Bukefalos 28 år!

Falkenrally

Trådstartare
hejsan min märr har överben på 3 av fyra benen:crazy:

hon hoppas lätt o rids i dressyr. har aldrig varit halt pga detta.

överbenet på ena bakbenet har hon fått av slag på benet
på båda fram har hon pga sina knän (anatomiskt fel)

tror ni hon kommer klara större prestationer? som högre hoppning (80 cm) bana på tävling..

de va en som sa åt mig att hon aldrig kommer att hålla mer än till lätt ridning:cry: (detta är en person som tror h*n kan o vet allt)

jag tror hon klarar mera prestationer då detta e en dam som oftast säger till när inget är som det skall vara.

mvh julia
 
Sv: överben

Många hästar har överben av en eller annan anledning och är de inte halta eller varma i överbenet(aktiva överben ska vilas och kylas) så överbenet i sig är bara en förstärkning på skelettet och inte farligt, men har hästen grova anatomiska fel kan det ge problem men överben i sig är inte farliga.

Din häst verkar ha haft sina överben länge låter det som och klarar nog utan problem din ridning och 80 bana är ingen stor prestation för en häst om det inte är en shetlandsponny;)
 
Sv: överben

min häst knän e lite knasiga bara inget hon lider av direkt

hon e en 5 årig travare och hade överben redan när jag köpte henne

aktiva är dom int.

knäna är liksom förskjutna ( svårförklarat)

sen är hon även inåt tåad.
 
Sv: överben

som travhäst var hon högpresterande och jobbade i höga farter och kanske inte håller för det men den ridning du gör med henne är nog ingen fara, lättare om du lägger in en bild på benställningen.

Här är en bild på ett fult överben, men som inte ger problem för hästen:
27899775.jpg
 
Sv: överben

Överben är ju i regel kompensatoriska för en felaktig benställning och sitter de bara på ett "bra " ställe orsakar de sällan problem.

Är hon varm och har mkt puls i benen efter hårt arbete bör du ta det lite försiktigt men reagerar hon inget på träningen så är det ju bara att träna på?

Lycka till !
 
Sv: överben

Är inte de flesta överben p.g.a yttre slag???
så kallad remont hälta " överben under knät" är väll inte lika vanligt eller?
 
Sv: överben

det är mycket möjligt att din häst inte håller för normalt arbete pga benställningen. Fel i knäna är inget man önskar på en häst!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 011
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp