Öronkupering straffbart?

Är det inte risk för svamp och öroninflammationer att gå så med inpackade öron i flera månader?
Sen borde det ju finnas obehag när brosk bildas? Det gör det ju på oss folk.

Som sagt, jag har ju aldrig behövt tejpa själv. Men är det inte tillräckligt luftigt finns förstås risk för svamp och dylikt. Det är sällan valparna går tejpade 24/7, de flesta plockar bort och luftar under t ex natten.

Njae, borde det? Då skulle väl de flesta valpar ha ont i öronen t ex, tejpat eller ej? När brosket bildas, alltså.
 
Har heller aldrig behövt tejpa men de som jag vet har tejpat (både upp och ner så att säga) har inte haft dom så i månader. Ibland har det bara varit på dagen och ibland har det varit några dagar i sträck för att sen ta bort några dagar och se hur det sett ut så att man kan justera.
 
Jag ser både kuperade hundar (av Amstafftyp) och samma hund iförd stackel. Bundna utanför ICA. Och de brukar inte ägas av den typen av personer jag vill gå fram och ifrågasätta ansikte mot ansikte, så att säga, och då är jag ändå rätt frispråkig när det gäller.....
 
Jag ser både kuperade hundar (av Amstafftyp) och samma hund iförd stackel. Bundna utanför ICA. Och de brukar inte ägas av den typen av personer jag vill gå fram och ifrågasätta ansikte mot ansikte, så att säga, och då är jag ändå rätt frispråkig när det gäller.....
Man kan så klart välja själv men används stackel är det ju faktiskt bara att anmäla även om det inte finns mycket att gå på än signalement. Då kollas även öron upp också.
 
Har heller aldrig behövt tejpa men de som jag vet har tejpat (både upp och ner så att säga) har inte haft dom så i månader. Ibland har det bara varit på dagen och ibland har det varit några dagar i sträck för att sen ta bort några dagar och se hur det sett ut så att man kan justera.

Denna har det 24/7 och är nu 4 månader. Packeteringen byts ibland men den är inte utan nån längre stund.
Det är ju en liten hund så de där toarullarna är rätt stora på det lilla huvudet.
Enligt ägaren är detta helt normalt och man gör så i rasen.
 
Jag har för mig att det skall finnas beslut på att all form av tejpande eller ihopbindande av djurs kroppdelar anses åsamka lidande. Men jag kan inte hitta det just nu.

Något sådant har jag aldrig hört talas om. Mängder av uppfödare inom olika raser använder sig av tejpning som metod.
 
Denna har det 24/7 och är nu 4 månader. Packeteringen byts ibland men den är inte utan nån längre stund.
Det är ju en liten hund så de där toarullarna är rätt stora på det lilla huvudet.
Enligt ägaren är detta helt normalt och man gör så i rasen.

Tejpning inom kinesisk nakenhund/puff är extremt utbredd.
 
Denna har det 24/7 och är nu 4 månader. Packeteringen byts ibland men den är inte utan nån längre stund.
Det är ju en liten hund så de där toarullarna är rätt stora på det lilla huvudet.
Enligt ägaren är detta helt normalt och man gör så i rasen.

När jag tejpat valp så har det varit en remsa sporttejp på örat. Att hålla på sådär verkar otroligt överdrivet.

Floki orkade jag tejpa i typ två dagar. :angel: Sen gav jag upp för att jag glömde bort att tejpa och för att jag inte bryr mig tillräckligt, men jag satte en remsa tejp på baksidan av öronen för att dom skulle stå upp. Han hade naturligt lätta öron, annars hade jag inte ens försökt.

IyRhKVE.jpg
 
Inte direkt kupering men vissa raser fifflar man ju en hel del på öronen på annat sätt. Hur plågsamt är detta?
Vet en Puff som gått med toarullar fästa runt öronen i 4 mån för att de ska stå upp. De byts och det ligger bommul i för att det ska bli lite luftigt men jag tycker ändå det känns fel att manipulera så. Och obekvämt.

Ja såna lösningar verkar ju både jättevanliga och totalt accepterade. Jag tycker det låter både smärtsamt och onödigt.
 
Alltså, tejpat korrekt så ger det inget nämnvärt "obehag". Nu har jag förvisso aldrig tejpat en hund, då det inte har behövts, men jag kan ha förståelse för att det görs inom vissa raser. Jag nojjade över att behöva tejpa ena örat på Gibbs ett tag. Han är den enda hanen i Sverige hittills efter sin amerikanska pappa - värdefulla gener för vår lilla avelsbas. Vi har inte "råd" att vara så petiga, helt enkelt. Nu slapp jag ju det, och det är inte alls vanligt att det behövs inom corgi, men skulle jag behöva välja så skulle jag tejpa.

Men vadå, han nedärver ju EXAKT samma gener om örat är upptejpat så det står eller om det syns att det är vikt. Snacka om bedrägeri och dumheter!
 
Men vadå, han nedärver ju EXAKT samma gener om örat är upptejpat så det står eller om det syns att det är vikt. Snacka om bedrägeri och dumheter!

"Bedrägeri och dumheter"? :confused: För att man hjälper ett öra upp?
Jösses, vilka ord.
 
"Bedrägeri och dumheter"? :confused: För att man hjälper ett öra upp?
Jösses, vilka ord.

Ja, men det är ju det? Om nu utseende är så viktigt att det är det främsta som bedöms på utställning (vilket det ju är), att en viss örontyp är så viktig att den gör att hunden står eller faller som avelsdjur, är det då inte bedrägeri att genom yttre manipulation påverka hundens utseende?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 663
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 105
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp