Bukefalos 28 år!

Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Dreamer

Trådstartare
och hur checkar du av hur väl du har lyckats?

Eftersom jag tycker detta är en superviktig kvalité för att komma framåt i träningen av hästen och det är ett aktuellt ämne för mig så undrar jag hur ni andra gör!

Då jag inte alls rider nuförtiden utan bara tränar mannen och longerar så kan jag inte tilföra så mycket om känslan utan mer om hur det ser ut från marken.

I longeringen sätter jag på en ganska lös inspänning på ytter sida i höjd med där man sätter fast sadelgjorden. Jag fokuserar på att hästen ska komma till en jämn kontakt från bett till min hand via longerlinan, dvs det ska glappa så lite som möjligt. Min strävan är att han kan gå runt på en jämn cirkel, ta kontakt med inspänningen på ytter. Då börjar han koppla ihop sig själv. Hur jag märker det: Han börjar mer och mer självmant sätta bogarna framför bakdelen, slutar att göra "hängrumpa" inåt eller "stödkrycka" med innerbog, blir taktfast i sin trav samt att travens rytm går att moderera. Jag kan med kroppsspråket och rösten (räknar högt En-Två-En-Två eller gör annat ljud) i den takt jag önskar att han ska gå i och han kommer in i den. Han kan hålla samma jämna takt och hastighet varv efter varv.

I ridningen: Tjatar på ryttaren att han inte får kasa ut på den rygghalva hästen sänker (oftast ytter) utan hålla sig själv kort kort kort på den sidan, sitta med skinkan i luften om han måste. Att försöka känna vart kraften tar vägen när han svänger: Fortsätter energin ut genom den nya ytterbogen i svängen eller kan han genom halvhalt och balanserande hjälper från ytterskänkeln fånga upp energin och försöka få den att hamna i manken och bortom den? Hur känner ryttaren när hästens energi är styrbar? Från marken ser man att hästen börjar svara på små signaler från hand och säte, den blir lätt att flytta framdelen på, lätt att svänga, lätt att bromsa och sätta igång.

Om det är svårt att komma dit? Om ryttaren ibland får svettas rejält? :angel: Vi kämpar på!
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Beror ju på vart hästen är, tränar ju en massa olika pållar av olika utbildningsgrad men generellt sett så skrittar jag runt och först letar jag upp bålsvinget.
När det är där kollar jag om den kan svänga med ytterbogen (struntar i var huvudet är).
Kan den det bestämmer jag en linje där hästen SKA gå med sina framben och får den att göra det genom att RIDA bogen och ibland använda dens hals för att kontrabalansera (inåtställd, utåtställd). Hästen får vara hur ostbågog den vill med resten av kroppen. Den ska bara gå på en linje med framhovarna.

När den gör det utan minsta gnäll flyttar jag om mig och rider in dens rumpa (böjjer den) tills den tar yttertygeln ärligt. Byter varv och gör samma sak.

Gör några piruetter och antipiruetter (fram och bakdelsvändning) för att kontrollera att den lyder mina sidledshjälper.

Därefter så är 99 % av alla hästar på mina hjälper ( i handen, den har spänt magen och därmed blivit tjockare och söker bägge mina skänklar).

Gör om allt ovan i trav. Klarar den inte att gå över i trav utan att tappa hjälperna så rider jag övergångar tills den klarar det. Ibland blir detta hela passet om det är en oubildad häst.

Funkar inte övergångarna så rider jag lite skolor av olika slag för att se om det hjälper.

Sen brukar jag ofta lägga in lite galopp av olika svårighetsgrad. Fattningar bara för de yngre och för de mer utbildade skänkelvikningar, byten, piruetter etc.

Efter detta brukar hästen vara ganska lös vilket "mina" spanjorer oftast behöver för att kunna klara av travökningar så då övar vi på det.

Avslutar med att SAMLA, alltifrån det som kallas halva steg till mer avancerat tramp, typ 5 minuter av detta bara.

Sen brukar vi avsluta med att jogga i westernstile, sitter ner och har lång tygel och gör rider små serpentiner och åttvolter på bara pyttehjälper tills hästen är som smör och frustar nöjt med huvudet nere i backen.

Avskrittning och sen brukar jag klä av hästen i picaderon så att den får rulla sig eftersom våra hästar aldrig får gå i hagen:crazy:, finns ingen...

Hästarna har blivit ytterst sammarbetsvilliga sen jag började inkludera rullning. Jag är tanten som tvingar dem att JOBBA men oxå rullningstanten vilket gav mig en helt annan status bland djuren här. Alla tittar förväntansfullt på mig för att bli den utvalda :love::angel:
Kallas mutor:p
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Aha, det var ett uttömmande svar. Jag tänkte bara diskutera grunder i denna tråden =) Hur man får hästeländet att sluta vara så vingligt och osymetriskt att det far in och ut från volten med än rumpan, än bogarna. Men du fick med det också så tack för bidraget!

Hoppas att fler vill komma och diskutera konkret om grunderna, det sägs ju ofta här att det är viktigt oavsett inriktning.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag har en otränad häst, så just nu gör jag det "enkelt" för oss och bygger grunden. Just nu är det fokus på att han ska vara korrekt böjd under sadeln och jag börjar bakifrån. Skiter i halsen som regel, den trillar rätt när böjningen kommer korrekt från bäckenet, in under sadeln och ut i manken. (Jag försöker strunta i halsen, åtminstone)

När jag fått rätt kurvatur börjar stegen länga sig och hästen kommer korrekt till yttertygel. Då kan jag också börja laborera med hans balans, lägga lite mer vikt bakåt, be om mer energi, försöka länga halsen osv. Jag gör detta i skritt och trav, av den enkla anledningen att jag hinner med själv då. Galoppen "leker" jag bara med, inte "arbetar".
På en mer vältränad häst kan man ju göra tusentals andra saker, men just nu är det inget vi ägnar oss åt. :laugh:
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Hur gör du för att få en korrekt böjning under sadeln? Vill ju höra alla detaljerna! Hur letar du dig fram till det, vad måste du fokusera på för att det ska bli bra? (Eftersom det är du så antar jag att du inte bara sparkar in rumpan med ytterskänkeln och drar lite i innertygeln som man gör på ridskolan ;-))
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Svarar för vi gör förmodligen likadant:D

Naveln pekar mot ytterörat, ytter trocant väl i , ytterskänekln väl omvriden och tajt mot hästens kropp. Hälen pekar efter behov mot hästens kota, has, knä eller höft och tänker bakåt. Innerskänkeln slappa och tillåter att tå och knä pekar utåt.

Vid behov låter man yttertygeln gå utåt, med försiktighet så att det inte blir en sluta av det hela.
Ytterhand kramar tygeln tajt, tummen tänker framåt utan att tygeln glappar.

Innerhand i små, små plutterörelser som hästen inte uppfattar, bara dens nervsystem. Innerhand får gärna tänka uppåt ganska mkt (inte vår gemensamma lärares åsikt men jag har lärt mig att det är effektivt)
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Hur tänker du kring naveln? Som en diagonal förstärkning? För att hamna mitt över? Eller vad är syftet? :)
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Men alltså, om du först skriver att man ska göra små små saker med innerhanden som hästen inte uppfattar, går inte det emot då när man ska föra handen ganska mycket uppåt?

Sen undrar jag hur ni hinner tänka så himla mkt på navlar hit och dit, och tår, hälar m.m. Själva momenten borde gå förbi tycker jag, eller så är jag bara j*vligt långsam själv:D

Jag gör kort och gott övergångar för att koppla ihop hästen!
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

En övning jag tycker hjälper till så att hästen kopplar ihop sig själv är att minska volten för ytterhjälper och sedan vidga den sidvärts för inner skänkel med ytterhanden som fångar upp rörelsen. Trampa ner lite i inner stigbygel vid minskning och ytter vid vidgning visar hästen vägen, när hästen senare lärt sig övningen följer den vikthjälperna och med axlarna (följt av händerna) riktar man bogen.

Görs det rätt kommer hästen att aktivera bukmuskulaturen och om handen känner det och kan ge utrymme för en välvning fram mot handen kommer ryggen igång och med upprepade övningar kopplas bakbenen in "automatiskt" utan en massa små extrahjälper. Övningen i sig gör jobbet så att säga. Man får passa så man inte låter hästen falla fram på bogarna bara, det är ju inte "längsta möjliga hals" som gäller utan bärighet och aktivitet igenom kroppen.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sen undrar jag hur ni hinner tänka så himla mkt på navlar hit och dit, och tår, hälar m.m. Själva momenten borde gå förbi tycker jag, eller så är jag bara j*vligt långsam själv:D

Jag gör kort och gott övergångar för att koppla ihop hästen!

Man hinner inte göra allt på samma gång om man inte har programmerat om sig under en lång tid till att kunna styra såna där grejer. För mig har det tagit flera år, och jag har fått lägga till en sak i taget, och när man lägger till det nya så skiter man i allt annat och koncentrerar sig BARA på det. (Tex navelns pekande)
Men faktum är att det är nästan magiskt hur hästarna blir lätta för hjälper när man har sån kroppskontroll, det är nästan att ju mindre man gör desto bättre hör dom... Det är som att de börjar leta efter hjälperna i allt högre grad, de skruvar liksom upp sin känslighet. Så det är värt det, även om inlärningsfasen kan bli jäkligt "vänsterhjärnig" till en början.


Naveln utåt = ytter sittben slutar att kasa bort från hästens ryggrad och nerför dens revbenskorg som den i princip alltid gör för ryttare som rider enligt devisen hästens bog parallell med människans axlar. Sittbenen (eller egentligen hela ryttarens torso) fortsätter att vara mitt över hästen, med lika mycket vikt på båda hästens kroppshalvor. Då går det att rida den och be den bygga om sig. Är ryttaren av (kollapsar i midjan genom att skruva sin torso in i volten) kan den glömma att påverka hästen annat än genom att dra den i truten och trycka/sparka den på revbenen för att byta hastighet och vilket håll nosen ska peka.

Övergångar ja, det kan vara en bra övning, nåt speciellt du brukar tänka på? Hur är en bra övergång kontra en mindre bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Den övningen var också bra! Tack för tipset. Jag skulle dock göra tvärtom med vikten (jag siktar mer på att lägga den i sittben/överskänkel än i stigbygeln men det är nog petitesser) dvs mer vikt på inner vid ökning av volten och mer vikt på ytter vid minskning. Egentligen är det inte ens frågan om så mycket viktförflyttning (vad jag vet :angel: ) utan snarare ett förande, fösande, tryckande så som en manlig danspartner gör i pardans. Han kan be mig ändra riktning genom att föra mig med sin kropp dit han vill genom ett mjukt men jämt "push", men inte genom att dra mig mot sig så jag tappar balansen och så att säga ramlar dit han vill att jag ska vara så som jag uppfattar att det blir om man ber hästen följa ens vikt så att säga. Har provat båda sätten på min häst och det sistnämna är utan tvekan det lättare, det var mycket lättare för hästen att förstå och följa än att gå undan för ett push, men jag kände att den "föll" dit istället för att bära sig dit.
Men det är väl som med mycket annat att det är mycket vad resten av kroppen gör (medvetet eller omedvetet) som gör att det ena är bättre än det andra - jag behärskade inte vikthjälpens taktik, eller hur jag ska kalla det.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Blir inte naveln ut samma sak som att hålla fram sin innersida?
Ett annat sätt att säga samma sak på eller?
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Övergångar ja, det kan vara en bra övning, nåt speciellt du brukar tänka på? Hur är en bra övergång kontra en mindre bra?

En bra övergång är när man tar med bakdelen i första hand så den i ög till högre tempo, gångart, inte behöver springa ikapp fram, eller då ög till lägre tempo el gångart, inte halkar efter.

Annars är det ju främst halvhalter, övergångar, tempoväxlingar o när man kommit en bit, skolorna som gäller om man ska se det i stort.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Den övningen var också bra! Tack för tipset. Jag skulle dock göra tvärtom med vikten (jag siktar mer på att lägga den i sittben/överskänkel än i stigbygeln men det är nog petitesser) dvs mer vikt på inner vid ökning av volten och mer vikt på ytter vid minskning. Egentligen är det inte ens frågan om så mycket viktförflyttning (vad jag vet :angel: ) utan snarare ett förande, fösande, tryckande så som en manlig danspartner gör i pardans.


Nja. Men jag tror du bara tänker fel.

Vid minskning av volt, mer vikt på inner, men det räcker med lite mer tramp i inre stigbygeln, alltså inte ändra sittbenets placering för viktförskjutning-risk att man blir sned ovan sadeln.

När du ökar volten så blir det lite mer tramp i ytter stigbygel, utan att du för den delen vare sig tynger mer med sittben eller lutar dig.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Nej, inner sida blir kvar på samma plats. Hela ryttarens torso är parallell med hästens höfter. (Bygger på forskning om hur lite hästens ryggrad faktiskt är böjd där under där ryttaren sitter, dvs nästan ingenting. Och hur fel det blir då när vi börjar vrida oss - vi blir svaga där vi behöver vara starka och då måste vi kompensera genom att vara starka i det vi förmår kontrollera då, händer och ben. Fasthållande reflexer kopplar in, reflexer som är skitsvåra att kontrollera eftersom de sitter i vår "ryggmärg".)
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Nej inte ändra sittbenens placering, det hoppas jag inte att jag har skrivit?
Men som sagt, jag får inte det att fungera så, jag upplever att hästen "ramlar efter" om jag gör på det viset. Jag för hellre än går före hästen och "drar den med mig" för att spetsa till det hela.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Nej, inner sida blir kvar på samma plats. Hela ryttarens torso är parallell med hästens höfter. (Bygger på forskning om hur lite hästens ryggrad faktiskt är böjd där under där ryttaren sitter, dvs nästan ingenting. Och hur fel det blir då när vi börjar vrida oss - vi blir svaga där vi behöver vara starka och då måste vi kompensera genom att vara starka i det vi förmår kontrollera då, händer och ben. Fasthållande reflexer kopplar in, reflexer som är skitsvåra att kontrollera eftersom de sitter i vår "ryggmärg".)

Nu förstår jag inte.
Jag har inget skrivit om att man ska vrida sig??

Jag bara skrev att detta var fel:
mer vikt på inner vid ökning av volten och mer vikt på ytter vid minskning



Bara något mer tramp i stigbygeln, med överdelen stilla rak över hästen.

Ja, hästen går inte att böja i ryggen, så därför kan den inte heller böjas i sin längdaxel. Bara formas.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Första svaret är till Ray ;-) (Finns flera som diskuterar i tråden ;-))

Ja du tycker det är fel.
Jag känner inte att det ger så mycket att trampa i stigbyglarna heller, det är ju de facto en viktbalansförskjutning utåt, hur mycket eller lite överkroppens vinkel ändras (som jag öht inte blandat in i denna subdiskussion).
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag red med vikt på utsidan när jag red western, och upplever att det är mer funktionellt med vikt på insidan. När hästen blir alltmer välutbildad krävs allt mindre hjälper och till slut "pekar" jag bara med sittbenen för att ge riktning, övriga hjälper kan sedan förstärka och förtydliga.

Alltså inte luta sig, utan först trampa, sedan bara indikera utan att man för den skulle byter position på sitsen.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

För mig betyder innersidan fram inte att vrida sig, utan snarare att låta bli att vrida sig. Eftersom många vrider sig inåt så brukar jag tänka på att titta utåt och hålla fram innersidan, så blir man rak.
Det låter likadant för mig!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 475
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 438
Senast: Lindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp