AmyPond

Trådstartare
Letar häst och två som har varit intressanta har varit drabbade av överben. Den ena är inte aktuell av andra orsaker, men en har jag tänkt åka och kolla på trots detta.

Direkt citat från ägaren om det är:
"Hon har ett litet överben på vä. fram (påbyggnad av skelettet) som inte påverkar henne det minsta) Hon är kollad av veterinär och hon störs inget utav det och går igenom böjprov.) Hon har aldrig varit skadad."

Det handlar om en 3-åring på 160+ som är riden i alla gångarter.

Hur troligt är det att detta är något som kommer störa i framtiden? Är en häst som haft överben mer sannolik att få det igen? Är den extra känslig?

Jag har ingen erfarenhet av överben så jag vill höra från er som upplevt detta. :)
 
I det här fallet när det är en så ung häst, är det väligt avgörande varför det har uppkommit och var det sitter. En häst kan få överben av yttre slag och då är de i regel helt ofarligt om det inte sitter så stör någon annan funktion på hästen. Det finns en typ av överben som "växer bort" och som kan dyka upp på växande hästar, ett sätt av naturen att stärka hästen under tillväxtperioder. Sedan finns det överben som kommer av överbelastning och som också är ett naturligt sätt att stärka benet. Men om det är av överbelstning så ska du nog tänka till ett par gånger innan ev köp.
Varför är hästen överbelastad? Dålig benställning, annat exteriör fel eller överansträngd?
Vad ska hästen användas till och hur stor påfrestning beräknar du att det kommer att bli på benet?
 
Jag har en ung häst med överben, hon har lyckats få både på ut och insida av frambenen. Hon har inte det minsta ont av dem och har heller aldrig varit halt av dem. Men de ser så tråkiga ut.
 
Varför är hästen överbelastad? Dålig benställning, annat exteriör fel eller överansträngd?
Vad ska hästen användas till och hur stor påfrestning beräknar du att det kommer att bli på benet?

Tack för infon!
De första frågorna har jag inget svar på, men ska ställa dem till hästägaren.

Jag har tänkt att använda hästen till allroundridning, träning och lättare tävling. Inte svårklasshoppning men jag vill köpa en häst som inte har några begränsningar hälsomässigt redan innan jag köpt den. Skillnad hade det varit om hon fått det i min ägo, men jag vill inte köpa något som redan har ett fel som kan ställa till det i framtiden.
 
Tack för infon!
De första frågorna har jag inget svar på, men ska ställa dem till hästägaren.

Jag har tänkt att använda hästen till allroundridning, träning och lättare tävling. Inte svårklasshoppning men jag vill köpa en häst som inte har några begränsningar hälsomässigt redan innan jag köpt den. Skillnad hade det varit om hon fått det i min ägo, men jag vill inte köpa något som redan har ett fel som kan ställa till det i framtiden.

Min unghäst som jag köpte som 3½åring hade ett överben mitt på insidan skenbenet på ena frambenet. Det var en knöl/bula som var någon cm hög och ett par cm åt sidorna. Hon har inte haft några problem med den och den har faktiskt försvunnit. Jag skulle vara mer skeptisk om den satt på någon led.
 
Tack för infon!
De första frågorna har jag inget svar på, men ska ställa dem till hästägaren.

Jag har tänkt att använda hästen till allroundridning, träning och lättare tävling. Inte svårklasshoppning men jag vill köpa en häst som inte har några begränsningar hälsomässigt redan innan jag köpt den. Skillnad hade det varit om hon fått det i min ägo, men jag vill inte köpa något som redan har ett fel som kan ställa till det i framtiden.
Jag skulle inte oroa mig så mycket, bara begär vid ev besiktning att man kollar extra på det och ber veterinären om ett utlåtande.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: Alexandra_W
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: Welsh
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 913
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp