Överskrida max släpvagnsvikt

MrsPuff

Trådstartare
Hej
Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat.

Trodde att jag hade koll på det här men det inser jag nu att jag inte alls har...
Jag ska köpa nytt släp och har lite frågor om det här med vikten. Försäljaren säger att jag kan köpa ett släp med totalvikt 2600 kg även fast min bil bara får dra 2000 kg. Men att jag då bara får lasta det med 1080 kg eftersom tjänstevikten är 920 kg på släpet. Stämmer verkligen detta?

Förutsättningarna är enligt följande:
Jag har BE-kort

Skattevikt, kg:
1660
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1660
Totalvikt, kg: 2145
Ursprunglig totalvikt, kg: 2145
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1355
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2105
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4225


Tacksam för lite hjälp :)
 
Hej
Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat.

Trodde att jag hade koll på det här men det inser jag nu att jag inte alls har...
Jag ska köpa nytt släp och har lite frågor om det här med vikten. Försäljaren säger att jag kan köpa ett släp med totalvikt 2600 kg även fast min bil bara får dra 2000 kg. Men att jag då bara får lasta det med 1080 kg eftersom tjänstevikten är 920 kg på släpet. Stämmer verkligen detta?

Förutsättningarna är enligt följande:
Jag har BE-kort

Skattevikt, kg:
1660
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1660
Totalvikt, kg: 2145
Ursprunglig totalvikt, kg: 2145
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1355
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2105
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4225


Tacksam för lite hjälp :)
Ja, eftersom du har BE så stämmer det.
 
Med BE är det bruttovikten som gäller. Inte totalvikten. Totalvikten kan du strunta i. Bruttovikt = aktuell lastvikt och tjänstevikt.

Du kan alltså koppla vilken totalvikt som helst, så länge du inte lastar tyngre än 2000 kg. Men detta ingick faktiskt i körkortsutbildningen...
 
Hej
Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat.

Trodde att jag hade koll på det här men det inser jag nu att jag inte alls har...
Jag ska köpa nytt släp och har lite frågor om det här med vikten. Försäljaren säger att jag kan köpa ett släp med totalvikt 2600 kg även fast min bil bara får dra 2000 kg. Men att jag då bara får lasta det med 1080 kg eftersom tjänstevikten är 920 kg på släpet. Stämmer verkligen detta?

Förutsättningarna är enligt följande:
Jag har BE-kort

Skattevikt, kg:
1660
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1660
Totalvikt, kg: 2145
Ursprunglig totalvikt, kg: 2145
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1355
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2105
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4225


Tacksam för lite hjälp :)[/QUOT

Hej.
Använd dig av denna länk https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
så ser du vad du är behörig till :) Knappa in din bils reg nr släpets reg nr samt körkortsbehörighet, svar direkt om vad som gäller med just
denna kombination bil och släp :D

Lycka till
 
Med BE är det bruttovikten som gäller. Inte totalvikten. Totalvikten kan du strunta i. Bruttovikt = aktuell lastvikt och tjänstevikt.

Du kan alltså koppla vilken totalvikt som helst, så länge du inte lastar tyngre än 2000 kg. Men detta ingick faktiskt i körkortsutbildningen...

Ja det gjorde det säkert, men jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg att det var så. Har inte behövt räkna någonting på detta på lång tid så jag har blivit lite rostig. Hade ju så klart kunnat läsa på istället för att fråga här också...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
4 982
Senast: _Taggis_
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 018
Senast: lil-sis
·
Utrustning Kan jag köra en hästtransport inkl häst 500 kg med denna bil? Tycker det är svårt att förstå? Skattevikt, kg: 1100 Tjänstevikt, kg...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: Suskiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp