkelt som helst. As!;) Och han har blivit en bättre pedagog ju mer lektioner han haft.

Kan tillägga att en hel del i stallet nog tycker att jag och min träningskompis är galna då vi gör sådant. Det sker väl inte så ofta iom att det är en korrigerande rörelse. Men när man gör det har ju folk tittat. Låt dem glo då säger jag. Det är ingen som säger att mina hästar går dåligt eller att jag rider illa. Tvärt om får jag ofta höra att de jag rider ser så otroligt mjuka ut, även av ridlärare/bokstavstränare etc.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Fast om hästens höfter och dina höfter pekar åt samma håll (ut från volten) medan hästens bogar och dina axlar pekar åt samma håll (in i volten) så blir det ju en korrekt böjning för hästen men ett roterande av torson för ryttaren - vi sitter ju upprätt. Du får tycka att det är orealistiskt om du vill, för mig är allt annat en fysisk omöjlighet. Det GÅR inte att INTE vrida sig och ändå placera sina axlar parallellt med hästens bogar om den går korrekt böjd på volt.
Tittar man dessutom utåt har man inte bara en utan två rotationer i bålen, skulle jag rida så så skulle jag definitivt tappa både bålstyrkan och koordinationen..
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sen undrar jag ju förstås varför man hänger på ett internetforum där folk skriver (texter) och utbyter information mestadels via text, då man inte tycker att man kan beskriva ridning och tycker att andras inlägg är torra och teoretiska. Det är liksom inget tvång att vara här.:grin:
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sen undrar jag ju förstås varför man hänger på ett internetforum där folk skriver (texter) och utbyter information mestadels via text, då man inte tycker att man kan beskriva ridning och tycker att andras inlägg är torra och teoretiska. Det är liksom inget tvång att vara här.:grin:

Det där var inte direkt, artigt uttryckt och bäddar inte heller för fortsatta trevliga diskussioner, vilket jag ändå har tyckt att det börjar bli här. Utan det är nog bra om alla börjar väga sina ord och försöker se ridningen även i andras ögon. Det som inte fungerar för, en - fungerar ofta för en eller flera andra :love:.

Jag är uppväxt med ridskola, med vad JAG tyckte många gånger torr och oförståelig teori. För att göra en framdelsvändning, halvhalt, ställ hästen, gör si och så med tygel, gör si och så med skänkel, tänk si och så och efter fem minuter är du klar att göra en framdelsvändning. Om jag sitter så och fumlar med min dam så har hon vänt för en halvtimme sedan.

Och gällande Djurjourens tanke om att vid ridningen på volt... har jag för mig - att hålla ögat på hästens ytteröras öronspets. Om ni tittar på den här bilden, så även om jag säkerligen är väldigt skelögd och sitter som en potta är det faktiskt så jag tänker - där. Jag försöker faktiskt anstränga mig att tänka så numera på voltarbete med min vita dam, då det fungerar väldigt bra för oss. Men i och med att jag numera alldeles för sällan rider för instruktör, så glömmer jag mig oftast :o :(.



Jag återfann nämligen min balans och rätta tänket under EN ENDA HELG med en DUKTIG centrerad instruktör 2002, efter min stallolycka med ryggmärgsskada som följd. Hade jag inte träffat den instruktören just då... Då hade jag säkerligen sålt Fatima och börjat samla på bokmärken, för att jag efter ett halvår som förstagångshästägare, hade "insett att jag aldrig skulle kunna lära mig rida igen". Och det hade väl ändå varit lite synd?

Idag rider jag enligt någon hemkokt alternativ ridningskompott, som Timsan och jag har utvecklat under våra år tillsammans och de gånger jag har ridit för instruktör på ridskolan med henne, så har vi fått en hel del lovord för vår utveckling tillsammans. Så helt ute och cyklar tror jag inte att vi är.

Så snälla alla, även om inte den och den ridningen eller instruktionen passar just dig, så kan det hända att den passar 100 andra och vice versa.

God fortsättning från en tilltufsad IngelaH, som äntligen börjat sin väg upp i sadeln igen. :bump::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Om jag rider en häst på en volt i korrekt böjning så hoppas jag att hästens höfter befinner sig på samma linje som hästens bog? Annars flyttar sig hästen sidvärts, alt överböjd.

Sen ang att det är ett skrivet forum, jag tror att jag hela tiden själv uttrycker mig i skrift. Har inte lagt in någon teckning, bild eller film va?
Det blir lite som vanligt, har man en annan åsikt, då är man inte riktigt välkommen.

Jag anser att ett forum som detta används till att man läser något, känner igen sig och håller med. Eller så håller man inte med, ifrågasätter och får en större förståelse för andra och deras ridning. Sen om man håller med eller inte har inte med saken att göra.
Varför är det så hemskt att ha olika åsikter.
Tycker någon att vanlig dressyr är skit så bryr jag mig inte mkt om det, men jag kan ändå förklara varför jag tycker det är bra utan att skriva lite halvsnorikiga inlägg om att det inte är helt okej att fråga mig något om mina åsikter.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Att det är burdust vet jag att en del tyckt. med hästar)
Samt så har jag hört Borba säga : Jag kan inte lära dig någonting mer. Kanske får vi försöka få den att rulla sig..

Och de har ju elever upp tom OS-nivå(dressyr så klart;)).

Nu har jag läst detta 100ggr tror jag. Undrar då givetvis vilka elever? Att han har haft lite piaffträning för någon för väldigt väldigt väldigt längesedan vet jag nog men skulle inte kalla det för elever direkt. Har inte hört en enda ryttare referera till honom.

Jo då jag känner till dom, dom har bott i skåne ett tag också.

Att det är burdust och hårt kan jag skriva under på, han har inget bra rykte runt stockholmsområdet heller. Man kan få fram samma saker på ett betydligt hästvänligare sätt om man har lite känsla.

Jag skulle kunna lära honom ett och annat och ändå är jag ingen instruktör, hans ridning är ju inget att eftersträva. Synd att du anser det tycker jag.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Du kanske har rätt, det går kanske inte att diskutera ridning i text :(

Men jag ska ändå göra ett försök till att klargöra vad jag menade.

Om man tittar på en häst som springer runt på en volt uppifrån.
Och drar en linje från ytter bog till mitten av cirkeln genom innerbogen.
Och gör samma sak med hästens höfter, alltså linje från ytter höft genom inner höft till punkten i mitten.
Är vi överens då om att denna häst är korrekt böjd efter voltspåret (bortsett från allt annat den kan hitta på /lägga vikten fel/tränga inåt-utåt/osv).
?

Ang det andra så kändes dina sista två inlägg mer som en regelrätt sågning av andra som försöker beskriva ridning (vi har ju inga andra medel här) snarare än egna bidrag till forumet och tråden, därav min halvsura kommentar. Men jag kanske missförstod dig.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag tror det, om du menar att hästen yttre bakben går i samma spår som det yttre frambenet och lika med inner paret?

Det var inte spydigt menat, utan att jag bara inte höll med om den teoretiska förklaringen. Jag tycker, precis som mackan skrev att det märks väl när något är taget från en känsla man har i ridningen, eller om man tagit fakta från tex nätet.
När det blir för mkt "flum" så blir jag lite ställd och tycker det motsäger sig själv.
Men efter att ha frågat fick jag en förklaring, sen att jag kanske inte håller med om det är en annan sak:D
Givetvis kan man diskutera ridning, det lär sig de flesta mkt på!

Du kanske har rätt, det går kanske inte att diskutera ridning i text :(

Men jag ska ändå göra ett försök till att klargöra vad jag menade.

Om man tittar på en häst som springer runt på en volt uppifrån.
Och drar en linje från ytter bog till mitten av cirkeln genom innerbogen.
Och gör samma sak med hästens höfter, alltså linje från ytter höft genom inner höft till punkten i mitten.
Är vi överens då om att denna häst är korrekt böjd efter voltspåret (bortsett från allt annat den kan hitta på /lägga vikten fel/tränga inåt-utåt/osv).
?

Ang det andra så kändes dina sista två inlägg mer som en regelrätt sågning av andra som försöker beskriva ridning (vi har ju inga andra medel här) snarare än egna bidrag till forumet och tråden, därav min halvsura kommentar. Men jag kanske missförstod dig.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Fast skriv då hellre till den du avser än använd smirksmileys och ordet "man". Dessutom har du gravt missförstått både det jag och agony, för det är ju oss du avser med "ett par". Det jag har kommenterat vilket jag trodde tydligt framgick, var att det blir ironi för mig när det rapas teori till höger och vänster utan att användare för den skull ens galopperat själva, än mindre ridit ngn piaff eller ö.h.t något annat bortom grundnivå. Hur kan man då sitta och citera källor och presentera hur såna rörelser ska utföras som bäst liksom? då kan jag lika gärna gå till biblioteket och läsa en bok, inte använda forumet som ett utbyte av diskussion och reflektion bottnat i konkreta tankar runt konkreta erfarenheter - parat med det teoretiska givetvis i dessa.

själv skippar jag smirk smileyn och hoppas du förstått vad jag menar.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag känner inte att den biten var speciellt teoretisk, tvärtom, det är väldigt konkret och fysiskt för mig hur en ryttare gör när hon antingen sitter rak i bålen parallell med hästens höfter både i höft och överkropp, kontra när hon vrider sina axlar inåt.
Avskyr själv när det blir flummigt, även om jag inte verkar ha samma konnotation som du ang begreppet flummig. FLummig för mig betyder flitigt användande av vaga begrepp som kan betyda allt möjligt. Motsatsen; konkret, betyder för mig när man kan beskriva hur man gör en övning, och man kan använda metaforer hur mycket som helst, the more the merrier :D
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag har förklarat både min sura kommentar och smirksmileyn för Agony så läs gärna inlägget inanntill igen så förstår du varför jag skrev som jag gjorde. Personligen har jag svårt för de som försöker begränsa andra tex genom att avfärda dem som teoretiker som inte kan något. Det är ett rätt stort avsteg från att diskutera och ventilera egna åsikter.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag har läst, och jag har fortfarande svårt för både smirkar och inlägg där man väljer att addressera allmänt när man snarare avser att addressera specifika användare i tråden, ang. specifika saker.
jag ser inte vad din tolkning har att göra med det jag skriver om, jag är säker på att du aldrig skulle köpa kyra citat och edward gaal metoder från ngn du vet själv knappt suttit på en häst och som inte bidrar med annat än att citera källor, när trådens ämne är hur gör just DU.... enligt rubrik ovan.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Alla tycker vi olika. Och jag skulle inte tillåta någon att göra illa mina hästar. Huruvida annat sker än då jag ser kan jag så klart inte uttala mig om. Men jag är rätt noga med att inte skada djur. Och jag tränar inte för någon som vill att jag ska skada dem heller. Man behöver inte vara brutal med metoden.
Sen ska man vara på det klara med att de flesta lär sig med åren. Och alla är vi människor med fel och brister.
Jag kan erkänna att jag då jag var yngre varit för brutal mot min häst. Det har vi nog alla varit, tyvärr. Vissa av oss vågar erkänna det.
Jag har nog också av misstag varit det då jag själv mått dåligt.

De som jag refererar till som ridit för dem är i fråga om nutid. Jag nämner inte namn i trådar.
Och jag känner mig inte helt bekväm i att tala för andra så här. Har du kritik att leverera till de som det här handlar om kanske du kan vara modig nog att ta det med dem istället för bakom ryggen på dem?

Jag ser givetvis att mina tränare inte är perfekta eller fullkomliga. Det finns ingen människa som är det. Och jag är medveten om att det inte är Edvard Gaal jag rider för. Men man inser ju att jag hade inte kunnat få honom till mig en gång i veckan till den gård jag står på till MIG med mina hästar. Mina tränare tycker JAG håller betydligt högre standard än många andra. Och resultatet talar för sig själv. Jag har hela hästar som jag får beröm för av både veterinär, equiterapeut och andra tränare(utbildade sådanna).
Min ena häst är 28 år. Han besiktigades och böjdes ua för 1½ år sen. Det borde knappt vara möjligt. Man kan ju böja fram saker på hästar som är mer än 10 år yngre. Equiterapeuten sa samtidigt att han var rörligare och bättre i kroppen än de flesta 10 år yngre. Både veterinärer och equiterapeut trodde det var pga ridningen.
Jag och mina hästar är lyckliga(den ena gick från att inte vilja gå in på ridbana/ridhus till att älska att vara där..). Sen får andra tycka vad de vill och göra som de vill.

Jag hyser inte så stor tilltro till rykten. Det är sällan folk som verkligen kan något som startar eller för vidare sånna. De som vet med sig att de har kunskap brukar hålla sig för mer än sådant. Och då kan man ju anta vad ryktena baseras på för kunskap/åsikter/whatever.
Jag vill se bevis innan jag dömmer någon. Och jag skulle verkligen vilja se myyyycket bevis innan jag börjar snacka illa så om någon. Jag finner det lite pinsamt ärligt talat. Trots att jag kanske inte har så mycket kunskap.
Åk dit och kolla på deras gård och du får se stolta, galda, friska(i väldigt hög ålder) och välmående hästar. Prata med tränarna och hör vad de säger istället för att bara rata. Det är svårt att greppa allt kring ett helt annat koncept då man bara går på någon träning, spec när många av de hästar som hamnar där är de som alla andra tränare dömt ut som omöjliga, livsfarliga bängbulor.
Jag känner till iaf ett 50-tal hästar som jag sett på träningar hos de tränarna. Och samtliga har mått bättre både fysiskt och psykiskt under den tid som gått.

Känns det enormt viktigt med namn kan du PM:a.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 475
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 438
Senast: Lindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp