Övergång till fisk?

pepp

Trådstartare
Varit vegetarian ca 4 år nu och vill övergå till lite fisk pga att min kropp säger att den vill ha det.

Har testat äta torsk - gick bra!
Har testat räkor - mindre bra.
Gravad lax idag - kaos

Hur lägger man in det försiktig? Verkar ju uppenbarligen ha rätt känslig mage...
Har ätit omega3 regelbundet i kanske 1 år.
 
Jag hade nog ätit mer torsk och liknande fisk och börjat så bara, helt enkelt.
En/ett par gånger i veckan i början? Kanske inte så stor fiskbitar första gångerna utan en halv? För att känna efter.

Gravad lax är både fet och 'rå' och kan vara svår även för min känsliga men fiskvana mage.
 
Varit vegetarian ca 4 år nu och vill övergå till lite fisk pga att min kropp säger att den vill ha det.

Har testat äta torsk - gick bra!
Har testat räkor - mindre bra.
Gravad lax idag - kaos

Hur lägger man in det försiktig? Verkar ju uppenbarligen ha rätt känslig mage...
Har ätit omega3 regelbundet i kanske 1 år.
Vid dålig mage ska ju kokt fisk vara väldigt skonsamt, så du får kanske köra på det ett tag tills magen har vant sig?
 
Om torsk gick bra så fortsätt med det :)
Räkor och gravad lax är nog betydligt tuffare för magen vanlig lax är nog bättre att prova
 
Varit vegetarian ca 4 år nu och vill övergå till lite fisk pga att min kropp säger att den vill ha det.

Har testat äta torsk - gick bra!
Har testat räkor - mindre bra.
Gravad lax idag - kaos

Hur lägger man in det försiktig? Verkar ju uppenbarligen ha rätt känslig mage...
Har ätit omega3 regelbundet i kanske 1 år.

Kokt fisk brukar väl vara det snällaste för magen så kanske testa att bara hålla dig till det en period och sen försöka fasa in det andra successivt? Om det nu är magen som gör att det blir kaos vill säga. Kanske ta bara smakbitar av det andra då och då och sen öka successivt.
 
Tänk på vad du blandar fisken med! Jag vet flera som inte kan äta viss fisk ihop med andra saker, tex en vän kan inte äta fisk med rotfrukter alls. Fisk, kokad i grädde med örter och ris går bra tex. Räkor går bra om de är färskfrysta. Vildfångad lax som är kokad eller ugnsrostad går bra men inte gravad. Salt påverkar också, tex vissa kan inte äta fisk om man inte låtit den ligga i saltvatten och sedan skippat saltet vid tillagning.

Så prova lite vad olika saker ger :up:
 
Kokt fisk brukar väl vara det snällaste för magen så kanske testa att bara hålla dig till det en period och sen försöka fasa in det andra successivt? Om det nu är magen som gör att det blir kaos vill säga. Kanske ta bara smakbitar av det andra då och då och sen öka successivt.

Kokt fisk tycker jag inte speciellt mycket om utan nu testat torsk i ugn (det som funkat bäst) gravad lax och räkor i grädde...

Men får väl helt enkelt pröva mig fram och se.. känns jobbigt med toabesök bara.
 
Skulle sakta vänja mig in med fisken. Ibland slår ju magen bakut om man inte ätit något av en vara på länge (t.ex. kött till en som varit vegan i åååååår kan slå ut magen på personen om det nu bara handlade om en uns minimal liten bit).
 
Skulle sakta vänja mig in med fisken. Ibland slår ju magen bakut om man inte ätit något av en vara på länge (t.ex. kött till en som varit vegan i åååååår kan slå ut magen på personen om det nu bara handlade om en uns minimal liten bit).
Det räcker med att vara vegetarian. Ett uns köttbuljong räcker för min del för att jag ska bli fullkomligt utslagen i dagar eller veckor om jag har otur. Himla kul när restauranger slarvar. Eller inte...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 203
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 002
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 398
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp