Överklaga beslut från Försäkringskassan

Det handlar inte så mycket om att de menat att vissa är olämpliga, bara att bedömningarna blir godtyckliga helt enkelt. När jag har hört om nåt vansinnigt beslut så säger alltid mina kompisar på FK (eller som jobbat där tidigare) "Ja det beror så mycket på vilken handläggare man får". Och det är liksom inte rimligt.

Jag har bara hört skräckhistorier om att jobba på FK - och då direkt från personer som arbetar där eller har arbetat där. Bara sjukskrivningssiffrorna inom FK visar ju på hur ohälsosam organisationen är.

Men nu blir det OT! :)

Fast vore det godtyckligt i någon större omfattning skulle det synas i överklagandeärenden. Det gör det inte så endera är då inte FKs bedömningar så godtyckliga, eller så är domstolarna jäviga eller så överklagar folk inte de godtyckliga besluten.

Det som dock är är en bevisbörda som ligger på den som söker ersättning och ett regelverk man kan skriva mycket om...
 
Dock så ändras ytterst få ärenden vid överklagan. Så endera gör faktiskt FK sitt jobb precis som de ska utifrån lag, eller så är domstolarna jäviga eller så överklagar folk inte de ärenden som faktiskt är felaktiga.
Det kan ju vara en kombination också - för det tar ju otroligt mycket energi att först få ett avslag, förhålla sig till det, veta att det är rätt liten chans att saker ändras (det är åtminstone den bilden som jag får från vänner som jobbar inom sjukvården) när beslutet väl är fattat och därifrån försöka hitta energi att då överklaga och gå med den ovissheten tills ett nytt beslut fattas. Istället för att typ bara försöka hitta andra lösningar, minimera kontakten med FK och försöka få livet att fungera utifrån det en vet.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så, men jag tror ju också att folk hade överklagat mer om dom inte varit just sjuka. För mig tex känns det väldigt jobbigt med hela situationen (därav bland annat denna tråden som verkligen är guld). Så även om jag kommer överklaga så känns det som att beslutet inte kommer ändras när läkare har skrivit intyg, kompletterat och svarat på frågor kring intyget, min psykolog har gjort ett utlåtande och jag har mer dokumentation som styrker att jag faktiskt är sjuk samt att det finns en plan för återgång och att jag bedöms vara tillbaka på mitt vanliga jobb. När det inte verkar vara tillräckligt för att jag ska vara sjuk och hänvisas till hittepåjobb samt att det i beslutet står att ingen plan finns - ja då känns det rätt hopplöst att försöka få till en ändring. För beslutet kanske är rätt, eller så är det inte det - men för mig förändrar det ju inte situationen som är och jag måste ju förhålla mig till den för att orka med mitt eget liv. Och då känns en överklagan som en väldigt stor sak som jag, om jag inte haft fantastiskt stöd omkring mig, antagligen bara hade struntat i.

Sen ska jag också säga, angående handläggare - att vissa verkligen är helt fel person på fel plats och som verkligen inte borde jobba med människor (jag har också pratat med dessa personers chefer så inte bara gnäll på nätet ;)) men jag har ovkså haft förmånen att få ha fantastiska handläggare som även när dom inte kunnat hjälpa mig eller fattat ett för mig fördelaktigt beslut ändå har upplevts vara engagerade och framförallt har dom lyssnat på mig. Så ja, handläggare är väl också människor (har jag hört :D) men ibland är det verkligen fel person på fel plats och det är klart att bedömningar kan påverkas av det. Konstigt vore väl annars :)
 
Fast vore det godtyckligt i någon större omfattning skulle det synas i överklagandeärenden.
Inte nödvändigtvis. Vem väljer att överklaga? Vilka typer av ärenden överklagas? etc. Det är många faktorer som spelar in.

Dessutom har jag inte skrivit att människor nekas på fel grunder, bara att de jag känner som alltså jobbar på FK har uppfattningen att det är godtyckligt när människor blir nekade eller beviljade sjukpenning. Vissa är "snälla" av handläggarna till exempel och godkänner sådant som andra inte skulle godkänna.

Men nu vill jag inte hijacka @Killaloe s tråd mer. Jag ville bara lyfta att det faktiskt inte bara går att peka på politikerna när det handlar om hur gräsliga FK och dess regelverk är. Även FK har en roll i detta.
 
Jag har tidigare varit i kontakt med Försäkringskassan angående hur jag kan skydda mitt SGI och de har då sagt att obetald semester inte skyddar. Det spelar ingen roll om det är utöver ordinarie semester eller ej. De ser tjänstledighet och obetald semester på samma sätt och ingen av dem skyddar SGI.

Jag fick tipset att plugga resterande. Bara man har 100% sysselsättning så var de nöjda. Tar man inte CSN räcker det alltså att kunna visa på timmar, så en flumkurs på distans föreslog nisse på Facket när jag lyfte frågan. Hans första förslag var ”bli gravid”.
 
Det kan ju vara en kombination också - för det tar ju otroligt mycket energi att först få ett avslag, förhålla sig till det, veta att det är rätt liten chans att saker ändras (det är åtminstone den bilden som jag får från vänner som jobbar inom sjukvården) när beslutet väl är fattat och därifrån försöka hitta energi att då överklaga och gå med den ovissheten tills ett nytt beslut fattas. Istället för att typ bara försöka hitta andra lösningar, minimera kontakten med FK och försöka få livet att fungera utifrån det en vet.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så, men jag tror ju också att folk hade överklagat mer om dom inte varit just sjuka. För mig tex känns det väldigt jobbigt med hela situationen (därav bland annat denna tråden som verkligen är guld). Så även om jag kommer överklaga så känns det som att beslutet inte kommer ändras när läkare har skrivit intyg, kompletterat och svarat på frågor kring intyget, min psykolog har gjort ett utlåtande och jag har mer dokumentation som styrker att jag faktiskt är sjuk samt att det finns en plan för återgång och att jag bedöms vara tillbaka på mitt vanliga jobb. När det inte verkar vara tillräckligt för att jag ska vara sjuk och hänvisas till hittepåjobb samt att det i beslutet står att ingen plan finns - ja då känns det rätt hopplöst att försöka få till en ändring. För beslutet kanske är rätt, eller så är det inte det - men för mig förändrar det ju inte situationen som är och jag måste ju förhålla mig till den för att orka med mitt eget liv. Och då känns en överklagan som en väldigt stor sak som jag, om jag inte haft fantastiskt stöd omkring mig, antagligen bara hade struntat i.

Sen ska jag också säga, angående handläggare - att vissa verkligen är helt fel person på fel plats och som verkligen inte borde jobba med människor (jag har också pratat med dessa personers chefer så inte bara gnäll på nätet ;)) men jag har ovkså haft förmånen att få ha fantastiska handläggare som även när dom inte kunnat hjälpa mig eller fattat ett för mig fördelaktigt beslut ändå har upplevts vara engagerade och framförallt har dom lyssnat på mig. Så ja, handläggare är väl också människor (har jag hört :D) men ibland är det verkligen fel person på fel plats och det är klart att bedömningar kan påverkas av det. Konstigt vore väl annars :)

Ja, jag avstod från att lägga någon egen värdering i vad det beror på att det inte syns någon godtycklighet i överklaganderesultatet. Jag skulle kunna skriva en hel del om vad jag tycker om förvaltningsrätten och hur den fungerar...
 
Jag jobbar 75% nackdelen är att jag inte har råd att bli sjuk och att jag kommer ha mycket låg pension om jag lever så länge att jag behöver nyttja den.
Har du möjlighet att jobba 35 timmar i veckan? Det är ett litet mellanting. Jag tycker det är den ultimata arbetstiden :) 30 är lite för lite och 40 för mycket. Just nu jobbar jag 36 timmar, det ger mig precis de marginaler jag behöver i vardagen.
 
Har du möjlighet att jobba 35 timmar i veckan? Det är ett litet mellanting. Jag tycker det är den ultimata arbetstiden :) 30 är lite för lite och 40 för mycket. Just nu jobbar jag 36 timmar, det ger mig precis de marginaler jag behöver i vardagen.
Just nu är det här min max och har varit så ca två år.
 
Åh vad skönt att det löste sig så bra för dig! Och att du hade en läkare som kunde ringa det samtalet. :heart Det är galet att det ska behövas, såklart, men ändå fint när det går att lösa på något sätt.

I mitt fall så har min läkare slutat så jag står dessutom mellan läkare, vilket gör att läkaren inte längre kan ringa (och kunde inte göra det heller ens när hen jobbade kvar och meddelandet inför beslutet kom). Jag ringde till vårdcentralen senast idag för att jag behöver en ny tid/uppföljning och ny läkare men det är väntetid en månad så jag tror inte ny läkare hjälper heller i det här fallet :(
Ja, jag hade nog tur. Jag var beredd att gå ner i tid, för jag orkade inte ha kontakt med arbetsförmedlingen osv.

Hoppas verkligen att det kan lösa sig för dig ❤
Det är så fel att man inte ska kunna få en rimlig chans att bli frisk.
 
Liten uppdatering angående mitt ärende - jag hade missuppfattat lite så dom hade inte fattat ett beslut. Men jag skickade in fler handlingar, bland annat ett långt utlåtande från min behandlande psykolog vilket gjorde noll skillnad. Så nu står jag med ett beslut och ska begära omprövning.

Det jag funderar på då är liksom vad mer jag kan göra? Jag har skickat in två läkarintyg och ett långt psykologutlåtande samt har tidigare ärenden hos FK pga samma problematik som styrker det läkare och psykolog säger nu. Trots det så gör FK en annan bedömning och går emot alla rekommendationer från läkare och psykolog. Då känns det ganska hopplöst att ens försöka göra något, även om jag ska försöka såklart.

I mitt ärende så står det att jag, för att skydda min sgi (antar jag), måste börja jobba i samma omfattning som tidigare redan imorgon eller stå till arbetsmarknadens förfogande om 25 dagar (då måste jag säga upp mig och jag har längre uppsägningstid än så - hur går det ihop?). Inget av det känns som ett görbart alternativ eftersom jag inte är frisk på den nivån att jag kan jobba mer än jag gör, så jag funderar på om det även skyddar sgi att vara tjänsteledig på deltid?

(Och tack @Alexandra_W för den jättebra förklaringen angående processerna)

Saken är ju att läkares och psykologers uttalanden (inklusive det läkaren skriver i sjukintyget) är rekommendationer.
Sedan ska FK avgöra om intyg (och andra handlingar) styrker rätt till ekonomisk ersättning.
Så det är inte (och har aldrig varit) läkaren som bestämmer eller avgör.
Det är inte helt ovanligt att FK och läkare har olika åsikter om rätt till ersättning.
 
Saken är ju att läkares och psykologers uttalanden (inklusive det läkaren skriver i sjukintyget) är rekommendationer.
Sedan ska FK avgöra om intyg (och andra handlingar) styrker rätt till ekonomisk ersättning.
Så det är inte (och har aldrig varit) läkaren som bestämmer eller avgör.
Det är inte helt ovanligt att FK och läkare har olika åsikter om rätt till ersättning.
Nej jag förstår att det inte är läkaren som avgör om en har rätt till ersättning eller ej - men jag tycker det är uppåt väggarna att behandlande läkare och psykologs bedömningar väger så lätt och att personer betraktas som fullt fungerande trots att dom som behandlar personen intygar att så inte är fallet.
 
Nej jag förstår att det inte är läkaren som avgör om en har rätt till ersättning eller ej - men jag tycker det är uppåt väggarna att behandlande läkare och psykologs bedömningar väger så lätt och att personer betraktas som fullt fungerande trots att dom som behandlar personen intygar att så inte är fallet.

Du anar inte hur svårt det är att på ett väldigt konkret sätt beskriva vad en person med psykisk ohälsa inte kan.
Kanske inte när personen är som värst under isen, då brukar det gå, men när personen är på väg att klara jobba en del.
Försök motivera - väldigt konkret - varför en person kan göra alla arbetsuppgifter men inte heltid. Och som sagt: nyckelordet är "konkret".
Försök dig på övningen att själv få ner det du upplever på papper - men allmänna termer som "blir för trött" eller "orkar inte" duger inte. Utan det måste stå vad som händer när du försöker.
En inte helt enkel övning misstänker jag.

Vill mest påvisa svårigheterna med intygen - från alla håll.
En handläggare på FK söker något konkret och får inget som är tillräckligt konkret.
Behandlande läkare (och i vissa fall psykologer el andra psykoterapeuter, de fyller dock inte i de där j-a blanketterna) försöker så gott det går att vara konkreta - men det är inte enkelt, så vederbörande misslyckas ofta med att vara väldigt konkreta. För det går liksom inte.
Vad kan personen inte göra och varför? Varför kan personen inte göra det på heltid? Och, framför allt, vilka iakttagelser (statusfynd), rent konkret, finns det som gör att läkaren gör den bedömningen?
 
Ett klart intyg är nog väldigt viktigt.

Jag har varit sjukskriven för ”utmattningsdepression”. Intyget från husläkaren fick underkänt medan intyget från företagshälsovården fick tummen upp.

Likadant när jag var sjukskriven pga foglossning och sedan fick graviditetspenning, inga problem alls, läkaren på VC var duktig på att beskriva exakt varför jag inte kunde jobba osv och intyget från arbetsgivaren var också tydligt, det räckte även för vår andra anställda.

Men det är nog ett elände för många och ffa hamnar alldeles för många mellan arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
 
Jag har ju mycket kontakt med FK via jobbet och min upplevelse med FK är inte att godtycklighet är något stort problem utan att det snarare är de orealistiska kraven ( Som beställts från politiken) Som ställer till det.
Att folk folk bedöms att i framtiden kanske kunna klara av något slags fantasijobb utan stress, utan krav på tankeförmåga, men som samtidigt inte kräver någon fysisk insats och dessutom går att anpassa perfekt...
Yeah right liksom.

@kryddelydd har också en poäng, de där läkarutlåtandena är en historia för sig. Det är svårt även för en engagerad läkare som är insatt i hur FK vill ha intygen, och då kan ni gissa hur det är med de läkare som INTE är det.
Många läkare förstår helt enkelt inte vad som krävs, för både läkare, patient och tex socialen och Arbetsförmedlare kan vara helt överens om att personen inte kan arbeta men att få läkaren att beskriva det "rätt" kan vara nästan omöjligt. "Men jag har ju skrivit att hen är sjuk och inte kan arbeta"... (i princip ordagrant).
Galet frustrerande och resurskrävande med flerpartsmöten, ev läkarbyten från nån som är bra behandlare, men dålig på intygskrivanden osv
 
Ja tyvärr socialtjänsten blivit vår nya sjukförsäkring för de allra mest utsatta och fattiga. Så jävla ovärt i ett sånt
rikt land som Sverige!

Fast de allra mest utsatta och fattiga saknar troligen SGI. Samma sak med de unga. Och då får de ingen sjukpenning ens med det mest exemplariska intyg. Och då är det ju jättebra att socialtjänsten och försörjningsstöd finns. Det är lätt att glömma att sjukpenning kräver att du faktiskt haft ett arbete, en inkomst och har en SGI. Många är helt utanför den delen av sjukförsäkringen.
 
Ett av de stora problemen är ju också att FK inte kan ta hänsyn till hur man bäst blir frisk. Om det tex kan vara så att man blir frisk snabbare av att få gå kvar på sitt nuvarande jobb, med delvis sjukskrivning lite längre, än att tvingas säga upp sig och bli arbetslös pga att man möjligen kan klara heltid på ett enklare jobb.

Jag tycker att stor hänsyn skulle tas till hur man bäst får personer att bli friska igen. Det borde hela samhället tjäna på i längden.
 
Jag är inte helt nöjd när trådar mynnar ut i att det är politikernas fel. Det kan gälla vården eller det kan gälla försäkringskassan. Utan att ha några som helst belägg eller pålästa argument KÄNNER jag är att det för smidigt när det hamnar där. Varken vården eller FK är ofelbara och jag tycker att det bra när orimligheter uppmärksammas för politikerna. Det behöver inte vara kappvändande, det kan ju leda till förändring.
 
Ett av de stora problemen är ju också att FK inte kan ta hänsyn till hur man bäst blir frisk. Om det tex kan vara så att man blir frisk snabbare av att få gå kvar på sitt nuvarande jobb, med delvis sjukskrivning lite längre, än att tvingas säga upp sig och bli arbetslös pga att man möjligen kan klara heltid på ett enklare jobb.

Jag tycker att stor hänsyn skulle tas till hur man bäst får personer att bli friska igen. Det borde hela samhället tjäna på i längden.
EXAKT så! :bow:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 821
Senast: mumin
·
Äldre Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Lia_
·
Skola & Jobb Informationen nedan kommer från FK. Vad tror vi om det här, då? Orsaken till ändrad tillämpning uppges bero på två domar i Kammarrätten...
Svar
16
· Visningar
1 467
Senast: tuaphua
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 985
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp