Bukefalos 28 år!

Över 30 döda

Vilka ockuperade områden talar du om? Västbanken och delar av Jerusalem förlorade <Jordanien när man anslöt sig till Egypten i kriget 67, samma sak gäller Golanhöjderna, då även Syrien involverade sig i Egyptens angrepp. Västbanken var och är viktig av strategiska skäl, för därifrån är det lättast att skära av Israel , det är val inte mer 5, 6 mil till medelhavet därifrån. Hade grannländerna accepterat förlusten och ingått fred så hade den här situationen inte uppstått. För efter varje vapenvila som stormakterna tvingat fram så har Arabstaterna i praktiken sagt..-vi ingår vapenvila nu, för vi fick på tafsen (igen) men vi ska bygga upp vår styrka till nästa gång och då tar vi dem innan stormakterna hinner intervenera. Så tolkar Israels militärstrateger det med, och därför behåller man taget land som säkerhet o buffertzoner. Och Israel har ju land man tagit i försvarskrig, och hållit nästan lika länge som det land ryssarna tog i försvarskrig så?
Det ni kallar Västbanken idag är ockuperat område. Enligt FN (som du i övrigt är så snabb att dra in när det gäller historian), finns nog ingen fredsforskare, internationell organisation eller land som bedömer det annat än ockuperat. Det gör till och med USA. Hade du gett dig om jag kört in med en bulldozer och jämnat ditt hus med marken för att jag ville bo där förresten?
 
Det ni kallar Västbanken idag är ockuperat område. Enligt FN (som du i övrigt är så snabb att dra in när det gäller historian), finns nog ingen fredsforskare, internationell organisation eller land som bedömer det annat än ockuperat. Det gör till och med USA. Hade du gett dig om jag kört in med en bulldozer och jämnat ditt hus med marken för att jag ville bo där förresten?
Jag har inte råkat ut för det, men jag har goda vänner vars föräldrar råkade ut för det. Dels ngr som fick lämna östra Finland och dels ngr som fick lämna Königsberg. Båda familjerna accepterade det som skedde eftersom det var meningslöst att gräva ner sig och man skapade sig i stället nya liv istället för att gräma ner sig. Palestinierna har inte gjort ngt annat än gråtit över spilld mjölk och levt kvar i det förgångna, man har vägrat att försöka skapa en ny situation. Verkligheten är den att Israel kontrollerar sina gränser. Försöker man bryta mot det får man betala för det. Israel är, trots allt, den mest demokratiska staten i området...vilket omfattar alla deras medborgare Palestinier såväl som Judar. Situationen är annorlunda i de områden som kom till 67 då inga gällande avtal ingåtts och olagliga bosättare utnyttjad detta faktum. Man kan ställa sig frågan vem o vilka som obstruerat så att inga avtal ingåtts och vem eller vilka som förlorat mest på det.
 
Just så. Jag är inte heller på någon sida - men man kan konstatera att det inte är så enkelt som man tror här, Palestina lovades bort långt innan FN fanns dessutom och de folk som bodde där fördrevs när det blev Israel.

kl - Däremot är jag emot Israels politik - för det kan man säga utan att vara emot en tvåstatslösning eller staten Israel. Om man tror att Israel enbart gör allt för att inte släppa in folk i Israel är man både naiv och okunnig. Det här är lite av det som sker bakom lykta dörrar:
- Bosättningar. Visserligen inget nytt och välkänt men dessa bosättningar är byggda på palestinsk mark, alltså inte på israelisk mark. Jag har spenderat mycket tid i Hebron, sett hur bulldozers faktiskt manglar ner hus där palestinska familjer bott i århundraden för att bygga bosättningar istället. Hebron tillhör INTE Israel och har aldrig gjort.
- Förgiftar vattnet. Bosättningsfamiljer har en tendens att gå upp på taken och förgifta vattnet där palestinier bor runt Hebron för att fördriva dem. Staden (och det är inte den enda, det är ett exempel) har 700 bosättare som beskyddas av 3500 soldater. Och det är alltså palestinsk mark. Inte israelisk.
- Plockar in palestinska skolbarn så små som fem-sex år på väg till skolan, det händer i princip överallt. Bara för att skrämma dem. Jag har sett det här själv så det är ingen skröna, utan de gör det. Tack och lov har både FN och andra organisationer folk utsända för att rapportera och följa barnen till skolan, men alltså ska det behövas om nu Israel är så reko som ni säger här inne och bara vill skydda sig från att folk kommer in i deras territorium?
- Förvägra palestinier att sköta deras skörd och förstöra dricksvattnet. På palestinsk mark i Nablus som också är ägt i generationer av en palestinsk familj och som inte är Israel och aldrig har varit har man satt upp en kemikaliefabrik som i sin tur förstört den lilla del av skörden som familjen hade kvar för årtionden framöver.
- Jag brukar bo hos goda vänner i Betlehem när jag besöker länderna. De måste ha hundar ute på gårdarna för att soldaterna inte ska komma in på nätterna och skrämma dem. Sist jag var där kom de in, de hade väl missat att jag var där, för självklart vill man inte visa upp denna sida för västvärlden, när de krävt att alla i familjen skulle ställa sig mot väggarna såg de mig, då lommade de skamset därifrån...
-Jerusalem ska vi inte tala om. Staden tillhör både Palestina och Jerusalem och gamla staden är indelad i tre olika delar, den kristna, den judiska och den muslimska. Jättetrevligt tycker turisterna MEN det har skett en stor förändring från första gången jag var där till senast, allt fler muslimska affärer har tvingats stänga och de muslimska delarna är stängda nu då hyrorna till exempel shockhöjs för just muslimerna, liksom skatter för företagare, inte för kristna, inte för armenier, inte för judar, utan för att man vill ha bort den muslimska befolkningen. Gamla Staden blir en helt annan stad på nätterna dessutom så det är mycket turisterna och för all del vi här hemma framför datorn inte får se...

Jag har goda vänner bland både israeler och palestinier, men jag kan inte se hur man överhuvudtaget kan sitta och vara för att fem-sexåriga skolbarn plockas in i stängda utrymmen och skräms upp med k-pistar på väg till skolan? Eller att man har ett apartheid system? Eller att man kör över hus på palestinsk mark för att bygga bosättningar? Hur kan man överhuvudtaget försvara det och tro att det handlar om att israelerna själva ska bestämma vilka som får komma in i staten israel?

För övrigt öppnade det svenska generalkonsulatet i Palestina, Jerusalem, 1903, lååångt innan det fanns ett Israel, ett FN, en Olof Palme eller en Margot Wallström. Sverige och Palestinas relationer har alltså varit goda i över ett sekel. Värt att ta i beaktning kanske. En annan lite märklig tanke är att Engelsmännen och senare FN ville ha Israel i Uganda först, eftersom det redan fanns människor som kallade Palestina för Palestina och också hade löfte om landet och bott där i tusen år. Judarna vägrade dock Uganda, och FN tyckte väl lite synd om dem efter andra världskriget, men att det redan fanns människor som bodde i Palestina där man placerade Israel och att de troligen skulle bli rätt förbannade att behöva flytta på sig, det var man väl medveten om...

:bow:
 
Jag har inte råkat ut för det, men jag har goda vänner vars föräldrar råkade ut för det. Dels ngr som fick lämna östra Finland och dels ngr som fick lämna Königsberg. Båda familjerna accepterade det som skedde eftersom det var meningslöst att gräva ner sig och man skapade sig i stället nya liv istället för att gräma ner sig. Palestinierna har inte gjort ngt annat än gråtit över spilld mjölk och levt kvar i det förgångna, man har vägrat att försöka skapa en ny situation. Verkligheten är den att Israel kontrollerar sina gränser. Försöker man bryta mot det får man betala för det. Israel är, trots allt, den mest demokratiska staten i området...vilket omfattar alla deras medborgare Palestinier såväl som Judar. Situationen är annorlunda i de områden som kom till 67 då inga gällande avtal ingåtts och olagliga bosättare utnyttjad detta faktum. Man kan ställa sig frågan vem o vilka som obstruerat så att inga avtal ingåtts och vem eller vilka som förlorat mest på det.
Finemang. Jag vill gärna ha egen gård så du kan ju skriva över den på mig då?

Nej, du har fel. Och jag tror inte heller du är särskilt berest de senaste åren i området. Palestina är Palestina, Israel är israel men har ockuperat stora delar av Palestina. Abbas försökte så sent som för några år sedan sträcka ut handen. The Carter Center erbjöd sig att medla. Israel vägrade. Osloavtalet likaså. Premiärminister Abbas (var han då) försökte förmå palestinierna att göra avtalet till lags, han misslyckades dock så när som på en självmordsbombare (och galningar kommer väl dessvärre alltid att finnas) medans Israeliska politikerna fortsatte bygga bosättningar etc trots avtalet och alltså aldrig hade en intention att följa det. Det är inte palestinierna överlag som inte försöker, det är israelerna som inte vill. Politikerna då, folket är som sagt rätt trötta på konflikten från båda sidor... Stannar du folk på stan kommer med största trolighet de flesta oavsett från vilken sida de är på säga att de vill ha fred och vara för en tvåstatslösning vilket även är FNs svar på det hela tillsammans med rätt många andra starka organisationer OCH palestinsk regering... Tyvärr hjälper ju inte det när Israel vägrar och har stöd av Trump. Och man kan säga mycket om Trump, men någon konflikt i mellanöstern lär han ju inte lösa.

Om du menar att Israels gränser även innefattar västbanken borde ju de rimligen byggt muren runt hela västbanken också och inte uteslutet den, eller hur? Muren byggde de ju för att det är gränsen in i Israel. Förutom att den går på palestinsk mark då.
 
Finemang. Jag vill gärna ha egen gård så du kan ju skriva över den på mig då?

Nej, du har fel. Och jag tror inte heller du är särskilt berest de senaste åren i området. Palestina är Palestina, Israel är israel men har ockuperat stora delar av Palestina. Abbas försökte så sent som för några år sedan sträcka ut handen. The Carter Center erbjöd sig att medla. Israel vägrade. Osloavtalet likaså. Premiärminister Abbas (var han då) försökte förmå palestinierna att göra avtalet till lags, han misslyckades dock så när som på en självmordsbombare (och galningar kommer väl dessvärre alltid att finnas) medans Israeliska politikerna fortsatte bygga bosättningar etc trots avtalet och alltså aldrig hade en intention att följa det. Det är inte palestinierna överlag som inte försöker, det är israelerna som inte vill. Politikerna då, folket är som sagt rätt trötta på konflikten från båda sidor... Stannar du folk på stan kommer med största trolighet de flesta oavsett från vilken sida de är på säga att de vill ha fred och vara för en tvåstatslösning vilket även är FNs svar på det hela tillsammans med rätt många andra starka organisationer OCH palestinsk regering... Tyvärr hjälper ju inte det när Israel vägrar och har stöd av Trump. Och man kan säga mycket om Trump, men någon konflikt i mellanöstern lär han ju inte lösa.
Och vad erbjuder du istället? Alternativet är du köper en gård..För det var ju så de flesta Judiska bosättningar kom till stånd före 1948, man köpte mark från de stora jordägarna som bodde i >Jerusalem eller Beirut . Dessa sålde utan att informera dem som arrenderat marken tidigare..Vilket naturligtvis ledde till konflikter när de nya ägarna kom för att ta sin lagligt inköpta mark i anspråk.

Den lilla människan vill i stort sett alltid ha fred och lugna levnadsförhållanden. Men hur ska Israel som stat agera när grannarna avlossar hundratals raketer, skickar in självmordsbombare och hela tiden inriktar sig på mjuka mål? Jo genom gränskontroller och murar. vilket visat sig effektivt. Och blockaden mot Gaza beror väl så vitt jag kan förstå på, att från Gaza avlossas raketer in mot civila i Israel. Och Israel har ju klart deklarerat att detta kommer att returneras tiofalt. Så slutar raketerna komma så slutar drönarna att bomba....
 
Och vad erbjuder du istället? Alternativet är du köper en gård..För det var ju så de flesta Judiska bosättningar kom till stånd före 1948, man köpte mark från de stora jordägarna som bodde i >Jerusalem eller Beirut . Dessa sålde utan att informera dem som arrenderat marken tidigare..Vilket naturligtvis ledde till konflikter när de nya ägarna kom för att ta sin lagligt inköpta mark i anspråk.

Den lilla människan vill i stort sett alltid ha fred och lugna levnadsförhållanden. Men hur ska Israel som stat agera när grannarna avlossar hundratals raketer, skickar in självmordsbombare och hela tiden inriktar sig på mjuka mål? Jo genom gränskontroller och murar. vilket visat sig effektivt. Och blockaden mot Gaza beror väl så vitt jag kan förstå på, att från Gaza avlossas raketer in mot civila i Israel. Och Israel har ju klart deklarerat att detta kommer att returneras tiofalt. Så slutar raketerna komma så slutar drönarna att bomba....
Hur ska du ha det? Ska vi titta på historien eller på hur det ser ut idag? Jag pratar inte om bosättare som köpt sin mark före 1948. Jag pratar om aggresiva bosättare som med hjälp av regeringen idag mejjar ner hus och mark som (på papper) ägts av samma familjer långt före staten Israel uppkom, ibland mer än sekel. Inte arrendat. Inget annat. Det är precis samma sak som att jag kommer till dig, säger att dina papper är värdelösa för här ska jag bo - och helt sonika river ditt hus och bygger ett nytt. Du kan väl inte på riktigt mena att det hade varit ok för dig? Judiska bosättningar är i 99 fall av 100 olagliga och strider mot internationell rätt, jag har sett flertal papper för familjer som får sina hus rivna. Det är dessutom olagligt att bygga på ockuperat område och det är fastslaget av FN att det är vad Israel gör. Sedan att inte Trump håller med om det må så vara, men det är dock ingen nyhet.

Som sagt, jag kommenterar inte muren i sig eller gränskontrollerna. Jag kommenterar sättet de gör det på. Att de bygger på ockuperad mark. Att de i checkpoints utövar sexuella trakasserier på kvinnorna för att få deras män att ifrågasätta vilket ger en möjlighet att slänga männen i fängelse och frånta hela släkten möjligheten att komma in till sina jobb (får en i släkten inreseförbud tas tillstånden från hela släkten många gånger), att de tar in femåriga barn på väg till skolan och trakasserar dem med vapen tills de kissar ner sig av rädsla, att man stänger av hela Betlehem och andra städer på VÄSTBANKEN (palestinskt område) på 15 minuter när man känner för det så ingen kommer in eller ut ur staden. Att man lägger muren på palestinsk mark och inte på israelisk mark... Listan kan göras otroligt lång. Det intressanta är att Israel VET att det här är på pin chi, de VET att de eldar konflikten, för ni ska inte tro att det här är sidor de visar upp när personal från FN står bredvid och tittar på.
När det kommer till Gaza, absolut, de har haft raketer. Det innebär dock inte att Israel har rätt att stänga av elen så den bara finns max två timmar om dygnet, se till att de inte har vatten, kontrollera så de inte har mat. Det är inte kontroll av sina gränser. Det är kontroll av Gaza.

Frågar du mig så är det kanske inte så konstigt att extremism och sådana organisationer som Hamas får fäste i området, för det här har pågått längre än Hamas har suttit i makten (som Abbas för övrigt inte stödjer eller har något samarbete med, därav splittringen). Ungdomar som växer upp i den miljön, som det ser ut i Gaza, har helt enkelt ingen annan framtidstro. Tyvärr. Hat föder hat och båda sidor eldar konglikten.
Eftersom du är insatt @Cambrie, vad har Palestina gjort som är problematiskt?
Jag har aldrig sagt att Israel är enda bovarna, vi kan gå tillbaka till 80-talet för att se PLOrörelsen etc (om vi nu får titta på historien, det verkar vara helt ok när man ska tala om vad palestinierna gjort för fel men inte när det gäller politiken för Israels del, då ska vi bara släppa viktiga fakta) så palestinierna har verkligen inte varit några duvungar. Men ser vi situationen IDAG så är läget till fred helt och hållet upp till Israel - Palestina har ingenting. De är inte ens tillåtna att ha ett försvar. De har ingen handel, den har Israel krossat, de har ingen direkt turism för de områden som de skulle ha turism för om vi bortser från till exempel födelsekyrkan i Betlehem har Israel tagit över (till exempel badplatser på palestinsk mark vid Döda Havet) så Palestina har ingenting, och kommer inte heller in till Israel. Och det är väl det som är grejen, Israel ska givetvis ha de kontroller de vill ha med mur etc, men det är i dagsläget de som eldar på konflikten mest. Palestina har stenkastande ungdomar. Israel skjuter ner dem med kulor och tårgas. Stenkastning är fel. Men nog skulle väl Israel, om det vore så, bara kunna sitta på sin sida av muren i sina vakttorn och skita i småungar som kastar sten? Om de nu inte VILLE hålla igång konflikten alltså.
 
Hur ska du ha det? Ska vi titta på historien eller på hur det ser ut idag? Jag pratar inte om bosättare som köpt sin mark före 1948. Jag pratar om aggresiva bosättare som med hjälp av regeringen idag mejjar ner hus och mark som (på papper) ägts av samma familjer långt före staten Israel uppkom, ibland mer än sekel. Inte arrendat. Inget annat. Det är precis samma sak som att jag kommer till dig, säger att dina papper är värdelösa för här ska jag bo - och helt sonika river ditt hus och bygger ett nytt. Du kan väl inte på riktigt mena att det hade varit ok för dig? Judiska bosättningar är i 99 fall av 100 olagliga och strider mot internationell rätt, jag har sett flertal papper för familjer som får sina hus rivna. Det är dessutom olagligt att bygga på ockuperat område och det är fastslaget av FN att det är vad Israel gör. Sedan att inte Trump håller med om det må så vara, men det är dock ingen nyhet.

Som sagt, jag kommenterar inte muren i sig eller gränskontrollerna. Jag kommenterar sättet de gör det på. Att de bygger på ockuperad mark. Att de i checkpoints utövar sexuella trakasserier på kvinnorna för att få deras män att ifrågasätta vilket ger en möjlighet att slänga männen i fängelse och frånta hela släkten möjligheten att komma in till sina jobb (får en i släkten inreseförbud tas tillstånden från hela släkten många gånger), att de tar in femåriga barn på väg till skolan och trakasserar dem med vapen tills de kissar ner sig av rädsla, att man stänger av hela Betlehem och andra städer på VÄSTBANKEN (palestinskt område) på 15 minuter när man känner för det så ingen kommer in eller ut ur staden. Att man lägger muren på palestinsk mark och inte på israelisk mark... Listan kan göras otroligt lång. Det intressanta är att Israel VET att det här är på pin chi, de VET att de eldar konflikten, för ni ska inte tro att det här är sidor de visar upp när personal från FN står bredvid och tittar på.
När det kommer till Gaza, absolut, de har haft raketer. Det innebär dock inte att Israel har rätt att stänga av elen så den bara finns max två timmar om dygnet, se till att de inte har vatten, kontrollera så de inte har mat. Det är inte kontroll av sina gränser. Det är kontroll av Gaza.

Frågar du mig så är det kanske inte så konstigt att extremism och sådana organisationer som Hamas får fäste i området, för det här har pågått längre än Hamas har suttit i makten (som Abbas för övrigt inte stödjer eller har något samarbete med, därav splittringen). Ungdomar som växer upp i den miljön, som det ser ut i Gaza, har helt enkelt ingen annan framtidstro. Tyvärr. Hat föder hat och båda sidor eldar konglikten.

.
Om du läser vad jag skrivet så påpekar jag att bosättarna bryter mot äganderätten när de lägger beslag på mark. Inget jag försvarar. Men som jag skrev, så är detta möjligt pga av de speciella förhållanden som råder (avtalslösa) i de 1967 tillkomna markområdena. Och därmed i förlängningen arabernas obstruktion av fredsprocessen.
Vad det gäller muren så byggdes den för att stoppa aggressioner från de arabiska områdena. Alltså anser Israel det passande att bygga muren på just arabisk mark. Felet de gör är att de inte till rätt pris löser ut markens ägare. Annars ger jag dem rätt. Ty muren verkar ju fungera.
Och vad det gäller gränskontrollerna, har du tänkt på hur många av dem som passerar , som är på väg till sjukhus för att få vård av Israeliska läkare, till skolor för att få undervisning av Israeliska lärare och för att arbeta, för att få lön av israeliska arbetsgivare. Tänk vad mycket bättre och enklare detta fungerat efter en permanent fred

Varför då inte bita i det sura äpplet och ingå ett fredsavtal istället. Då skulle, om man uppfyller detta, de palestinska områdena kunna utvecklas så att levnadsstandarden närmar sig det övriga Israels. Skyhögt över grannländernas.

För så är det, den som sår storm, brukar även skörda storm. Att som Israels statschef ingå avtal med part som hävdar att de judar som mördats i Hitlertyskland fick skylla sig själva...är knappast ett troligt alternativ. Man har lärt sig att inte stå utan vapen och utan styrka, för ingen annan hjälper dem när det gäller. Lyssnar man till var ledningen i de olika områdena runt Israel uttrycker, vad deras statskontrollerade radio säger och deras lika statskontrollerade tidningar skriver..så finns det all anledning att tro, orsaken för en uppskjuten fred är återigen att bygga upp styrkan, för nästa gång.....
 
Senast ändrad:
Om du läser vad jag skrivet så påpekar jag att bosättarna bryter mot äganderätten när de lägger beslag på mark. Inget jag försvarar. Men som jag skrev, så är detta möjligt pga av de speciella förhållanden som råder (avtalslösa) i de 1967 tillkomna markområdena. Och därmed i förlängningen arabernas obstruktion av fredsprocessen.

Varför då inte bita i det sura äpplet och ingå ett fredsavtal istället. Då skulle, om man uppfyller detta, de palestinska områdena kunna utvecklas så att levnadsstandarden ärmar sig det övriga Israels. Skyhögt över grannländernas.

För så är det, den som sår storm, brukar även skörda storm. Att som Israels statschef ingå avtal med part som hävdar att de judar som mördats i Hitlertyskland fick skylla sig själva...är knappast ett troligt alternativ. Man har lärt sig att inte stå utan vapen och utan styrka, för ingen annan hjälper dem när det gäller. Lyssnar man till var ledningen i de olika områdena runt Israel uttrycker, vad deras statskontrollerade radio säger och deras lika statskontrollerade tidningar skriver..så finns det all anledning att tro, orsaken för en uppskjuten fred är återigen att bygga upp styrkan, för nästa gång.....
De senaste tillfällena för fredsavtal är det Palestina (vi lämnar Gaza utanför) som räckt ut handen. Israel har vägrat. Det krävs två för ett fredsavtal. Det krävs två vettiga parter som även kommer inse att alla, varken israeler eller palestinier, kommer att vara nöjda oavsett lösning och därmed inte elda på konflikten igen beroende på vad enskilda individer tar sig för. Men det spelar ju liksom ingen roll, för den ena parten (inte Palestina) har vägrat förhandla med den andra de senaste tillfällena någon försökt medla mellan dem.

Och nej, det är fortfarande ockuperad mark. Du har oavsett inte rätt enligt internationell lag att bygga på ockuperad mark. Det har klubbats igenom i FNs säkerhetsråd.
 
De senaste tillfällena för fredsavtal är det Palestina (vi lämnar Gaza utanför) som räckt ut handen. Israel har vägrat. Det krävs två för ett fredsavtal. Det krävs två vettiga parter som även kommer inse att alla, varken israeler eller palestinier, kommer att vara nöjda oavsett lösning och därmed inte elda på konflikten igen beroende på vad enskilda individer tar sig för. Men det spelar ju liksom ingen roll, för den ena parten (inte Palestina) har vägrat förhandla med den andra de senaste tillfällena någon försökt medla mellan dem.

Och nej, det är fortfarande ockuperad mark. Du har oavsett inte rätt enligt internationell lag att bygga på ockuperad mark. Det har klubbats igenom i FNs säkerhetsråd.
Så då var det ett avtal som exkluderade Gaza? Tror jag inte att PLO lyckats genomdriva, och i förslaget låg väl Jerusalem inbäddat? Vilket Israel deklarerat inte kommer att ingå i ngt avtal. Och eftersom Israel sitter på godsaken så. Det är ungefär som om du vill förhandla med mig att ge dig min gård...utan att jag får vad jag vill ha för den. Ren utopi med andra ord. Återigen, vad jag anser om bosättningarna har jag deklarerat, de är, där de förra ägarna inte går med på det ett brott mot äganderätten. Men problematiken hänger intimt samman med arabsidans obstruktioner i fredsförhandlingarna.
Att USA lade ner sin röst och rådet krävde att Israel skulle sluta bygga är förklarligt eftersom varje nytt bygge försvårar en 2 statslösning.
Men jag har en fråga, från vilket land ockuperas marken ? Jordanien, Syrien?
 
Senast ändrad:
Så då var det ett avtal som exkluderade Gaza? Tror jag inte att PLO lyckats genomdriva, och i förslaget låg väl Jerusalem inbäddat? Vilket Israel deklarerat inte kommer att ingå i ngt avtal. Och eftersom Israel sitter på godsaken så. Det är ungefär som om du vill förhandla med mig att ge dig min gård...utan att jag får vad jag vill ha för den. Ren utopi med andra ord. Återigen, vad jag anser om bosättningarna har jag deklarerat, de är, där de förra ägarna inte går med på det ett brott mot äganderätten. Men problematiken hänger intimt samman med arabsidans obstruktioner i fredsförhandlingarna.
Jag skrev att vi utesluter Gaza vad som hänt de senaste två åren eftersom splittringen mellan Abbas och Hamas är ett faktum och Abbas och hans parti inte står för det Hamas gjort. Jag vet däremot att det är förhandlingar mellan både Israel-Eu-Usa och Hamas via the Carter Center som är en välrenomerad NGO som ofta har hand om förhandlingar med terroristgrupper och ansvariga som valobservatörer i val i Mellanöstern. Där Eu, FN och USA inte kan gå in (till exempel vid förhandingar med Hamas eftersom västvärlden på papper inte förhandlar med terroristorgan, där går Carter center in som förhandlare - åt västvärlden. Dessa pågår hela tiden, och har också hjälpt. Israel sitter inte på någon godsak. Israel begår brott.
 
Jag skrev att vi utesluter Gaza vad som hänt de senaste två åren eftersom splittringen mellan Abbas och Hamas är ett faktum och Abbas och hans parti inte står för det Hamas gjort. Jag vet däremot att det är förhandlingar mellan både Israel-Eu-Usa och Hamas via the Carter Center som är en välrenomerad NGO som ofta har hand om förhandlingar med terroristgrupper och ansvariga som valobservatörer i val i Mellanöstern. Där Eu, FN och USA inte kan gå in (till exempel vid förhandingar med Hamas eftersom västvärlden på papper inte förhandlar med terroristorgan, där går Carter center in som förhandlare - åt västvärlden. Dessa pågår hela tiden, och har också hjälpt. Israel sitter inte på någon godsak. Israel begår brott.
Israel sitter utan tvivel på mark som man kontrollerar. En resurs som motparten i förhandlingarna vill ha.
Då ingår , som i all förhandling, vad kan , vill motparten ge.
Såvitt jag förstår så har Israel deklarerat att Jerusalem inte ingår, att det är Israels huvudstad.
Det måste till en mycket värdefull motprestation från Palestiniernas sida för att få Israel att ändra sig, Hittills har jag bara hört att moterbjudandet skulle vara att det blir Palestinas huvudstad.

Hur troligt är att det budet godtas.

Det handlar inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om att utgå från det läge som råder idag och att utifrån det finna en kompromiss lösning.

Men du menar alltså att vi inte söker efter en tvåstatslösning, utan en trestatslösning, eftersom Abbas och Hamas inte går ihop ?
Är det undra på att Israel tvekar
 
Israel sitter utan tvivel på mark som man kontrollerar. En resurs som motparten i förhandlingarna vill ha.
Då ingår , som i all förhandling, vad kan , vill motparten ge.
Såvitt jag förstår så har Israel deklarerat att Jerusalem inte ingår, att det är Israels huvudstad.
Det måste till en mycket värdefull motprestation från Palestiniernas sida för att få Israel att ändra sig, Hittills har jag bara hört att moterbjudandet skulle vara att det blir Palestinas huvudstad.

Hur troligt är att det budet godtas.

Det handlar inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om att utgå från det läge som råder idag och att utifrån det finna en kompromiss lösning.

Men du menar alltså att vi inte söker efter en tvåstatslösning, utan en trestatslösning, eftersom Abbas och Hamas inte går ihop ?
Är det undra på att Israel tvekar
Det är ju så det inte fungerar med förhandling inom internationella relationer där det även finns ett förbud där de flesta står på Palestinsk sida bakom. Men visst. Det lär inte ske något under trump's mandatory utan han har med all säkerhet förvärrat läget och passar på att göra sig ovän med allt och alla.

Jag tror nog diskussionen mellan Hamas och Abbas är övergående som jag förstått det. Och ja, de allra flesta som är insatta tror definitivt mer på en tvåstatslösning än något annat. Men det är långt tills dess. Klart är dock att det inte blir någon lösning så länge Israel fortsätter begå brott mot internationell lag.
 
Israel "invaderade" genom att utropa en stat.

Sedan att muslimer hatat judar i tusenstals år gör ju inte att det blir lättare att övertyga de muslimer som bodde där att "dela med sig" av området.

Tror ju knappast att det kom som en överraskning att muslimerna gick till angrepp mot judarna.

Min åsikt är att hela idiotin att "ge tillbaka judarna deras land" borde ha pausats tills alla parter faktiskt var överens.

Nu har jag tappat bort dig.
Vem menar du invaderade vem i Israel-frågan?

Så som jag lyckats utläsa förespråkade FN en tvåstatslösning. Ett område blev Israel, ett område blev Palestina. Det fanns en tillräcklig internationell majoritet för detta beslut.
Israel accepterade.
Palestinierna/Arabvärlden accepterade inte utan attackerade den nygrundade staten Israel. Följden var att Israel vann den väpnade konflikten.
Senare har fler invasionsförsök skett från Arab-länder i området. Med samma utfall: Israel har gått segrande ur konflikterna och vid senaste "riktiga kriget" ockuperades de omstridda områdena.

Skulle Israel, med din analogi, ha struntat i att Arabländerna ville utplåna staten?

Om du syftar på att Israel nu invaderar något grannland så stämmer ju inte det. Det har inte varit Israel som har anfallit: de har svarat hårdhänt när de blivit angripna.
Möjligen mer hårdhänt än strängt taget nödvändigt, men jag kan faktiskt förstå att de inte vill visa svaghet i och med att de är omgivna av synnerligen fientligt sinnade länder.
 
Det är ju så det inte fungerar med förhandling inom internationella relationer där det även finns ett förbud där de flesta står på Palestinsk sida bakom. Men visst. Det lär inte ske något under trump's mandatory utan han har med all säkerhet förvärrat läget och passar på att göra sig ovän med allt och alla.

Jag tror nog diskussionen mellan Hamas och Abbas är övergående som jag förstått det. Och ja, de allra flesta som är insatta tror definitivt mer på en tvåstatslösning än något annat. Men det är långt tills dess. Klart är dock att det inte blir någon lösning så länge Israel fortsätter begå brott mot internationell lag.
Vilka är "de flesta" Så länge konflikten mellan de två grenarna inom Islam är så våldsam som den är nu, så länge lär inte problemet kring Israels gränser lösas. För så länge det inte finns en regering eller ett ledarskap med både mandat och förmåga att stå för sina beslut lär det ju vara meningslöst att förhandla. Det är alltså i den änden man måste börja. Att ta fram en representant för palestinierna är första steget, någon eller något som har både makt o pondus att genomdriva sina beslut. Eftersom en enda raket från Gaza river upp allt som beslutats.
 
Klart är dock att det inte blir någon lösning så länge Israel fortsätter begå brott mot internationell lag.
Men dom får väl inget straff väl. Man bara fördömer och sedan går man hem och inget händer. Men varför fördömer man om det ändå inte gör nån nytta
 
Israel "invaderade" genom att utropa en stat.

Sedan att muslimer hatat judar i tusenstals år gör ju inte att det blir lättare att övertyga de muslimer som bodde där att "dela med sig" av området.

Tror ju knappast att det kom som en överraskning att muslimerna gick till angrepp mot judarna.

Min åsikt är att hela idiotin att "ge tillbaka judarna deras land" borde ha pausats tills alla parter faktiskt var överens.
Nej min vän Israel invaderade inte, man utropade en stat på det gränser som UN hade i sitt förslag. Det som verkligen invaderade var väl arabligan.
Alternativet till FN;s förslag var ju ett öppet inbördeskrig eftersom britterna inte orkade vara kvar som slagpåsar i området. Och resultatet då hade ju blivit detsamma som det blev i verkligheten. Muslimer har, såvitt jag vet inte hatat judar i tusentals år. Vilket beror på två saker
1 Islam som religion har väl existerat ngt över 1500 år.
2 Judar har levt o verkat i muslimska länder alltsedan dess. Hatet du talar om utvecklades först ( slutet på 1800talet)i samband med att sionister började köpa upp mark i det område som senare blev känt som protektoratet Palestina.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har plötsligt blivit invaderad av jättelika spyflugor :yuck: Vet inte varifrån de kommer. Städat och torkat av köket minutiöst. De...
2
Svar
36
· Visningar
962
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 161
Senast: Mia_R
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
517
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp