Bukefalos 28 år!

Överpigg på hemväg, tips?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har ett problem med min häst. När jag rider ut blir han alltid väldigt pigg på hemvägen. Han skrittar inte normalt utan trippar fram, försöker springa iväg för minsta lilla, går inte att jobba i skritt ens eftersom han "stänger av" och pinnar på hemåt. Och halva ridturen är ju på väg hemåt så det blir en stor del av ridningen som består i att trippa och stressa... :crazy:
Tränare föreslår att jag låter bli att rida ut om hästen inte kan bete sig, men det känns ju inte heller som ett bra alternativ. Vi har en ridbana vars underlag är odugligt ungefär oktober-december och mars-april, så då skulle jag bara kunna rida 7 månader om året...
På banan fungerar allt jättebra, han är väldigt lydig och följsam. På bortväg när vi rider ut är det heller inga problem.
Och sedan hemåt är det trippa, stressa, sänkt rygg, "klappra" med bettet, korta steg, bita fast i bettet och annat lika icke önskvärt beteende... Tips?
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Träna skänkelvikningar, skolor, volter på hemvägen. Vänd ifrån och rid åt andra hållet och sedan och hem igen. Serpentinbågar (små, tre steg, böjning åt andra hållet, tre steg serpentin, böjning åt andra hållet etc).

Beröm när hästen varvar ner. Många hästar bli mer stressade på hemvägen, vänder man det till något positivt och skolar hästen kan man få fram mycket gott ur energin. Men man måste kunna tygla energin, och det kommer genom att utbilda hästen.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Som sagt: "går inte att jobba i skritt ens eftersom han "stänger av""
Nuddar jag med skänklarna/ändrar sitsen försöker han springa iväg, alltså även för det lilla som behövs för tex en öppna.
Serpentiner och volter går väl visserligen att genomföra på grundplanet "styra runt", men det går inte att forma honom eftersom han biter sig fast i bettet och blir styv i sidorna och är påväg bortåt om skänklarna kommer åt.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Hej!

Jag har också haft ett liknande problem och det tog nästan ett år innan jag kom tillbaka överlycklig till stallet, för min häst hade för första gången skrittat på lång tygel hem:D Det jag gjorde mycket det var att jag hoppade av och gick med hästen. För precis som du säger, så gick det inte att jobba henne när hon kom på att det var hemåtväg. Hemåtvägen kunde dessutom börja väldigt mkt tidigare än halvvägs. Men när jag gick med henne, så slappnade hon av, jag blev betydligt mindre frustrerad och därav en mkt bättre matte, men ibland blev det några kilometers knallande. Vet ju inte om det hjälper för dig och din häst, men lycka till, jag vet hur du känner dig:crazy:

mvh
SL
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Sitta av och promenera gör jag också ibland, oftast om jag ridit långt/hårt och vill vara säker på att han pustar ut ordentligt en längre sträcka. För det gör han ju inte när han går och stressar...¨
Får hoppas att det ger resultat iallafall.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

MIn ena häst är likadan. Får hon bestämma så ska det helst vara galopp hela vägen hem och petar jag då till henne med skänkel blir det ungefär som din häst.

Brukar göra mycket halvhalter och utnytja energin till att arbeta med henne ungefär som Lovisaleonora skrev. Får jobba ganska mycket med lugnande övningar och halvhalter vissa dagar för att hon inte ska börja tackta och rusa hemåt. För mig brukar det fungera oftast iallfall.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Det där är ett lydnadsproblem som du måste ta itu med. Det hör till inridningen, att hästen ska fokusera på ryttaren när ryttaren ber om något.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Nähä?
Det förstår jag väl själv att hästen ska fokusera på mig, annars skulle jag väl inte be om tips på hur jag ska arbeta med problemet. Att jag måste göra det vet jag ju redan.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Okej. Halvhalter fungerar lite sådär för oss, vissa dagar laddar han bara ännu mer när han blir mer samlad och får ännu mer kraft i bak. Då blir han dessutom stark, är han oftast inte annars. Men vissa dagar fungerar halvhalterna helt okej.
Tror det delvis kan bero på att tidigare ägarna bara arbetade honom på kort tygel i skritten ute om de skulle börja trava. Och travade i princip hela vägen hem till stallet.
Men nu har jag haft hästen 2 år och de här problemen kommer mer med konditionen och när han blir bättre och starkare. Helt enkelt mer häst.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Om man tänker efter så är det inte så konstigt att många hästar har bråttom hem till stallet, allt trevligt händer ju där! När man kommer hem sitter ryttaren av, sadel och träns tas bort och hästen blir ompysslad. Ofta blir det någon godbit också. Hästen kan inte se detta som ett tack för att den uppfört sig väl under ridturen utan bara att det är vad som händer när man kommer tillbaka "Fort, fort, skynda, skynda! Hemma blir det mat och bus med kompisar!".

Tipset är att du innan ridturen går/åker ut med en hink mat till olika ställen varje gång som du sedan rider till på bortvägen. Hoppa av hästen, ta av sadeln och tränset (grimma under) och låt hästen äta och rasta en stund, sedan vänder ni hem. Har du sedan möjlighet att låta hästen stå uppbunden i stallet ett tag med sadeln på när ni kommer hem och ha lite "tråkigt" innan du gör i ordning honom och släpper ut honom till kompisarna så är det mycket värt.

Provade detta på min häst och det tog ett tag och var/är lite "pyssligt" men nu har han mer bråttom ut än han har på hemvägen så det var det värt!
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Min häst är precis likadan!! Hon har varit bättre i perioder, men nu har hon vilat 1 mån samt skrittat 1 mån, så hon är full av överskottsenergi nu, vilket slutar i att hon är sådär varje ridtur nu för tiden.
Det jag brukar göra då är det som funkar för dagen, - ibland fungerar det att göra halter, att få henne fokuserad på det viset, och ibland funkar det att ställa henne åt olika håll och få henne mer avslappnad på det viset. Men många ggr är det bara att vackert sitta där och vänta ut henne.. för när hon blir helt blockerad är det inte mkt att göra.

Prova ge hästen mkt att tänka på, halvhalter, halter, ställa/böja, flytta för skänkeln osv. =)
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

De hästar som varit stimmiga har jag helt enkelt gjort om grundarbetet med. På banan. Det verkar inte som du kan bryta det ute, då får man gå tillbaka till banan och träna där. Det finns inga enkla genvägar dessvärre, det är att gå tillbaka till den delen av utbildningstrappan som inte fungerar.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Väldigt tänkvärt!
Ska fundera på om det går att lösa det där med kul ute, tråkigt hemma på något vis.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Det som brukar fungera oftast (men absolut inte alltid) på min häst är att gå rätt ut i skogen så han måste tänka på var han går. Men ibland fortsätter han stressa fram och snubblar över rötter och då känns det inte helt säkert att rida "off road".
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Okej, men vad ska jag träna på på banan?
Där fungerar ju allt. Halter, skolorna, skänkelvikningar, volter, serpentiner, tempoväxlingar... You name it. Det är det som är så knepigt, jag kan traggla hur mycket som helst på banan men där fungerar det redan och han stressar aldrig upp sig lika där som ute.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Miljöträning, det är det som inte fungerar. Egentligen är det en ledarskapsfråga (hästen bortser från dig när det finns annat att koncentrera sig på), med miljöträning under rätt ledning kommer hästen att lyssna på dig, oavsett om ni är på hemväg, bredvid ett staket där 32 hästar skenar vilt på andra sidan, kossor skuttar, traktorer brummar eller något annat koncentrationskrävande sker.
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Kanske lägga in ett pass på banan när ni kommer hem?
Rida förbi stallet och fortsätta lite till.
Göra "tråkiga" saker när ni kommit hem, så kanske inte hemlängtan blir lika stor.
Ge inte godsaker och mat direkt vi hemkomst.
Kanske få stå lite ensam i boxen och ha tråkigt.

Kanske fungerar??
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Eftersom att det är helt lönlöst att försöka hålla in en häst som "taktar" påväg hem brukar försöka att bara slappna av o rida på långa tyglar. (så länge inte hästen sticker iväg då vill säga.)
Då brukar de oftast skritta på i ett ganska bra tempo (är inte ovanligt med travinslag till att börja med). Men efter en stund brukar de ha stressat ner o skritta lugnt hem :)

Har iallafall funkat på de busponnyer jag ridit ;)
 
Sv: Överpigg på hemväg, tips?

Har också haft med hästar att göra som är jobbigt pigga på hemvägen.
Det jag brukar göra är helt enkelt att sätta mig till rätta i sadeln och slappna av, länga något på tyglarna och sedan låta hästen skritta på i det tempo den vill, endast i skritt, börjar h*n trava lägger jag in en halvhalt och fortsätter sedan i mitt lugna tempo. Tillslut har de tröttnat på att hålla på som de gör när de förstår att jag inte kommer ändra mig.

Som sagt är alla hästar olika, men detta är något som funkat på de hästar jag har haft sådana problem med.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 089
Senast: SiZo
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: Stekspaden
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp