Österlenrunda med bil, tips?

the_connemara

Trådstartare
Eftersom föredömliga Kivik satt upp en snabbladdare så ökar chansen att lämna gården inkl sambo för en semesterdag drastiskt! Vi utgår från Flyinge o jag tänker mig väg 9 Brösarp till Ystad o sen hemåt igen typ. Med små avstickare längs vägen till fina naturupplevelser o typiska turistgrejer. Typ mat får man väl också äta. Alla tips mottages tacksamt!

Mvh första semesterfirandet i livet, jag har ju bara fyllt 30 :p
 
9:an till Simrishamn, absolut, men sen hade jag definitivt tagit kustvägen mot Ystad.
Redan vid Stenshuvud hade jag kanske fikat på kaffestugan Annorlunda, om jag inte hade haft fika med mig och istället kört ner till stranden och kapeller vid Knäbäckshusen. Nästgårds i Rörum ligger ju Gunilla Manns atelje/utställning med de färgglada typiska motiven, alternativt läge för en bensträckare.
Lunch hade jag ätit i Simrishamn på Måns Byckare, eller på Skillinge hamnkrog (eller kanske i Brantevik om hamnkrogen i Skillinge råkar ha konkursstängt för tillfället).
Den historiskt intresserade stannar kanske till på Dag Hammarskjölds Backåkra, och har man spring i benen känns ju stigen upp till Ale stenar i Kåseberga kanske lockande om man inte redan sprungit av sig på Sandhammaren. Och på det gamla skjutfältsområdet vid Hammars backar går det fortfarande att hitta en och annan granatskärva.
Annars skulle jag själv nog eftermiddagsfika nere i hamnen i Smygehuk (Smygehamn), och sträcka ut rutten till Trelleborg bara för att kustvägen är så fin dit. Sen är det kanske lagom att runda av med ganska så raka spåret hem över Svedala/Lund.
 
Eftersom föredömliga Kivik satt upp en snabbladdare så ökar chansen att lämna gården inkl sambo för en semesterdag drastiskt! Vi utgår från Flyinge o jag tänker mig väg 9 Brösarp till Ystad o sen hemåt igen typ. Med små avstickare längs vägen till fina naturupplevelser o typiska turistgrejer. Typ mat får man väl också äta. Alla tips mottages tacksamt!

Mvh första semesterfirandet i livet, jag har ju bara fyllt 30 :p

Promenera en runda i Stenshuvud nationalpark. Kan verkligen rekommendera "En gaffel kort" i Simrishamn om ni vill äta gott!
 
Olof Viktors har finfina grejer! Chokladfabriken i Kivik kör ni nog förbi, gå in och handla ett par praliner:up:

Simrishamn är mysigt, men Skillinge och de andra kustbyarna är supermysiga och värda besök!
 
Är jag ensam om att tycka att Olof Viktors är lite överskattat?
Det finns mysigare ställen som inte är så sönderturistade tycker jag.
Kaffestugan i sjöbo eller Café annorlunda tex
 
Café Annorlunda tycker jag är SJUKT överskattat, och det tyckte jag redan som ung. Inga godsaker, bara massproducerat mainstream. Pratade i torsdags med en bekant som sa exakt samma ska, stor besvikelse över kvalitén (och det var när jag frågade om semestern, han berättade och avrådde mig).

Olof Viktors är bra, något av de bättre ställen jag frekventerat. Inte så att jag reser över hela jorden, men väl värt att rekommendera.
 
Är jag ensam om att tycka att Olof Viktors är lite överskattat?
Det finns mysigare ställen som inte är så sönderturistade tycker jag.
Kaffestugan i sjöbo eller Café annorlunda tex
Jag tycker att Olof Viktors har bra grejer, kaffestugan i Sjöbo besökte jag i fredags och med facit i hand hade jag likaväl kunnat ta med mig en kanelbulle hemifrån.
Sen är det väl massor av turister på samtliga av dessa serveringar..?
 
Kaffestugan i Alunbruket är ett annat tips, Apotekarens trädgård i Simrishamn likaså. Hörte Brygga har bra mat, liksom Abbekås Vinbar. Vill man ha macka i närheten av Ystad är Maltes Mackor mums!
 
Dricker du te kan jag varmt rekommendera att köpa med lite hem. Och deras vaniljsocker är verkligen bra. Och deras kakor. Och kräftmackor. Och... ja... allt.... :D
Åh jag ska tävla med hunden i Ystad på lördag. Blir obligatorisk kräftstjärtsfoccacia och uppdatering av te-förrådet efteråt. Och gourmetmüslin :love:
 
Har kommer mina tips!

- Kronovalls Slott (oerhort fint slott som ligger valdigt vackert och dessutom serverar sodra Sveriges godaste pizzor)
- Flickorna i Smyge for fika eller ett glas vin
- Konstbutiken i Magasinet i Smyge
- Kiviks Musteri (kop med Da Vinci hem, perfekt som alternativ till vanligt bordsvatten)
- Promenad upp pa Stens Huvud
 
Tänkte höra om det finns något som är öppet i mitten av september, då jag mamma tänkte åka ner och göra en runda på Österlen och Helsingborgstrakten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har tingat oss en liten gordon setter-tik för avhämtning här i sommar och eftersom jag nu sitter och roar mig med onlineshopping så...
2
Svar
20
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·
Hästvård Jag har en ponny som är mager, som inte går upp i vikt trots gödningsdiet. Några har kanske läst min tidigare tråd om cushing, IR och...
Svar
7
· Visningar
1 333
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 134
Träning Stoet jag hade i somras ska ridas över jul, antagligen delvis av mig. Tråden om henne när hon stod hos mig i...
Svar
2
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp