Bukefalos 28 år!

Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Ursprungligen postat av tuaphua
Att det är burdust vet jag att en del tyckt. med hästar)


Man kan fortfarande nå samma saker på ett betydligt hästvänligare sätt än a´la Anky rollkur men utan någon som helst känsla. Det är och förblir min åsikt. Ankys hästar är också friska och krya, det säger tyvärr inte så mkt. Hästar är tyvärr tåliga djur. Jag har arbetat nära landslagsryttare i dressyr i många många år, alla pratar med varandra och diskuterar träningar osv.

Eftersom du inte har en aning om mina referenser så kan jag enbart säga att du är ute på hal is nu.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Du är fri till att tycka precis som du vill. Jag lägger mig inte i vilket.:)
Och iom att jag inte nämt dig eller dina kunskaper så ser jag inte på vilket sätt jag skulle vara ute på hal is. För jag menade inte dig som i ryktesspridare.
Tar du åt dig så må väl det vara hänt. Men det var iaf inte min mening.

Jag upplever att de som verkligen är kunniga oftast är mer ödmjuka. Man behöver inte göra ned andra iom att man vet att man kan och vet och behöver inte hävda sig.

Du har rätt till din åsikt.
Jag ser inte att det jag sysslar med skulle likna rollkur. Jag är faktiskt emot den iom att jag anser att den låsta halsen skapar spänningar och låst häst=slitage. Samt att jag anser det osunt att psykiskt sätta ett flyktdjur i den låsta formen och rolla den så. Sen om du ser det som att det är vad jag sysslar med får stå för dig. Jag vet att det inte är det. Och det räcker för mig. Hästar är otroligt tåliga och snälla djur. Därför ska vi inte missbruka det. Är man kunnig kan man avgöra vad som är avstängd lydnad och vad som är en avspänd och lydig häst som är genuint nöjd och relaxad. Men då måste man ha lite öga och känsla. Det här är alltså ingen dold förolämpning mot dig. Om jag vill förolämpa eller bråka gör jag det rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag ser inte att det jag sysslar med skulle likna rollkur. Jag är faktiskt emot den iom att jag anser att den låsta halsen skapar spänningar och låst häst=slitage. Samt att jag anser det osunt att psykiskt sätta ett flyktdjur i den låsta formen och rolla den så. Sen om du ser det som att det är vad jag sysslar med får stå för dig. Jag vet att det inte är det. Och det räcker för mig. Hästar är otroligt tåliga och snälla djur. Därför ska vi inte missbruka det. Är man kunnig kan man avgöra vad som är avstängd lydnad och vad som är en avspänd och lydig häst som är genuint nöjd och relaxad. Men då måste man ha lite öga och känsla. Det här är alltså ingen dold förolämpning mot dig. Om jag vill förolämpa eller bråka gör jag det rakt av.


Sjef och & anser det inte heller som det är rollkur de sysslar med.

Anser du att du har kunskap nog att avgöra om Ankys hästar har avstängd lydnad eller är dom enligt dig genuint nöjda och relaxade?

Jag tar det definitivt inte som någon dold förolämpning. Att bli förolämpad innebär att man har tagit åt sig och går in i försvarsposition vilket inte jag har något som helst behov av. Inte heller har jag behov av att försöka hinta att enbart kunniga människor är tysta om andra och okunniga människor sprider rykten.

Hade så varit fallet hade gruppen Xenophon aldrig haft behovet av att skapas som en kritiker och motpol till LDR. Eller vad vet Balkenhol egentligen för att ha mage nog och visa sin okunskap genom att kritisera men han HAR iallfall ridit och vunnit OS.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Är inte riktigt med på hur Ankys egna hästar och Balkenhol hänger ihop med tuapuhas tränare?:confused: Sen tycker jag att ironi är ett dåligt diskussionsgrepp. Personligen skulle jag hellre läsa om vilka övningar du gör för att koppla ihop hästen.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Är inte riktigt med på hur Ankys egna hästar och Balkenhol hänger ihop med tuapuhas tränare?:confused: Sen tycker jag att ironi är ett dåligt diskussionsgrepp. Personligen skulle jag hellre läsa om vilka övningar du gör för att koppla ihop hästen.

Anky? Same but different nämligen helt utan känsla. Ironi vet jag inte var du läser in någonstans.


Tup har nog som enda person i tråden talat om sitt sätt att koppla ihop hästen, jag har diskuterat emot systemet hon använder utan att ha namngivit en enda person (för det här är väl ett diskussionsforum) att man kan göra saker och ting betydligt hästvänligare. Tyvärr blir man lätt hemmablind men det som är lite skrämmande är att man är medveten om att tillvägagångssättet kan ses som burdust och hårt för utomstående (jo det har jag läst i flera trådar) och jag håller enbart med om det, det är burdust och hårt men till skillnad från T så anser inte jag det är ridning överhuvudtaget, sen skiter jag uppriktigt i resultatet hon anser sig få.

Själv använder jag mig av helt trista vanliga traditionella övningar som övergångar, tempoväxlingar, halvhalter, sidvärtsrörelser, ja helt enkelt sådant som ingen höjer på ögonbrynen för.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

raderat. tio tecken
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Eller vad vet Balkenhol egentligen för att ha mage nog och visa sin okunskap genom att kritisera men han HAR iallfall ridit och vunnit OS.

Alltså detta uppfattar jag som ironi.??
Kanske Missuppfattar men e mer med på vad du menar efter ditt förra inlägg.

Haha. Jag tycker iofs det e de där trista vardagliga övningarna som ÄR ridning :)
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

raderat. tio tecken

Jag läste vad du skrev, skulle svara men eftersom du har tagit bort inlägget så valde jag att inte citera.

Men kan ju citera in några inlägg från en annan tråd på forumet gällande samma tränare för att visa att det inte bara handlar om som du och andra verkar tro antingen att rida ordentligt eller gullegulla. Eller att jag skulle vara emot att man ställer ordentliga krav på arbete från hästarna. Man kan rida en häst hårt utan att var hård, det verkar tyvärr glömmas bort allt för ofta.

Vad jag vill åstadkomma är att människor skall sluta acceptera kontroversiella metoder mot hästarna och särskilt på forumet "för hästens skull". Nu har inte detta något med Tupuha. att göra utan enbart tränarens metoder.

Släpp fram näsan!!!!! Långt fram och böj aldrig in halsen så mot bogen.

De bilderna du visar nu liknar rollkür inte AR (eller vad det skulle visa).


Vill inte vara elak på något sätt, blir väldigt ledsen när jag ser sådana bilder

Rider du din häst så förböjd så blir resultatet han hon faller ned & går på bogarna, flyttar inte bak vikten & bär sig med bakdelen.
Rider du på det viset en längre tid så lär du antingen få en kotledsinflammation eller eller en senskada som ett brev på posten.

Att rida så förböjt släpper inga spänningar utan det skappar FLER spänningar i kroppen istället.

Den A/R du rider på dina bilder är den A/R som vi vill få bort, med förböjda hästar.

Nu vet inte jag vilken tränare du rider för, men de är mkt ledsamt att du rekommenderas att rida på detta viset

sådana tränare borde polisanmälas som rekommenderar sådan urusel ridning och sedan ha mage att kalla det för klassiskt Finns överhuvudtaget inga likheter med klassisk ridning. Tragiskt är vad det är

Inte heller var det där en ögonblicksbild om nu inte 5 sidor med foton i stort sett samma position kallas ögonblick

Min tränare hade rent ut sagt slitit mig av hästen & skickat in mig i sargen om hon fått reda på att jag hade ridit på det viset.

Kan tillägga att jag är utbildad instruktör, samt undervisar i klassisk dressyr, och i mina ögon är den träning som syns på bilderna inget annat än nedbrytande.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Ok - jag har som jag skrev i mitt raderade inlägg inte någon erfarenhet av dessa tränare, det låter ju inget skoj det du citerar.

Jag tog bort mitt inlägg därför att jag kände att det skulle dra iväg tråden åt fel håll. Jag ville diskutera detaljer om ihopkopplandet av hästen, inte tjafsa.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Det är ju det jag gör, jag diskuterar emot systemet som tupuha´s tränare använder sig av för att koppla ihop hästen då jag anser att det är förkastligt burdust och hårt och hör inte hemma i hästträning överhuvudtaget.

Hon är själv medveten om att det kan ses som burdust och kontoversiellt och man måste ju få lov att diskutera emot ett system också, inte bara hålla med för då blir det inga diskussioner.

Jag har ju sett det här i verkligheten och mått dåligt. Som sagt varför jag la in citaten är för att visa på att det inte handlar om normal ridning och att jag inte är överdrivet känslig. Vissa kan ju tycka bara man rider lite djupare så är det rollkur och okänsligt men det är inte så jag fungerar.

Med detta säger jag inte att det är exakt så tupuha rider, jag har bara sagt att man lätt blir hemmablind.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Snälla du, det där känner jag igen från en flera år gammal tråd. Där det var en ryttare som var ny på vad hon skulle göra och på en häst som hade väldiga problem. Jag känner ryttaren i fråga lite grann. Jag kände henne förr kan man säga.

Du kan inte döma ut en hel metod pga att någon inte gör rätt enligt metoden. Det är som att dömma ut hela tävlingsdressyren för att någon rider på gramman eller sliter hästen i truten.

Jag är medveten om att en del ser metoden som märkligt ja. Någon har sagt burdus. De har dock aldrig sett något av det jag gör eller det mina vänner gjort då de kollat som märkligt eller hårt. Så vad de sett vet jag inte. Det är iaf inget som pågår runt mig.

Du får det att låta som att jag eller någon annan sysslar med ihopdragande hästmisshandel. Det är långt ifrån sanningen och ärligt talat ganska elakt.
Jag har visat en massa ridbilder genom åren. Och ingen av de bilderna har jag fått höra skulle vara rollkurslikt eller burdus ridning på.
De andra utbildade tränare som ser mig rida framhåller ofta hur mjukt hästarna går. Aldrig säger de att jag rider burdust. ANnan kritik har jag fått av en som gärna ger sån till allt och alla, men det var "sträck på dig" en dag då jag hade ont.

Om du sett tränarna då de bodde i skåne så torde det vara för 10 år sedan minst. Mycket, mycket kan hända på den tiden. Mycket, mycket kan hända på ett par år. In fact så vet jag som långvarig elev att mycket hänt.

Jag är sjukskriven. Men jobbar då jag är frisk som tränare. Jag började min bana med problemlösning för problemhästar. Och håller fortfarande på med sånt och annat då man måste vara väldigt bra på att avläsa hästar, kunna hästens psykologi etc. Jag får då jag tränar för andra stora namn inom sånt alltid credd för att jag har "ögat och känslan". Så mina djur far inte illa pga någon form av hemmablindhet. Då skulle jag inte lyckas få de problemindivider jag jobbar med stabila.
Jag har vartefter jag lärt mig mer och mer om det gått över mer och mer till att ha dressyrlektioner och rida andras hästar åt dem. Jag har som specialintresse hästar och människors ergonomiska arbete. Jag har har regelbunden kontakt med sjukgymnaster(människa, häst, hund), kiropraktorer(människa/häst), equterapeut och veterinär(häst) för att av dem lära mig mer. Och vissa av dem har frågat mig om ev sammarbete. Då de vill ha någon att skicka hästar/patienter till för hälsosam ridning.
Alltså känner jag att jag har kvitto för att det jag gör fungerar.
Jag är ingen hemmablind lallare utan koll. Jag är inte Jan Brink eller Edward Gaal. Men jag kan läsa hästar.

Metoden handlar om att ha lätthet och inte mer än just kontakt i fram. Om man lägger ut 5 sidor bilder på en ryttare med långsam hand och alla bilder tagna första lektionen då ryttaren ska lära SIG att böja och böjer för mycket och för hårt/länge så kan det inte representera hela metoden.
Vi tror att hästen ska ridas med sytrådskänsla fram. Ofta upprepar min tränare att det är en järnbit i någons mun=var försiktig.
Men visst har även jag på någon häst hållit kvar i tygeln om den drar. Jag håller kvar i normalläge tills hästen släpper. Då ger jag efter och hästen lär sig att det är bäst att inte dra. Precis som Gaal instruerade i Globen. Jag vet inte om folk ens såg att det gjordes då. Så himla brutalt är det.
Det trycket i tygeln har många ryttare konstant. Jag drar inte bakåt då, jag håller kvar handen i det läge hästen börjat dra. Och det stillastående först. Och efter att ha visat vad jag vill avsuttet enligt samma princip men med handen fri att leda nedåt i formen.
Det hela du kallar brutalt är alltså mellan 5 sek lite tryck till i omgångar upp till runt 5 min. Inget vanvettigt blådragande utan timeat rätt ett tryck som inte får hästen att få panik eller smärta. Sen är det i stort sett inlärt och man slipper dragkamper, man slipper underhalsen ute och en häst på framdelen, man kommer till sund form fortare. Då man har halsen utsläppt från manken, inget i handen och en häst som söker sig framåt nedåt med underhalsen uppsugen. Jag tycker det är galet bra jämfört med att harva runt i osund form så frambenen ryker. För annars tar det längre tid. Och den tiden vill jag inte rida så. För jag ser det som slitage på frambenen varje steg hästen tar i osund arbetsform.

Du får tycka det är optimalt att göra som du gör. Kul att du är nöjd!

Mig veterligen har mina tränares metod inte ridit fram frambenshältor(jag känner ändå många av övriga elever). Däremot har de ett gäng hästar som rider för dem som dömts ut för diverse frambensskit som nu friskförklarats tack vare nya träningsupplägget. Säg vad du vill. Men veterinärerna är eniga.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Att ifrågasätta enskilda övningar kan man väl göra om man inte tycker likadant, ändå? För nu handlar ju denna tråden om vilka övningar man gör, inte hela träningssystem som är specifikt för den eller den tränaren.

Har bett moderator kolla inlägget så får den ta ställning.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag tycker att alla i tråden ska sluta bråka om tränare, vad dessa gör. Håll er till ursprungsfrågan så slipper vi fler banningar.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sorry om jag kommer in sent och lägger mig i diskussionen men angående flytta inåt-utåt på volt (ffa i trav) är något jag också brukar använda mig mycket av. Det där med vikten (som jag också fått lära mig ska vara; trampa aningens i innerstigbygeln för flyttning inåt, ytterstigbygeln för flyttning utåt) och jag tycker som du säger att det är jättesvårt att inte ändra något i övriga kroppen samtidigt som man använder sig av stigbygeltrampet.
Sen beror det säkert mycket på hur bra balans/teknik/rakriktning ekipaget har, och såklart hur bra kroppskontroll ryttaren har (så jag ska inte svära på att något inte kan fungera för en annan ryttare! ;) ).
Men jag har iaf efter att grovjobbet blivit gjort upplevt det som lättare att 1. tänka snarare centrering än flyttning och sen få känslan att jag "låter" hästen yttepyttelite glida iväg åt det håll jag tänkt och sen centrering igen, liksom fånga upp rörelsen, balansera den med vad som känns som bara tanken av centrering-släppa iväg för att snabbt men mjukt fånga upp centreringen så hästen aldrig faktiskt glider iväg i praktiken utan man har balans och centrering kvar nog att byta till nästa riktning. Att det hela mer går ut på att hitta vår centrering som ekipage än vad det handlar om att flytta sidvärts och flytta vikt.
2. De gånger jag ändå vill ha en förstärkning för att jag har svårt att få till den där känslan av centrering utan att först ha gjort grovjobbet (använder övningen i väldigt många syften/situationer på olika nivå, eftersom jag upplever den effektiv i många aspekt beroende på hur man fokuserar) så tänker jag snarare *pet* med foten i takt med att frambenet sätts ner. På så vis känner jag lättare om något händer i övriga kroppen, förutsatt att man fortfarande har fokuset snarare på "centrerat" än "flytta" (i egna kroppen), och det känns som en tydligare signal till hästen att använda som förstärkning.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 475
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 438
Senast: Lindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp