Över 30 döda

Fast i förlängningen..ska finnar ha rätt att återvända till Karelen och Petsamo, Tyskar till Danzig eller Königsberg?
land som förloras i krig kan återfås genom antingen förhandling (vilket då innebär att man både respekterar och erkänner sin förhandlingspartner) eller genom krigshandlingar. Att med våld återta det man anser sig ha rätt till.

Tidigaregenerationers Palestinier tog felaktiga beslut, det resulterat i förlorat land..samma sak gäller väl för Tyskarna ;)

Var det så många palestinier som deltog i krigen? Och hur mycket hade de att säga till om när det gällde skapandet av staten Israel? Skulle finnarna skitit i att försvara sig när Sovjet invaderade, för att det var ju bara dumt, tänk så många som kunnat få leva om nu de gett bort sitt land istället.
 
Var det så många palestinier som deltog i krigen? Och hur mycket hade de att säga till om när det gällde skapandet av staten Israel? Skulle finnarna skitit i att försvara sig när Sovjet invaderade, för att det var ju bara dumt, tänk så många som kunnat få leva om nu de gett bort sitt land istället.
Det var nog betydligt fler som deltog i det första kriget 48. Nu var det väl så, om man kollar ordentligt, att hela området var en del av det ottomanska riket fram till 1918. Det var med andra ord varken palestinskt eller judiskt, det var ottomanskt.Då Frankrike och Storbritannien som segrarmakter övertog området från turkarna Dessa 2 länders beslut och agerande lade sedan grunden till vad som senare hände. FN lade fram en kompromiss som en majoritet i världssamfundet backade upp. Israelerna accepterade men inte den arabiska sidan. De ockuperade istället den del som FN hade avsett som Palestina, och inte nog med det de försökte även ta själva Israel. Och de få palestinska organisationer som fanns ställde sig bakom detta försök. Men den raketen slog bakåt istället. Ja hade inte Finland lierat sig med Tyskland hade man haft betydligt större möjligheter. Jämför gärna med Österrike, där lyckades man hävda att Tyskland ockuperat dem och ryssarna lämnade Österrike, visserligen motvilligt men.. ;)
 
Det underliga är väl att Sverige stoltserade med att fatta ett eget beslut och mot majoriteten Erkänna Palestina. Nu gör Trump detsamma, fast med en lag som stöder det hela. USA erkände ju Jerusalem som huvudstad för många många år sedan.
Ja och det beslutet av Margot Wallström (100% hennes egen idë) gjorde henne persona-non-grata i Israel. Hon är fortfarande inte välkommen. Nästa listiga manöver var att kalla Saudi för en medeltida stat( iofs helt riktigt, dom är kvar i 600-talet) och det gjorde att Arabvärlden blev förbannade. Kontentan av det är att Lövén fick åka till Saudi och skrapa med foten o be om ursäkt för Saudierna hotade med bojkott av svenska varor.
"
Statsminister Stefan Löfven försvarar det svenska statsbesöket i den islamistiska diktaturen Saudiarabien. Enligt statsministern finns det inga skäl att kritisera besöket, detta trots islamiststatens brutala förtryck av kvinnor, HBTQ-personer och organiserade arbetare – på grund av att Sverige har undermålig äldrevård.
Det sinnesförvirrade uttalandet gjordes i liberala Expressen och hittills har flera människor blivit upprörda över statsministerns jämförelse mellan Saudiarabiens kvinnohat och svensk åldringsvård.
– Det är klart att det finns, liksom hemma i Sverige, hinder för kvinnor. Bristande fungerande äldreomsorg gör att kvinnor går ner till deltid och slutar arbeta också i Sverige. Det finns på båda sidor hinder för kvinnors deltagande. Men det måste respektive land ta i med, sade Stefan Löfven till Expressen."


Heja heja världens första och enda feministiska regering som dock tycks ha lämnat ryggraden hemma.
 
Du får nog tagga ner..Massmord handlar om ngt helt annat. Ett mord är när ngn dödas i det här FALLET HANDLAR DET OM ATT FÖRSVARA EN GRÄNS. Här handlar det om politiska ledare som hetsar upp folk att försöka ta sig fram till en annan nations gräns, förstöra gränsstaketet och ta sig över = invasionsförsök, ett patetiskt sådant men i alla fall. Ingen hade behöva dött om man hållit sig innanför de områden som deras egen ledning kontrollerar. Israel firar sin 70 åriga existens...den andra sidan firar väl 70 års misslyckanden av försöka utplåna Israel och man firar med ett bränna gummidäck och att begå självmord mot en annan nations taggtrådsstaket.
Varför ska jag tagga ner? Hur skulle du tänka om att få ett flygblad i näven där det står att närma dig inte staketet du får en kula i dig? Vad är det för fel på det där landet??? Jo det är kvalificerat folkmord Israel sysslar med. Man får ju lov att beundra deras tålmodiga sätt att så sakterligen och lite i stöten svälta ut palestina och dess befolkning
 
Varför ska jag tagga ner? Hur skulle du tänka om att få ett flygblad i näven där det står att närma dig inte staketet du får en kula i dig? Vad är det för fel på det där landet??? Jo det är kvalificerat folkmord Israel sysslar med. Man får ju lov att beundra deras tålmodiga sätt att så sakterligen och lite i stöten svälta ut palestina och dess befolkning
Nja, lite får dom allt skylla sig själva. Att låta Hamas ta över Gaza var nog det absolut galnaste sättet att få en egen stat. Israel avträdde Gaza till Fatah men i valet vann Hamas så dom fick härja fritt i Gaza medans Fatah behöll västbanken (och pengarna). Hamas terroristerar sin egna befolkning, terrortunnlar till Israel, vapendepåer i skolor o.s.v.
Israel tillhandahåller dessutom all elekticitet dit, gratis. Likaså ger Israel palestinier sjukhusvård.
 
Det var nog betydligt fler som deltog i det första kriget 48. Nu var det väl så, om man kollar ordentligt, att hela området var en del av det ottomanska riket fram till 1918. Det var med andra ord varken palestinskt eller judiskt, det var ottomanskt.Då Frankrike och Storbritannien som segrarmakter övertog området från turkarna Dessa 2 länders beslut och agerande lade sedan grunden till vad som senare hände. FN lade fram en kompromiss som en majoritet i världssamfundet backade upp. Israelerna accepterade men inte den arabiska sidan. De ockuperade istället den del som FN hade avsett som Palestina, och inte nog med det de försökte även ta själva Israel. Och de få palestinska organisationer som fanns ställde sig bakom detta försök. Men den raketen slog bakåt istället. Ja hade inte Finland lierat sig med Tyskland hade man haft betydligt större möjligheter. Jämför gärna med Österrike, där lyckades man hävda att Tyskland ockuperat dem och ryssarna lämnade Österrike, visserligen motvilligt men.. ;)

Det finns många scenarier som skulle ha kunnat inträffa. Vad man däremot kan utgå från, är att judar och muslimer hatat varandra i evighet (ungefär).
Finland var ju en del av Ryssland fram till 1917, skulle de kanske ha tillfallit dem vid krigets slut istället?
 
Varför ska jag tagga ner? Hur skulle du tänka om att få ett flygblad i näven där det står att närma dig inte staketet du får en kula i dig? Vad är det för fel på det där landet??? Jo det är kvalificerat folkmord Israel sysslar med. Man får ju lov att beundra deras tålmodiga sätt att så sakterligen och lite i stöten svälta ut palestina och dess befolkning
"
Begreppet folkmord, som svarar mot det internationellt vedertagna genocid, av grekiskans genos, ras eller stam, och latinets cide, mord, är i dag flitigt använt. Varianter som politicid, massmord på politiska oppositionsgrupper, ekocid, folkmord som resultat av miljöförstöring och democid, urskillningslöst massmord på ett lands hela befolkning, förekommer också ofta i offentlig debatt och analys.

Den stora förekomsten av orden är naturligtvis och beklagligtvis ett tecken på att sådana storskaliga brutaliteter fortfarande äger rum. Men det är också ett tecken på att folkmordsbegreppet fått en utvidgad betydelse och tagits i bruk av människor vars främsta uppgift inte är att förstå folkmordets natur och mekanismer.:angel:

"
För att använda ett svenskt ordspråk och att travestera på den palestinske presidentens ord : - som man bäddar får man ligga.
 
Det finns många scenarier som skulle ha kunnat inträffa. Vad man däremot kan utgå från, är att judar och muslimer hatat varandra i evighet (ungefär).
Finland var ju en del av Ryssland fram till 1917, skulle de kanske ha tillfallit dem vid krigets slut istället?
Där har du fel. Traditionellt set har judarna, liksom de kristna i området tillsammans med Muslimerna betraktats som bokens folk. Under det ottomanska väldet levde dessa grupper sida vid sida och konflikterna började först då nationalismen föddes i Europa. Vad det gäller Finland så skulle man väl kanske införlivats med Sverige 1917 istället ? ;)
 
Nja, lite får dom allt skylla sig själva. Att låta Hamas ta över Gaza var nog det absolut galnaste sättet att få en egen stat. Israel avträdde Gaza till Fatah men i valet vann Hamas så dom fick härja fritt i Gaza medans Fatah behöll västbanken (och pengarna). Hamas terroristerar sin egna befolkning, terrortunnlar till Israel, vapendepåer i skolor o.s.v.
Israel tillhandahåller dessutom all elekticitet dit, gratis. Likaså ger Israel palestinier sjukhusvård.
Nja jag står fast vid att en viss beundran över Israelernas lyckosamma sätt att sakta men säkert ( ja det går minst.......minst10 palestinska huvuden på ett halvt Israeliskt. Har Israeliska militären tur så kan dom på ett sofistikerat och enkelt sätt få till sisådär en hundra huvuden utan att en enda israeliskt blodproppen har spillts. Lite flygblad så var saken biff. Israel har ju genom åren haft förkärlek till att bomba palestinska myndigheter. DET om något kan få ett land att försvagas rejält. Men visst borde befolkningen inte vara så bakom flötet att dom går på Hamas idiotier
 
Nja jag står fast vid att en viss beundran över Israelernas lyckosamma sätt att sakta men säkert ( ja det går minst.......minst10 palestinska huvuden på ett halvt Israeliskt. Har Israeliska militären tur så kan dom på ett sofistikerat och enkelt sätt få till sisådär en hundra huvuden utan att en enda israeliskt blodproppen har spillts. Lite flygblad så var saken biff. Israel har ju genom åren haft förkärlek till att bomba palestinska myndigheter. DET om något kan få ett land att försvagas rejält. Men visst borde befolkningen inte vara så bakom flötet att dom går på Hamas idiotier
1 Jag förnekar inte att Israels militär begår fel ibland. Lika lite som deras motståndare gör det. Vad jag vände mig mot var ditt missbruk av ordet folkmord. För det handlar absolut inte om folkmord.

Att fler dör på den arabiska sidan beror på en enda sak. Hur man använder sina humanresurser och i förlängningen hur man respekterar liv. Den palestinska sidan har (av nödvändighet) använt osofistikerade vapen och självmordsbombare. Sedan Israel täppt till gränsen mellan araber och Judar så har antalet självmordsattentat inne i Israel minskat kraftigt och istället har raketbeskjutning av israel ökat lika kraftigt.
Då Israel har tillgång till effektivare vapen, bättre underrättelser så, när man så väljer så kan man slå extremt hårt.
Ställ dig en fråga, om det avfyras en mängd raketer från ett område, är då inte det områdets styrande ledning i viss mån skyldiga att ta ansvar för detta? antingen göra sitt yttersta för att förhindra eller så tar man smällen för raketerna...
 
1 Jag förnekar inte att Israels militär begår fel ibland. Lika lite som deras motståndare gör det. Vad jag vände mig mot var ditt missbruk av ordet folkmord. För det handlar absolut inte om folkmord.

Att fler dör på den arabiska sidan beror på en enda sak. Hur man använder sina humanresurser och i förlängningen hur man respekterar liv. Den palestinska sidan har (av nödvändighet) använt osofistikerade vapen och självmordsbombare. Sedan Israel täppt till gränsen mellan araber och Judar så har antalet självmordsattentat inne i Israel minskat kraftigt och istället har raketbeskjutning av israel ökat lika kraftigt.
Då Israel har tillgång till effektivare vapen, bättre underrättelser så, när man så väljer så kan man slå extremt hårt.
Ställ dig en fråga, om det avfyras en mängd raketer från ett område, är då inte det områdets styrande ledning i viss mån skyldiga att ta ansvar för detta? antingen göra sitt yttersta för att förhindra eller så tar man smällen för raketerna...
Jag missbrukar inte ordet folkmord. Israel dödar oskyldiga människor med omvärldens fåniga och osäkra leenden på läpparna. Känner dom att det är dags för lite avrättningar så är det bara att köra på med lite bosättningar, eller ........flygblad vid känsliga (läs brännheta) situationer. Om någon får för sig att klaga lite försiktigt på morden som utförs kanske var lite väl att ta i ,så blir svaret håll käften och sköt Ert så sköter vi vårt. Vi har rätt att försvara LANDET ISRAELS gränser hur vi behagar.
Du vill att jag ska fråga mig själv om jag nu vore en invånare i ett land som blivit brutalt förtryckt i så många år att inte ens mina föräldrar vet hur det hela började. Där jag får leva som en fånge i mitt egna land, där en snorvalp till militär kan få för sig att hindra mig från att ta mig till mitt jobb....för han var lite morgontrött. Där jag kommer nästa dag för att arbeta så har min mark blivit bostäder åt den sura killens morsa och farsa. Mina barn kan inte längre gå till skolan för den är sönderbombad. Jag kan inte anmäla brott för polismyndigheten har flugit i luften, eller få vettig sjukvård för den var också flygit all världens väg. Mitt land är i totala spillror.
Ja nu är ju jag svenska och uppvuxen med andra erfarenheter så visst är det lätt för mig att kunna säga- ja var ni så korkade att rösta fram skit så får ni skylla er själva.
 
Usch, usch usch och genetiskt är tydligen palestinier och judar ekvivalenta så de är släkt så det finns ingen grund för någonting. Usch så obehagligt. Undra om melania ville hoppa av livet. Inne på sjukhus för akuta njurproblem.
 
Det underliga är väl att Sverige stoltserade med att fatta ett eget beslut och mot majoriteten Erkänna Palestina. Nu gör Trump detsamma, fast med en lag som stöder det hela. USA erkände ju Jerusalem som huvudstad för många många år sedan.

Jag tycker att Sverige gjorde fel som erkände Palestina.
Fast det är klart, i den konflikthärden är jag helt klart mer pro-Israel än pro-Palestina.
Sverige är nog det västland som är mest propalestinsk, ända sedan Palme-tiden.
Det handlar ju också om politik.

Som sagt: i mina ögon felar båda parter men jag föredrar Israel.
 
Var det så många palestinier som deltog i krigen? Och hur mycket hade de att säga till om när det gällde skapandet av staten Israel? Skulle finnarna skitit i att försvara sig när Sovjet invaderade, för att det var ju bara dumt, tänk så många som kunnat få leva om nu de gett bort sitt land istället.

Nu har jag tappat bort dig.
Vem menar du invaderade vem i Israel-frågan?

Så som jag lyckats utläsa förespråkade FN en tvåstatslösning. Ett område blev Israel, ett område blev Palestina. Det fanns en tillräcklig internationell majoritet för detta beslut.
Israel accepterade.
Palestinierna/Arabvärlden accepterade inte utan attackerade den nygrundade staten Israel. Följden var att Israel vann den väpnade konflikten.
Senare har fler invasionsförsök skett från Arab-länder i området. Med samma utfall: Israel har gått segrande ur konflikterna och vid senaste "riktiga kriget" ockuperades de omstridda områdena.

Skulle Israel, med din analogi, ha struntat i att Arabländerna ville utplåna staten?

Om du syftar på att Israel nu invaderar något grannland så stämmer ju inte det. Det har inte varit Israel som har anfallit: de har svarat hårdhänt när de blivit angripna.
Möjligen mer hårdhänt än strängt taget nödvändigt, men jag kan faktiskt förstå att de inte vill visa svaghet i och med att de är omgivna av synnerligen fientligt sinnade länder.
 
Nu har jag tappat bort dig.
Vem menar du invaderade vem i Israel-frågan?

Så som jag lyckats utläsa förespråkade FN en tvåstatslösning. Ett område blev Israel, ett område blev Palestina. Det fanns en tillräcklig internationell majoritet för detta beslut.
Israel accepterade.
Palestinierna/Arabvärlden accepterade inte utan attackerade den nygrundade staten Israel. Följden var att Israel vann den väpnade konflikten.
Senare har fler invasionsförsök skett från Arab-länder i området. Med samma utfall: Israel har gått segrande ur konflikterna och vid senaste "riktiga kriget" ockuperades de omstridda områdena.

Skulle Israel, med din analogi, ha struntat i att Arabländerna ville utplåna staten?

Om du syftar på att Israel nu invaderar något grannland så stämmer ju inte det. Det har inte varit Israel som har anfallit: de har svarat hårdhänt när de blivit angripna.
Möjligen mer hårdhänt än strängt taget nödvändigt, men jag kan faktiskt förstå att de inte vill visa svaghet i och med att de är omgivna av synnerligen fientligt sinnade länder.
Riktigt så enkel är inte konflikten, Israel har tagit en hel del beslut som de vet skulle få arabvärlden att gå i taket och de har hanterat konflikten minst lika illa som Palestina. Båda sidor har gjort sig skyldiga till saker som är svåra att förlåta, båda sidor är lika envisa och problemet är otroligt djupt, den grundläggande konflikten har sitt ursprung redan från 1000-talet.
FN skötte inte utnämningen av Israel på ett bra sätt från början, Palestinier bodde där, verkade där och hade gjort så i generationer. Sen kommer västvärlden och bestämmer att de helt plötsligt inte hör hemma där längre.
 
Jag missbrukar inte ordet folkmord. Israel dödar oskyldiga människor med omvärldens fåniga och osäkra leenden på läpparna. Känner dom att det är dags för lite avrättningar så är det bara att köra på med lite bosättningar, eller ........flygblad vid känsliga (läs brännheta) situationer. Om någon får för sig att klaga lite försiktigt på morden som utförs kanske var lite väl att ta i ,så blir svaret håll käften och sköt Ert så sköter vi vårt. Vi har rätt att försvara LANDET ISRAELS gränser hur vi behagar.
Du vill att jag ska fråga mig själv om jag nu vore en invånare i ett land som blivit brutalt förtryckt i så många år att inte ens mina föräldrar vet hur det hela började. Där jag får leva som en fånge i mitt egna land, där en snorvalp till militär kan få för sig att hindra mig från att ta mig till mitt jobb....för han var lite morgontrött. Där jag kommer nästa dag för att arbeta så har min mark blivit bostäder åt den sura killens morsa och farsa. Mina barn kan inte längre gå till skolan för den är sönderbombad. Jag kan inte anmäla brott för polismyndigheten har flugit i luften, eller få vettig sjukvård för den var också flygit all världens väg. Mitt land är i totala spillror.
Ja nu är ju jag svenska och uppvuxen med andra erfarenheter så visst är det lätt för mig att kunna säga- ja var ni så korkade att rösta fram skit så får ni skylla er själva.
Du använder ordet fel, Israel utrotar knappast en hel folkgrupp, Medlemmar ur samma folkgrupp är ju Israeliska medlemmar och sitter även i det beslutande israeliska organet Knesset. Staten Israel ha, där man har kunnat slagit tillbaka angrepp, oavsett från vem och från var de kommit. Man har struntat i landgränser, man har brutit mot andra länders lagar. Vad har det resulterat i? Jo att direkta angrepp mot Israeler har minskat drastiskt. Jag kommer inte ihåg när en Israelisk buss sprängdes senast i Israel. För många år sedan skedde det nästan varje vecka.
Vad det gäller sjukvård, så har väl de Israeliska palestinierna tillgång till modern sjukvård. Och om jag inte missminner mig så transporteras en hel del sjuka från Palestinska områden in till Israeliska sjukhus...under förutsättning att lugn råder.

Det är sant att den lilla individen inte kan påverka. Men i det här fallet är det lika sant att deras (palestiniernas ) ledare och vänner (medlemmarna i arabligan) kontinuerligt agera och obstruerat mot en permanent fred.
Israel har sett möjligheter i detta och utvidgad sina gränser , för att, som historien visat byta land mot fred(Egypten och Sinai) Att som Sverige gå in, ensidigt och erkänna staten Palestina, är naturligtvis Sveriges rätt. Föranledde inte sabotage eller angrepp i nämnvärda mängder. Att som USA verkställa ett flera decennium gammalt beslut, det att Jerusalem ska betraktas som Israels huvudstad från och med 1950, är USA;s suveräna rätt och borde inte utlösa förstörelse och raseri hos rationella grupper. Men som det nu är så visar ju åter de Palestinska ledarna var de står för.

Varje land har rätt att utse sin huvudstad. Att Palestinska o arabiska ledare nu klagar på detta och hänvisar till FN beslut, samma organ man tagit avstånd till och startat krig trots FN beslut visar väl vilket förtroende man kan ha för dem.
 
Riktigt så enkel är inte konflikten, Israel har tagit en hel del beslut som de vet skulle få arabvärlden att gå i taket och de har hanterat konflikten minst lika illa som Palestina. Båda sidor har gjort sig skyldiga till saker som är svåra att förlåta, båda sidor är lika envisa och problemet är otroligt djupt, den grundläggande konflikten har sitt ursprung redan från 1000-talet.
FN skötte inte utnämningen av Israel på ett bra sätt från början, Palestinier bodde där, verkade där och hade gjort så i generationer. Sen kommer västvärlden och bestämmer att de helt plötsligt inte hör hemma där längre.
Så vitt jag vet så var det väl en omröstning i FN, där en majoritet röstade för ett förslag där de palestinska judarna skulle få en del och de palestinska araberna skulle få en annan del och Jerusalem skulle vara en öppen stad under FN;s uppsikt. Detta beslutet förkastade den arabiska sidan och gick till angrepp mot den ny utropade staten Israel med syfte att utplåna den och "kasta Judarna i medelhavet" Man hade grovt underskattat Judarnas förmåga och grovt överskattat sin egen förmåga vilket resulterade i att Israel utvidgades och de resterande områdena av det arabiska Palestina ockuperades och annekterades av Israels grannländer. Dessa nya gränser låg i stort sett kvar till Nasser tvingade ut Israel i ett nytt krig som resulterade i att Golanhöjderna (arabiska: الجولان , Gaza västbanken inklusive hela Jerusalem samt Sinai hamnade under Israelisk kontroll. Sinai återlämnades till Egypten mot ett fredsavtal, Gaza ställdes under palestinsk kontroll inklusive vissa enklaver på västbanken.

Men allt detta är historia. En lösning måste finnas utifrån dagens situation. Israel kontrollerar idag det land som finns innanför sina gränser. Och en ev permanent fred måste kunna accepteras av Israel.Vissa krav som ställs har Israel deklarerat, kommer inte att accepteras. Palestinierna har egentligen ingenting att köpslå med, förutom en permanent fred. Men så länge 2, 3 olika milisgrupper kämpar om kontrollen och agerar självständigt så finns i praktiken ingen att förhandla med. Ingår dagens Palestinske president ett fredsavtal blir han mördad...och trots avtal kommer raketer att avlossas mot Israel..Så hur ska Israel agera?
 
Senast ändrad:
Riktigt så enkel är inte konflikten, Israel har tagit en hel del beslut som de vet skulle få arabvärlden att gå i taket och de har hanterat konflikten minst lika illa som Palestina. Båda sidor har gjort sig skyldiga till saker som är svåra att förlåta, båda sidor är lika envisa och problemet är otroligt djupt, den grundläggande konflikten har sitt ursprung redan från 1000-talet.
FN skötte inte utnämningen av Israel på ett bra sätt från början, Palestinier bodde där, verkade där och hade gjort så i generationer. Sen kommer västvärlden och bestämmer att de helt plötsligt inte hör hemma där längre.

Nej, konflikten är inte enkel.
Och jag har även påpekat att jag anser att båda sidor felat och felar.

Att Israel fortsätter med bosättningar är ju en onödig provokation.
Att palestinier blir "lurade" eller provocerade att göra raketattacker eller självmordsattacker är också onödig provokation.
Att dessutom palestinska ledningen till viss del ser till att hålla vapendepåer i skolor och liknande är också ganska fult - man "lurar" Israel att i sin tur bomba skolor vilket hetsar omvärldens opinion på Israel.

Värt att notera är dock att Sverige nog är det helt klart politiskt mest pro-palestinska landet i västvärlden. Med Wallströms ensidiga erkännande som tydligt (och klumpigt, dumt) bevis.
 
Så vitt jag vet så var det väl en omröstning i FN, där en majoritet röstade för ett förslag där de palestinska judarna skulle få en del och de palestinska araberna skulle få en annan del och Jerusalem skulle vara en öppen stad under FN;s uppsikt. Detta beslutet förkastade den arabiska sidan och gick till angrepp mot den ny utropade staten Israel med syfte att utplåna den och "kasta Judarna i medelhavet" Man hade grovt underskattat Judarnas förmåga och grovt överskattat sin egen förmåga vilket resulterade i att Israel utvidgades och de resterande områdena av det arabiska Palestina ockuperades och annekterades av Israels grannländer. Dessa nya gränser låg i stort sett kvar till Nasser tvingade ut Israel i ett nytt krig som resulterade i att Golanhöjderna (arabiska: الجولان , Gaza västbanken inklusive hela Jerusalem samt Sinai hamnade under Israelisk kontroll. Sinai återlämnades till Egypten mot ett fredsavtal, Gaza ställdes under palestinsk kontroll inklusive vissa enklaver på västbanken.
Då kan vi börja nysta i problemet med FN, vilka har makten, vilka styrde när beslutet togs, den muslimska världen har än idag inte accepterat de Mänskliga rättigheterna eftersom de anser att det finns problem med dem. De har tagit fram egna som på många punkter är lika men skiljer sig på viktiga punkter. Det är ett betydligt djupare problem än det som utbröt 1948. I konflikten ligger även problemen med FN och maktbalansen där. Det är en otroligt komplex konflikt och man måste läsa alla sidors åsikter för det är väldigt lätt att gömma undan sina egna fel och bara peka på fel som den andra sidan har gjort. Rent krasst borde FN har styrt upp bättre från början, FN borde ha satt in styrkor och sett till att ingen av sidorna fortsatte med striderna. Konflikten borde ha lösts betydligt tidigare och inte tillåtits spinna iväg utan kontroll.
 
Nej, konflikten är inte enkel.
Och jag har även påpekat att jag anser att båda sidor felat och felar.

Att Israel fortsätter med bosättningar är ju en onödig provokation.
Att palestinier blir "lurade" eller provocerade att göra raketattacker eller självmordsattacker är också onödig provokation.
Att dessutom palestinska ledningen till viss del ser till att hålla vapendepåer i skolor och liknande är också ganska fult - man "lurar" Israel att i sin tur bomba skolor vilket hetsar omvärldens opinion på Israel.

Värt att notera är dock att Sverige nog är det helt klart politiskt mest pro-palestinska landet i västvärlden. Med Wallströms ensidiga erkännande som tydligt (och klumpigt, dumt) bevis.
Jag är inte pro någon sida, jag anser att det är en sorglig konflikt, som västvärlden borde ta ett större ansvar för. Att inte inse Jerusalem och hela området är en kokande gryta och har så varit sen tusentalet och tror att det ska gå bra att ge makten till en religion i området känns som om man har missat alla andra tidigare krig. Jag har mest läst om den historiska konflikten och det känns som historien upprepar sig gång på gång och ingen vill ta lärdom av den.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
883
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 075
Senast: Mia_R
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
138
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp